Helgsnack: "Värt att köpa spelburk?"

Permalänk
Medlem

Min högsta personliga åsikt i frågan är att det alltid är lönt att lägga ner pengar på en spelburk. Det finns endast två typer av spel som man överhuvudtaget kan spela på konsol; plattform och bilspel... resterande gör sig bättre på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Rätta mig om jag har fel, men PS3 har väl jättedålig bakåtkompatibilitet?

När det gäller PS2 spel på PS3 så kan jag hålla med dig till en viss del, men när det kommer till PS1 så funkar det oavsett av dom två systemen.

"However, all versions of the PS3 are able to play PS One games" - http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_3_backward_c...

Dom modeller som listas är kompatibla med PS2 spel, varav jag har 60GB modellen av just den anledningen till full kompatibilitet. (Dessvärre också större chans till YLOD/RLOD, haft det två gånger men har lyckats fixa dem själv)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är lite komiskt med de personerna som tror att PC-spelen är döda om 10 år. Det argumentet är rätt gammalt. Återigen, PC:n har spelgenrer som inte gör sig bra på TV pga problemen med input. Tangentbord och mus förutsätter ett skrivbord. Det går inte att använda de två i soffan framför TV-skärmen.

Tangentbord + Mus är överlägset för alla spel som kräver precision eller en lång lista kommandon. Det vill säga framförallt FPS, RTS, MMORPG och DotA liknande spel, genrer som har miljontals spelare. Lägg märke till en gemensam nämnare för samtliga genrer jag radat upp. De spelas bäst online. Dessutom är det så att det ena inte utesluter det andra. De två formaten, PC och konsol, kompletterar varandra alldeles utmärkt. Personligen är jag glad över att de bästa RPG:na släpps till PC:n också. Men som vanligt är det rätt löjligt med fanboys och konsol/PC fanboys är det löjligaste som finns. T.o.m. löjligare än AMD/intel/Nvidia fansen eftersom de förstnämnda berövar sig själva från sjukt bra spel på grund av deras blinda fanatism.

Allt handlar om hur tjock ens plånbok är. Hade jag haft endless med stålar så hade jag köpt båda. Men annars erbjuder PC:n så mycket mer än en konsol tycker i varje fall jag. Spelen är ofta "gratis", spelen har längre livslängd om man sätter sig in i online-spelandet i ett bra RTS/MMORPG/DotA/FPS. Mina favorit RPGs släpps även till PC, framförallt BioWares prylar. Det enda som verkligen saknas imho är bra Beat em ups vilket jag saknar från tiderna då man ägde konsoler och möjligen vissa arkadliknande spel. Sen får man inte glömma emulatorträsket :D.

Men konsol har också en fin fördel. Har man bröder eller mycket vänner som kommer över och hänger så är det rätt fett att spela med 4 handkontroller. Sjuk fest =). Kan man inte göra på PC:n och de flesta PC-spel, framförallt de som spelas online. Slutar alltid med att man får turas om ^^. Då får man fixa LAN istället vilket är ett projekt (ett kul sådant) som inte händer alltför ofta när man är 25++

Nae, har man 8 papp för att spendera på en nöjesmaskin, kör på PC. Har man bara 3-4 papp, då får man ta sig en rejäl funderare och överväga konsol. Har man hur mycket stålar som helst, varför ens bry sig?

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om man tycker att konsoller och konsolspel förstör utvecklingen och fördummar spel så är det klart att man köper en PC. Detta för att man sedan istället kommer köpa spelen för PC-plattformen och därigenom stöda den genom sina PC-spelköp.

Anser man istället att grafik inte är viktigt, att handkontroll är det bästa uppfinningen någonsin och att spel i snitt istället har blivit bättre de senare åren så skaffar man givetvis en konsoll. Eller - fel av mig - två konsoller, för det är vad du behöver för att kunna spela alla exklusiva titlar.

