Nofen kyler Intel Sandy Bridge utan fläktar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ManBearPig:
Skrivet av Mr. Prudo:

Sätta en liten tyst fläkt på den skulle ju vara nice

Håller med. Detta ser lovande ut!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kobb3:

Ljud förökar sig expsentiellt, så minskar du ljudet från CPU:n så minskas det totala ljudet

Ljud förökar sig inte alls exponentiellt.

Om man har en ljudkälla på x dB, och lägger till än ljudkälla till på x dB, så kommer totala ljudnivåan knappt att öka med 10%.

Så att få ner ljudnivån på CPU och GPU till likvärdiga resultat istället för att köra med passiv CPU och tornado till GPUflåkt så bör man kompensera på båda fronterna.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Den kylaren har väl funnits ett rejält tag nu? Jaja, det är bra att fler sidor uppmärksammar den så att vi kanske kan få se den i sverige.

Permalänk
Medlem

Som HTPC lösning med en SSD & intergrerad grafik torde det vara överlägset allt annat?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Föreställer mig hur någon gör om locket på ett litet itx-chassi och låter denna tingest sticka upp.

Permalänk
Medlem

Onödigt mycket tomrum i mitten bara

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Såg den för några veckor sen när xbitlabs recensera hela kittet. Min första tanke som slog mig var att klippa och böja de nedre pinnarna för att få dit ett grafikkort i normala slotten. Men om hela grejen bara är en stor loop kan det blir svårt.
Borde väl inte prestera så mycket sämre om dom tar bort den nedre delen. Hoppas det kommer en update på den. Denna + ett passivt 6850 t ex skulle sitta som gjutet i min burk.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

De bundlar ju med agg och chassi som tidigare nämn.
Annars får du la bygga ett eget

//BG

Jo jag noterade det medföljande. Synd att det var så fult bara

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

Sen när man överklockar så stiger tempsen genom taket. Det enda jag skulle vilja ha den till är för att fö en ljudlös HTPC men då är den för stor istället.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av anon160366:

var ska grafikkortet ta vägen? eller minnes pinnarna? lite konstigt att ingen tänkt på det
annars en cool produkt .

Tror att den går upp en bit innan den breder ut sig.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

kul med fler uppmärksammade passiva lösningar själv väntar jag på en passiv lösning till ett fint grafikkort också, för mig är ljudnivå viktigare än prestanda så då är det ju kul om man inte behöver kompromissa

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Ljud förökar sig inte alls exponentiellt.

Om man har en ljudkälla på x dB, och lägger till än ljudkälla till på x dB, så kommer totala ljudnivåan knappt att öka med 10%.

Så att få ner ljudnivån på CPU och GPU till likvärdiga resultat istället för att köra med passiv CPU och tornado till GPUflåkt så bör man kompensera på båda fronterna.

Det är inte helt korrekt. Om man lägger till, eller tar bort, en likadan ljudkälla, ökar/minskar ljudtrycksnivån med ca 3 dB.

Permalänk
Avstängd

Ser ut som att en liten kylare skulle få rum i mitten bara de skulle göra kontakt ytan flat, samt göra fästen så får man en kylare som kyler bra men även funkar om din fläkt haverar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Den ska jag köpa om den släpps här. Utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Galen kylare, vore helt klart kul att testa en, bara för att se hur tyst man kan få datorn.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jäklar vilket bjässe!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Roligt att få in ett grafikkort där och kabeldragning kan man ju skita i då man bara ser de där spindelnätet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nihil:

Det är inte helt korrekt. Om man lägger till, eller tar bort, en likadan ljudkälla, ökar/minskar ljudtrycksnivån med ca 3 dB.

Nu vet jag inte om man kan sätta ett exakt värde på det, då det räknas ut med en lurig formel (som jag inte har i huvudet).

