Värmen gick upp 10 grader!

Permalänk
Medlem

Värmen gick upp 10 grader!

Var inne och pillade lite i datorn igår, skulle damma grafikkortsfläkten så tog ut grafikkortet och låssade på fläkten och tog bort allt damm. När jag sedan startar datorn igen har värmen i grafikkortet gått upp ca 10 grader, vad beror detta på?

Permalänk
Medlem

Beskriv mer noggrant vad du gjorde, och kolla så att fläkten snurrar.

Permalänk

Tog du bort hela kylaren?
I så fall borde du ha torkat bort den gamla kylpastan och lagt på ny.
Och är du säker på att du monterade tillbaka kylaren rätt?

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W

Permalänk
Medlem

du bytte kanske inte kylpastan?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Ni har nog hittat problemet eftersom jag inte visste att man skulle byta kylpastan.. hur gör man det och vilket är själva kylpastan?

EDIT: Tror jag vet nu för jag skrapade nog bort den skiten, trodde det var damm haha
Men exakt vart ska man sätta kylpastan?

Permalänk
Skrivet av ruggiana:

Ni har nog hittat problemet eftersom jag inte visste att man skulle byta kylpastan.. hur gör man det och vilket är själva kylpastan?

Kylpastan är kladdet på GPUn. Ta bort det med ren bensin, t-röd eller liknande på en tops. Sedan applicerar du ny, det finns att köpa på inet, webhallen och liknande. Kladda på en bit ungefär lika stor som ett riskorn och sedan låter du kylarens tryck sprida ut det på GPU'n.

Permalänk
Medlem

Kylpastan är den metalfärgade "smeten" som ligger emellan GPU'n och Kylaren.
Om du lossar på kylaren så blir den dålig och bör ersättas, för bästa rengöring så använd aceton eller liknande, sedan lägger du på ny, på en processor så bör man lägga lika mycket som ett okokt riskorn, vet inte med GPU:er men har för mig att de är mindre så du behöver alltså mindre kylpasta.

Permalänk
Medlem

Det beror på kylaren. Åtminstone på själva grafikkortschippet, antagligen det största chippet du ser och där kylaren/fläkten har mest kontakt. Sedan varierar det hur MOSFET:arna och minnena är kylda, antingen har du skilda små kylflänsar som sitter på dessa, eller så har de kontakt med grafikkortskylaren. Ofta har de också en gummiliknande dyna på istället för kylpasta. Om du skriver grafikkortets exakta modell och tillverkare så är det säkert lättare för oss att säga, eller så googlar du på något i stil med "change cooler [grafikkortets namn]"...

Permalänk

Där kylaren hade kontakt med GPUn var det antagligen något grått och kladdigt, det är kylpasta.

Köp kylpasta i någon datorbutik tex: http://www.dustinhome.se/pd_5010485926.aspx, jag vet inte om den här kylpastan är den bästa men du får googla runt.

För att ta bort gammal kylpasta ska du hälla på kemiskt ren bensin på ett kaffefitler och gnugga bort all gammal kylpasta från både GPU och kylare. Sedan trycker du ut en liten klick(man brukar säga stor som ett okokt riskorn) ny kylpasta på gpn. Sedan monterar du kylaren som vanligt.

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W