Permalänk
Medlem

Datorn kraschar eller startar om i spel

Byggde delvis en ny dator. Bytte moderkort till Asus P8P67 LE, processor till i7 2600k och minnen till http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=578918. Annars gamla komponenter. Grafik 6870, nätdel 650w.

Av någon anledning så händer det att det fryser i ibland i windows 7, och ibland verkar det som bios stänger av datorn för att sen automatisk starta om. Händer nog inte när jag är bara i windows, utan när jag är i wow, eller en gång även i sims 3, hittils bara i dom två spelen. Har spelat även CS, men bara i typ 20 minuter åt gången, och där har inte hänt någonting. Ibland i wow kan jag vara en lång stund utan att nåt händer. Men till exempel idag, så gick det först kanske en timme innan windows frös och jag fick resetta, efter det så blev det kortare, kanske 20 minuter och bios restarta datorn (kändes i alla fall att det var bios som slog av datorn), sen ungefär samma mellanrum två gånger till.

har haft core temp på, med högsta temperaturer kring 60 grader. Vet inte om själva programmet kan ha gjort någon konflikt. Eller vad det skulle kunna vara. Annars har jag inte haft mycket program igång samtidigt, ibland webläsaren, men även utan, så den har kraschat både ock. Samma med asus programmet. Enda programmet som jag tror har varit igång samtidigt med wow eller sims 3 när datorn kraschat eller startat om var core temp.

Nu är frågan var man ska leta felet. Enbart i windows verkar den ju gå stabilt.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Har du testat att slå av "starta om automatiskt" under avancerade system inställningar? (kontrollpanelen->dator->uppstart & återställning)
då kan du förmodligen se i "blåskärmen" vad som krashade.

En fråga bara när du uppgraderade system delvis, installerade du även om det då?
om inte ta och gör det med och testa med en ren install (os-drivrutiner) och testa o se vad som händer.

Vad är det för agg du har? någorlunda nytt eller? för ofta är agg färskvara det är viktigaste komponenten i systemet.

Har du testat olika "burn-in" program såsom prime95 osv som kan belasta systemet, kolla även minnen med memtest86.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Märke modell ålder på nätagget?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Agget är ca 3 år Silver power 600 w. Jag gjorde en ny installation av operativ systemet. Men omstarten tror jag inte gjordes av windows, utan bios som slog av systemet, och vid omstarten, så kommer det ifall man vill starta windows normalt.

Core temp visar ju inte den riktiga klockfrekvensen, den visar hela tiden 3,4 Ghz (100.33x34), så jag startade även cpu-z vilken visar den riktiga, utan belastning 1,6 Ghz och i spelen går den i turbo läge 3,8 Ghz. Sen startade jag Asus programmet AI Suite II, och kollade där inställningar för turbo läge, och den var inställt på 1,65 v för DDR, och minnen jag har är 1,5 volt, så jag ställde ner den till 1,5v, hittills har inte datorn krashat efter det, men är för tidigt att säga ännu.

Körde prime95 igår, innan jag ändrade volten, så kom jag upp till 80 grader i temperatur, då startade datorn om, på samma sätt som den har gjort i spel, fast i spel har temperaturen bara varit lite över 60 grader.
Efter jag ändrade till 1,5v, så startade jag prime95 igen, då kom jag upp till 90 grader, men då stänge jag själv programmet, ville inte gå högre. Har standard kylare än så länge.

Så det är möjligt att den har i turbo läge matat för mycket ström till minnet. När datorn är bara i windows så är den ju hur stabil som helst.

Om det är så att den matat för mycket ström till minnet, så är det ju väldigt dåligt gjort av Asus. Moderkortet är avsedd för 1,5v minnen, och minnena är också på 1,5v i bios, men varför har Asus lagt in för turbo läge att det ska mata med 1,65v. För 400MHz lär man ju inte behöva höja volten så mycket.

Edit: nu när jag tittar på tempen i Asus programmet, så visar den cpu 29 grader (alltid mindre än vad core temp visar), men fick en varning för moderkorts tempen, och den visar den med röd färg, men det står -60 grader, kanske fel på sensor.

Edit 2: Efter omstart så visar moderkort tempen normal värde igen. Sen var jag lite och kollade inne i bios, och bios hade 1600 MHz för minnen och 1,5 v, men mina minnen är 1333 mhz så jag ställde den till 1333 Mhz, men återstår att se om den är stabilare nu. Misstänker den höga volten till minnet i turbo läge.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Idag har datorn varit stabil, efter jag ändrade turbo volten. Har varit flera timmar i spelet civilization 5 utan några problem. Så förhoppningsvis det var problemet och att det är löst nu.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200