Intel Atom når 14 nanometer under 2014

Permalänk
Melding Plague

Intel Atom når 14 nanometer under 2014

Under Intels årliga möte för investerare passar företaget på att informera om kommande generationers Atom-processorer. Målet är inte bara energisnåla datorer, utan även att på allvar kunna utmana i mobiltelefoner och surfplattor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det har väl iofs med utbyggnaden av fabriker och övriga komplikationer, men det hade ju varit trevligt om de satsat på att få en Atom i 22nm ännu lite tidigare

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

En komisk sidnot: sockel 2011 år 2011, 14nM år 2014.

De kommer nog ligga efter Fusion ett tag, men med tanke på vilke RnD-budget de har, så
kan de nog komma ikapp... :-\

Vi kanske har tyckt förr att det är spännande med hårdvara, men jag tror det mest spännande
ligger framför oss!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Men vad händer efter 0 nm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

De kommer nog ligga efter Fusion ett tag, men med tanke på vilke RnD-budget de har, så
kan de nog komma ikapp... :-\

Vi kanske har tyckt förr att det är spännande med hårdvara, men jag tror det mest spännande
ligger framför oss!

Det beror ju lite på hur man ser det. Fusion ligger för på HTPC marknaden, men efter när det kommer till billiga hemma servrar eller allt som inte behöver en APU/GPU är atom mer prisvärt.

Jag skulle vilja se en billig fusion APU utan GPU del för hemmaservrar, även om hela fusion konceptet faller samman då.. xD

Atom har en prisklass från 500kr och uppåt medan fusion säljs för 1000kr och uppåt.

Permalänk
Hedersmedlem

x86 vägrar att dö

Permalänk

Jag upprepar ett gammalt talesätt: "Vi vet allt mer om allt mindre saker. Snart nog så kommer vi veta allt om ingenting."

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Men vad händer efter 0 nm?

Pikometer

Visa signatur

Lancool K-62 | ASUS P7P55D-E PRO | Intel i5 @3,2 | Corsair XMS3 8GB 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD 5970 | Corsair 750W
Samsung Galaxy S3, Cyanogenmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Det beror ju lite på hur man ser det. Fusion ligger för på HTPC marknaden, men efter när det kommer till billiga hemma servrar eller allt som inte behöver en APU/GPU är atom mer prisvärt.

Jag skulle vilja se en billig fusion APU utan GPU del för hemmaservrar, även om hela fusion konceptet faller samman då.. xD

Atom har en prisklass från 500kr och uppåt medan fusion säljs för 1000kr och uppåt.

Ja, Fusion är väl lite dyrare än så länge.
Kommer ju en bantad variant av Llano också, som
du kan ha i en hemma-server, och då behöver du ju
inget separat grafikkort.

Om du inte fjärrstyr servern behöver du ju ändå grafiken, så
varför inte ha den inbyggd?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hur många atomer per transistor innebär en tranistor på 14nM nivå?

Permalänk
Medlem

1 atom är ca 0.1 nm dvs 14nm = 140 atomer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noctune:

1 atom är ca 0.1 nm dvs 14nm = 140 atomer

Jag trodde 14nm betydde att måttet var 14x14nm, alltså 140x140 = 19600 atomer yta tas upp. Sedan är väl höjden säkert ett par atomer också så för att få hur många atomer hela volymen av transistorn tar upp måste vi multiplicera igen...

Permalänk
Medlem

14nm.. det är några år bort men det känns nästan konstigt att tala om så liten tillverkningsteknik!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ja, Fusion är väl lite dyrare än så länge.
Kommer ju en bantad variant av Llano också, som
du kan ha i en hemma-server, och då behöver du ju
inget separat grafikkort.

Om du inte fjärrstyr servern behöver du ju ändå grafiken, så
varför inte ha den inbyggd?

