Asus siktar på Macbook Air med UX-serien

Permalänk
Melding Plague

Asus siktar på Macbook Air med UX-serien

En ultratunn portabel bärbar dator med aluminiumskal och Intel Sandy Bridge visas upp på Computex 2011. Nya Asus UX-serien är inte helt olik Macbook Air.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir nog något liknande som nästa laptop Ruskigt nöjd med min UL30VT med SSD i sig.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att Apple kommer stämma Asus också. Ser ut som en Apple Macbook Air med Asus logga.

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Hjälpsam

Wohaa, min MBA 11,6" med nVidia 320M fick just en seriös utmanare.

Kul ASUS, alla Mac-whanna-bee kloner hitintills har varit sorgliga missar i att skapa motsvarande koncept och känsla.

Gillar verkligen ASUS mer och mer

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Stoppa i en E-350 i den där och skruva ner prislappen så köper jag en

Permalänk
Medlem

Ser sjukt sweet ut.. Här har vi äkta känsla för detaljer, pekplatta i glas och tangenter i aliminium.. Fan va dyr den lär bli

Permalänk
Medlem

Mycket snygg, om den inte blir alltför dyr blir den mycket intressant!

Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen bli sjukt dyr. Men en i3, typ likt 2100t med pressad prislapp så blir det ett köp direkt

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta vad det sitter för graffekort i en sån. Är på jakt efter en ny laptop som klarar att driva Source-spel, så bara det är bättre än Intel-skräpet i min 6510b så...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Riktig pärla. Extremt mycket snyggare en mac. Kommer skaffa en så fort det kommer ut.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Wohaa, min MBA 11,6" med nVidia 320M fick just en seriös utmanare.

Kul ASUS, alla Mac-whanna-bee kloner hitintills har varit sorgliga missar i att skapa motsvarande koncept och känsla.

Gillar verkligen ASUS mer och mer

Fast det känns ju inte som om att det kommer finnas någon direkt grafisk prestanda i denna.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Haha fick mig ett gott skratt där. De kopierar/klonar MB Air rakt av och sätter på en ASUS logga och helt plötsligt är det extremt mycket snyggare än en Mac?

Ontopic: Som någon skrev tidigare så är risken stor att Apple stämmer de, skrämmande lik MB Air.

Skrivet av Djinn1982:

Riktig pärla. Extremt mycket snyggare en mac. Kommer skaffa en så fort det kommer ut.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Ser tyvärr inte som att där är någon HDMI-utgång eller nätverksport på den. Isåfall hade den varit mer intressant. Båda dessa I/O-portarna är något som jag saknar på Macbook Air.

Permalänk

Haha, äntligen en PC som faktiskt utmanar Macboooks. Innan har det i stort sett varit "Men kolla, vi har lite aluminium här och var, och den är rätt tunn, då måste den väl utmana Macbook? Sen att vi har usel batteritid, värdelös pekplatta och ostadig konstruktion kan ni väl ignorera". Synd bara att det kanske blir en stämning på det... Men verkligen ett bra försök och ett bra alternativ för en gångs skull.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kabex:

Fast det känns ju inte som om att det kommer finnas någon direkt grafisk prestanda i denna.

Nja, om du får den med Intel GMA 3000 så är den faktiskt helt OK. Till och med lite vassare än 320M i en del situationer. Så det funkar för light-gaming.

Snabbjämförelse
http://hwbot.org/hardware.compare.do?type=gpu&id=1772_1&id=17...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kan hålla med en av de tidigare talarna om att det lär bli någon form av tvist kring detta Iaf så är det bra för alla dem som vill ha en snygg dedikerad pc då dem inte finns i överflöd. Sedan kanske det innebär att de tokar som köper en dator för design och ett äpple, för åtskilliga tusenlappar extra, tar sitt förnuft till fånga..
Klart intressant till rätt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Ser tyvärr inte som att där är någon HDMI-utgång eller nätverksport på den. Isåfall hade den varit mer intressant. Båda dessa I/O-portarna är något som jag saknar på Macbook Air.

MB Air har en DisplayPort med ljud, det som behövs är en DisplayPort till HDMI adapter.

Nätverksport känns inte direkt som en prioritet på en ultraportabel dator, men måste man så finns det USB NIC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Haha fick mig ett gott skratt där. De kopierar/klonar MB Air rakt av och sätter på en ASUS logga och helt plötsligt är det extremt mycket snyggare än en Mac?