Skulle jag gett råd åt någon idag så hade jag rekommenderat PC. Varför? Wii 2 kommer snart och detta kommer innebära bättre grafik. Sitter du då på en av de idag stora två så kommer du därmed inte kunna njuta av grafikförbättringen, vilket du kan om du istället köpt en PC. Sedan kommer MS och Sony nog släppa nya konsoller ganska så fort efter det, för att inte Nintendo ska sälja som smör igen och då kan man ev. fundera över om man vill spela på konsoll. (Jag skulle dock fortfarande sagt nej, för jag känner mig handikappad med en handkontroll.)

Permalänk
Medlem

PC spel, de som riktar sig till PC är mycket bättre och friare än de som kommer till konsol.
Själv gillar jag också friheten av tangentbord och mus kontra de kontroller som finns till spelkonsoler.
Att köra fps och strategi spel är helt överlägset till PC.

Sen får väll nämnas att jag har en konsol också, xbox 360, men jag anser att det mest är en rolig pryl för vissa typer av förfester. Jag har hittills inte fallit dit på den annars.
Jag har svårt att se mig själv köra spel som civ 5, rome total war 2, starcraft battlefield bad company 2 etc på en konsol.

Vad jag däremot förmodligen skulle kunna tänka mig att köra på konsol är faktiskt mmo spel, men konsoler är kanske inte kraftfulla nog för dessa.

Hur som helst, konsoler, allt man gör, det är en viss seghetskänsla med en konsol jämfört med vad man kan göra med tangentbord och mus.

Dessutom har de flesta TV en input lag på 40ms eller mer vilket gör konsol rätt kasst för fps spel kan jag tycka.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waveglist:

*Alltid roligare att använda en PC då en datormus är så mycket bättre än en kontroll!
*En dator är mer personlig än en konsol.
*Man spelar inte alltid på en PC, man kan snabbt gå ut i webben och surfa lite.
*En dator kan utnyttja DX10/11.
*En dator håller i regel längre än vad en konsol brukar göra. (Xbox 360 går i sönder minst 1 gång per år).
*En dator ger mer status.
*Lättare att rengöra en dator från damm.
*Roligare att jobba med en dator.

*Enligt mig så är det värt att lägga ca 3000:- på en dator som klarar av dom flesta spel på high med dx11 i 1280*1024 upplösning köp en begagnad skärm för 500:- eller nåt.

Ursäkta min dryga attityd, med hur kan du påstå att en dator ger status?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Ok, visst en speldator kanske kostar 15.000.
Men en konsol kostar inte "bara" 3000 den heller, för man ska väl ha en teve till den också? Minst... Gärna stereo till också för att få till en ljudupplevelse.
Så att argumentet med att konsol är billigare håller jag inte riktigt med om.

Permalänk
Medlem

Ja för man behöver ju ingen skärm eller ljud till datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ok, visst en speldator kanske kostar 15.000.
Men en konsol kostar inte "bara" 3000 den heller, för man ska väl ha en teve till den också? Minst... Gärna stereo till också för att få till en ljudupplevelse.
Så att argumentet med att konsol är billigare håller jag inte riktigt med om.

Om man har en datorskärm/TV med 24" eller likartat så är inte kostnaden högre, sen så kan man ha vanliga stereolurar - och varför är PC ett undantag för en 50" och surroundsystem?

Själv så sitter jag med en enkel BenQ 24" och TurtleBeach lurar (finns även DSS tillbehör för surround ljud i stereolurar). Mycket ligger på vad man prioriterar och vill spendera.

Här är ett paket med en konsol, skärm och diverse tillbehör, för under 8000 - i jämförelse med 15.000 som fortfarande är för dyrt (även med stor TV och surroundsystem i efterköp). Då 360 är en aning billigare så blir priset också billigare, men du förstår nog. http://www.webhallen.com/varukorgen/14435/

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Högerklicka - Egenskaper - Kompabilitet
Annars får man väl köra dosbox eller nåt. Så otroligt komplicerat är det inte, lätt värt det.

.

Jodå. det vet jag. men den funktionen är inte alltid vattensäker och tycks fungera i 50 % av fallen. men jag syftade mer på de som saknar kunskapen om detta.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ok, visst en speldator kanske kostar 15.000.
Men en konsol kostar inte "bara" 3000 den heller, för man ska väl ha en teve till den också? Minst... Gärna stereo till också för att få till en ljudupplevelse.
Så att argumentet med att konsol är billigare håller jag inte riktigt med om.

