Cooler Master Silencio 550

Permalänk
Avstängd

Förbannat så snyggt tror det blir ett sånt chassi. att byta ut från mitt gammla cm 690 men får nog vänta ett tag när jag nyligen( idag närmare bestämt) beställt en 27tums samsung rose skärm

http://cdon.se/hemelektronik/samsung_syncmaster_27%22_16:9_wi...

Ni som säger att detta är ett tåligt val, ni vet då inte att jag är samsung fanatiker, och att jag gillar deras design och att jag sen innan har en t220 och en t200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Kan någon förklara hur chassin med nätaggsmontering i botten fungerar? Jag menar, nätaggsfläkten blir ju antingen blockerad av chassibotten eller så får man vända det upp och ner? Verkar bara väldigt konstigt.

Det är ett hål i botten.

Permalänk
Medlem

Vad trött jag blir på dessa mindre chassin som alltid ska snåla med djupet så man måste rycka bort/såga hårddiskburar för att få in långa grafikkort. Hålet på framsidan för hotswap va inte heller något jag vill ha, följer det med en plastlucka man kan täppa igen hålet med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

epic fail försök till att härma Define R3..

Tycker inte det utan den verkar vara av lika usel kvalité som R3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Tycker inte det utan den verkar vara av lika usel kvalité som R3.

Äntligen någon som ser genom lögnens slöja. Bara att inse att billiga lådor oftast är skit, att R3 har blivit kungen av dessa är inget som gör den till något bra.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

R3 har fortfarande tronen, sen kommer Silencio 550 och sist H2.
H2 katastrofal luftflöde kanske bli bättre med fläkten i botten men R3 bli bättre endå.
Att dom flesta sidor ger NZXT H2 gold award/rekommderad är lite underlig. H2 vinner bara genom "sladd fri" fläkt, fläkt styrning där framme och Usb 3.0

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi, kanske blir till nassen om den går ner i pris, alltid gillat cms produkter. Ni borde fixa ljussättningen lite, då solen går ur moln lyser det upp hela rummet o sen vise versa då den går i moln :D, annars ser nya stället nice ut.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Såg imponerande när jag först såg chassits utseénde men av att döma recensionen så verkar det som om bara Fractal Design vet hur man ska göra små stilrena chassin. Även NZXT:s modell är medelmåttlig.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av korsnas11:

Var det bara jag som reagerade på fyren vid 11:52?

Vart ser du den?

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Inte för att vara "petig" eller elak mot Jonas. Men ett tips.

Du smackar med munnen efter meningar en hel del gånger. Kolla upp dig själv. Och träna bort detta. Tycker personligen det är en aning irriterande. Speciellt när man märkt det en gång. Annars som vanligt underbara video recensioner.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrakebab:

R3 har fortfarande tronen, sen kommer Silencio 550 och sist H2.
H2 katastrofal luftflöde kanske bli bättre med fläkten i botten men R3 bli bättre endå.
Att dom flesta sidor ger NZXT H2 gold award/rekommderad är lite underlig. H2 vinner bara genom "sladd fri" fläkt, fläkt styrning där framme och Usb 3.0

Tronen av vad?

Permalänk
Hedersmedlem

Här en lösning på problemet med USB-kabeln som skall dras till baksidan av I/O-plåten, ja såvida man har intern USB3.0 kontakt på moderkortet då vilket i princip alla nya moderkort har.

http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=5...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vad trött jag blir på dessa mindre chassin som alltid ska snåla med djupet så man måste rycka bort/såga hårddiskburar för att få in långa grafikkort. Hålet på framsidan för hotswap va inte heller något jag vill ha, följer det med en plastlucka man kan täppa igen hålet med?

Men då är dessa chassin inget för dig helt enkelt utan du får köpa ett större, däremot så passar de mig då jag vill ha ett smidigt mindre, tyst chassi med plats för en SSD till min speldator + kanske en hotswap om man vill trycka i en extra disk tillfälligt.

mvh Jonas

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med tysta chassin, för mig har det blivit prio nummer 1. Man vänjer ju sig och blir lite bortskämd när alla fläktar går på mycket lågt varv osv. Det här skulle jag dock aldrig skaffa pga alla missar, tyvärr. Bättre kan ni Cooler Master.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Kan någon förklara hur chassin med nätaggsmontering i botten fungerar? Jag menar, nätaggsfläkten blir ju antingen blockerad av chassibotten eller så får man vända det upp och ner? Verkar bara väldigt konstigt.

Inga konstigheter alls, nätagget kan ju monteras på två sätt oavsett var i chassit det sitter.

