Aktivera AHCI i samband med ominstallation av Windows 7!

Permalänk

Aktivera AHCI i samband med ominstallation av Windows 7!

Skulle vilja kontrollera att jag har förstått detta rätt. Det jag undrar är alltså hur man aktiverar AHCI på ett smidigt sätt innan Windows installationen. Så här har jag förstått det:

1. Ladda hem http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdId... och unzippa filerna på ett USB minne.

2. Starta datorn med en CD/DVD skiva med Windows 7 och boota från den.

3. Gå vidare i installationsprocessen tills man kommer till var man vill installera Windows.

4. Rensa hårddisken och skapa sedan önskade partitioner samt formatera dessa.

5. Välj "Load Driver" och hänvisa till USB minnet (kommer det upp en lista eller vad händer när jag väljer "Load Driver")?

6. Gå vidare med installationen tills den är klar och när man väl kommer in i Windows (efter omstarten) så körs datorn i AHCI!

Korrekt eller helt åt helvete fel?

Permalänk
Medlem

För mig räckte det med att ta ur alla diskar utom där os ska installeras sätta på ahci i bios och sedan installera

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Entusiast

Skall du installera windows 7 så är det bara att byta till AHCI i bios och sedan köra installationen..
Om det inte är en ren självklarhet så ska du också formatera om disken också.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

För mig räckte det med att ta ur alla diskar utom där os ska installeras sätta på ahci i bios och sedan installera

Problemet för mig just nu är att så fort jag aktiverar AHCI så hänger sig datorn och jag måste reseta BIOS =/

Försöker jag installera IRST väl inne i Windows (via .exe filen) så får jag ett meddelande som säger: "This computer does not meet the minimum requirements for installing the software".

Det finns många guider som visar hur man kan få igång AHCI efter att ha installerat Windows genom att ändra några registervärden och det har jag lyckats med förut. Bestämde mig för några dagar sedan att installera om Windows där jag rensade hårddisken helt och nu kan jag inte få igång AHCI.

Skulle vara skönt att få igång AHCI utan att tvingas installera om Windows igen men vet inte vad det är som krånglar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Problemet för mig just nu är att så fort jag aktiverar AHCI så hänger sig datorn och jag måste reseta BIOS =/

Försöker jag installera IRST väl inne i Windows (via .exe filen) så får jag ett meddelande som säger: "This computer does not meet the minimum requirements for installing the software".

Det finns många guider som visar hur man kan få igång AHCI efter att ha installerat Windows genom att ändra några registervärden och det har jag lyckats med förut. Bestämde mig för några dagar sedan att installera om Windows där jag rensade hårddisken helt och nu kan jag inte få igång AHCI.

Skulle vara skönt att få igång AHCI utan att tvingas installera om Windows igen men vet inte vad det är som krånglar...

Kan vara moderkortsbios som är problemet har du senaste?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

Kan vara moderkortsbios som är problemet har du senaste?

Jodå jag har senaste (F11). Jag hade som sagt AHCI aktiverat innan den senaste formateringen som jag gjorde för bara några dagar sedan.

När jag hade AHCI aktiverat och allting fungerade så visade datorn vid uppstart (efter Gigabyte logon) en svart skärm där den räknar ett tal uppe i högra hörnet som börjar på 10/16 (osäker) och sedan räknar snabbt upp till 32 och sedan går tillbaka till 16 och sen startar Windows eller om man tryckt delete under Gigabyte logon så kommer man in i BIOS efter den här svarta skärmen där datorn beräknar något som har med AHCI att göra (antar jag).

När jag installerade om Windows nu så precis efter att installationen var klar och datorn startade om sig så fastnar den vid den här svarta skärmen för det här talet stannar på 23... I och med detta så kommer jag ingenstans så fort jag aktiverar AHCI. Nu när jag kör med IDE igång så visas inte samma svarta skärm. Efter Gigabyte logon visas en svart skärm där det bara står "Loading operating system" och sen startar Windows.

Permalänk

Någon som vet om jag kan göra så som jag föreslår i startinlägget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Någon som vet om jag kan göra så som jag föreslår i startinlägget?

Det du gör i startinlägget är laddar in drivrutiner för ditt system. Observera att detta ej Aktiverar AHCI - då Windows Vista och Windows 7 har sina egna generic drivrutiner för detta. Det kan dock hjälpa Windows att bättre förstå och använda det system som är närvarande på datorn.

AHCI måste fortfarande vara aktiverat i moderkortets BIOS (det vill säga, du måste köra antigen RAID läge eller AHCI läge); det är detta som bestämmer om datorn kör i AHCI eller IDE Kompabilitets läge.

