Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk

PDair släppte tre videor på deras "poucher" till transformen idag.

här är en
http://www.youtube.com/user/myAircover#p/u/0/2WfJeNDF16A

Permalänk
Medlem

När kommer 3g modellen och vad kan den tänkas kosta??
En platta utan 3g med bara WIFI känns ju som en elbil med sladd.
inget för mig utan 3g.

Fråga två kan man på något vis använda ett externt 3g usb modem till denna?
Finns ju usb på dockan.
Men misstänker att det inte finns mjukvara som stödjer det.

Permalänk
Medlem

http://youtu.be/WiKZqc1FWQg däe är videon. Sorry filmad med iphone 4
Uppdaterade men det gjorde ingen skillnad.

Min version är HRI66.WWepad-8.2.3.13-20110511

På boxen står det tf101 - 1b027a

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Hur är den annars? skärmkvaliten?

Permalänk
Medlem

Skärmen är kanonfin. Har inte hunnit testa så mycket me det ser bra ur när man surfar

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk

Hej asus! Jag tänkte köpa mig en eee pad men är lite tveksam då jag tänkte ha den som en resekamrat och även utan för wifi. Så jag tänkte köpa en sticka från 3 eller någon affär med ''stick-internet'' typ som ett usb fast det är 3g. De jag undrar nu är om jag köper den utan 3g, kommer jag ändå kunna surfa med denna stickan i? Och sen en sak till, måste man ha apps till allt eller kan man ladda hem program också? Nu syftar jag på t.ex. steam och msn eller man måste ha apps till allt sånt? Svar snarast uppskattas ! Mvh marwin
Over and out, marre

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Skrivet av Zupe:

När kommer 3g modellen och vad kan den tänkas kosta??
En platta utan 3g med bara WIFI känns ju som en elbil med sladd.
inget för mig utan 3g.

Fråga två kan man på något vis använda ett externt 3g usb modem till denna?
Finns ju usb på dockan.
Men misstänker att det inte finns mjukvara som stödjer det.

Vill också köpa men inte utan att man kan använda externt 3g eller vanlg 3g.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

Hej asus! Jag tänkte köpa mig en eee pad men är lite tveksam då jag tänkte ha den som en resekamrat och även utan för wifi. Så jag tänkte köpa en sticka från 3 eller någon affär med ''stick-internet'' typ som ett usb fast det är 3g. De jag undrar nu är om jag köper den utan 3g, kommer jag ändå kunna surfa med denna stickan i? Och sen en sak till, måste man ha apps till allt eller kan man ladda hem program också? Nu syftar jag på t.ex. steam och msn eller man måste ha apps till allt sånt? Svar snarast uppskattas ! Mvh marwin
Over and out, marre

Frågan om 3G-modem har besvarats tidigare. Det finns inget officiellt stöd för usb-modem. Personligen är jag också tveksam till om det finns inofficiella lösning, tror inte detta är något att räkna med/hoppas på.

Vad gäller din andra fråga så kör denna tablet android, alltså ett annat operativsystem än man vanligtvis har på "vanliga" datorer. Då fungerar inte de program man är van vid om de inte skrivs om (portas). Appar kallas vanligtvis de program som instaleras på mobila enheter (som android-telefoner eller iphones, men även många tablets), det är i princip som program. Men de program du är van vid från datorn kommer inte fungera, däremot finns ofta en app med motsvarande funktionalitet. För att kolla runt i utbudet av "appar" kan man gå till " http://market.android.com ", det bör finnas flera IM(Instant Messaging)-appar som stödjer MSN, men steam har jag inte sett på android.

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Skrivet av Habmala:

Frågan om 3G-modem har besvarats tidigare. Det finns inget officiellt stöd för usb-modem. Personligen är jag också tveksam till om det finns inofficiella lösning, tror inte detta är något att räkna med/hoppas på.

Vad gäller din andra fråga så kör denna tablet android, alltså ett annat operativsystem än man vanligtvis har på "vanliga" datorer. Då fungerar inte de program man är van vid om de inte skrivs om (portas). Appar kallas vanligtvis de program som instaleras på mobila enheter (som android-telefoner eller iphones, men även många tablets), det är i princip som program. Men de program du är van vid från datorn kommer inte fungera, däremot finns ofta en app med motsvarande funktionalitet. För att kolla runt i utbudet av "appar" kan man gå till " http://market.android.com ", det bör finnas flera IM(Instant Messaging)-appar som stödjer MSN, men steam har jag inte sett på android.

