Permalänk
Medlem
Skrivet av ferrell:

Blir en liten bump här men ville inte starta en ny tråd i onödan.
Är luftflödet dåligt i Define R3 chassina?
Är det stor skillnad mellan 912:an och R3:an i luftflöde?

http://www.bit-tech.net/hardware/cases/2010/10/29/fractal-design-define-r3-review/2

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Vilka ställen då förutom här i forumet där någon testat det i tio minuter utan referens på sin egen rig? Sidofläkt hjälper, finns massvis dokumentation. Ju varmare desto mer hjälper den. Dammfilter är en sak dock men utan sidofläkten är inte R3 mycket att hänga i granen heller med varma komponenter.

Inte märkt av något du snackar om jag har varma komponenter och jag kör utan sidofläkten då den ökar ljudnivån avsevärt mycket och jag har ändå bra temps + klockat på cpu + gpu.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alvekun:

Tjohej!, ska skaffa lite mer skrot, undrar vad ni tycker på swec, haf 912 plus eller define r3?

keep in min att jag är en student utan inkomst, det är därför jag överväger att ta HAF

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604766 - 595kr, rea på 18% ( är det det svart eller grått på insidan?)

http://www.inet.se/artikel/6900680/fractal-design-define-r3-s... - behöver väl inte säga så mycket om detta chassit.

har en vän som har r2, och det känns som ett riktigt kvalitébygge, men har ingen erfarenhet av haf chassit, därför jag frågar här.

Jag har både Defien R2 och HAF 912 plus. Jag gillar 912an bättre, mycket bättre kylning även med mindre antal fläktar!

Just pluset påvisar att den är svart på insidan.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Inte märkt av något du snackar om jag har varma komponenter och jag kör utan sidofläkten då den ökar ljudnivån avsevärt mycket och jag har ändå bra temps + klockat på cpu + gpu.

I så fall strider dina erfarenheter mot övriga recensioner som prövat ljudnivå:
http://www.silentpcreview.com/article1034-page7.html

Du har garanterat inte bra temperaturer med två eller en fläkt, fyller du chassit med fläktar så kan du inte hävda att det har bra luftflöde på låg ljudnivå. Att du överhuvudtaget klockar gpu vittnar ju dessutom om att du inte prioriterar ljudnivå.
Om du sågar bort hårddiskburen så kommer du se hur mycket luft den verkligen hindrar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

I så fall strider dina erfarenheter mot övriga recensioner som prövat ljudnivå:
http://www.silentpcreview.com/article1034-page7.html

Du har garanterat inte bra temperaturer med två eller en fläkt, fyller du chassit med fläktar så kan du inte hävda att det har bra luftflöde på låg ljudnivå. Att du överhuvudtaget klockar gpu vittnar ju dessutom om att du inte prioriterar ljudnivå.
Om du sågar bort hårddiskburen så kommer du se hur mycket luft den verkligen hindrar.

Om du säger mina temps är dåliga så visst själv tycker jag dom är rätt bra och min ljudnivå är fortfarande inte hög även om jag spelar flera timmar i sträck så varvar inte mitt graffe upp.

Och om du läste mitt tidigare inlägg så ser du jag inte har bara 2" fläktar heller utan alla utom två slot (sido panelen + en top) fyllda med GT 1150rpm fläktar.

Den artikeln du länka till vet jag inte vad du vill komma fram till då det inte stod så mycket relevant där, varför skulle jag såga bort hårddiskburen då jag har alla mina hårddiskar längst ner och dom platser där uppe har jag tagit bort hårddisk hållarna på.

Sedan ville jag bara visa TS att om man faktis kör med bra fläktar osv kan man få bra luftkylt och även tyst R3 då jag har lyckats i alla fall.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Du kan aldrig få bra flöde från fronten med R3 pga hårddiskburen. Den kan du montera bort i HAF 912 plus. En låda med vinklad hårddiskbur kommer alltid ha dåligt luftflöde från fronten.

Finns plats för 140mm fläkt i botten också, något som få andra chassis har.

Skrivet av Typhonos:

Dammfilter är en sak dock men utan sidofläkten är inte R3 mycket att hänga i granen heller med varma komponenter.

Inga problem att köra ett GTX 570 och i5 2500K i mitt Define R3 med enbart stockfläktarna. Har samma temperatur som jag hade i mitt Antec Three Hundred innan.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Finns plats för 140mm fläkt i botten också, något som få andra chassis har.

Inga problem att köra ett GTX 570 och i5 2500K i mitt Define R3 med enbart stockfläktarna. Har samma temperatur som jag hade i mitt Antec Three Hundred innan.

