[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem

Det går ju stadigt uppåt iaf, dunkade in 1110+ MH/s igår från mina deepbit-miners. Har dock ett osedvanligt högt antal stales, runt 470 på 12000 shares, funkar longpolling som det ska? Och som sagt, inget block än?

Hur funkar det med utbetalning? instant cashout är enligt share-modellen antar jag, men förut har nämnts att utbetalning sker vid blocklösning? Vilket gäller?

Är det bonus för "lösaren" av blocket eller vad?

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Btw, någon som minear headless utan skärm till minern? Verkar som att senaste ubuntu natty har lustig repo-uppsättning enligt btc-forumen så att sätta upp miners där funkar för vissa men inte andra (jag inräknad).

När jag foldade körde jag win xp för att det klarar av att göra en loopback för grafikkorten utan skärm, vill inte heller köra med dummyplug så jag undrar om någon har testat att minea på win xp eller köra headless i ubuntu, eller annan dist.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Nytt GFX beställt Skall bli kul att leka med detta, skall hem och rigga upp så allt är klart att köra när GFX kommer imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

Det går ju stadigt uppåt iaf, dunkade in 1110+ MH/s igår från mina deepbit-miners. Har dock ett osedvanligt högt antal stales, runt 470 på 12000 shares, funkar longpolling som det ska? Och som sagt, inget block än?

Hur funkar det med utbetalning? instant cashout är enligt share-modellen antar jag, men förut har nämnts att utbetalning sker vid blocklösning? Vilket gäller?

Är det bonus för "lösaren" av blocket eller vad?

Har du registrerat dina arbetare på varsit konto, eller kör du alla på samma? Det är nämligen viktigt att registrera ett konto för varje om longpolling ska fungera.

Jag har provat lite nu på min MBP och jag har en (1) stale på 250 shares, så det verkar som poolen fungerar som det är tänkt iaf.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melvin132:

Ja det kommer det att göra, det du kan göra är att starta ett företag och på så sätt få avdrag för elen.
Jag gissar att dethär räknas som valutahandel (någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel) Så av allting som du drar in så är det drygt 30% som ska in i skatt. (inget fribelopp på aktier och valutahandel) så skatt ska in från första kronan.
Om man inte betalar det DÅ är dethär olagligt, och kommer gå som skattefusk.

Jo, precis det jag tänkte.

Men antagligen räknas det som en produkt/(tjänst?) i skattesyn.

Undrar om det går under den skattefria hobbyverksamheten (<50 000 kr?)

(Kan inte undgå att tänka på South Parks "theoretical dollars")

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att det klassas som valutahandel då bitcoin inte är en "godkänd" valuta. Jag tror, precis som Woundead, att det klassas som "produkt". Dessutom antar jag att det går som hobbyverksamhet, jag har mycket svårt att tro på att nån skulle bedöma det annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Har du registrerat dina arbetare på varsit konto, eller kör du alla på samma? Det är nämligen viktigt att registrera ett konto för varje om longpolling ska fungera.

Jag har provat lite nu på min MBP och jag har en (1) stale på 250 shares, så det verkar som poolen fungerar som det är tänkt iaf.

Varje worker är en platform eller en gpu (har 4st)? Nej, reggade alla på samma ;-/ fixar det snart.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Bitcoin borde klassas som onlinevara/produkt, jämför med WoW-guld och Facebook credits. Självklart bör ni dock ta med inkomsten i deklarationen, har man deklarerat för det och skattmasen ändå ställer sig på tvären kan man ju hävda att man gjorde vad man kunde.

Bortredigerat citat av raderat inlägg.
Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Skrivet av Eriik:

Bitcoin borde klassas som onlinevara/produkt, jämför med WoW-guld och Facebook credits. Självklart bör ni dock ta med inkomsten i deklarationen, har man deklarerat för det och skattmasen ändå ställer sig på tvären kan man ju hävda att man gjorde vad man kunde.

Är möjligt att det är så, jag är som sagt inte utbildad inom det området så ni säger så kan vi ju utgå från att det är en produkt istället

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt på hobby:

Först det som är emot att det är hobby;

Skrivet av Skatteverket SKV 344:

Inkomstslag

En verksamhet ska beskattas i något av inkomst-
slagen kapital, näringsverksamhet eller tjänst.