Tack för svaret! Då blir det tyvärr ingen eee pad förrens asus fattar att 3G är as viktigt

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

Tack för svaret! Då blir det tyvärr ingen eee pad förrens asus fattar att 3G är as viktigt

Den är ju påväg om än lite senare själv känner jag att det är ganska skönt med wifi-only, slipper bråka med att flytta simkort alternativt fixa nytt dyrt abonemang. För uppkoppling ute i naturen kan man ju koppla ihop med telefonen så länge man har en hyfsat modern sådan.

Men visst, det hänger väl på hur man tänker använda den, för mig blir det nog främst hemma eller på universitetet (som erbjuder wifi). Men ska man vara mycket på stranden eller så förstår jag om man tycker det blir bökigt att bråka med telefonen varje gång .

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Skrivet av marreinho:

Tack för svaret! Då blir det tyvärr ingen eee pad förrens asus fattar att 3G är as viktigt

Hade du faktiskt läst tråden hade du sett att den frågan besvarats cirka 10 gånger tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Ok har suttit lite med den nu.
Hyffsat laggigt när man surfar och ska skriva på forumet exempel. Skriv två ord.. vänta på att de skall matas in. Skriv två ord till.. vänta.. alltså rejält lagg.
Sitter på 100mbit och fint trådlöst nätverk så det är inte nåt sånt.
Att använda stylus verkar suga apa. Köpte en pogo men det känns som att man måste trycka skithårt för att den ska vilja registrera.
Upplever också som jag sett på videos att man måste upprepa tryckningar ofta då det inte registrerasom man ex tappar på en ikon.
Laggar en del på youtubeappen man lirar HQ

Annars, skitsnygg!! Och man känner potensialen men jag antar att problemen med lagg fixas vid uppdatering.
Ska fösöka filma när lag skriverså ni får se.

det råkar inte vara jämförelse i lexikon, t9 eller sånt som spökar då?

Permalänk
Skrivet av marreinho:

Hej asus! Jag tänkte köpa mig en eee pad men är lite tveksam då jag tänkte ha den som en resekamrat och även utan för wifi. Så jag tänkte köpa en sticka från 3 eller någon affär med ''stick-internet'' typ som ett usb fast det är 3g. De jag undrar nu är om jag köper den utan 3g, kommer jag ändå kunna surfa med denna stickan i? Och sen en sak till, måste man ha apps till allt eller kan man ladda hem program också? Nu syftar jag på t.ex. steam och msn eller man måste ha apps till allt sånt? Svar snarast uppskattas ! Mvh marwin
Over and out, marre

Hej!

3G-donglar (via USB) fungerar i dagsläget inte då det inte finns drivrutiner till Android.
En smartphone med HotSpot-funktion (Android 2.2+ t.ex, eller iPhone) kommer kunna dela sin 3G-anslutning till Eee Pad via WiFi. Alternativt finns sådana pocket-modem som omvandlar 3G till WiFi.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Skrivet av Habmala:

Den är ju påväg om än lite senare själv känner jag att det är ganska skönt med wifi-only, slipper bråka med att flytta simkort alternativt fixa nytt dyrt abonemang. För uppkoppling ute i naturen kan man ju koppla ihop med telefonen så länge man har en hyfsat modern sådan.

Men visst, det hänger väl på hur man tänker använda den, för mig blir det nog främst hemma eller på universitetet (som erbjuder wifi). Men ska man vara mycket på stranden eller så förstår jag om man tycker det blir bökigt att bråka med telefonen varje gång .

För nog överväga lite ändå.. tack för svaret!

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knasen78:

En fråga om Transformer, har kanske förekommit tidigare i tråden, och då har jag tyvärr missat det;

Kommer den att kunna spela upp t.ex. Eurosport player eller material som min dator vill ta genom Media Player (ex. material via http://www.channel67.net )?