Och botten har visats vara sämre för flera grafikkort.

Enbart två fläktar i en övrigt väldigt sluten låda (med alla bitumenskydd på) ger identiska temperaturer som en välventilerad låda med två utsug? Läs din egen post igen och skriv hur troligt det är att så skulle vara fallet om man inte har extremt svala komponenter. Att ett extra utblås i taket skulle göra absolut noll för temperaturerna är otroligt osannolikt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Om du säger mina temps är dåliga så visst själv tycker jag dom är rätt bra och min ljudnivå är fortfarande inte hög även om jag spelar flera timmar i sträck så varvar inte mitt graffe upp.

Och om du läste mitt tidigare inlägg så ser du jag inte har bara 2" fläktar heller utan alla utom två slot (sido panelen + en top) fyllda med GT 1150rpm fläktar.

Den artikeln du länka till vet jag inte vad du vill komma fram till då det inte stod så mycket relevant där, varför skulle jag såga bort hårddiskburen då jag har alla mina hårddiskar längst ner och dom platser där uppe har jag tagit bort hårddisk hållarna på.

Sedan ville jag bara visa TS att om man faktis kör med bra fläktar osv kan man få bra luftkylt och även tyst R3 då jag har lyckats i alla fall.

Du har personliga preferenser angående ljudnivå men i artikeln kan den faktiska ökningen i ljudtryck mätas för varje extra fläkt vilket det gjorts och även för fläktarna som är så tysta som de medfljande till R2 (vilket R3 fläktarna inte är) så kan en höjning definitivt observeras. Tror du att tryckökningen blir mindre med kraftfullare fläktar?

Behöver du köra med 4 fläktar för att få ned temperaturerna på ett grafikkort och överklockad cpu (ditt val av komponenter vittnar om att du inte bryr dig speciellt mycket om ljudnivån för då hade du inte överklockat så grovt eller valt GTX470) så vittnar det i synnerhet om hur dåligt luftflöde chassit har.
Ingen låda ska behöva ha så många chassifläktar för den enkla uppsättningen. HAF912 plus och äldre lådor som 900 och 300 klarar det med färre fläktar.
Kör du 4 fläktar på 12V i över 1000 RPM så är du mer mån om kylning än ljudnivå varför ditt resonemang fallerar, varför då välja en låda som behöver fler och starkare fläktar för att uppnå samma luftflöde som en annan klarar med färre?

Tror du inte att hårddiskburen blockerar någon luft bara för att du inte har någon disk monterad? Ta en titt på hur mycket av ytan som blockeras, det är inte en försvinnande andel. Jag har skurit bort min hårddiskbur och det vann jag 5 grader på med enbart två chassifläktar på 5V, hur presterar kylning med enbart en GT i fronten på 5V spänning?
R3 har ineffektiv kylning vilket HAF912-plus inte har. Jämfört med P183 har den dessutom sämre kylning lika många fläktar varför det enbart är en halvdan kompromiss och ingen komplett låda som ni får det att framstå.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Du har personliga preferenser angående ljudnivå men i artikeln kan den faktiska ökningen i ljudtryck mätas för varje extra fläkt vilket det gjorts och även för fläktarna som är så tysta som de medfljande till R2 (vilket R3 fläktarna inte är) så kan en höjning definitivt observeras. Tror du att tryckökningen blir mindre med kraftfullare fläktar?

Behöver du köra med 4 fläktar för att få ned temperaturerna på ett grafikkort och överklockad cpu (ditt val av komponenter vittnar om att du inte bryr dig speciellt mycket om ljudnivån för då hade du inte överklockat så grovt eller valt GTX470) så vittnar det i synnerhet om hur dåligt luftflöde chassit har.
Ingen låda ska behöva ha så många chassifläktar för den enkla uppsättningen. HAF912 plus och äldre lådor som 900 och 300 klarar det med färre fläktar.
Kör du 4 fläktar på 12V i över 1000 RPM så är du mer mån om kylning än ljudnivå varför ditt resonemang fallerar, varför då välja en låda som behöver fler och starkare fläktar för att uppnå samma luftflöde som en annan klarar med färre?

Tror du inte att hårddiskburen blockerar någon luft bara för att du inte har någon disk monterad? Ta en titt på hur mycket av ytan som blockeras, det är inte en försvinnande andel. Jag har skurit bort min hårddiskbur och det vann jag 5 grader på med enbart två chassifläktar på 5V, hur presterar kylning med enbart en GT i fronten på 5V spänning?
R3 har ineffektiv kylning vilket HAF912-plus inte har. Jämfört med P183 har den dessutom sämre kylning lika många fläktar varför det enbart är en halvdan kompromiss och ingen komplett låda som ni får det att framstå.

