Är chassi verkligen nödvändigt?

Permalänk
Medlem

Är chassi verkligen nödvändigt?

Hej, satt och funderade på det precis. Vad får det för konsekvenser om man istället bara lägger moderkortet/nätagget/hårddisken/dvdläsarn på en träskiva eller liknande.

Antar att man får högre ljud nivåer eftersom man inte har någonting som dämpar fläktarna ljud(dock slipper man chassi fläktar som låter eftersom luftflödet blir så bra ändå). Samt blir det inte så lätt o flytta, XD. Kommer med en playwood skiva till Lan.. heh. Men om man ändå ska bygga en stillastående budget dator för 2-3tusen känns det lite waste o lägga pengar på chassi.

Får dock in damm lätt på komponenterna, och är inte skyddade om man skulle spilla vatten eller nysa mot datorn w/e.

Personligen tycker ja det ser rätt nice ut när man kan se alla komponenter helt öppet, men det är väl en smaksak..

Vad tycker ni andra om detta?

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Vive la liberté!

Strikt sett måste man inte ha chassi, men det underlättar att bara behöva bära en låda istället för en drös lösa prylar. Sen går det att få billiga chassin som fungerar bra för en kanske 300-500kr.
Kör själv helt utan chassi på en dator och det fungerar bra. Dock blir det ju lättare att råka komma åt något, tappa ett gem på moderkortet och så. Och grafikkort och andra kort sitter inte lika stabilt utan kan vicka i slotten. Sen kan man ju råka koppla ur grafikkort när man meckar med skärmsladdar och sånt.
Hursom, chassin behöver inte vara jättedyra, och att göra ett eget kostar tid och material, vilket gör att det nog blir dyrare än att köpa ett billigt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Strikt sett måste man inte ha chassi, men det underlättar att bara behöva bära en låda istället för en drös lösa prylar. Sen går det att få billiga chassin som fungerar bra för en kanske 300-500kr.
Kör själv helt utan chassi på en dator och det fungerar bra. Dock blir det ju lättare att råka komma åt något, tappa ett gem på moderkortet och så. Och grafikkort och andra kort sitter inte lika stabilt utan kan vicka i slotten. Sen kan man ju råka koppla ur grafikkort när man meckar med skärmsladdar och sånt.
Hursom, chassin behöver inte vara jättedyra, och att göra ett eget kostar tid och material, vilket gör att det nog blir dyrare än att köpa ett billigt chassi.

Jo, om man inte ska bygga en extrem budget dator är det nog bra att köpa ett chassi ändå. Som du sa, chassin behöver inte vara så dyra heller, ett par hundralappar bara.

Tyngden från grafikkortet trycker ju iallafall neråt på moderkortet om man har det liggandes, istället för att man har moderkortet på snedden i ett chassi. Mitt moderkort (asrock p67 extreme 4) har iaf en litet lås så inte grafikkortet kan åka ut.

Det har inte blivit några problem med damm då?? Är väl svårt för damm att bunkra upp när det är sånt stort luftflöde?

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Hedersmedlem

Istället för chassi kan du skruva fast delarna i en planka och hänga på väggen. Värdelöst för dammansamlingen och sladdar som hänger fritt, men det fungerar absolut. Väggplaceringen skyddar mot kaffespill m.m. och plankan håller ihop prylarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet säger att temperaturerna på komponenterna blir högre med moderkortet liggandes helt öppet än om man har ett välventilerat chassie, jag provade att montera mitt moderkort på en chassieplåt från Lian-li men både moderkortet och grafikkortet gick varmare än med mitt nuvarande Silverstone Raven chassie.

Permalänk

Är inte nödvändigt, men mycket lättare att städa en dator med dammfilter.

Permalänk

Har kört utan chassi till och från men chassi är att föredra i vilken form det än kommer, utan låtert det mer man får blåsa rent allt oftare och sen så tar det ju också mer plats och att ha allt på golvet är inte direkt ett alternativ. Om man har snygga delar så är det kul att ha allt på bordet i ungefär två dagar sen så är det bara ivägen och irreterande

Permalänk
Hedersmedlem

På CPU och GPU där du har en fysisk fläkt så spelar det ingen större roll gällande luftflöde att inte ha chassi (kanske tom är aningens positivt, mindre motstånd in), men för övriga komponenter är det klart sämre. I ett chassi roterar hela luftmassan iom fläktarna (inte minst chassifläkt/nätaggsfläkt) vilket gör att den varma luften kring _alla_ komponenter byts ut kontinuerligt. Ligger/hänger komponenterna på ett vanligt rum så kommer luften stå mer still, vilket kommer öka temperaturen på alla passivt kylda komponenter.

Som nämnts så avlastar man påfrestningen från grafikkort (och andra PCI-kort, även om det inte är lika vanligt längre nu när man har integrerat LAN/ljud/etc) genom att skruva fast de i chassit. Dels när de bara hänger passivt, men även när man av någon anledning rör på sladdarna som är fästa i korten.