Hej!
Blir mer och mer sugen på en Transformer, men har haft svårt att hitta svar på mina frågor ovan, någon som har Transformern och kan testa detta, eller kan ni på ASUS svara hur/om det kommer att funka?
Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av knasen78:

Hej!
Blir mer och mer sugen på en Transformer, men har haft svårt att hitta svar på mina frågor ovan, någon som har Transformern och kan testa detta, eller kan ni på ASUS svara hur/om det kommer att funka?
Tack på förhand

Hej!

Vi ser att Eurosport använder sig av Microsoft Silverlight - detta är inget som Android stöder per standard - vi har hört att det kan finnas tredjeparts-appar som möjliggör en experimentell uppspelning av Silverlight men det är inget som medföljer.

Den andra sidan verkar också använda sig av Microsoft-teknik vilket gör uppspelning inte möjlig via browsern.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!

Vi ser att Eurosport använder sig av Microsoft Silverlight - detta är inget som Android stöder per standard - vi har hört att det kan finnas tredjeparts-appar som möjliggör en experimentell uppspelning av Silverlight men det är inget som medföljer.

Den andra sidan verkar också använda sig av Microsoft-teknik vilket gör uppspelning inte möjlig via browsern.

Mvh
Asus Sverige

Ok, tack för svaren, då får jag ge mig på jakt efter appar som kanske funkar med detta... någon här på forumet som har koll på sådana appar?

Permalänk
Medlem

ASUS Sverige

Verkar detta vara en UK version?

Min version är HRI66.WWepad-8.2.3.13-20110511
På boxen står det tf101 - 1b027a

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Skrivet av Cynic:

ASUS Sverige

Verkar detta vara en UK version?

Min version är HRI66.WWepad-8.2.3.13-20110511
På boxen står det tf101 - 1b027a

Hej!

Stämmer bra - UK-version.
Den verkar dessutom redan ha 8.2.3.13 som bör vara senaste versionen.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

Tack.
Nu har jag i alla fall provat. Snygg som attan. Men behöver troligen lite mer tid för att få mer apps att komma ut osv.
Jag tänker köra på Ipad2 istället som känns mer "färdigt" och jag ska använda detta i arbetet så..

Sätter ut min för försäljning på blocket nu samt här på Sweclockers senare ikväll.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Sleeve

Nu när vår efterlängtade EEE-Pad snart trillar in.
Har ASUS ngt bra tips på en sleeve som passar bra till både transformer med och utan tangentbord attchat.
Det bästa vore om det var anpassat för transfromern med öppningar för uttag och dyl.
PDair's lädervariant såg nice ut

Permalänk
Medlem

En butik i Uppsala EIS har 3 st inne just nu..
Importerade med 16 GB utan TB .. Pris 3200 för de intresserade

Edit: Menade 4200 (skrev fel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

En butik i Uppsala EIS har 3 st inne just nu..
Importerade med 16 GB utan TB .. Pris 3200 för de intresserade

Ja och väldigt snabba att skicka min är i DHLs händer, men rättelse på priset, är 4199kr

Permalänk
Medlem

Är oerhört sugen på att ändra min beställnign till en 32GB utan tbg. Speciellt som vi inte ännu vet när den med tangentbord kommer. Men jag vet att jag kommer ångra mig när jag måste köpa till det löst sen. Tangentbordet känns för mig som en av de stora fördelarna med denna gämfört med andra tablets i samma stil.

Stavfel
Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Medlem

Säljstart för lösa tangentbord?

Att: ASUS Sverige, eller om det finns någon annan som vet

Hej!
När tror ni det kommer att finnas lösa svenska tangentbord att köpa? Köpte en Eee Pad i USA för några veckor sedan och då fanns fanns det inga tangentbord tillgängliga...

Är förövrigt mycket nöjd men längtar efter 3.1 och mer anpassade appar

Mvh, Henric

Permalänk
Medlem

Åter igen ser jag förseningar på lev datum! Helt sjukt!
Webhallen fr 1/6 till 6/6
Dustin 17/6
Netonet = okänd
övriga butiker också pendlar fram och tillbaks med datum.. Ska dem tillverka en flygplan eller en surfplatta?!
Snart lär det släppas nya modeller från alla tillverkare och vi väntar fortfarande på denna och diskuterar här..

