Cray XK6 når 50 petaflops med AMD Opteron och Nvidia Tesla

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrStalker:

Skojar inte, den totala strömförbrukningen lär väl ligga omkring 40 megawatt. Oskarshamn 1 pumpar väl ut strax under 500 megawatt. Ett vanligt vindkraftverk producerar ungefär 2 megawatt. Man skulle alltså behöva 20 stycken för att driva detta monster (förutsatt att det blåser mycket).

Ett vindkraftverk har en kapacitetsfaktor på ca 25%. Det innebär att det krävs ca 80 vindkraftverk (2MW modeller ca 130m höga till toppen på rotorbladen) för att driva varje fullt utbyggda dator. Det blir en ganska stor vindkraftpark per dator och förutsätter att vi har ett kraftnät som kan ge och ta tillräckligt mycket ström när det blåser eller är vindstilla.

Kärnkraftdrivna superdatorer blir lite bättre. Med kapacitetsfaktorer på ca 80-95% bör Oskarshamn 1 kunna driva minst 10 såna och O3:an mer än 30 såna.

Permalänk
Medlem

Vad fan används den ens till?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Störst e-penis när han dör vinner!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vad ortoligt ful den var. Hade hellre sett den i utförandet svart/rött och lite mer spaceship-tänk. Det där blir aldrig en storsäljare bland SC's yngre läsare.

Jag håller med, utseendet > prestanda.

Det var som när jag var på sjukhuset igår, o så tog de fram en rostfri skalpell lixzom såå 2000, så jag skrek tills de tog upp en plast som var rosa o vit.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Sjoooberg:

1 petaflop låter som något dåligt imo.

Sinnes dator ändå.

haha en putteflopp

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Vad fan används den ens till?

"systemet ska användas för forskning inom bland annat matematik, fysik, astronomi och kemi."

Lär väll vara någon typ av grafisk illustration hur en stjärna skapas eller liknande.. känns som att de nästan alltid använder "superdatorer" till närmast meningslösa ting.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

"systemet ska användas för forskning inom bland annat matematik, fysik, astronomi och kemi."

Lär väll vara någon typ av grafisk illustration hur en stjärna skapas eller liknande.. känns som att de nästan alltid använder "superdatorer" till närmast meningslösa ting.

Sant, tänk hur många som skulle kunna uppleva crysis på maximal grafik med en sådan monster maskin

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kilgam:

Sant, tänk hur många som skulle kunna uppleva crysis på maximal grafik med en sådan monster maskin

Ingen, skulle jag tro?

Drivrutinerna till dessa är väl inte skrivna så att dem kan köra spel, har jag för mig att jag läst i alla fall.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

"systemet ska användas för forskning inom bland annat matematik, fysik, astronomi och kemi."

Lär väll vara någon typ av grafisk illustration hur en stjärna skapas eller liknande.. känns som att de nästan alltid använder "superdatorer" till närmast meningslösa ting.

Kan vara användbart för att göra numeriska analyser av stora och komplexa fenomen, speciellt i fall där man inte kan testa experimentellt. Så inte är det meningslöst med extrem beräkningskraft. Tänk bara på Folding@Home, vikning av proteiner är viktigt och kräver en jäkla beräkningskraft.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Undrar vad tempsen blir på den

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

"systemet ska användas för forskning inom bland annat matematik, fysik, astronomi och kemi."

Lär väll vara någon typ av grafisk illustration hur en stjärna skapas eller liknande.. känns som att de nästan alltid använder "superdatorer" till närmast meningslösa ting.

agreed :S

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Ett vindkraftverk har en kapacitetsfaktor på ca 25%. Det innebär att det krävs ca 80 vindkraftverk (2MW modeller ca 130m höga till toppen på rotorbladen) för att driva varje fullt utbyggda dator. Det blir en ganska stor vindkraftpark per dator och förutsätter att vi har ett kraftnät som kan ge och ta tillräckligt mycket ström när det blåser eller är vindstilla.

Kärnkraftdrivna superdatorer blir lite bättre. Med kapacitetsfaktorer på ca 80-95% bör Oskarshamn 1 kunna driva minst 10 såna och O3:an mer än 30 såna.

