Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk
Skrivet av jonohl:

Hej, skitkul att Asus tar sig tid att svara på den här tråden!

En fråga bara, google planerar ju att slå ihop "vanliga" android med Honeycomb, men om man har en Honeycomb platta, kommer det att leda till att utvecklingen av uppdateringar och program tar stopp för oss?

tack i förtid!

Hej!

Det är svårt att säga i dagsläget - nästan allt hänger på Google i detta fall och beroende på hur de sätter specifikationskraven för nästa stora version av Android (Ice Cream Sandwich/4.0?).

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

Kom på 2 fråger som Asus gärna får svara på.

1: Går surfplattan att montera fast på tangentbordet bakvänt?
dvs att man använder tangentbordet som stativ.

2: En annan sak är om det går att ha egna bakgrundsbilder och om dom i sånna fall förflyttar sig så som bilden med trädet gör när man rör sig sidleds.

hoppas det gick att förstå frågorna ^^

Permalänk

Varför det blev en Acer istället för en Asus

Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej! Tack för återkopplingen - var ditt val specifikt pga att en (full) USB-port är ett måste och vägde tyngre än t.ex en IPS-panel, dockningsmöjligheter, osv?

Dockningsmöjlighet lockar mig inte, jag har en laptop för att sitta och skriva med. Surfplattan handlar för mig mer om att surfa, se film, läsa böcker, se bilder, spela spel och i framtiden styra en HTPC. Och så har jag ett BT-tangentbord som jag kan koppla in om jag vill.

Att det var olika paneler upptäckte jag först efter beställningen var gjord, men vad jag kunnat läsa verkar skillnaden mellan MVA och IPS inte vara revulotionerande. Men klart jag blir ledsen om jag en dag kan jämföra med en Transformer och upptäcka att den har överlägset bättre skärm. Hittills är jag nöjd med Acerns.

Skillnaden i batteritid enligt prisjakt är lite konstig. Asusen har lite större batterikapacitet, men 20% kortare batteritid. Är det panelskillnaden som sgör att det skiljer, eller bara olika sätt att mäta?

Och så handlade det också om att Acern kom till lager i butikerna först. Så länge inte den gröna lampan lyser i webbutikerna så ser jag det som osäkert när varorna ska komma in.

Suveränt för övrigt att ni på Asus är så aktiva i forum!

**
Bjorn

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna fråga blivit besvarad innan, har sökt och googlat man kanske missat svar.

Letar själv efter en tegra platta som man kan ringa med för att ersätta min telefon, Kommer Asus EEE Transformer 3G har telefon funktioner?

//Alex

Permalänk
Skrivet av emahex:

1: Går surfplattan att montera fast på tangentbordet bakvänt?
dvs att man använder tangentbordet som stativ.

2: En annan sak är om det går att ha egna bakgrundsbilder och om dom i sånna fall förflyttar sig så som bilden med trädet gör när man rör sig sidleds.

Hej!

1. Nej tyvärr, kontakten tar bara enheten åt rätt håll.
2. Javisst går det!

Skrivet av SlayerBear:

Skillnaden i batteritid enligt prisjakt är lite konstig. Asusen har lite större batterikapacitet, men 20% kortare batteritid. Är det panelskillnaden som sgör att det skiljer, eller bara olika sätt att mäta?

Suveränt för övrigt att ni på Asus är så aktiva i forum!

Tack för din feedback! Skillnaderna i batteritid kan mycket vara för att vi mäter lite annorlunda. Vore jättekul ifall du vill ge lite omdömen kring hur batteritiden på Acers platta är när du använt den ett tag!

Forum är roliga, vi får chans att återkoppla med alla slutanvändare!

Skrivet av Alle090:

Letar själv efter en tegra platta som man kan ringa med för att ersätta min telefon, Kommer Asus EEE Transformer 3G har telefon funktioner?

Nej, 3G är endast för data. Transformer kommer inte stödja samtal.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Vet inte om denna fråga blivit besvarad innan, har sökt och googlat man kanske missat svar.

Letar själv efter en tegra platta som man kan ringa med för att ersätta min telefon, Kommer Asus EEE Transformer 3G har telefon funktioner?

//Alex

Minns inte om det var här eller på sin facebook som de skrev det, men man kommer inte kunna ringa på 3G versionen, det gäller bara "data"-överföring (även om telefonin teoretiskt sett överför data). Men nej man kommer inte kunna ringa på den. Länkar till deras facebook ifall det var där det skrevs.
LÄNK

EDIT: Asus var visst snabbare själva (postade medan jag skrev). Åter igen props till asus för bra forumdeltagande.