Fläktarna som hängde med var och är inte tystare än mina gt 1150rpm , sedan har jag inte sagt jag behöver köra 4 extra fläktar för att kyla jag kör med det för att det blir bättre kylning än att bara köra 2-3 + att om jag inte skulle göra det så skulle ju datorn värma upp friggeboden mer än den gör nu då den inte värmer alls då komponenterna är så pass kalla. Har inte överklockat groft heller vad jag vet 3.2 till 4Ghz är inte så mycket gemfört med vad folk gör med sin i5/i7 2500k/2600k tex även mitt GTX470 är tyst och svalt med lite klockning då det presterar fint till dom spel jag spelar.

Dåligt luftflöde vet jag inte om det har heller visst det går att få bättre osv säger ju inte direket att det är det bästa heller som du verkar få det att se ut som.

Vet inte vad ditt problem är mina 4 fläktar låter ingenting körde först 3 fläktar men då vart en över och ville inte slänga eller spara den så lade in den också och vart ingen skillnad i ljudnivå heller och och jag har även 1200 och 900 och p183 ( kylde då inte bättre heller sänkte tempen med 10grader från det) dom kylde då inte så jätte mycket bättre med samma setup och bra kabeldragning heller och vad jag vet så får du ju med 4 fläktar till 900 och 1200 får du med 6 fläktar det är mer än vad jag har. HAF912 plus medföljer 5 fläktar så det är snarare att ditt resonemang faller då 900 inte kylde så mycket bättre än vad mitt R3 gör då även mitt R3 är så pass mycket tystare också i gemförelse och 300 kyler inte ens min kompis dator bra även om han klippt bort fläkt gallren så låter den också mycket mer.

Aldrig sagt dom inte skulle blocka luft heller angående hårddisk burarna som du också försöker få det till.

Sedan har jag inte sagt att R3 skulle kyla bättre än HAF eller vara den bästtre säger bara mina erfarenheter angående R3 då jag har ett själv och valde det hellre än HAF då min kompis har det och både lyser äckligt rött och låter bra mycket mer än mitt har även haft och använt antec 1200,900, p183 innan och ljudnivån på dom var inte bra gemfört med vad mitt R3 kyler och hur bra ljudnivå det har.

Så sluta hoppa på folk bara för dom säger sina egna erfarenheter med ett chassi och pma istället eller gå till ett annat forum då jag försöker få TS välja ett så optimalt chassi som möjligt för honom.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Inaktiv

Måste säga att sambons R2, att processorn nästan brann upp med stockfläktarna. Fick lägga in en kraftfullare för att det skulle funka. Hon har en E4300.

Permalänk

jag har ett 912 plus om du vill köpa

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Enbart två fläktar i en övrigt väldigt sluten låda (med alla bitumenskydd på) ger identiska temperaturer som en välventilerad låda med två utsug? Läs din egen post igen och skriv hur troligt det är att så skulle vara fallet om man inte har extremt svala komponenter. Att ett extra utblås i taket skulle göra absolut noll för temperaturerna är otroligt osannolikt.

Jag behöver inte läsa min post igen, jag vet att det är så eftersom jag haft båda chassina och mätt temperaturerna i båda... Observerade resultat > Teoretiska resonemang

Iofs så passade jag också på att byta processorkylaren till en Hyper 212 Plus (bytte ut fläkten mot en Schythe Gentle Typhoon 800 RPM), men det påverkar ju knappast GPU-temperaturen i någon större utsträckning. Har ett helkapslat referenskort, så ett utsug i taget spelar ingen roll.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

912+ tycker jag. Jag har ett själv och är mycket nöjd. (Det är svart inuti). Bra kabeldragningsmöjligheter och extremt bra luftflöde.

Det är ju stor skillnad på chassina. R3 är byggt för att vara stilrent och tyst och 912+ är byggt för att vara snyggt på motsatt sätt och ha bra luftflöde. Angående designen så passar ett HAF in lika bra på ett kontor som ett r3 passar in på Dreamhack

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av Dackis:

Finns plats för 140mm fläkt i botten också, något som få andra chassis har.