I det i testet t.ex. suger det in från botten och blåser ut bak (på de flesta nätagg).
Men ett problemet med just detta chassit var ju att utstansingen var för liten eg. för 120-140mm-fläktar som sitter i visas nätagg.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv

SeaNanners!

Permalänk
Skrivet av Achronos:

Vart ser du den?

Kanske lite dålig beskrivning, men jag tyckte att HDD-leden lyste väldigt kraftfullt just vid det tillfället!

Visa signatur

"Very nice looking case - wife said she'll divorce me if I buy another case. I'm gonna miss her.” -Mackowitz

Gigabyte P55A-UD4 || Intel Core i5 750 @ stock || 4 Gb Corsair DDR3 || Lian Li Lancool PC - K62 || 960 Gb HDD (320 + 640) || Corsair 650 W || XFX Radeon 6870 @ stock

Permalänk

HAHA! Bara jag som tänkte på hur belysningen skiftade enormt? Men vad ska man göra när vädret är som det är

Permalänk
Medlem

Förklaringen till den konstiga USB 3.0 anslutningen beror på att standardiseringen för interna usb 3.0 anslutningen (USB 3.0 Header) kom väldigt sent. Vet ej om det har kommit någon officiell standard eller om det har det är defacto fortfarande. Så när de designade chassiet så fanns det bara proprietära kontakter, och de var tvungen att göra den fula work-around lösningen genom att koppla till utsidan.

http://semiaccurate.com/2010/06/08/asrock-and-ecs-comes-custo...

Permalänk
Medlem

han hade rätt om att han lät "lite" negativ. undrade om han sålt smöret och tappat pengarna...var en underlig känsla över denna recension.
i övrigt bra och informativ.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

"-men vi kan öppna upp luckan här i alla fall, QUEEEEEK"

Nej tack

Permalänk
Medlem

Jätte snyggt på nya redaktionen, dock så tycker jag att ni ska försöka att minimera dagsljus när ni gör produkt recensioner. Försök blockera fönster och liknande och använd er av lampor istället. Det är riktigt jobbigt när ljuset ändrar sig under videons gång. Bara ett litet tips, allt annat är självklart lika bra som alltid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jonas skulle kunna extraknäcka som produktutvecklare av chassin för de som jobbar där nu gör verkligen inte sitt jobb. Förstår heller inte hur de kan missa så mycket.

Inte för att verka nedlåtande, men det krävs nog inte ens någon med Jonas kompetens för att undvika missar av den typen man ser i t.ex. Silencio-chassit, det är så _OTROLIGT_ simpla misstag... Har flera gånger tänkt att en utvecklare snart borde kunna köra det "ultimata" chassit, utan missar. Det är liksom alltid något litet...

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

"Och längst ner här finns då platsen för nätagg som är väldigt vanligt för chassin nuförtiden" Love it!
Första gången jag hörde det tolkade jag det som att många chassin nuförtiden har en plats för nätagg

Håller helt med om att det verkar keff att missa så uppenbara saker som hål för kabeldragning etc. wtf?

Bra recension

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrakebab:

R3 har fortfarande tronen, sen kommer Silencio 550 och sist H2.
H2 katastrofal luftflöde kanske bli bättre med fläkten i botten men R3 bli bättre endå.
Att dom flesta sidor ger NZXT H2 gold award/rekommderad är lite underlig. H2 vinner bara genom "sladd fri" fläkt, fläkt styrning där framme och Usb 3.0

Tronen av vad? Budget?, vet inte varför så många gillar R3an, är det för det är ett ok chassi för runt 800kr eller är det jätte bra och utklassar alla andra chassin?
Har inte ett själv så vet inte hur det känns, men ser väldigt plastigt ut.

Själv om jag skulle köpa ett nytt chassi idag skulle det bli 650D eller FT02

EDIT: Försöker inte va otrevlig eller nått, vill bara veta varför så många köper R3an.

Permalänk
Medlem

Hur kan man göra sådana missar? Det är inte raketforskning, det är inte några nya koncept som man skall bepröva. Hur svårt ska det vara att typ.. hmm faktiskt TESTA och se om hålet man gjort på moderkortsplåten faktiskt fungerar som tänkt? Samma sak med cosmos 1000, fint man har gjort hål för att dra kablar.. men kan man dra kablarna då? nej.

Permalänk
Medlem

.. Så kan man bara rycka ut den också om man tycker det är kul. Haha kjempe!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Tronen av vad? Budget?, vet inte varför så många gillar R3an, är det för det är ett ok chassi för runt 800kr eller är det jätte bra och utklassar alla andra chassin?
Har inte ett själv så vet inte hur det känns, men ser väldigt plastigt ut.