Det är viktigt att beskattning sker i rätt inkomst-
slag. Detta har betydelse bl.a. för behandlingen
av underskott och beräkning av socialavgifter.
När man bedömer vilket inkomstslag verksam-
heten hör till tittar man främst på tre kriterier:
självständighet, varaktighet och vinstsyfte.

Näringsverksamhet

Om alla tre kriterierna är uppfyllda, d.v.s. verk-
samheten drivs självständigt, varaktigt och med
vinstsyfte ska den beskattas i inkomstslaget
näringsverksamhet.

Så det är just om man kan motivera ett syfte att man tillverkar BTC
Denna känner dock sig väldigt svår att ta sig runt.
Dock så kan det kanske räknas som 'kul att köpslå och sälja olika valutor'.
(Räknas aktiehandel som detta? Annars är nog ovan kört)

Andra fallet är att 'sälja saker man haft för personligt bruk'.
Tror inte detta hjälper.
(En biprodukt av när man ville stresstesta sitt grafikkort och verkligen ville vara säker på att överklockningen var stabil 24/7? x) )

Skrivet av Skatteverket SKV 344:

Ger din hobby inkomster?
Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du
betala skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hem-
slöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt,
fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.
Vad menas då med hobby? Två saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din in-
komstdeklaration.

Kommer man undan måste man ju ändå betala skatt på överskott som vanligt.
Kostnader för el och dator kan du nog kvitta det mot om jag läst rätt.

Skrivet av Skatteverket SKV 344:

Förslitningsavdrag

Du får inte dra av hela utgiften för inköp av dyr-
barare utrustning med längre användningstid på
en gång. Du får i stället göra avdrag för förslit-
ning. Som dyrbarare utrustning med längre an-
vändningstid räknas vanligtvis utrustning som
har ett inköpspris som överstiger 10 000 kr
(fr.o.m. inkomståret 2010 ett halvt prisbas-
belopp) och som beräknas hålla mer än tre år.
Avdrag för förslitning innebär att utgiften för-
delas på det antal år som utrustningen beräknas
hålla. Vanligen fördelas utgiften på fem till tio år,
vilket innebär att man får göra avdrag med 10–20
procent per år av anskaffningsutgiften.
.......
Om utrustningen har använts även för annat
ändamål får du dra av en skälig del av förslit-
ningen.

Handlar det om över 30 000 kr är det även moms som gäller;

Skrivet av Skatteverket SKV 344:

Moms

Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte
redovisas för inkomster som hör till hobbyverk-
samhet. Det kan dock i undantagsfall före-
komma att en skattepliktig vara eller tjänst om-
sätts i hobbyverksamheten i former som kan
jämföras med näringsverksamhet. När omsätt-
ningen av sådan näringsliknande hobbyverksam-
het överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att
betala moms.

Källa:
http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/brosch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Jag säljer mina Bitcoins på Bitmarket.eu. I korthet så är det:

1. Skapa konto och välj betalningssätt (paypal eller banköverföring).
2. Lägg ut bitcoins på deras marknad.
3. Vänta på köpare.
4. Kontakta köpare med paypal-adress/bankkonto.
5. Vänta på pengar..
(6). Flytta pengar till bankkonto.

Har gjort ett tjugotal transaktioner utan några problem.

nu har dom ju dock verifierings-system där man inte verkar få svar när man skickat in ett personligt meddelande eller vad det kallades..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara tipsa om att ifall ni har lite bitcoins på lager som ni funderar på att sälja så skulle jag vänta en vecka eller två just nu. Bitcoin har fått mycket internetpress de senaste dagarna så min gissning är att vi kommer se ett nytt inflöde av spekulanter så fort dessa människor har fått ta åt sig konceptet och bestämt sig för vad de vill göra.

En indikation på vad jag talar om kan vara nedladdningsstatistiken för den officiella klienten:
http://sourceforge.net/projects/bitcoin/files/stats/timeline?...
http://sourceforge.net/projects/bitcoin/files/Bitcoin/stats/t...

