Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk

YAMAHA HS80M

Om man skulle vilja ha max ljudupplevelse ska man köpa in 2x Yamaha hs80m och kanske tillhörande suben om man vill ha extra punch i filmer, Jag har ett par Yamaha hs80m som sitter i ett Alesis multimix16usb 2.0 och det låter fantastico , visst det är studio monitorer men , som sagt du får vad du betalar för och inga mesiga plastiga kina skit burkar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Hej!

Det är jag som skrivit frågan (lånar kompis dator). Tänkte mig max 10 000 kr för alltihop eller gärna mindre om det är möjligt. Tack swec förresten!

// Per

Hur stora? Golvstående, eller stativare på skrivbordet?
Kan du tänka dig att bygga eget?

Skrivet av adzer:

Smaken är som baken, men jag skulle bli mycket imponerad om du kunde hitta en kabel som var bättre än ekk som du kunde pricka ut med säkerhet i ett blindtest.

Kablar gör helt enkelt inte så stor skillnad(om man jämför de bra då, finns extremt dåliga om man verkligen letar) för att göra såpass stor skillnad att gemene man skall bry sig.

Kablar är det skillnad på. Det kan låta olika, men svårt att säga vad som låter bäst. Det som de flesta tycker är att EKK låter lite för ljus och platt till övre registren men ska tydligen ge en ren bas. Cat5 ska vara bättre till övre registren.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Hej!

Det är jag som skrivit frågan (lånar kompis dator). Tänkte mig max 10 000 kr för alltihop eller gärna mindre om det är möjligt. Tack swec förresten!

// Per

I den prisklassen så är det svårt att få pengar till bra DAC, bra förstärkare och bra bra högtalare.
Om man inte köper begagnat då kan man få fina prylar för de pengarna.
Kommer högtalarna stå på skrivbordet? Är det en vägg precis bakom?
Om svaret är ja på bägge ovan så skulle jag nog säga att de bästa vore om du kollade på aktiva studiomonitorer och en extern dac.
Dynaudio och genelec gör fina monitorer och cambridge dac magic är en bra DAC.

Permalänk

Asus Xonar essence STX som haft ett tag i burken tycker det är riktigt bra men först när jag köppte sennheiser HD800 som främst va tänkt till film på nätterna blev ljudet riktigt sjukt

Edit: deikerad förstärkare rekomenderas om du vill ha ut max av lurarna vilket jag har till hemmabion men skadar inte att ta dem till datorn och ljudet där är välldigt bra ändå

Permalänk
Medlem

Essence STX + HD598 <3

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

En medelmåttig högtalarkabel från de vanliga högtalarkabel märken bör räcka, själv lirar jag med van den hul den som kostar 68kr/m räcker långt, inte det viktigaste man behöver lägga pengar på, lägg hellre mer tid på att lyssna dig fram mellan högtalare och förstärkare eller aktiva lösningar, vi har alla olika öron, det som duger för en person kanske inte duger för någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcfreddas:

Asus Xonar essence STX som haft ett tag i burken tycker det är riktigt bra men först när jag köppte sennheiser HD800 som främst va tänkt till film på nätterna blev ljudet riktigt sjukt

Kör du HD800 på Xonar STX?
Kanske du ska kolla på en dedikerad lurförstärkare istället?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Hej!

Det är jag som skrivit frågan (lånar kompis dator). Tänkte mig max 10 000 kr för alltihop eller gärna mindre om det är möjligt. Tack swec förresten!

// Per

Vi börjar här, med ett ljudkort som ger dig många anslutningsmöjligheter och en väldigt bra ljudbild i grunden.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133

Sen behöver du en Stereo förstärkare givetvis, Onkyo gör bra saker i den här prisklassen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470455

Och sen så avslutar vi med ett par schyssta golv-högtalare som ger dig ett neutralt och ärligt ljud.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11972

Det här en bra grundkonfig, som totalt landar runt 9000-9500 och ger dig utrymme att även lägga till kablar av varierande längd beroende på dina krav!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Kablar är det skillnad på. Det kan låta olika, men svårt att säga vad som låter bäst. Det som de flesta tycker är att EKK låter lite för ljus och platt till övre registren men ska tydligen ge en ren bas. Cat5 ska vara bättre till övre registren.

Visst gör kablar skillnad, men om vi snackar om högtalare för 5k uppsatta på ett skrivbord utan några akustiska förbättringar i rummet så tror jag att kablarna är försumbara. Om man då inte tar några riktigt dåliga.
Jag har själv kört med ekk och tycker de är klart mycket bättre än de tara labs jag hade tidigare tex.
Cat 5 har jag aldrig testat, men tivlar på att de är så mycket bättre att du faktiskt kan höra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Visst gör kablar skillnad, men om vi snackar om högtalare för 5k uppsatta på ett skrivbord utan några akustiska förbättringar i rummet så tror jag att kablarna är försumbara. Om man då inte tar några riktigt dåliga.
Jag har själv kört med ekk och tycker de är klart mycket bättre än de tara labs jag hade tidigare tex.
Cat 5 har jag aldrig testat, men tivlar på att de är så mycket bättre att du faktiskt kan höra det.