Så du påstår att folk som har en speldator generellt sett inte har en TV?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Avstängd

Man spelar helt enkelt på den plattform man trivs bäst på

Själv så avskyr jag att spela med mus och tangentbord och har nu hållit mig till endast till konsol i många år nu. Att spela fps på konsol är lika naturligt för mig som med mus och tangentbord för er. Jag har spelat fps på konsol nu sedan 2004, sedan första Halo som var inkörningsporten till fps på konsol.

Sedan är det ju riktigt skönt att luta sig tillbaka i soffan framför 50 tums Pioneer Kuro LX-5090h plasman och sourroundljudet för 17k. Man får en spelupplevelse som inte går att jämföra på långa vägar med att sitta framför datorn i datorstolen framför en sketen PC monitor. Två helt skilda världar.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Skrivet av Jyhan:

Man spelar helt enkelt på den plattform man trivs bäst på

Själv så avskyr jag att spela med mus och tangentbord och har nu hållit mig till endast till konsol i många år nu. Att spela fps på konsol är lika naturligt för mig som med mus och tangentbord för er. Jag har spelat fps på konsol nu sedan 2004, sedan första Halo som var inkörningsporten till fps på konsol.

Sedan är det ju riktigt skönt att luta sig tillbaka i soffan framför 50 tums Pioneer Kuro LX-5090h plasman och sourroundljudet för 17k. Man får en spelupplevelse som inte går att jämföra på långa vägar med att sitta framför datorn i datorstolen framför en sketen PC monitor. Två helt skilda världar.

Håller med dig där, fps på konsol tycker jag själv är lika naturligt som med mus och tangentbord. Men jag tycker ändå det är mer känsla med mus och tangentbord. Lirar mest på 360 när jag har polare över eller när det släpps nya Halo spel!

Så jag tycker det är helt klart värt att ha både en dator och en spelkonsol om man har ekonomin till det.

Permalänk

Ifall tillverkarna skulle slopa att ge ut spel till PC så skulle ju iof piratindustrin minska avsevärt. Och folk som lirar PC får helt enkelt hosta upp de dryga tusenlapparna för att köpa en gedigen konsol som inte behöver uppgraderas.

Dessutom skulle kanske detta hjälpa klimathoten på det sättet att vi inte behöver uppgradera våra system lika ofta och minskar importen från Kina & Taiwan. Bara en tanke (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Realistisk ray tracing grafik? I realtid, samtidigt som det spelas ljud och görs andra nödvändiga beräkningar i spelet? Och det tror du att de kommer att stoppa in i en i stort sett ljudlös liten burk som de säljer för högst 5-6000 inom två eller tre år? Låter mer som 10000+ och kanske om något decennium. Förresten lär nog den processorkapaciteten kräva en hel del kylning som inte kommer att vara ljudlös om inte enheten ska bli ännu dyrare.

Idag går det redan att rendera ray tracing i realtid

http://www.youtube.com/watch?v=oLte5f34ya8

Visst, dom använder 3st PS3 för att rendera, men PS4 bör vara minst 10 gånger snabbare än PS3 för att ens kunna ha en 10år livslängd, vilket mer eller mindre är ett krav för en konsol. PS3 var 60 gånger snabbare än PS2, men nån sån prestandaökning lär vi nog inte se.

Men låt oss säga att PS4 kommer ha 10 gånger kraftfullare hårdvara, och ett par års lärande om att optimera så kommer realistisk ray tracing inte vara några större problem.

Jag brukar ha som en tumregel att next-gen grafik ska se ut som dagens cutscenes, en tumregel som hittills visat sig stämma väldigt bra. Så ta en titt på en typisk cutscene på dagens spel så får du en hum om hur spelen kommer se ut till nästa generation

Sen kan jag hålla med om att den mobila spelplattformen kommer ta mer plats, och till slut även köra ut spelkonsoler från marknaden, men den som kommer åka ut först är PCn. Nästa generations konsoler kommer ha så pass många egenskaper som en PC har att det inte kommer löna sig varken för gamers eller utvecklare att fokusera sig på PC som en spelplattform.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Ok, visst en speldator kanske kostar 15.000.
Men en konsol kostar inte "bara" 3000 den heller, för man ska väl ha en teve till den också? Minst... Gärna stereo till också för att få till en ljudupplevelse.
Så att argumentet med att konsol är billigare håller jag inte riktigt med om.