Ontopic: Som någon skrev tidigare så är risken stor att Apple stämmer de, skrämmande lik MB Air.

Jag hoppas du skojar? Annars blir man lite mörkrädd..dom är ju inte ens lika till utseendet? Har Apple patentet på färgen "silver" (inte ens den är likadan), nä nu får du väl ta och ge dig.

Apple var inte ens först med silverfärgade laptops..

Permalänk
Medlem

Det är gamla MBA den nya ser du här http://www.apple.com/se/macbookair/.

Snyggt försökt av Asus men vore trevligt om det kunde tänka ut saker själva också

Permalänk
Medlem

Såg precis ett klipp om UX, om jag förstår de franska kommentarerna i klippet rätt är det endast 13,3 in modellen som kommer klara 7 timmar medan 11,6 in modellen endast presterar 5 timmar. Hur som helst, ett bra pris på 13,3 modellen skulle göra den riktigt intressant.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Stämning? Har Apple tagit patent på ett grundämne?

Väldigt vacker. Ska bli intressant att se vad den kostar.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Tror ni Apple skulle stämma dem om det skulle vara ett päron på luckan?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Ser mycket trevlig ut även om det är lite av en kopia på MacBook Air... Priset är som vanligt den avgörande faktorn. Kan tänka mig denna i kombination med deras Padphone kan bli en populär kombo i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Stämning? Har Apple tagit patent på ett grundämne?

Väldigt vacker. Ska bli intressant att se vad den kostar.

Nä, självklart kommer dom inte stämma Asus, finns inte en chans att man får igenom en sådan stämning. Bara Apple fanboys som tror något sådant, fanns ett liknande fall för flera år sedan med en Sony Vaio dator som det skreks om från Apple fanboys att det var en kopia och att Apple skulle stoppa den.

Vad hände? Jo när det visade sig att Apple "kopierat" själva från gamla Vaio datorer blev det tyst, självklart stoppades den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Snyggt försökt av Asus men vore trevligt om det kunde tänka ut saker själva också

Skrivet av KiXeR:

Haha fick mig ett gott skratt där. De kopierar/klonar MB Air rakt av och sätter på en ASUS logga och helt plötsligt är det extremt mycket snyggare än en Mac?

Håller inte med om att den är en kopia. Färgen är helt annorlunda, borstad aluminium mot matt silver. Dessutom är nya MBA betydligt kantigare.

Visst är dom snarlika, men att kalla det en MBA-kopia till utseende är lite att ta i

Permalänk
Medlem

Om man jämför med asus Eee seashell serien som kom för några år sedan, så var de före apple med den kilformade designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Ser tyvärr inte som att där är någon HDMI-utgång eller nätverksport på den. Isåfall hade den varit mer intressant. Båda dessa I/O-portarna är något som jag saknar på Macbook Air.

Ser ju ut att vara så, där försvann intresset direkt

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett http://www.youtube.com/watch?v=HYtdh0Ph6O4 så tycker jag att "insidan" (t-bordet) påminner väldigt mycket om MBP. Utsidan är givetvis snarlik MBA, kanske inte till 100% men det är väl inte första gången som någon tillverkare försöker kopiera Apple design.

Sen pratar vi inte om patent på färg, utan rent designmässigt har de kopierat mycket av Apples MB serien, på gott och ont.

Skrivet av Zyriak:

http://www.sweclockers.com/image/red/2011/05/30/2.jpg?t=paneB...

http://www.themespresta.net/demo3/5-16-thickbox/macbook-air.j...

Jag hoppas du skojar? Annars blir man lite mörkrädd..dom är ju inte ens lika till utseendet? Har Apple patentet på färgen "silver" (inte ens den är likadan), nä nu får du väl ta och ge dig.

Apple var inte ens först med silverfärgade laptops..

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Haha fick mig ett gott skratt där. De kopierar/klonar MB Air rakt av och sätter på en ASUS logga och helt plötsligt är det extremt mycket snyggare än en Mac?

Ontopic: Som någon skrev tidigare så är risken stor att Apple stämmer de, skrämmande lik MB Air.

Går det tillverka en tunn laptop på så många olika sätt???
qwerty tangentbord, musplatta, skärm samt ett skal av aluminium

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3