Till exempel, om jag har en ljudkälla på 150 dB, och lägger till en till ljudkälla på 150 dB, så tror jag att det totala ljudnivån blir en hel del högre än 153 dB. Samma ifall jag har två ljudkällor som var för sig har 0.001 dB, då har de ju tillsammans inte 3.001 dB.

Menmen, exakta siffror är oviktiga sålänge som budskapet står fast.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

På tok för stor, skulle vara intressant å se hur den står sig emot Thermalrights HR-02 som klarar en cpu i X58a serien även lite överklockad utan problem och då drar väll SB en helt del mindre ström? HR-02an går att köpa för en 700kr och är en klassisk towerkylare med 6-8 heatpipes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Jäklar vilket bjässe!

Jaaa, var ska nätagget få plats med den där i lådan?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Deras test är dock orättvist då de jämför ett chassi som är helt fläktlöst (Nofen) mot ett där det sitter två chassifläktar intill kylaren (Thermalright) enligt denna bild att döma.

Ontopic: Väldigt intressant design. Synd abra att det kommer vara problem att hitta ett chassi som den passar i. Hade jag hittat ett bra chassi för mina behov osm det passat i hade jag nog satsat på en sådan kylare vid nästa datorköp.

Om man läser texten så står det att de testade både HR-02 och Nofen i Antec twelve Hundred chassiet:

"I would like to remind you that we have efficient and pretty quiet fans inside our Antec twelve Hundred system case, so it would hardly be correct to claim that the heatsink worked in a true passive mode. But these fans helped Nofen CR-100A just as much as they helped Thermalright HR-02, so this comparison should be considered fair."

Skrivet av fesen:

På tok för stor, skulle vara intressant å se hur den står sig emot Thermalrights HR-02 som klarar en cpu i X58a serien även lite överklockad utan problem och då drar väll SB en helt del mindre ström? HR-02an går att köpa för en 700kr och är en klassisk towerkylare med 6-8 heatpipes.

Ser ut som HR-02:an är snäppet vassare, iaf i X-bits test. De verkade få problem med sin 980X med Nofen, men att passivkyla en sån det är kanske inte det lättaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkaBenjo:

Om man läser texten så står det att de testade både HR-02 och Nofen i Antec twelve Hundred chassiet:

"I would like to remind you that we have efficient and pretty quiet fans inside our Antec twelve Hundred system case, so it would hardly be correct to claim that the heatsink worked in a true passive mode. But these fans helped Nofen CR-100A just as much as they helped Thermalright HR-02, so this comparison should be considered fair."

Mitt misstag då. Jag var visst lite för snabb när jag gick igenom testet

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Nu vet jag inte om man kan sätta ett exakt värde på det, då det räknas ut med en lurig formel (som jag inte har i huvudet).

Lurig formel? Ljudtryck i dB är ju inget annat än logaritmen av en kvot (ett effektförhållande i det här fallet), har man förstått det så behöver man inte memorera någon formel:
L_dB = 10 * log(x) (1)

Om vi tar fallet för 150 dB får vi att:
150 = 10 * log(x) => 15 = log(x) => x = 10^15.

Om vi har en till lika stark ljudkälla så får vi alltså att y = x + x = 2 * x = 2 * 10^15.

Insatt i (1) (med y som parameter istället för x) ger det 153 dB (om vi kastar bort decimalerna).

Man kan även roa sig med att kolla att för x = 2 så blir L_dB = 3 dB. Där då alltså x betyder dubbelt så stark ljudkälla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alikzus:

Lurig formel? Ljudtryck i dB är ju inget annat än logaritmen av en kvot (ett effektförhållande i det här fallet), har man förstått det så behöver man inte memorera någon formel:
L_dB = 10 * log(x) (1)

Om vi tar fallet för 150 dB får vi att:
150 = 10 * log(x) => 15 = log(x) => x = 10^15.

Om vi har en till lika stark ljudkälla så får vi alltså att y = x + x = 2 * x = 2 * 10^15.

Insatt i (1) (med y som parameter istället för x) ger det 153 dB (om vi kastar bort decimalerna).