Själv om jag skulle köpa ett nytt chassi idag skulle det bli 650D eller FT02

EDIT: Försöker inte va otrevlig eller nått, vill bara veta varför så många köper R3an.

Mycket för det stilrena utseendet, ljuddämpningen, flexibiliteten (du kan ju välja själv om du vill satsa på maximal tystnad och låta de ljuddämpande blindluckorna för de extra fläktplatserna sitta kvar, eller om du vill prioritera ventilation och trycka in fullt med fläktar), det har även rätt många trevliga byggnadstekniska detaljer.
Tack vare tung bitumendämpning, så får sidopanelerna stadga, trots sin tunna plåt, så de inte slamrar (hatar chassin med vibrerande chassiplåtar, rena resonanslådorna)

Byggde en burk till svärfar med den lådan och det var en trevlig bekantskap, funderar på att byta ut ett av mina gamla ålderstigna Antec-chassin mot ett R3 faktiskt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Tronen av vad? Budget?, vet inte varför så många gillar R3an, är det för det är ett ok chassi för runt 800kr eller är det jätte bra och utklassar alla andra chassin?
Har inte ett själv så vet inte hur det känns, men ser väldigt plastigt ut.

Själv om jag skulle köpa ett nytt chassi idag skulle det bli 650D eller FT02

EDIT: Försöker inte va otrevlig eller nått, vill bara veta varför så många köper R3an.

Jag har en R3:a och den är precis som du misstänker väldigt plastig och plåten är extremt tunn. Tack var den lövtunna konstruktionen bullrar det också en hel del. Kylningen är det dock inget fel på. Jag blev grymt besviken på R3:an efter allt hypande, ville dock ha ett vitt chassi då det fick bli det.

Nu när jag ska byta serverlåda kommer det nog bli 550:an felen som nämns tycker jag personligen låter som skitsaker jämfört med bristerna i R3:an ..

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tronen av vad? Budget?, vet inte varför så många gillar R3an, är det för det är ett ok chassi för runt 800kr eller är det jätte bra och utklassar alla andra chassin?
Har inte ett själv så vet inte hur det känns, men ser väldigt plastigt ut.

Själv om jag skulle köpa ett nytt chassi idag skulle det bli 650D eller FT02

EDIT: Försöker inte va otrevlig eller nått, vill bara veta varför så många köper R3an.

Jag har skrivit något liknande någon gång tidigare, men här kommer några anledningar till att jag gillar Fractal Design Define:

1. Bra luftgenomströmning
2. Bra hål för att dra kablarna på baksidan moderkortsplåten
3. Bra prioritering med enbart 2st 5.25" platser
4. Enkelt och trevligt utseende, utan plexi och led.
5. Rätt bra ljuddämpat
6. Bra pris som inkluderar 2st bra fläktar
7. Fläktfilter och enkelt att se till att man har mer inblås än utsug
8. Svenskt företag med bra support och väldigt bra interaktion med sina kunder. De lyssnar på kundernas önskemål och arbetar aktivt för att förbättra sina chassin på ett bra sätt.

Att du ens jämför med 650D tyder på att du verkligen inte alls förstår vilken typ av chassi Define är.
650D är verkligen inte optimerat för att vara tyst, det är Define.
650D är ett kvalitetsmässigt mycket bättre chassi än Define. Men det kostar också 80% mer, och då är det utan alla de ljuddämpande funktioner som Define har.
Så den jämförelsen fungerar liksom inte på någon nivå.

Att jämföra med FT02 fungerar bättre men det kostar 150% mer än Define och även om det kvalitetsmässigt är så otroligt mycket bättre och har massor med fler funktioner så känns det för mig helt onödigt att lägga tusen spänn extra på det. Då byter jag hellre grafikkort från typ 6850 till 6970.
De funktioner och den extra kvalitet som FT02 skulle innebära är saker och ting jag inte skulle ha någon större nytta av.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor till varför iaf vissa väljer Fractal Design Define R3 framför de chassina du nämnde.

EDIT: Någon klagade på att Define R3 bullrar, jag har en R2 och det hörs att den är igång men den låter inte. 3st FD chassifläktar, Scythe Ninja CPU-kylare med standardfläkt, 5850 grafik, 2st 5400rpm hårddiskar.
CPU temp under 40 grader vid idle, (i7-860@stock) och under 60 vid hög load även under längre tid.
Grafikkortet börjar låta en del när jag t.ex. spelade Dragon Age 2 6-10 timmar i sträck.

Det är mina erfarenheter.
Men plåten är verkligen lövtunn och känns nästan som plast så jag förstår att det kan uppstå problem pga det.