Permalänk
Skrivet av eXale:

Det du gör i startinlägget är laddar in drivrutiner för ditt system. Observera att detta ej Aktiverar AHCI - då Windows Vista och Windows 7 har sina egna generic drivrutiner för detta. Det kan dock hjälpa Windows att bättre förstå och använda det system som är närvarande på datorn.

AHCI måste fortfarande vara aktiverat i moderkortets BIOS (det vill säga, du måste köra antigen RAID läge eller AHCI läge); det är detta som bestämmer om datorn kör i AHCI eller IDE Kompabilitets läge.

Kan jag boota datorn direkt från USB minnet med IRST filerna (utan att varken installera om Windows eller ändra till AHCI i BIOS) och på så vis installera drivrutinerna? Och när jag sedan gjort det så kanske jag kan aktivera AHCI i BIOS utan att datorn hänger sig..?

PS: Om det enda sättet att få igång AHCI är genom att aktivera det i BIOS känns det ju jäkligt kört för min del eftersom "beräkningarna" som datorn gör vid uppstart när AHCI är aktiverat får datorn att stanna upp... Det är därför jag försöker komma på ett sätt som inte kräver att man aktiverar AHCI i BIOS först och främst!

Permalänk
Medlem

Nu blir jag inte helt klok på om du redan har Windows 7 installerad eller inte... Men om du har det så kanske det här kan vara intressant för att slå till AHCI utan att behöva installera om:
http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

Angående ditt sista PS så är valet i bios det som gäller, du kan alltså inte köra med AHCI utan att det är tillslaget där.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av BengansBlogg:

Nu blir jag inte helt klok på om du redan har Windows 7 installerad eller inte... Men om du har det så kanske det här kan vara intressant för att slå till AHCI utan att behöva installera om:
http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

Angående ditt sista PS så är valet i bios det som gäller, du kan alltså inte köra med AHCI utan att det är tillslaget där.

Tackar för att du tar dig tid till mitt problem!

Ja du har förstått rätt just nu har jag Windows 7 installerat. Jag gjorde en ominstallation för lite över en vecka sedan där jag rensade allt på hårddisken och skapade nya partitioner osv. Innan installationen så var AHCI aktiverat och det har jag också kört med under en längre tid men i och med ominstallationen så hände något som nu inte får AHCI att fungera...

Jag har testat att få igång AHCI genom att ändra i registret men till ingen lycka. Kan också passa på att nämna att det var precis så jag fick igång AHCI när jag fick det att fungera i min förra Windows 7 installation men nu efter den nya installationen så vill det av någon anledning inte fungera.

Det som händer när jag slår på AHCI i BIOS (med registerändringar) är att den svarta skärmen som visas efter Gigabyte logon får datorn att stanna då den beräknar något där som den inte "hittar". Skärmen visar den här texten:

Serial ATA AHCI BIOS, version iSrc 1.20E 10 -> 23
Copyright (c) 2003-2008 Intel Corporation
**This version supports only Hard Disk and CDROM drives**
Please wait. This will take a few seconds.

Controller Bus#00, Device#1F, Function#02: 06 Ports, 02 Devices

Den sista raden kommer inte upp direkt utan listas efter någon sekund. Antar att datorn "hittar" portar eller vad det nu kan vara. Talen som jag har skrivit menar att det bara är ett tal som visas och att det börjar på 10 och sedan räknar uppåt (väldigt snabbt) till 23 men där stannar den av någon anledning (när jag hade AHCI aktiverat och det fungerade fortsatten den till 32 och gick sedan bakåt till 16 och sen kom Windows startar skärmen straxt därefter).

När jag inte har AHCI aktiverat utan IDE så istället för denna skärm så är det en svart skärm som bara visar "Loading operating system..." och sen kommer Windows startar skärmen så denna svarta skärm har något med AHCI att göra helt klart!

Anledningen till mitt startinlägg är för att just nu känns det som att enda sättet för mig att få igång AHCI på är att installera om Windows och välja "Load Driver" i den processen som jag har fattat att man ska kunna göra. Vet inte om det är värt mödan dock och vore helt klart skönt att lösa det utan ny installation av Windows då jag nyligen gjort en...

Permalänk

Är det någon som kan svara på följande:

Ska jag ändra en av eller båda av dessa inställningar till AHCI:
"PCH Sata Control Mode" - IDE / RAID(XHD) / AHCI
"Onboard SATA/IDE Ctrl Mode" - IDE / AHCI / RAID/IDE

Kan det vara så att det är min DVD läsare/brännare som ställer till problem och att det kanske skulle hjälpa om jag hookar ur den och sedan aktiverar AHCI i BIOS?

Permalänk
Skrivet av Imbauser123:

Kan det vara så att det är min DVD läsare/brännare som ställer till problem och att det kanske skulle hjälpa om jag hookar ur den och sedan aktiverar AHCI i BIOS?

Hjälpte inte... Usch vad trött jag är på att det bara slutade fungera =/