Inga problem att köra ett GTX 570 och i5 2500K i mitt Define R3 med enbart stockfläktarna. Har samma temperatur som jag hade i mitt Antec Three Hundred innan.

antec 300 kostar 500kr, r3 kostar 800kr. Och du tycker att det är bra att du hade samma temps i dem?
jag antar att du bara hade stock fläktarna i ditt gamla 300? om du bara flyttade fram toppfläkten där så skulle du få ett par grader kallare grafikkort åtminstånde

Permalänk

Hur kan det ens bli en diskussion om detta? HAF (high air flow) är kallare och lyser i glada färger medans r3 är tystare och stilrent.
Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag antar att trådskaparen lämnade för länge sen. Rean på haf 912 är ju slut och tråden är nästan 4 månader gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Hur kan det ens bli en diskussion om detta? HAF (high air flow) är kallare och lyser i glada färger medans r3 är tystare och stilrent.
Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag antar att trådskaparen lämnade för länge sen. Rean på haf 912 är ju slut och tråden är nästan 4 månader gammal

Hehe, det var jag som väckte liv i tråden igen då jag undrar samma sak som trådskaparen gjorde för fyra månader sen. ^^
Tycker det är en oerhört intressant diskussion om skillnaderna verkligen är så stora mellan det "högljudda och kalla monstret" och den "tysta och varma prinsessan" (Okej, dåliga metaforer, stäm mig! ).
Uppskattar allas åsikter och resultat!

Permalänk
Skrivet av ferrell:

Hehe, det var jag som väckte liv i tråden igen då jag undrar samma sak som trådskaparen gjorde för fyra månader sen. ^^
Tycker det är en oerhört intressant diskussion om skillnaderna verkligen är så stora mellan det "högljudda och kalla monstret" och den "tysta och varma prinsessan" (Okej, dåliga metaforer, stäm mig! ).
Uppskattar allas åsikter och resultat!

synd då att alla som inte tycker som jag tycker fel...

r3 har väl bättre möjligheter... den har ju ändå 7 fläktplatser... men i så fall måste man förutom chassiet för 800 köra till fläktar för 700 ;D för 1400 får du ändå bättre:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

antec 300 kostar 500kr, r3 kostar 800kr. Och du tycker att det är bra att du hade samma temps i dem?

Ja, jag köpte Define R3 för att det var tystare, och det är det. Dessutom är det mycket snyggare och betydligt smidigare och enklare att bygga i (mycket bättre kabeldragning). Bättre kvalitetskänsla och känns inte lika simpelt, strippat och billigt som 300. Bara en sån sak som känslan i strömknappen tycker jag spelar roll... Dammfilter och fläktkontroller är ytterligare bonusar och saker som gör Define R3 än mer prisvärt och funktionellt. Men det är klart, om det enda jag hade brytt mig om var kylning så är det ju inte så mycket skillnad. Prisskillnaden är inte särskilt stor heller, 200-300 kr. Ungefär som skillnaden mellan ett modulärt och ett icke-modulärt nätagg. Jag tycker man får mycket för den lilla extrakostnaden.

Skrivet av _MmattiasS_:

jag antar att du bara hade stock fläktarna i ditt gamla 300? om du bara flyttade fram toppfläkten där så skulle du få ett par grader kallare grafikkort åtminstånde

Flyttade fram toppfläkten? Vad menar du? Sedan så har jag ett helkapslat referenskort med utblås på chassits baksida, så i princip ingen varmluft från grafikkortet hamnar inuti chassit...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Skrivet av Dackis:

Flyttade fram toppfläkten? Vad menar du? Sedan så har jag ett helkapslat referenskort med utblås på chassits baksida, så i princip ingen varmluft från grafikkortet hamnar inuti chassit...

jag menar att det inte fanns någon fläkt i fronten, utan bara en insug i toppen och en utblås där bak. På r3 är det ju fläktar i varje ände av chassit så att luften åker genom hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

jag menar att det inte fanns någon fläkt i fronten, utan bara en insug i toppen och en utblås där bak. På r3 är det ju fläktar i varje ände av chassit så att luften åker genom hela.

Du kan inte flytta fram toppfläkten, det får bara plats 120mm fläkt där fram.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Jag har R2 atm och det är det bästa chassiet jag har haft så jag sätter min röst på R3!

Permalänk
Skrivet av Dackis:

Du kan inte flytta fram toppfläkten, det får bara plats 120mm fläkt där fram.

jaja, bakfläkten då

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

jag menar att det inte fanns någon fläkt i fronten, utan bara en insug i toppen och en utblås där bak. På r3 är det ju fläktar i varje ände av chassit så att luften åker genom hela.

Insug i toppen? Nah, utblås!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Insug i toppen? Nah, utblås!

Yes, och det funkar bra (på Antec Three Hundred iaf). Finns det ett utblås så finns det ett insug, med eller utan fläkt i fronten. Utblås är mer grundläggande än insug, du klarar dig bra på bara utblås men bara insug ger inte alls lika bra resultat då den varma luften cirkulerar runt för mycket inuti lådan istället för att åka ut.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3