Grafikkort kraschar datorn

Permalänk
Medlem

Grafikkort kraschar datorn

Så var det dags...

System:
Windows XP
GF3 Ti500
XP 1900+
1GB DDRAM

Problem:
Nyligen så började alla mina 3D-spel att hacka riktigt ordentligt. Detta var med Detonator 40.71. Jag testade då att byta tillbaka till 30.xx-drivrutinerna vilket resulterade i att det kraschade.

Efter lite råd så laddade jag ner NVCleaner och något annat program som jag inte riktigt minns vad det hette. Prövade att avinstallera kortet ordentligt och testa med andra drivrutiner.

Men varje gång så kraschade det med 30.xx-drivrutinerna och med 40.xx-drivrutinerna började det att göra stora hack på ca: 4-5 sekunder (om inte mera).

Testade drivrutiner: 30.82, 40.52, 40.71, 40.72.

Spelen har alltså fungerat felfritt förut. Mycket möjligt att detta hände i samband med att jag installerade 40.71-drivrutinerna. Men efter många ominstallationer så fungerar det som sagt ändå inte.

EDIT: Har också prövat med att leta efter virus.. och har inte hittat något.

Permalänk
Medlem

Kanske installera om Via's 4in1?

Permalänk
Medlem

Installera om? hmm.... har jag iofs inte prövat.
Ska bara leta upp var jag gjorde av med filen...

EDIT: Hjälpte ej

Permalänk
Hedersmedlem

Testat att installera om DirectX?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Testat att installera om DirectX?

Kan man göra det med Windows XP Pro?
Finns inget ställe där man kan ladda ner ju.

Permalänk
Medlem

Till Kawe:

Jag tror att ditt problem ligger i att du aldrig avinstallerade de gamla drivrutinerna ordenligt. Jag har haft samma problem med varenda nvidiakort jag haft (TNT2,Gf2 MX, Gf3Ti200 och nu senast Gf4 ti 4600). Trots att man avinstallerar en enhet så blir det ändå kvar "skräp" från de gamla drivrutinerna som måste tas bort "manuellt"(hur man gör varierar från dator till dator, det kan vara nödvändigt att gå in i systemmapparna men gör det med måtta). Fungerar det ändå inte blir det nog nödvändigt med en formatering och efter denna uppdatera till de senaste drivrutinerna.

Nvidia gör alltid bra drivrutiner, men det är desto svårare att byta ut de gamla eftersom de inte gör något bra uppdateringsprogram.

Är det fler som har råkat ut för likanade problem med icke fungerande avinstallationer?

Visa signatur

Min Dator: ASUS A7N8X (nForce 2) @ 196 Mhz FSB, Athlon XP 2400+ @ 2.36 GHz, 2x256 + 512 MB DDR SDRAM @ 6-2-2-2, Thermaltake Volcano 7+ @ "bandsåg", Powercolor Radeon 9800 pro @ orginal, Western Digital 80 GB(8 MB cache), SB Audigy2 Platinum, Creative Megaworks 550D THX, samt Svart Chieftech Dragon miditower. - Den som aldrig gör fel lär sig aldrig något. -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furre
Till Kawe:

Jag tror att ditt problem ligger i att du aldrig avinstallerade de gamla drivrutinerna ordenligt. Jag har haft samma problem med varenda nvidiakort jag haft (TNT2,Gf2 MX, Gf3Ti200 och nu senast Gf4 ti 4600). Trots att man avinstallerar en enhet så blir det ändå kvar "skräp" från de gamla drivrutinerna som måste tas bort "manuellt"(hur man gör varierar från dator till dator, det kan vara nödvändigt att gå in i systemmapparna men gör det med måtta). Fungerar det ändå inte blir det nog nödvändigt med en formatering och efter denna uppdatera till de senaste drivrutinerna.

Nvidia gör alltid bra drivrutiner, men det är desto svårare att byta ut de gamla eftersom de inte gör något bra uppdateringsprogram.

Är det fler som har råkat ut för likanade problem med icke fungerande avinstallationer?

Jo, jag har läst om det. Därför jag laddade ner massor av program och så. Finns tydligen en hel del i registret också. Ingen som har en lista på alla filer och reg-nycklar liggandes någonstans? Vore väldigt bra. Så slipper man att formatera. Har ingen aning om hur man gör i Windows XP.

Permalänk
Avstängd

lättaste är bara att formatera om, fumlar drivarna på det viset så e det rätt kört om du testat allt annat.

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.