Mjo. Det beror ju som du säger på grejorna runtomkring. Men testa någon gång att köra på en medelmåttig "riktig" högtalarkabel typ Supra Classic eller Ply. Sedan kör du med din EKK sedan kör du kanske 8 ledare per pol med Cat5 (ju färre desto bättre, men kabeln är tunn så man kan inte ge för mycket effekt).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kan också varmt rekommendera Dynavoice. Själv kör jag med följande kombination och är mycket nöjd:
Högtalare - http://www.fynda.se/index.php?prodid=3987

Förstärkare - http://www.fynda.se/index.php?prodid=4298

Citat:

Inputs:
RCA, USB (USB 1.1, 2.0 compatible), 3.5mm Stereo
Outputs:
Speaker Outputs (RJ45 connectors with 15 micron thick gold plating, NuForce RJ45 to banana plug speaker cables are provided with NuForce Icon), Headphone Output, Line Out (for Subwoofer) connection

Kör förstärkaren som DAC, alltså kopplad med USB till datorn och agerar som externt ljudkort vilket funkar mycket bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Mjo. Det beror ju som du säger på grejorna runtomkring. Men testa någon gång att köra på en medelmåttig "riktig" högtalarkabel typ Supra Classic eller Ply. Sedan kör du med din EKK sedan kör du kanske 8 ledare per pol med Cat5 (ju färre desto bättre, men kabeln är tunn så man kan inte ge för mycket effekt).

De supra kablarna har jag liggandes här i någon låda som de har legat i sedan jag gick över till EKK. Numera kör jag EKUA på kort avstånd.

Dynavoice skulle jag vilja avråda från att skaffa. Bra för sitt pris i 1-3k klassen, men har du 10k finns det MYCKET bättre grejer imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Dynavoice skulle jag vilja avråda från att skaffa. Bra för sitt pris i 1-3k klassen, men har du 10k finns det MYCKET bättre grejer imo.

Ja, har man 10k så har man råd att kliva upp från Dynavoice. Bättre att satsa på något av dom "riktiga" märkena eller bygga eget (där man får mest för pengarna).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kör med högtalar lådor ifrån en bil på 600watt rms och några små satteliter på 45w/styck
Lyssnar för det mesta på Dubstep där själva basgången är musiken!! Helt underrbart! ;D

Edit: Driver slutsteget på ett nätagg ifrån en gammal dator, funkar utmärkt!!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Duger 2 st jamo e 470 ? Sen har jag någon random bas osv sen har jag Razer 7.1 Megalodon

Permalänk
Medlem

Seriöst ljud Nad M3, dacmagic, monitor audio Rs8, kabel = rose voix och ja. Det låter jävligt bra.

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt

Permalänk
Medlem

Tragiskt att så många rekomenderar logitech när tråden handlade om seriöst ljud.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Sen så vill jag ännu en gång varna från att ställa "vanliga" hifi högtalare dikt-an mot en vägg som man ofta har vid ett skrivbord. Större delen av alla högtalare på marknaden är gjorda för att placeras en bit ut från väggen och kommer med väggnära placeringen att få förhöjd bas och låta bumligt och otydligt.
Det är förmodligen också ett problem med spridningen då långt ifrån alla högtalare kan placeras på ett skrivbord och låta bra när man sitter 70cm från dem.
Därför rekommenderar jag att köpa riktiga studiomonitorer som är gjorda att stå nära vägg och stå på skrivbord.

Högtalarna kanske låter kanon hos din polare eller i butiken på sina stativ 50cm ifrån väggen, men när du kommer hem och ställer dem dikt-an mot väggen på skrivbordet kommer det låta HELT annorlunda.
En varning bara så ingen blir besviken.

Oggyoc: Håller helt med. Varför rekommendera logitech för 1995kr när han har 10k till godo liksom.

Permalänk
Medlem

Ingen som har nämnt Ino Audio ännu? Otroligt prisvärt "märke" som dessutom erbjuder de flesta modeller som byggsats för rimligt pris.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Kör du HD800 på Xonar STX?
Kanske du ska kolla på en dedikerad lurförstärkare istället?

Ja jo har ju det till hemma bion som kanske är det primära användnings området för lurarna men det skadar inte att ta med dem till datorn;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyx:

Ingen som har nämnt Ino Audio ännu? Otroligt prisvärt "märke" som dessutom erbjuder de flesta modeller som byggsats för rimligt pris.