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Proffsmoddare

Hmm nu har Dustinhome beräknad leverans 2011-06-13 på platta + docka.. :/

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Såg att siba kör fraktfritt nu med dockan. Bokade om min beställning för att få fraktfritt, får bara hoppas att de får in nog med exemplar för att det ska räcka till förhandsbokningarna, hon sa att det skulle vara lugnt, och de har kvar sina datum i slutet av maj. Releasdatum lär ju å andra sidan alla ha samma när de väl kommer in från asus.

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Medlem

16GB utan docka samt global warranty

Hej ser att Asus ligger på rejält med att svara på frågor vilket är väldigt positivt och förtroende ingivande.

Ser även att frågan har ställts förut om att köpa plattan i usa eller andra länder.

svaret där har varit att garantin gäller om den har global warranty. I ovanämd post sa du att större delen av usa bara har local warranty men vet du om det finns återförsäljare som säljer med global warranty.

(åker dit nästa vecka:))

Sen undrar jag också om 16GB modellen kommer att säljas utan docka i sverige då jag själv inte har något behov av den och lägger hellre den 1000-1500 pengen till något skojigt tillbehör.

//Robert

Permalänk
Skrivet av Narc:

svaret där har varit att garantin gäller om den har global warranty. I ovanämd post sa du att större delen av usa bara har local warranty men vet du om det finns återförsäljare som säljer med global warranty.

Sen undrar jag också om 16GB modellen kommer att säljas utan docka i sverige då jag själv inte har något behov av den och lägger hellre den 1000-1500 pengen till något skojigt tillbehör.

Hej!
Nej, enheterna som säljs i USA är endast med lokal garanti.

Vi tittar på att lansera en 16GB-modell utan docka - kanske kommer det en sån till hösten.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk

Hej!

En del har frågat om Android 3.1 till Eee Pad Transformer.

Vi kommer ladda upp lite fler bilder till vår Facebooksida.

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Hmm nu har Dustinhome beräknad leverans 2011-06-13 på platta + docka.. :/

Nä det hoppas jag inte, har själv beställt den från webhallen den 4/4. Iofs inte från dustin, men antar alla lär få in den ungefär samtidigt.

Jag hoppas dessa kommer in innan sommaren är över. Den är ju perfekt att ha nu när det är sommar ute.

Permalänk
Medlem

Tror inte man ska tolka för mycket i att det skjuts på datumen. Asus sa ju bara här om dagen att maj fortfarande gällde, och har även sagt att alla får den samtidigt om jag inte missmimmer mig. Gissar att butikerna skjuter på det bara för att gardera sig eftersom vi inte fått något fast datum ännu.

Jag hoppas/tror fortfarande på maj.

Asus skrev den tionde maj:

Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!

Det är tanken att alla butikerna som listar TF101 i dagsläget ska få in dem samtidigt.
Datumen ser fortfarande ut att hålla.

Mvh
Asus Sverige

La in citat från asus
Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Medlem

Sitter och leker med min Transformer och kan inte vara nöjdare
Rekomenderar den starkt, köpte min från Amazon UK.

Permalänk
Medlem

Funderade på en sak. Kanske du kan svara på Jowe79, eller asus. Kan man ha olika språk för UI och inmatning? Jag tänker att man generellt sett vill ha engelskt UI (för att undvika dåliga översättningar och lättare kunna hitta hjälp online ifall det skulle vara något) men ändå kunna skriva på ett svenskt tangentbord. Går det att ordna på ett lätt sätt, eller kommer man behöva sätta den till svenska för att skriva ÅÄÖ utan att trixa för mycket?

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Habmala:

Funderade på en sak. Kanske du kan svara på Jowe79, eller asus. Kan man ha olika språk för UI och inmatning? Jag tänker att man generellt sett vill ha engelskt UI (för att undvika dåliga översättningar och lättare kunna hitta hjälp online ifall det skulle vara något) men ändå kunna skriva på ett svenskt tangentbord. Går det att ordna på ett lätt sätt, eller kommer man behöva sätta den till svenska för att skriva ÅÄÖ utan att trixa för mycket?

Ja det går att ha engelskt UI och svenskt tangentbord. Jag kör själv så på min Transformer!

Och det är inte svårare än att välja engelsk UI och sen välja svenskt tangentbord

/Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuLLaS:

Ja det går att ha engelskt UI och svenskt tangentbord. Jag kör själv så på min Transformer!