Bara igår så laddade ca 14000 människor ner klienten. Detta kan jämföras med 27000 nedladdningar under hela förra månaden. Utöver detta så var bitcoin.org så trafikerat igår att hemsidan var obrukbar ett tag (vilket i sig dock inte säger så mycket utan vetskap om deras bandbredd).

Fotnot: Jag kan givetvis ha fel och bitcoin kanske kraschar ner till $0 i morgon, så ni får göra er egen bedömning över situationen. Ifall ni tar investeringsråd över internet från människor ni aldrig träffat utan att göra egna efterforskningar så förtjänar ni att förlora. Gambla inte med pengar ni inte har råd att förlora.

Permalänk
Medlem

Vad får man pynta för ett 5870 idag?

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Vad får man pynta för ett 5870 idag?

Drygt 2k sek

Permalänk
Medlem

Så, nu har även jag fått upp min mining rigg till swepool.net. Får se hur det funkar, men det ser bra ut än så länge. Grymt jobbat med poolen!
Funderar även på att införskaffa mig ett 5850 till. Det ser ut att ge mest Mhash/Krona, right?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalkih:

Så, nu har även jag fått upp min mining rigg till swepool.net. Får se hur det funkar, men det ser bra ut än så länge. Grymt jobbat med poolen!
Funderar även på att införskaffa mig ett 5850 till. Det ser ut att ge mest Mhash/Krona, right?

5850 är helt klart mest mhash/kr

Poolen uppdaterad, nu ligger all text i ett eget dokument för att det ska bli lättare att hålla reda på översättningar. Svensk översättning kommer såklart inom kort.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

När jag ska försöka regga på swepool, får jag ett felmeddelande när jag har fyllt i allt o trycker på register. Serverfel står de....

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

5850 är helt klart mest mhash/kr

Poolen uppdaterad, nu ligger all text i ett eget dokument för att det ska bli lättare att hålla reda på översättningar. Svensk översättning kommer såklart inom kort.

Hmm.. Kan inte se min workers speed inne på profilen längre och inga siffror verkar uppdateras.

Är det bara för mig eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalkih:

Hmm.. Kan inte se min workers speed inne på profilen längre och inga siffror verkar uppdateras.

Är det bara för mig eller?

Det är jag som fortfarande uppdaterar poolen, siffrorna ska stämma bättre om ca en kvart när systemet har stabiliserats igen. Dessa siffror påverkar inte era intjänade bitcoins utan finns endast i statistiksyfte.

Fixade css-filen med lite roligare fonts och färger, samt ny framsida. Är det någon som är duktig(-are än jag) på webdesign så får ni gärna kontakta mig!

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Det är jag som fortfarande uppdaterar poolen, siffrorna ska stämma bättre om ca en kvart när systemet har stabiliserats igen. Dessa siffror påverkar inte era intjänade bitcoins utan finns endast i statistiksyfte.

Fixade css-filen med lite roligare fonts och färger, samt ny framsida. Är det någon som är duktig(-are än jag) på webdesign så får ni gärna kontakta mig!

Skönt att höra! Då behöver man inte oroa sig för sånt då.

Grymt jobb med sidan, den blev riktigt trevlig nu!

Permalänk
Skrivet av Eriik:

Det är jag som fortfarande uppdaterar poolen, siffrorna ska stämma bättre om ca en kvart när systemet har stabiliserats igen. Dessa siffror påverkar inte era intjänade bitcoins utan finns endast i statistiksyfte.

Fixade css-filen med lite roligare fonts och färger, samt ny framsida. Är det någon som är duktig(-are än jag) på webdesign så får ni gärna kontakta mig!

Som sagt ser designen mycket bättre ut nu. Det skulle vara kul att kunna se totala mh/s samt bc/d. Min flickvän har arbetet lite med webdesign och jag kan kolla med henne om hon kanske vill puffa upp sidan lite

Har en fråga med. Är det normalt att gpun jobbar mindre periodvis? I mitt fall är det 1/6 del av prestandan som försvinner. Kommer inte exakt ihåg felkoderna men det var en del om connection issues.

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Poolen har legat nere ca 20 min då pushpool hängde sig, det ska vara fixat nu.