Prisvärt vet jag väl inte. Men nu ska vi inte börja med bråket om Ino här nu
Bättre att bygga själv istället. Skulle våga säga att jag kan komma fram med saker som klår alla hans grejor. Men för den som inte vill bygga själv så är dom väl ungefär som alla andra högtalare i prisklassen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv

Min rigg består av föjande komponenter:

* Asus Xonar Essence STX (PCI-e).
* Z-5500 när jag kollar på film i soffan.
* BeyerDynamics DT-770 80Ohm, när jag spelar något spel.

Hörlurarna överträffar allt, mest underbart är den inbyggda förstärkaren i ljudkortet. ^^

Permalänk
Medlem

Kör själv med Dynavoice Challenger S-6 samt en Stereo förstärkare från Denon kopplat till ett X-Fi Titanium och det ger bra ljud utan för mycket bas då man lyssnar mest på metal/rock.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

Är Edifier S550 R2 och ASUS Xonar Essence STX (har redan) en bra kombination?
Kom med förslag på ett paket om det inte passar.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

Är Edifier S550 R2 och ASUS Xonar Essence STX (har redan) en bra kombination?
Kom med förslag på ett paket om det inte passar.

Budget? Är 5.1 ett måste? Kan du verkligen placera ut 5.1 vettigt?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast

Det mest prisvärda brukar alltid vara hörlurar om man sitter vid datorn. Man måste lägga mycket mer för att få motsvarade ljud i stora högtalare.
Så ett Asus Essence och ett par lurar i prisklassen 1000-2000 kr räcker väldigt väldigt långt. Skulle säga att det är mer ljud än de flesta behöver. Ett alternativ till ljudkortet är ju en lös DAC.

Jag la totalt 3000 kr på ljudkort och hörlurar och det soppar mattan med mitt gamla Logitech Z-680. Det är faktiskt så illa att jag inte tycker om att lyssna på surroundanläggningen längre. Använder den bara i undantagsfall.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av adzer:

De supra kablarna har jag liggandes här i någon låda som de har legat i sedan jag gick över till EKK. Numera kör jag EKUA på kort avstånd.

Dynavoice skulle jag vilja avråda från att skaffa. Bra för sitt pris i 1-3k klassen, men har du 10k finns det MYCKET bättre grejer imo.

Skrivet av Ala_95:

Ja, har man 10k så har man råd att kliva upp från Dynavoice. Bättre att satsa på något av dom "riktiga" märkena eller bygga eget (där man får mest för pengarna).

Är det inte bättre med kablar som har fler kardeler? Jag får ju lite uppfattningen att det ska vara så då i princip varenda högtalarkabel har det. Har testat ringledare och fk utan att bli nämnvärt imponerad, kör just nu med äldre svart/röd likt denna: http://www.electrokit.se/index.php
Känns som att det finns ljud att hämta men det kanske inte är så, anläggningen är förvisso rätt gammal.

Rekommendationer på en bra sub upp till ~1800:- ? Kikat lite på XTZ W8.16 som verkar schysst, jag spelar ju inte så förbannat högt då det är lyhört som satiken här i huset, tycker det ska räcka men det viktigaste är att jag får en bas som är riktigt rapp och inte släpar efter eller låter obalanserat, skulle kunna byta elementen i nuvarande (2x8" sprängda) men det känns ju lite osäkert att köpa element för en förhållandevis låg summa och bara hoppas på att de ska funka bra, finns ju inte så jäkla mycket reviews på just element vad jag förstår.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Budget? Är 5.1 ett måste? Kan du verkligen placera ut 5.1 vettigt?

Omkr 4-5000 tusen (billigare om det finns)
5.1 är inte ett måste.
Kan placera 5.1 ordentligt om det nu är så.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk

Köp ett par schysta högtalare, kolla HiFi-klubben, finns många vettiga alternati i 6000kr klassen (per par), så har du fyra tusen över för att köpa en schyst reciever. Kan varmt rekommendera Onkyo, grymt ljud till bra pris, till exempel modellen TX-SR608. Det är som en gåva från ovan att dra HDMI och optisk kabel till recievern från datorn och slippa koppla in och ut sladdar hela tiden. Låt recieverns inbyggda D/A-omvandlare göra jobbet, så kan du köra på det i moderkortet inbyggda ljudkortet. En digital signal är ju ändå just en digital signal, varför det är värdelöst att köpa en optisk kabel för 500kr per meter. Min 10m-kabel kostade 100 spänn på Dustin. Och jag har grymt ljud i min Onkyo trots billiga Proson 2x10" högtalare.

....och förresten, ni som rekommenderar creatives plastpaket har nog hamnat i fel tråd Man får inte bra ljud ur högtalare med bara ett element. Bredbandshögtalare är svindyra.

Om man nu måste köpa ljudkort till datan så man kan få ut en analog signal direkt, gå till en musikaffär och köp ett studiokort istället för ett SoundBlaster.

Visa signatur

i7-2600/8GB/2x8800GT(sli) || Jackson Guitars & Marshall amplifiers FTW!