Permalänk

Hur funkar bios i ASRock p67 extreme4?

Tjenare, jag försöker fixa till mina ram-minnen ( http://www.inet.se/artikel/5308675/corsair-8gb-2x4096mb-1600m... ) så dom är på 1600mhz men jag vet inte hur, jag får fram någon UEFI som jag inte förstår så mycket av Jag kopplade ihop min första dator från grund igår och jag sitter just nu på den, jag tror att jag kan ha kopplat lite fel men jag funderar på om jag ska åka in på alina systems och få hjälp. Vad kan det kosta tro?

Permalänk
Medlem

Går de i 1333 mhz? jag har exakt samma av båda komponenterna och jag fann det väldigt lätt att höja dem till 1600mhz kommer dock inte ihåg nu hur jag gjorde

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Kika lite i manualen, det står garanterat där.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Extrice:

Går de i 1333 mhz? jag har exakt samma av båda komponenterna och jag fann det väldigt lätt att höja dem till 1600mhz kommer dock inte ihåg nu hur jag gjorde

Jag tycker att vanliga bios är mycket simplare än den som jag har nu, hittar vart man ökar processorn men icke ramminnena :/

Permalänk

Jag hittade det! Tror att jag fick till det iallafall, det står även en massa siffror som jag har auto på, bör jag kanske ändra något?

edit: jag testade att ändra min cpu till 4.0ghz och mina ramminnen till 1600mhz men såhär ser det ut i cpu-z

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, det du klockar av processorn är dess turboläge, alltså det som kickar in vid belastning. Utan belastning går den ner i ett sorts energisparläge, eller ~1.6 GHz som du ser. Eftersom minnena är av typen DDR så ser du minnena som att de går i ~800 MHz men den effektiva frekvensen blir då 1600 MHz efter som det är double data rate.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Ser bra ut, det du klockar av processorn är dess turboläge, alltså det som kickar in vid belastning. Utan belastning går den ner i ett sorts energisparläge, eller ~1.6 GHz som du ser. Eftersom minnena är av typen DDR så ser du minnena som att de går i ~800 MHz men den effektiva frekvensen blir då 1600 MHz efter som det är double data rate.

Tackar! Jag har 1 problem kvar, ett problem som säkert är väldigt lätt att fixa men jag som sagt har aldrig gjort detta förut. Iaf så är mitt problem att powerknappen på framsidan av chassit icke funkar, jag vet inte hur man ska koppla inuti datorn (Jag har fått till allt förutom den, tror jag, haha). Det är ett par kablar som leder dit tex en hd audio kabel, en SATA kabel m.m. Jag vet inte vilken det är som ska kopplas i (vet inte vart häller men det är nog lätt att hitta om jag vet vilken det är som ska i) som fixar så powerknappen funkar

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av skullywags:

hoppas ingen admin kommer och skäller på dig, bumpning är förbjudet som många är snabba att påpeka

det står i din moderkort-manual hur man ska koppla in knappen, men det du kan kolla efter är en liten kabel som sitter fast i lådan som det står "PWR" på den brukar ha två små hål, och ska oftast in i ett ställe på moderkortets nedre del där det är en massa små pins med massa beteckningar. bara att slå upp i manualen

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

hoppas ingen admin kommer och skäller på dig, bumpning är förbjudet som många är snabba att påpeka

det står i din moderkort-manual hur man ska koppla in knappen, men det du kan kolla efter är en liten kabel som sitter fast i lådan som det står "PWR" på den brukar ha två små hål, och ska oftast in i ett ställe på moderkortets nedre del där det är en massa små pins med massa beteckningar. bara att slå upp i manualen

Ska ta en kik efter den där PWR kabeln, uppdaterar kommentaren min sedan. (Ledsen för bumpen, visste inte att det var emot reglerna)

Permalänk
Medlem

Gör de,t och eftersom det är första gången du bygger en dator så rekommenderar jag, igen, att du läser igenom manualen iaf lite. trial-and-error är en bra metod så länge det inte är för dyra varor man talar om, och en dator är nog lite för dyrt för att försöka till man hittar rätt

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

ni som är här verka kunna ASRock och nu är det så att jag skulle vilja klocka min processor lite men jag har absolut ingen aning om hur och var jag ska ändra i bios .. :S Och hittar tyvärr ingen guide om hur man gör på ASRock men om någon här vet så skicka gärna ett pm så kan vi ta det över steam / msn Tack på förhand.
Over and out, marre

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skullywags:

Ska ta en kik efter den där PWR kabeln, uppdaterar kommentaren min sedan. (Ledsen för bumpen, visste inte att det var emot reglerna)

Bara det inte händer igen för vi ser allt!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

update: Fick till powerknappen! Funkar prima nu Tack för all hjälp!