Hur länge kan en hårddisk vara på?

Permalänk

Hur länge kan en hårddisk vara på?

Köpte en NAS som tyvärr inte verkar ha Spindown. Min fråga är då om det är en bra ide att ha på denna 24/7? Finns det nåt problem med att en HD ligger och snurrar, i säg åratal?

Det är en Samsung Spinpoint 500 GB om det nu spelar nån roll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavson:

Köpte en NAS som tyvärr inte verkar ha Spindown. Min fråga är då om det är en bra ide att ha på denna 24/7? Finns det nåt problem med att en HD ligger och snurrar, i säg åratal?

Det är en Samsung Spinpoint 500 GB om det nu spelar nån roll...

En hårdisk som snurrar konstant har längre hållbarhet än en som stängs av och slås på stup i
kvarten.

En annan sak är att datan kommer sakta men säkert försvinna om disken inte används på länge.
Källa:wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rddisk

Permalänk
Medlem

Har själv en Samsung 500Gb spinpoint HD501LJ som har rullat 24/7 i c:a 3 år och S.M.A.R.T rapporterar 100 procents hälsa fortfarande..
Av ren gissning skulle jag tro att den mår nog bättre av att vara igång Alltid men med god kylning då än att utsättas för på/av hela tiden.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

En hårdisk som snurrar konstant har längre hållbarhet än en som stängs av och slås på stup i
kvarten.

En annan sak är att datan kommer sakta men säkert försvinna om disken inte används på länge.
Källa:wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rddisk

He he där va du förre och bekräftade dessutom det jag med skrev

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.