En liten parallell bara...

Dator 19k
led tvn (datorskärmen) 16k
ps3 3k
x360 3k

så enligt mig som testat både och så är Konsoll mycket mer prisvärt om man bara skall spela på datorn.

Skrivet av Jyhan:

Man spelar helt enkelt på den plattform man trivs bäst på

Sedan är det ju riktigt skönt att luta sig tillbaka i soffan framför 50 tums Pioneer Kuro LX-5090h plasman och sourroundljudet för 17k. Man får en spelupplevelse som inte går att jämföra på långa vägar med att sitta framför datorn i datorstolen framför en sketen PC monitor. Två helt skilda världar.

Ja visst är det. Spelar själv både dator och tv-spel i soffan, med trådlöst då såklart.
Och visst spelar ju inte jättemycket FPS men det funkar om man inte är Uber-seriös.

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Inaktiv

Mitt enda svar är frihet, du kan göra vad du vill med datorn, detta går ej med våra kära konsoller, finns undantag då det går att köra linux på PS3 men detta motarbetas väl friskt av Sony?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crazymike:

Ja visst är det. Spelar själv både dator och tv-spel i soffan, med trådlöst då såklart.
Och visst spelar ju inte jättemycket FPS men det funkar om man inte är Uber-seriös.

Jo här kommer äntligen någon som förstår att man faktiskt kan ha sin speldator inkopplad till en TV och "luta sig tillbaks och spela" som alla säger att man mer eller mindre enbart kan med en konsol. Vem har sagt att man tvunget måste ha sin speldator vid ett skrivbord, en liten skärm m.m.?

Permalänk
Skrivet av unaimednr1:

Ifall tillverkarna skulle slopa att ge ut spel till PC så skulle ju iof piratindustrin minska avsevärt. Och folk som lirar PC får helt enkelt hosta upp de dryga tusenlapparna för att köpa en gedigen konsol som inte behöver uppgraderas.

Dessutom skulle kanske detta hjälpa klimathoten på det sättet att vi inte behöver uppgradera våra system lika ofta och minskar importen från Kina & Taiwan. Bara en tanke (?)

Hur tänker du nu? Piratindustrin är ju inte alls så stor som många tror eller vill ha den och de flesta som spelar på pc som laddar ner spel köper dem ifall de finner de roliga (Spel företag måste börja släppa demos som förr i tiden.). Sen så finns det ju folk som piratkopierar Xbox-spel och Playstation-spel.

Ifall nu de större tillverkarna skulle "slopa" att ge ut spel till PC (Vilket verkligen inte kommer hända) så skulle ju det bara dyka upp fler och fler indiebolag som skulle utveckla PC-spel tjäna storkovan på att det inte finns PC-spel så det går ju inte ihop sig.

Fler företag och utvecklare borde vända sina blickar mot Steam och Valve, och försöka gå samma spår som dem istället för att försöka göra spel till konsoler och kommande konsoler. Genom att släppa digitalt så kan de lägga mer pengar på utveckling istället för fodral och export. Vilket resulterar i kanske bättre spel och en bättre inverkan mot miljön.

Sen om man nu jättegärna vill ha en riktig kopia av spelet så får man väl kanske köpa det från utvecklarna/utgivare och sen kanske ge alternativet att få det på ett usb-minne istället för en dvd-skiva.

Visa signatur

i7 860 @ 4 GHz | Corsair H70 | Corsair AX850 | Corsair Dominator 4GB 1600Mhz | ASUS P7P55D-E PRO | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC 2-way SLI | 128 GB KINGSTON SNV425S2 | 2 x 500GB Western Digital. | Fractal Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Idag går det redan att rendera ray tracing i realtid

http://www.youtube.com/watch?v=oLte5f34ya8
Nästa generations konsoler kommer ha så pass många egenskaper som en PC har att det inte kommer löna sig varken för gamers eller utvecklare att fokusera sig på PC som en spelplattform.

uh, DAGENS konsoller har den möjligheten. Men har Microsoft eller Sony brytt sig? Faktumet är att Sony tlm hade den möjligheten med openOS, som dom tog bort. Så det där tror jag inte en sekund på.

