Gammal pc med nyare grafikkort ok htpc?

Permalänk
Medlem

Gammal pc med nyare grafikkort ok htpc?

Hej!
Jag har en dell desktopdator jag tänkte använda som htpc.. det är 2gb minne och en Intel Pentium 4HT cpu på 3.2Ghz.
Datorn är knäpptyst och en perfekt liten htpc till ungarna..men duger den?
Med ett billigt, säg..HD5450 grafikkort med hdmi osv, och med mpc hc.. Fixar den 720p, dvd och kanske rent av en och annan 1080p?
Kan ett grafikkort med fullt stöd för dxva fullt ut kompensera för en äldre processor när det handlar om enbart avspelning?

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Japp det bör funka bra, både 720P och 1080P ska inte vara några problem med ett HD5450

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hej!

Mamsen fick av mig en hp 7600 tror jag den heter, pentium 4 3.0 med 2 gig minne, en vanlig desktopdator. I den stoppade jag in just ett xfx 5450 lågprofil (som då hade sjukt bra pris, 350 pix om jag minns rätt!).
Jag är lite avundsjuk på den maskinen faktisk, mycket bra "htpc", liten, smidig, tyst, dessutom med trådlöst tangentbord och mus.
Tyvärr har mamsen en 32 tums plattteve (som går smidigast i 800x nånting, annars går inte texten att läsa, inte för att det blir oskarpt, men det blir för litet!) och jag är inge bra på hd och sånt, men till "vanlig" film funkar detta bra och 5450 har någon slags "uppsnabbning av film" eller nåt jag inte riktigt fattar mig på.

Lycka till!
//Bokis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Malte74:

Hej!
Jag har en dell desktopdator jag tänkte använda som htpc.. det är 2gb minne och en Intel Pentium 4HT cpu på 3.2Ghz.
Datorn är knäpptyst och en perfekt liten htpc till ungarna..men duger den?
Med ett billigt, säg..HD5450 grafikkort med hdmi osv, och med mpc hc.. Fixar den 720p, dvd och kanske rent av en och annan 1080p?
Kan ett grafikkort med fullt stöd för dxva fullt ut kompensera för en äldre processor när det handlar om enbart avspelning?

jo tjena att en dator med HT och har prescot kärnan är knäpp tyst , jag hoppas du har testat den i max last innan du ger detta påstånende för om inte så lär du bli missnöjd.

dock så kan du mer en väl stoppa in ett 5450 i den det går men tyst lär den inte bli med den kärnan ;D

lycka till !!

Permalänk
Skrivet av TmN:

jo tjena att en dator med HT och har prescot kärnan är knäpp tyst , jag hoppas du har testat den i max last innan du ger detta påstånende för om inte så lär du bli missnöjd.

dock så kan du mer en väl stoppa in ett 5450 i den det går men tyst lär den inte bli med den kärnan ;D

lycka till !!

Med tanke på att de gamla dellarna är byggda i pansarpåt med plastisolering så kan jag tänka mig att den kan vara ganska tyst... har några gamla dellar i källaren som står och tickar på... de hörs inte mycke..

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malte74:

Hej!
Jag har en dell desktopdator jag tänkte använda som htpc.. det är 2gb minne och en Intel Pentium 4HT cpu på 3.2Ghz.
Datorn är knäpptyst och en perfekt liten htpc till ungarna..men duger den?
Med ett billigt, säg..HD5450 grafikkort med hdmi osv, och med mpc hc.. Fixar den 720p, dvd och kanske rent av en och annan 1080p?
Kan ett grafikkort med fullt stöd för dxva fullt ut kompensera för en äldre processor när det handlar om enbart avspelning?

Kör exakt samma setup fast en HP och den spelar ALLT jag har testat med.

/R

Permalänk
Medlem

Låter ju nice.. Då blir det ett kort..

Och jodå, den har minsann testats. Att packa upp 15gb rar-filer borde ju fresta prollen lite men den är tyst även då. Och om den istället smälter må det vara hänt. De betingar ju inte en fenhundring på marknaden datorer av den här typen så man har råd att skaffa en till..
Tackar alla för synpunkter!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

HD6450 finns nu att köpa och den är cirka 60% snabbare än gamla HD5450 och är lika billig http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350#rparams=l=s70643394

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malte74:

Låter ju nice.. Då blir det ett kort..

Och jodå, den har minsann testats. Att packa upp 15gb rar-filer borde ju fresta prollen lite men den är tyst även då. Och om den istället smälter må det vara hänt. De betingar ju inte en fenhundring på marknaden datorer av den här typen så man har råd att skaffa en till..
Tackar alla för synpunkter!

Jag kör en HP 7100 och har sågat upp ett hål i toppen och satt en 92mm fläkt med filter som trycker in luft och som är tempstyrd så datorn är alltid tyst och sval och fin fast den står i en mediamöbel.

Kör också en WD Green disk och datorn drar enligt mig och fortum inte alls mycket då den alltid är i gång och inte påverkar elräkningen nämnvärt om ens alls gemfört med Asrock ION 330 burken jag hade förut.

Packa upp stora filer är inget problem jag alls haft. Packar ofta upp stora filer och många samtidigt när jag ser film i WinXP och upplever det inte som något problem.

/R