Hdmi-DVI - Samma kvalitet?

Permalänk

Hdmi-DVI - Samma kvalitet?

Hejsan alla sweclockare!

Jag funderar på att koppla in mitt xbox till min pc-monitor. Monitorn har dock bara en vga- och en dviingång, så tänkte köra på en hdmi kabel och sen en hdmi till dvi adapter. Det kanske är en väldigt noobig fråga, men kommer det att ge samma kvalitet som om det vore en hel hdmi-kabel?

Tack på förhand!

//nillet

Edit: fixade stavfel

Permalänk
Medlem

Jo, dock så försvinner hdmi kabelns ljud i omvandlandlaren men det kvittar nog...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Okej, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Jo, dock så försvinner hdmi kabelns ljud i omvandlandlaren men det kvittar nog...

Jag använder Sapphire's DVI to HDMI converter och den gör så att man fortf. får ljud via HDMI - vet dock inte om så är fallet med alla omvandlare?

Sapphires köpte jag på Komplett för 120kr så det är ingen special sak utan bara en grå plast converter

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.
Om jag köper en HDMI to DVI-D adapter och kopplar den till datorn och därefter kör DVI-d kabel från den till skärmen.
Kan jag då få ut 120hz ut min skärm?

Tack för svar!

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Måste vara hdmi 1.4 isf.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Droih:

Jag använder Sapphire's DVI to HDMI converter och den gör så att man fortf. får ljud via HDMI - vet dock inte om så är fallet med alla omvandlare?

Sapphires köpte jag på Komplett för 120kr så det är ingen special sak utan bara en grå plast converter

Hur kan detta fungera?

Använder du DVI ut från datorn skickar den väl inte ut ljud alls? Om du tvärtom använder DVI som ingång på skärmen kan den väl inte ta emot ljud? Oberoende av om convertern kan skicka ljudet vidare alltså?

I iz confuzed..

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Hagis2k:

Jo, dock så försvinner hdmi kabelns ljud i omvandlandlaren men det kvittar nog...

Ljudet försvinner inte alls i omvandlaren utan om man får ljud eller ej avgörs av om skärmen klarar av ljud via HDMI/DVI eller ej.

Omvandlarna man får med sina ATI-kort (en sån Droih nämner) talar om för grafikkortet att ljudet ska skickas ut via HDMI-porten då det handlar om att se till att licenspengar är betalt, köper man en "vanlig" omvandlare på exempelvis Kjell&Co känner grafikkortet av att den inte är officiell och vägrar skicka ut ljud.

I det här fallet handlar det ju om en Xbox så bildkvalitén förblir densamma då omvandlaren bara omvandlar mellan två olika kontakter, signalen som skickas är identisk och innehåller ljud hela vägen. Har man ljud ut från källan kan man använda hur många omvandlare som helst fram och tillbaka mellan HDMI och DVI utan att ljudet försvinner, ljudet skickas via samma kablar som bilden så det är inte möjligt för en simpel adapter att filtrera bort det då den inte vet vad som skickas genom den.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]