Skulle spel enbart börja utvecklas till konsoller skulle hela industrin gå ner i diket. Utan cutting-edge spel till PC = Inget behov av ny hårdvara, = Inget behov av ny hårdvara = Ingen bättre hårdvara = Inga nya konsoller.

Dvs hela marknaden hade brytits ner till 1/4 av vad den är nu.

Folk som anser att PC marknaden borde slopas bör tänka om, annars kommer vi alla sitta här om 10 år och spela samma gamla spel för att det inte längre går att pressa mer ur konsollerna och det finns inte längre nog med hårdvarutillverkare för att pressa ut nya konsoller.

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Min högsta personliga åsikt i frågan är att det alltid är lönt att lägga ner pengar på en spelburk. Det finns endast två typer av spel som man överhuvudtaget kan spela på konsol; plattform och bilspel... resterande gör sig bättre på PC.

fast är de kontrollen de hänger är de bara att skaffa en 360 kontroll till datorn ( vet ej om ps3 går att änvända)

lånar polarens 360 kontroll o kör både fifa och diverse bilspel på datorn med den

vill du ha riktig känsla i bilspelen är det väl nåt sånt som gäller http://www.fanatec.de/webshop/new_eu/product_info.php?cPath=2...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jyhan:

Man spelar helt enkelt på den plattform man trivs bäst på

Själv så avskyr jag att spela med mus och tangentbord och har nu hållit mig till endast till konsol i många år nu. Att spela fps på konsol är lika naturligt för mig som med mus och tangentbord för er. Jag har spelat fps på konsol nu sedan 2004, sedan första Halo som var inkörningsporten till fps på konsol.

Sedan är det ju riktigt skönt att luta sig tillbaka i soffan framför 50 tums Pioneer Kuro LX-5090h plasman och sourroundljudet för 17k. Man får en spelupplevelse som inte går att jämföra på långa vägar med att sitta framför datorn i datorstolen framför en sketen PC monitor. Två helt skilda världar.

Jag har datorn kopplad till projektorn och 92" duk samt riktigt bra ljud. För att bättra på det hela har jag även konsollerna kopplade till samma projektor. På det sättet slipper jag spela på monitor, även om jag föredrar det när det gäller fps.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det finns något som heter motion kontroll nu för tiden, något som samtliga konsoler har. Annars har jag inga problem med att spela strategi med en vanlig hederlig handkontroll. Allt du gör är markerar och klickar, och oftast så skapar du grupper, grupper som man lätt skulle kunna bläddra mellan på olika sätt, t.ex trigger-knapparna, eller en kombination av en trigger-knapp och en av stickorna. Jag lirade C&C för fullt på PSOne som inte ens hade analoga stickor, och de gick hur bra som helst.

Ja med tanke på att dagens konsoler tar mer plats på spelmarknaden än vad PC gör idag, så visst. Lite extra cash säger man aldrig nej till.

http://blog.lib.umn.edu/maasx003/Vikings/images/drevil.jpg

Du kan omöjligt få upp samma APM med en handkontroll i spel som SC2 och andra "riktiga" RTS. Dessutom tycker jag personligen att det är ingen vidare känsla att sitta med handkontroll i sådana spel.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Total_Cu:

Om man har flickvän och har tänkt behålla henne så ska man satsa på konsoll. Är man singel så är det pc som gäller :). Framtiden för pc är kanske att anpassa spelen bättre till tv och samtidigt kunna ge bättre grafik än konsoll.

Har PC och har en sambo, vi båda lirar PC-spel över internet eller lan :)...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse.L:

Ursäkta min dryga attityd, med hur kan du påstå att en dator ger status?

Ungefär som alla mac ägare säger att Apple produkter ger status

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Bara p12or och noobs som lirar FPS på konsol.