Hehe inte ens Sveriges största vindkraftpark kommer att kunna driva detta systemet med då det "bara" har 48st 2.3MW verk sammankopplade. Alltså måste man bygga två st av de största parkerna vi har i Sverige bara för att kunna driva själva systemet inklusive belysning, kaffekokare osv

Miljövänligt och bra

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Tror du missuppfattat skillnaden mellan en superdator och en speldator

Tror du missuppfattat skillnaden mellan att vara seriös och ironisk min vän

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Vore något att överklocka

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

"systemet ska användas för forskning inom bland annat matematik, fysik, astronomi och kemi."

Lär väll vara någon typ av grafisk illustration hur en stjärna skapas eller liknande.. känns som att de nästan alltid använder "superdatorer" till närmast meningslösa ting.

Varför är det meningslöst? Och vad är meningsfullt enligt dig i så fall?
Personligen tycker jag att forskningen går alldeles för långsamt fram om man tänker inom astronomi så det är bara bra att dom får tillgång till superdatorer som kan komma fram till ett resultat snabbare.

Permalänk

Finner verkligen superdatorer fascinerande, mest med tanke på den karriär jag planerar inom fysik, praktisk och teoretisk. Det är oerhört uppmuntrande att vi fortskrider så fort i beräkningskraft, då det kommer göra mer avancerad forskning så mycket enklare. Det är alltid intressant i vetenskapen att se vad som finns bakom nästa hörn, och ju fler hörn åt gången desto bättre!

Undrar hur snabbt den klarar super pi 1M?

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Craysis..?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

"systemet ska användas för forskning inom bland annat matematik, fysik, astronomi och kemi."

Lär väll vara någon typ av grafisk illustration hur en stjärna skapas eller liknande.. känns som att de nästan alltid använder "superdatorer" till närmast meningslösa ting.

"...matematik, fysik, astronomi och kemi."

Jag tvivlar på att det finns något som är mer meningsfullt. Bara för att det är GPGPU:er i den betyder inte att den ska rendera något, det är parallell beräkningskraft man vill åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Undrar hur snabbt den klarar super pi 1M?

Det hade jag velat se eller iaf 32M så man har något att jämföra med...

Det är bara meningslösa siffror för mig
Byggde en dator åt en kompis i veckan, har för mig att på hans Sapphire 5850 låda så stod det 2,3 MFlops...Och denna klarar alltså Peta....oO

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LoTex94:

Det hade jag velat se eller iaf 32M så man har något att jämföra med...

Det är bara meningslösa siffror för mig
Byggde en dator åt en kompis i veckan, har för mig att på hans Sapphire 5850 låda så stod det 2,3 MFlops...Och denna klarar alltså Peta....oO

Mitt grafikkort klara iaf av 2,25 Tflops

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Mitt grafikkort klara iaf av 2,25 Tflops

Aha, då va det teraflops då Eller vad har du för något? Så länge det inte är typ 4 6990 så borde det va Tflops

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

vad är en petaflop..?

Permalänk
Skrivet av Sovereign:

Undrar hur snabbt den klarar super pi 1M?

Som är en applikation som endast kan utnyttja en tråd? Som vilken AMD PC som helst kan jag tänka mig.

Skrivet av Acetån:

vad är en petaflop..?

En enhet för att beräkna hur snabbt något kan göra uträkningar.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LoTex94:

Aha, då va det teraflops då Eller vad har du för något? Så länge det inte är typ 4 6990 så borde det va Tflops

jag har ett HD 6950 Ditt kort presterar lite bättre då mitt har färre stream processorer Men i spel är mitt mycket bättre

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

Som är en applikation som endast kan utnyttja en tråd? Som vilken AMD PC som helst kan jag tänka mig.

Jag hoppas du upptäckte hur seriös jag var dock

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skrivet av Sovereign:

Jag hoppas du upptäckte hur seriös jag var dock

Jodå
Men rätt ska vara rätt! Messerschmidt e jag, och jag erkänner det

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

Skulle va kul att veta hur mycket prislappen för en sån här superdator ligger på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetån:

vad är en petaflop..?

FLOP = Floating point operation
FLOPS = Floating point operations per second

Så nu när vi pratar om flops så är det helt enkelt hur många flyttalsberäkningar system klarar av att utföra i sekunden.
Peta = 10^15 = 1'000'000'000'000'000 = en biljard.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta kostnaden.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad ortoligt ful den var. Hade hellre sett den i utförandet svart/rött och lite mer spaceship-tänk. Det där blir aldrig en storsäljare bland SC's yngre läsare.

Helt rätt, fan i helvete att man kan dra med sig några såna till DH, usch.