Atom har en inbyggd grafikkrets..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag trodde 14nm betydde att måttet var 14x14nm, alltså 140x140 = 19600 atomer yta tas upp. Sedan är väl höjden säkert ett par atomer också så för att få hur många atomer hela volymen av transistorn tar upp måste vi multiplicera igen...

Du tänker på nm² och nm³ låter det som. 14nm är ett endimensionellt mått hur man än vrider och vänder

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minimupp:

Atom har en inbyggd grafikkrets..

Ja och nej. Vissa har inte inbyggd grafikdel. Men till skillnad från Fusion klarar ingen av de inbyggda grafikdelarna (förutom ION?) 1080p och mer än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Atom har en inbyggd grafikkrets..

Jo jag vet, men det efterfrågades en Fusion utan GPU.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noctune:

1 atom är ca 0.1 nm dvs 14nm = 140 atomer

Vilken atom syftar du på?? en kiselatom som man använder i processorer är 0,24 nm i diameter.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Men vad händer efter 0 nm?

frågan är vad som händer efter 0 km

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Men vad händer efter 0 nm?

Ja .. Tror du att nano är det minsta som finns eller?

Du vet listan blir längre än så
Efter Nano kommer:
pico
femto
atto
zepto
yocto

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Ja och nej. Vissa har inte inbyggd grafikdel. Men till skillnad från Fusion klarar ingen av de inbyggda grafikdelarna (förutom ION?) 1080p och mer än det.

Vadå vissa? Söker man på prisjakt finns det 56x Atom moderkort med inbyggd grafik och 1x utan. Och det utan säljs även med.
http://www.intel.com/products/desktop/motherboards/db-d425kt/...
D425KT
D425KTW

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Vilken atom syftar du på?? en kiselatom som man använder i processorer är 0,24 nm i diameter.

Tror att killen syftar på elektroner fast skriver atomer.

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Skrivet av Blåmussla:

Hur många atomer per transistor innebär en tranistor på 14nM nivå?

syftar du på elektroner?

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Skrivet av WIRN:

frågan är vad som händer efter 0 km

0 är alltid 0. Så efter 0nm blir det negativ räkning. dvs -0.1 nm osv (beroende i hur små steg man backar givetvis)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anciegher:

0 är alltid 0. Så efter 0nm blir det negativ räkning. dvs -0.1 nm osv (beroende i hur små steg man backar givetvis)

Är du säker på 0 yocto inte är mindre än 0 nm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Men vad händer efter 0 nm?

Vi kommer aldrig att nå 0. Delar man något på 2 oändligt många gånger så får man något oändligt litet, men aldrig 0.

Permalänk
Avstängd

Va inte 14 nm det minsta dom kunde göra?

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anciegher:

0 är alltid 0. Så efter 0nm blir det negativ räkning. dvs -0.1 nm osv (beroende i hur små steg man backar givetvis)

Fast -0.1nm är väl lika långt som 0.1nm?
Mig veterligen finns det iallfall inga negativa sträckor.

Och som det redan skrivits, 0 är 0, det finns ingen sträcka som är mindre än 0.
Svaret de flesta söker efter är, 1nm = 1000pm ( pikometer )

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

syftar du på elektroner?

Nä, tänkte på totalt antal atomer. Har för mig att xxnM i själva verket betyder något med att gate-längden är så och så lång. Men att det indirekt anspelar på transistorns storlek. Vore av rent intresse kul att veta hur många atomer som de bygger transistorerna med. Någon som är mer insatt?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag vet att det låter självklart o så, men jag undrar varför de inte kan gå ner till 4nm (gränsen för hoppande elektroner har jag för mig) nu direkt istället för att gå ner stegvis. Är väl bara o ställa in maskinerna på 4nm precis som de är på 22nm med Ivy Bridge nu.

Det bästa svaret jag kan komma på för att Intel inte gör det är för att de helt enkelt vill sälja så mycket som möjligt och därför går i steg.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]