Får gärna förklara varför man är en p12a eller noob om man lirar exempelvis Black ops på konsol, det fungerar bättre än på PC och har mycket bättre stöd än PC så är jävligt nyfiken på hur du resonerar. Men som många påpekat innan, helt fel hemsida/forum att drain konsoller i, för du tycker såklart att halo är det töntigaste någonsin trots det är en jävligt bra FPS serie som PC fanboys inte vågar erkänna bara för de har blivit utelämnade.

OT: så har båda sin charm, alltid vart för PC före konsoler tills jag skaffade ett 360 slim i somras (Forza 3 va det som övertalade mig) och idag så lirar jag till och från på 360t, finns en drös konsol-exklusiva titlar där ute som är helt klart värda att uppmärksammas och framför allt är det avkopplande att lira på konsol.
Detta med AA och grafiken är något som ofta får mig att köpa nya spel till PC istället för 360t däremot så på typ 3 meters avstånd från en större TV så behövs inte AA, det ser bra ut ändå. PC spelare har förmycket stolthet för att vissa gånger se sig själva slagna på fingrarna på vissa punkter tror jag.
Spelar alla dina polare dota, starcraft 2 och mw2 så skaffa en PC, men spelar de istället killzone, halo, tekken eller red dead redemption så skaffa konsol, svårare är det faktisk inte, alla plattformerna är lika bra så tänker man bara igenom sitt val en dag eller två så kommer man inte bli besviken.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Får gärna förklara varför man är en p12a eller noob om man lirar exempelvis Black ops på konsol, det fungerar bättre än på PC och har mycket bättre stöd än PC så är jävligt nyfiken på hur du resonerar. Men som många påpekat innan, helt fel hemsida/forum att drain konsoller i, för du tycker såklart att halo är det töntigaste någonsin trots det är en jävligt bra FPS serie som PC fanboys inte vågar erkänna bara för de har blivit utelämnade.

Jag kan tyvärr inte tala för den du citerade, men eftersom jag är av i princip samma åsikt själv kan jag ju iaf leverera min egen anledning..
Att spela FPS (och RTS med för den delen) på konsol är ungefär som att hugga av sig benen och sedan försöka spela fotboll. En handkontroll á la XBOX eller PS3 är ungefär lika väl utformad för FPS som ett tangentbord är för att köra bil eller en Joystick är för att styra muspekaren i valfritt operativsystem med skrivbordslayout. Det har noll och ingenting att göra med hårdvaran, utbudet eller kvalité på de olika komponenterna, det har med helheten och spelkänslan att göra. För att jag ska tycka att någonting (där någonting är ungefär lika med sport/spel/tävling av någon form) är kul så vill jag att -jag- ska sätta gränsen för hur bra jag kan prestera, inte min dator/konsol eller de verktyg jag använder för att styra den. Tyvärr finns (så vitt jag vet) ingen möjlighet att bevisa detta i dagsläget eftersom inget spel tillåter konsolare och datorspelare att mötas online i FPS/RTS, men att det ena gänget har (vad jag har förstått) någon form av autoaim i princip per standard för att det blir för svårt annars tycker jag säger det mesta.. Om det inte räcker för dig, så jämför gärna s.k. "frag movies" mellan två erkänt duktiga spelare från de olika lägren..
Till mitt försvar från rabiata konsolkramare bör tilläggas att jag aldrig skulle drömma om att köra (seriösa) bilspel med tangentbordet utan har ratt till dessa och därför anser mig så pass opartisk en som valt sida kan vara.. :]

Permalänk
Medlem

Sport & racing med vänner & frugan i tvsoffan. Fps på pc.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Konsol duger till partyspel och sportspel, resten gör sig mycket bättre på dator. FPS-spel på konsol är lite som att spela fotboll med skridskor, hoppa stavhopp med tandpetare etc, helt värdelöst mao.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Man måste se mellanskillnaden mellan att ha en PC-SpelPC Det kostar max 5k extra med lite saftigare nätagg och grafikkort.
Bara för att du har en konsol betyder det inte att du klarar dig utan dator direkt.

Sen så, vem fan vill spela på konsol egentligen? Har man något bakom pannbenet kör man PC-spel så är det, sen har det såklart gått utför med PC-spelen men inte lika illa som med konsol.