Edit: Det är samma skit som med min Samsung TV UE55D8005
Massvis med förseningar .. så tråkig med leveranser till Sv... dem verkar lägga oss i sista hand

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjn76:

Att: ASUS Sverige, eller om det finns någon annan som vet

Hej!
När tror ni det kommer att finnas lösa svenska tangentbord att köpa? Köpte en Eee Pad i USA för några veckor sedan och då fanns fanns det inga tangentbord tillgängliga...

Är förövrigt mycket nöjd men längtar efter 3.1 och mer anpassade appar

Mvh, Henric

Asus har tidigare svarat att det kommer under sommaren om jag inte missminner mig. Kring månadsskiftet Juni/Juli, men det är ju inga säkra datum ännu, främst förhoppningar och planer

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Skrivet av pregor1:

Nu när vår efterlängtade EEE-Pad snart trillar in.
Har ASUS ngt bra tips på en sleeve som passar bra till både transformer med och utan tangentbord attchat.
Det bästa vore om det var anpassat för transfromern med öppningar för uttag och dyl.
PDair's lädervariant såg nice ut

Hej!
Vi har inga bra tips ännu - vi har en egen sleeve på G men den kommer inte finnas tillgänglig på marknaden förrän under sommarmånaderna.

Skrivet av Habmala:

Är oerhört sugen på att ändra min beställnign till en 32GB utan tbg. Speciellt som vi inte ännu vet när den med tangentbord kommer. Men jag vet att jag kommer ångra mig när jag måste köpa till det löst sen. Tangentbordet känns för mig som en av de stora fördelarna med denna gämfört med andra tablets i samma stil.

Hej!
Är det så att du egentligen vill ha modellen där dockan medföljer rekommenderar vi att du väntar - även om det är mycket svårt!
Som vi tidigare nämnt så är det 32GB (utan docka) som kommer levereras först - men 16GB+Docka kommer kort inpå - en skillnad på kanske 1-2v.

Skrivet av hjn76:

Att: ASUS Sverige, eller om det finns någon annan som vet

Hej!
När tror ni det kommer att finnas lösa svenska tangentbord att köpa? Köpte en Eee Pad i USA för några veckor sedan och då fanns fanns det inga tangentbord tillgängliga...

Är förövrigt mycket nöjd men längtar efter 3.1 och mer anpassade appar
Mvh, Henric

Skrivet av Habmala:

Asus har tidigare svarat att det kommer under sommaren om jag inte missminner mig. Kring månadsskiftet Juni/Juli, men det är ju inga säkra datum ännu, främst förhoppningar och planer

Hej!
Stämmer bra - Juni/Juli för att kunna köpa tangentbordsdockan löst - den nordiska versionen självfallet.

Ang. leveranserna generellt - vi har blivit drabbade av en kortförsening - förhoppningen var att få ut en marknadstillgänglighet runt 23:e Maj , men de första plattorna ser ut att nå marknaden veckan efter (v22).

Just nu kikar vi varje timme på situationen kring det svenska luftrummet då Islands vulkaner har medfört att det är/kan bli flygstopp kring vissa destinationer som ev. drabbar våra leveranser - men inget klart just nu!

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!
Vi har inga bra tips ännu - vi har en egen sleeve på G men den kommer inte finnas tillgänglig på marknaden förrän under sommarmånaderna.

Hej!
Är det så att du egentligen vill ha modellen där dockan medföljer rekommenderar vi att du väntar - även om det är mycket svårt!
Som vi tidigare nämnt så är det 32GB (utan docka) som kommer levereras först - men 16GB+Docka kommer kort inpå - en skillnad på kanske 1-2v.

Hej!
Stämmer bra - Juni/Juli för att kunna köpa tangentbordsdockan löst - den nordiska versionen självfallet.

Ang. leveranserna generellt - vi har blivit drabbade av en kortförsening - förhoppningen var att få ut en marknadstillgänglighet runt 23:e Maj , men de första plattorna ser ut att nå marknaden veckan efter (v22).

Just nu kikar vi varje timme på situationen kring det svenska luftrummet då Islands vulkaner har medfört att det är/kan bli flygstopp kring vissa destinationer som ev. drabbar våra leveranser - men inget klart just nu!

Mvh
Asus Sverige

Skickas inte hårdvara med Fartyg?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av BergLake:

Skickas inte hårdvara med Fartyg?

Hej!
Båda fraktmetoderna används.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!