Moderkortet hittar inte mina hårddiskar

Permalänk
Medlem

Moderkortet hittar inte mina hårddiskar

Har precis byggt min dator. Fast det är så att mitt moderkort inte kan hitta hårddiskarna. Kopplade in de visa sata 3g portarna.

Asus p8p67 pro
Intel SSD 120gb
Samsung Spinpoint 1tb

Permalänk

inte i bios heller?

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprautbirger:

inte i bios heller?

a exakt, bios hittar ingen av dem. fast det står i början i en svart bakgrung "disk information, no hard disk is detected"

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem! Någon som kan hjälpa?

Visa signatur

MKX

Permalänk
Medlem
Skrivet av noblesse:

Har exakt samma problem! Någon som kan hjälpa?

hmm...
dela med dig om det löser sig för dig, jag gör detsamma

Permalänk

Jag hade liknande problem, allt löste sig med att drämma till all kablage så det sitter som berget.

Permalänk

Spinner hårddiskarna upp?

Som oldviking sa, dubbelkolla ström och satakablar till diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Spinner hårddiskarna upp?

Som oldviking sa, dubbelkolla ström och satakablar till diskarna.

jag har kopplat rätt... ganska säker på det eftersom kopplade cd-läsaren likadant och den kom upp o bios.
och hur kollar ju om de spinner upp... ssd:en är väl ljudlösa ? samt sata hdd:en verkar inte spinna upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av BD-Tech:

jag har kopplat rätt... ganska säker på det eftersom kopplade cd-läsaren likadant och den kom upp o bios.
och hur kollar ju om de spinner upp... ssd:en är väl ljudlösa ? samt sata hdd:en verkar inte spinna upp

ssd är nog svårt. Men hårdisken kan man känna på. Den ska vibrera. Koppla dem på en annan lina med strömkontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

ssd är nog svårt. Men hårdisken kan man känna på. Den ska vibrera. Koppla dem på en annan lina med strömkontakter

fnns det något annat sätt att kolla på? asså tog bort fläkten så att jag skulle höra men det hördes pyttelitet fast är osäker eftersom den verkar inte vibrera. Har gummiringar på hållaren och så

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske har kopplat dem på fel kontrollers , dvdn kräver nog ide läge och ssd ahci , hårddisken funkar nog med båda, men du kan inte blanda på samm kontrollergrupp, kolla hur kontrollerna är grupperade och anslut dem till rätt kontakter och justera "mode" i bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske har kopplat dem på fel kontrollers , dvdn kräver nog ide läge och ssd ahci , hårddisken funkar nog med båda, men du kan inte blanda på samm kontrollergrupp, kolla hur kontrollerna är grupperade och anslut dem till rätt kontakter och justera "mode" i bios.

Mina bios inställningar är:
Marvall Storage Controller: AHCI mode
Marvall Storage Oprom : Disabled

JMB storage contoller: disabled

samt när jag startar datorn står det

Media test failure, check cable
exiting inter boot agent

Permalänk
Rekordmedlem

Du får kolla hur portarna är grupperade, mitt moderkort gör så att 2 portar funkar med optiska enheter, och då kan man inte ha raid aktivt på de andra portarna, utan kan bara köra normal sata, raiden får man flytta till en annan kontroller.
du kan ju även prova en enhet i taget på olika portar så ser du om diskarna funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

kolla manualen sid 3-17 du ska ---NOG----- ha cd o hdd i blå portar, ssd i grå, dvdn porten ska det nog stå atapi (eller ide) på, hårddisk och ssd i ahci mode.
sata 0 och 1 kontrollerna i enhenced läge.
nått sånt borde det vara inställt, jag har bara läst manualen och kan inte testa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

för att kolla om hårddisken spinner upp. Sätt örat mot den och lyssna ordentligt bara, du borde även kunna känna lite vibrationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

kolla manualen sid 3-17 du ska ---NOG----- ha cd o hdd i blå portar, ssd i grå, dvdn porten ska det nog stå atapi (eller ide) på, hårddisk och ssd i ahci mode.
sata 0 och 1 kontrollerna i enhenced läge.
nått sånt borde det vara inställt, jag har bara läst manualen och kan inte testa.

jag testade endast med SSD:en nu. Testade med att ha den i gråa porten och i AHCI läge men det hjälpte inte

Permalänk
Rekordmedlem

kan du prova diskarna i en annan dator och en fungerande disk på ditt nya moderkort, du kan även prova med andra kablar, har du provat alla olika diskar på alla portar på moderkortet? du får försöka utesluta vad som är fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.