Permalänk

Acer TimelineX 3820tg - Överhettad?

Hej,

Köpte min Acer TimelineX 3820tg för ganska exakt ett år sedan. Det är modellen som inte har en DVD-drive utan istället två fläktar. På sistone har den dock blivit väääldigt varm. Det är såpass att jag nästintill bränner mina fingrar på touchpaden :/ Har börjat undersöka detta lite nu, men är inget vidare duktig på hårdvara överlag.

Har i vart fall laddat ner ett program för att kunna kolla temperaturer (CPUID Hardware Monitor) och det verkar ju dessvärre som att den är snuskigt varm, se bild:

Tilläggas bör väl göras att jag inte haft datorn igång särskilt länge när bilden ovan togs och att jag inte har några särskilt prestandakrävande program/spel igång.

Vad säger temperaturerna er? Någon som har förslag på vad jag kan göra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skicka in den på reparation. Min är ~20-30 grader kallare på moderkort och processor.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

som sagt, det är sommar nu...........(gör en enorm skillnad på kylningen mot vinter)

...har testat en rad olika kylningar till min laptop sommartid, (billiga laptop-kylare, dyrare laptop-kylare.......men inget har fortfarande slagit en enkel jäkla bordsfläkt riktad mot datorn.....dessutom är det jäkligt skönt med kall luft i rummet just nu

köpte en lite rackare på Classe för 69kr (finns USB drivna som funkar bra...(har en sådan....DOCK en vanlig liten vanlig 220V bordsfläkt drar ner tempen absolut bäst)

Visa signatur

DELL XPS laptop ||Photo|| Intel Core 2 Extreme - 16" RGBLed 1080p - 4gb 1066Mhz - new Ati 5730 - TV Tuner - 7200rpm Free fall sensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow vilken dag:

som sagt, det är sommar nu...........(gör en enorm skillnad på kylningen mot vinter)

...har testat en rad olika kylningar till min laptop sommartid, (billiga laptop-kylare, dyrare laptop-kylare.......men inget har fortfarande slagit en enkel jäkla bordsfläkt riktad mot datorn.....dessutom är det jäkligt skönt med kall luft i rummet just nu

köpte en lite rackare på Classe för 69kr (finns USB drivna som funkar bra...(har en sådan....DOCK en vanlig liten vanlig 220V bordsfläkt drar ner tempen absolut bäst)

Bäst fungerar det att bygga en egen kylplatta med ordentliga riktiga datorfläktar! 3820TG är dock ganska kall (min är det iaf.) och bör inte komma upp i de temperaturerna även utan kylplatta.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Det här är dock inget sommarproblem. Min dator är inte i närheten av de temperaturerna och det har ändå varit riktigt varmt de senaste dagarna.

Är båda fläktarna igång? Snurrar de fort? Vid den temperaturen väntar jag mig ett jävla ljud på fläktarna om temperaturregleringen fungerar. Blåser de ens varm luft?

Du har ju garanti, så om du inte vill pilla själv och bryta den så skall du nog skicka in den genast.

Permalänk

Som några påpekat så tror jag inte heller att det har med den allmänna sommarvärmen att göra. Har haft detta problem ett bra tag nu. Tack för tipsen om bordsfläktar och kylplattor, men för mig är det väldigt viktigt att datorn ska vara just bärbar. Till och med i hemmet bär jag runt på den en hel del och skulle inte palla släpa runt på fläktar eller en kylplatta när det känns som att något är uppenbart fel på själva datorn.

Angående garanti så har man ju bara gratis support hos Acer i ett år, sedan kostar det t.o.m. att ringa till supporten (13 kr/min). Har även många dåliga erfarenheter från att skicka iväg elektronik på reparation. Därför blev det till slut att jag tog till den drastiska lösningen att prova med den gamla hederliga dammsugaren. Folk i detta forum brukar säga att man är en idiot om man tar till dammsugaren, men efter att försökt lossa på chassit i långt över en timmes tid såg jag inget alternativ.

Satte dessutom en strumpa runt dammsugarslangen för att kunna se om det kom något damm och det gjorde det minsann, bra mycket dessutom. Efter att ha dammsugit fläktarna och utblåsen verkar datorn faktiskt må mycket bättre! Bifogar en skärmdump på senaste temperaturerna:

Permalänk
Medlem

Oj, det var ingen liten skillnad du. Försök hitta någon utförlig guide hur man öppnar den till nästa gång det är dags så kan du ju rengöra den grundligt & ev. byta kylpasta?

Skönt att det löste sig iallafall!

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Oj, det var ingen liten skillnad du. Försök hitta någon utförlig guide hur man öppnar den till nästa gång det är dags så kan du ju rengöra den grundligt & ev. byta kylpasta?

Skönt att det löste sig iallafall!

När jag så att säga hade kommit halvvägs med att öppna upp den, men inte kom vidare utan överhängande risk för total destruktion, så försökte jag googla sådana instruktioner utan någon som helst framgång. Någon aning om var man kan tänkas finna dem?