Och det är inte svårare än att välja engelsk UI och sen välja svenskt tangentbord

/Andreas

Underbart, för en android-novis som mig var detta inte helt självklart (dålig erfarenhet av olika plattformer med virituella tangentbord). Tackar för svar.

fixar stavfel
Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Medlem

Går det enkelt att sätta in mer minne på en 16GB Transformers Padda?

Permalänk
Skrivet av Pape:

Går det enkelt att sätta in mer minne på en 16GB Transformers Padda?

Hej!

Du kan uppgradera via MicroSD-platsen, upp till 32GB MicroSD (än så länge).
Men detta kan göras även på Eee Pad med 32GB internminne.

Syftar du på en uppgradering av internminnet och/eller RAM så är svaret nej, går inte att uppgradera själv.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!

Du kan uppgradera via MicroSD-platsen, upp till 32GB MicroSD (än så länge).
Men detta kan göras även på Eee Pad med 32GB internminne.

Syftar du på en uppgradering av internminnet och/eller RAM så är svaret nej, går inte att uppgradera själv.

Mvh
Asus Sverige

Det är internminnet jag är intresserad av. Jag vill givetvis ha en 32GB med T-bord.

Permalänk
Medlem

Vad ska ni använda era Transformers till?

Sen Asus, hur kommer det vara om ett-ett och ett halv år när batterierna börjar bli utslitna, Vad har ni för garantier på batterier och kommer det gå att byta/beställa själv?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Finns det en chans Asus kommer släppa en Transformer med AMDs Fusion och Windows 7/8 i snar framtid? Typ som Acers Iconia W500. Fast då med extra betteriet i keyboard dockan?
Mest intresserad i det då jag är aning besviken över Tegra 2s saknade stöd för h.264 i .mkv. Inte alltid man pallar sitta och konvertera en film till mp4..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Vad ska ni använda era Transformers till?

Jag vill ha min för skolarbete hemma (även om den stationära kanske är lämpligare), anteckningar i skolan samt underhållning på längre resor. Jag tycker inte Win 7 netbooks har tillräckligt bra batteritid och för låg prestanda för att vara användbara. Tangentbordet gör en surfplatta till en arbetsplatform enligt mig.

Dessutom är jag en riktig Fandroid så jag är otroligt nyfiken på Honeycomb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Vet inte om denna fråga blivit besvarad innan, har sökt och googlat man kanske missat svar.

Letar själv efter en tegra platta som man kan ringa med för att ersätta min telefon, Kommer Asus EEE Transformer 3G har telefon funktioner?

//Alex

De funkar genom skype

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Vad ska ni använda era Transformers till?

Ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt, jag har avstått från tablets ganska länge och sagt att de inte är redo för marknaden ännu, utöver Ipad möjligen, men apple har aldrig varit något alternativ för mig.

Med tangentbordsdockan och alla bra recentioner känns det dock som att det kanske är dags att slå till nu, testa på vad det handlar om, Jag tror det kommer bli endel läsning, filmtittning och spelande. Men funderar även på att ta den med på föreläsningar, batteritiden är helt klart imponerande jämfört med de knappa fem jag får ut ur min netbook när den är fullladdad.

Får vänta och se, men skärmen och batteritiden är nog det som imponerar främst. Hade dock antagligen inte köpt den om den inte var så reaktiv som den verkar, och fått så bra specs i massvis med benchmarks. Är det något jag lärt mig genom åren är det att man nog inte bör nöja sig, då är det bättre att lägga lite mer pengar och faktiskt nyttja produkten längre. Även om priset här är super (tänker om man jämför med mindre tablets med android 2.x)..

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Medlem

Kommer Transformern komma med större minne än 32 Gb? Jag vill ha ett paket med 64GB, 3G och tangentbord. Är ett självklart köp om det fanns idag!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Kommer Transformern komma med större minne än 32 Gb? Jag vill ha ett paket med 64GB, 3G och tangentbord. Är ett självklart köp om det fanns idag!

Då får du nog vänta ett tag tyvärr

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Då får du nog vänta ett tag tyvärr

Mmmm.. Tyvärr är de nog så..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Är det några som har fått tag på paddan som kan skriva lite snabbt vad dom tycker? Är app-utbudet så illa som man hört?

Permalänk

Nästan alla nuvarande Appar på Android Market fungerar , vissa skalar upp för att anpassas till den större skärmen och andra inte. Men nu uppdateras appar i rasande fart just för att Honeycomb-plattor börjar nå marknaden i större kvantiteter.

Alla våra favoritappar fungerar bra

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!