Pankakspajjas: Det ska inte bli några avbrott, ta gärna kopia på tid och felmeddelanden nästa gång det händer så får jag titta på det. Om din flickvän vill piffa till sidan lite hade det varit jättebra!

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Poolen har legat nere ca 20 min då pushpool hängde sig, det ska vara fixat nu.

Pankakspajjas: Det ska inte bli några avbrott, ta gärna kopia på tid och felmeddelanden nästa gång det händer så får jag titta på det. Om din flickvän vill piffa till sidan lite hade det varit jättebra!

Se till at ha något script som startar om pushpool automatiskt när den hänger sig, verkar som den gjör det ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Poolen har legat nere ca 20 min då pushpool hängde sig, det ska vara fixat nu.

Pankakspajjas: Det ska inte bli några avbrott, ta gärna kopia på tid och felmeddelanden nästa gång det händer så får jag titta på det. Om din flickvän vill piffa till sidan lite hade det varit jättebra!

Vaknade klockan 12, Såg då att minern hade blivit disconnectad vid ca klockan 10 men den hade aldrig reconnectat av sig själv, startade om den och då funkade det. Hade varit bra om den minat vidare efter avbrott då man inte kan vakna sin miner 24/7. Skulle man kunna fixa detta?

Permalänk
Medlem

Finns det någon som kan berätta hur mycket de har "skördat" och faktiskt tjänat? Skulle vara kul att höra lite "success stories", har gått igenom hela tråden och det verkar inte vara någon som vill dela med sig av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalkih:

Vaknade klockan 12, Såg då att minern hade blivit disconnectad vid ca klockan 10 men den hade aldrig reconnectat av sig själv, startade om den och då funkade det. Hade varit bra om den minat vidare efter avbrott då man inte kan vakna sin miner 24/7. Skulle man kunna fixa detta?

wow... detta är intressant! jag blev med disconectad vid den tiden fast på en helt annan pool, fler som fått detta problem? kanske är ngt allmänt (jag minar på mining.bitcoin.cz atm)

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undrium:

Finns det någon som kan berätta hur mycket de har "skördat" och faktiskt tjänat? Skulle vara kul att höra lite "success stories", har gått igenom hela tråden och det verkar inte vara någon som vill dela med sig av detta?

Jag tänker inte sälja ännu på ett tag, då antagligen värdet på bitcoins kommer att öka när de höjer svårighetsgraden nästa gång, någon skrev att det skulle vara nu imorgon (torsdag) men vi får se.

Jag tror att många tänker som jag, men någon här måste sålt lite?

Permalänk
Skrivet av Undrium:

Finns det någon som kan berätta hur mycket de har "skördat" och faktiskt tjänat? Skulle vara kul att höra lite "success stories", har gått igenom hela tråden och det verkar inte vara någon som vill dela med sig av detta?

Skulle oxå vilja veta detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Undrium:

Finns det någon som kan berätta hur mycket de har "skördat" och faktiskt tjänat? Skulle vara kul att höra lite "success stories", har gått igenom hela tråden och det verkar inte vara någon som vill dela med sig av detta?

Jag som inte är särskilt ambitiös med just mining har samlat ihop 160 kr på lite småstunder. Min dator står sällan igång på natten, bara småstunder mitt på dagen. Man kan tjäna mycket mer om man låter datorn stå på mer på tex nätterna. Jag har inte tänkt att använda mina pengar som jag får från mining till mig själv utan har redan börjat donera bort pengar till ändamål jag tycker förtjänar de. (jag betalar inte för min el)

MvH

Filip

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Gått från 650+ MH/s till 1250+ MH/s och tjänat 72 btc på 2 veckor, då värdet fluktuerat ganska mycket under den perioden och jag sålt allt dir så har det blivit nånstans runt 2k kr.

Men då är inte elen borträknad. Med dagens kurs skulle det bli 370kr/dygn för 1250MH/s vilket är en del, men å andra sidan säger det väl mer om hur mycket kursen går fram och tillbaka. Det är 2 burkar, en gamingdator och en dedikerad, gamingburken drar 500w ganska prick, dedikerade drar 380w knappt och jag betalar 1kr/kwH så det är bara att räkna.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w