Man kan även roa sig med att kolla att för x = 2 så blir L_dB = 3 dB. Där då alltså x betyder dubbelt så stark ljudkälla.

Damn, I got told.

Stämmer det även om man lägger till ytterligare ljudkällor? Alltså, om jag har 1000 högtalare på 150 dB, blir totala ljudstyrkan 150 + 1000*3 dB?

För jag minns nämligen ett exempel från skolande angående just dB, där det handlade om en ljudkälla som gav ifrån sig 50 dB. Man kopplade sedan in 14 likadana ljudkällor, och frågade efter totala ljudstyrkan.

Svaret var cirka 63 dB, alltså LÅNGT ifrån 3 dB ökning per ljudkälla.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Svaret var cirka 63 dB, alltså LÅNGT ifrån 3 dB ökning per ljudkälla.

Jag får det till ~61,5 dB för ditt exempel från skolan och 180 dB för exemplet med högtalarna.

"Problemet" med en logaritmisk skala är just det att den inte är linjär, vilket gör det svårt att tänka sig. Det enklaste är att gå tillbaka till en linjär skala (och få absurt stora tal, vilket är skälet till att man använder logaritmiska skalor), räknar och sedan logaritmera igen.

En slutsats från ovanstående exempel är att du inte kan lägga till 3 dB för varje "enhet" du lägger till (högtalare eller vad det nu månde vara) eftersom mängden "enheter" som krävs för en dubblering ökar efter varje dubblering.

Jag tänker dock reservera mig för någon eventuell tankevurpa någonstans för jag räknar inte med logaritmer dagligen.

Edit: Fin illustration över hur en logaritm ökar i värde (trots att det bär emot att referera till Wikipedia ): http://en.wikipedia.org/wiki/File:Logarithm_plots.svg
I det här fallet sysslar vi med log_10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trinitas:

Onödigt mycket tomrum i mitten bara

Troligtvis ligger det en tanke bakom det.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alikzus:

Jag får det till ~61,5 dB för ditt exempel från skolan och 180 dB för exemplet med högtalarna.

"Problemet" med en logaritmisk skala är just det att den inte är linjär, vilket gör det svårt att tänka sig. Det enklaste är att gå tillbaka till en linjär skala (och få absurt stora tal, vilket är skälet till att man använder logaritmiska skalor), räknar och sedan logaritmera igen.

En slutsats från ovanstående exempel är att du inte kan lägga till 3 dB för varje "enhet" du lägger till (högtalare eller vad det nu månde vara) eftersom mängden "enheter" som krävs för en dubblering ökar efter varje dubblering.

Jag tänker dock reservera mig för någon eventuell tankevurpa någonstans för jag räknar inte med logaritmer dagligen.

Edit: Fin illustration över hur en logaritm ökar i värde (trots att det bär emot att referera till Wikipedia ): http://en.wikipedia.org/wiki/File:Logarithm_plots.svg
I det här fallet sysslar vi med log_10.

Damn, I got told again.

61.5 var nog rätt (Uppgift från prov, jag fick fel.. )

Och klart jag borde kommit ihåg de logaritmiska skalorna. Dåligt av mig, bra att du förklarade

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att Noctua nh-d14 var stort ;O

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Hahahahaha, "Ljud förökar sig expsentiellt", ser det framför mig hur det ploppar ut en massa småljud ur Subwoofern.

Varför inte bara tillverka ett chassi som är en enda stor kylfläns? Förvisso kanske dyrt alternativ menmne...

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Hahahahaha, "Ljud förökar sig expsentiellt", ser det framför mig hur det ploppar ut en massa småljud ur Subwoofern.

Varför inte bara tillverka ett chassi som är en enda stor kylfläns? Förvisso kanske dyrt alternativ menmne...

Det finns ju givetvis.
Kolla här tex.
http://www.sweclockers.com/annons/55612-zalman-tnn500af

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]