Damm/läskspill/katt/snubbla på-faktorn ska heller inte underskattas. Tänk också på hur enormt mycket enklare det är att flytta ett chassi med komponenter jfr m att behöva flytta DVD-läsare, moderkort, hårddiskar för sig. Även i en budgetdator så kommer ett chassi för ett par hundra (för sådana finns, och de är inte proportionerligt dåliga mot priset) lätt betala sig. Dessutom så följer ju alla chassin sedan stenåldern ATX-standarden, så vad du än kan hitta kan ju användas. Snyggt behöver det inte vara

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Sen har vi effekten på oss människor med starkström som går i datorn som ligger öppen. Elektromagnetiska fält är inte så bra för våra små celler.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Chassit har även som uppgift att skärma av störningar, både utifrån och från datorkomponenterna själva.

Jag vågar plantera en påse potatis på att det är fullständigt försumbart i 99% av fallen dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Sen har vi effekten på oss människor med starkström som går i datorn som ligger öppen. Elektromagnetiska fält är inte så bra för våra små celler.

Nu finns det förvisso inga bevis på att elektromagnetiska fält påverkar cellerna något speciellt alls, åtminstone inte negativt.

Men går man enligt försiktighetsprincipen så är det förstås bäst att inte utsätta sig i onödan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vill du tänka annorlunda? http://obscuredclarity.blogspot.com/2008/09/24-core-linux-clu...
Annars om du vill spara pengar? http://www.instructables.com/id/Cardboard-PC-case/
Vill du ha det öppet och annorlunda kan jag rekommendera dig något som vitrinskåp eller liknande

Permalänk

Dammråttorna är väll de som är boven i dramat.
Antec Skeleton är ju ett bra exempel. Imo, sjukt snyggt om man tar bort "tak-fläkten" så alla kompontenter syns öppet.
Men, the damm of doom.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Vill du tänka annorlunda? http://obscuredclarity.blogspot.com/2008/09/24-core-linux-clu...
Annars om du vill spara pengar? http://www.instructables.com/id/Cardboard-PC-case/
Vill du ha det öppet och annorlunda kan jag rekommendera dig något som vitrinskåp eller liknande

haha, snyggt att bygga in den i en låda. Jo är lite mer övertygad att man bör investera i ett chassi för en budget dator trotsallt. Är kul att det funkar någolunda ändå

+ är ju status o bygga sin dator på planka!

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

På CPU och GPU där du har en fysisk fläkt så spelar det ingen större roll gällande luftflöde att inte ha chassi (kanske tom är aningens positivt, mindre motstånd in), men för övriga komponenter är det klart sämre. I ett chassi roterar hela luftmassan iom fläktarna (inte minst chassifläkt/nätaggsfläkt) vilket gör att den varma luften kring _alla_ komponenter byts ut kontinuerligt. Ligger/hänger komponenterna på ett vanligt rum så kommer luften stå mer still, vilket kommer öka temperaturen på alla passivt kylda komponenter.

Som nämnts så avlastar man påfrestningen från grafikkort (och andra PCI-kort, även om det inte är lika vanligt längre nu när man har integrerat LAN/ljud/etc) genom att skruva fast de i chassit. Dels när de bara hänger passivt, men även när man av någon anledning rör på sladdarna som är fästa i korten.

Damm/läskspill/katt/snubbla på-faktorn ska heller inte underskattas. Tänk också på hur enormt mycket enklare det är att flytta ett chassi med komponenter jfr m att behöva flytta DVD-läsare, moderkort, hårddiskar för sig. Även i en budgetdator så kommer ett chassi för ett par hundra (för sådana finns, och de är inte proportionerligt dåliga mot priset) lätt betala sig. Dessutom så följer ju alla chassin sedan stenåldern ATX-standarden, så vad du än kan hitta kan ju användas. Snyggt behöver det inte vara

Som du säger så kyler ju CPU/GPU/nätagg sig själva, gör det så mycket i praktiken om resten av komponenterna blir lite varmare?

t.ex nord/syd bryggan och ramminnen?

Edit, finns det inte brandrisk att bygga datorn i ett papp-chassi om nu cpu/gpu blir väldigt varma?

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg en video här på Sweclockers när dom filmade från någon mässa, då visade dom en förpackning från ett moderkort, som var byggd för att fungera som ett chassi med plats för nätagg osv.

Permalänk
Medlem

Hur gör man med strömbrytarkontakten eg om man inte har nåt chassi? Måste man "tjuvkoppla" datorn varje gång man ska få igång den eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmort:

Hur gör man med strömbrytarkontakten eg om man inte har nåt chassi? Måste man "tjuvkoppla" datorn varje gång man ska få igång den eller vad?

haha funderade på det också, vet att en vänn slöt 2kretsar på moderkortet med ett gem/sked XD så boota den.borde väl finnas bättre sätt? Frontpanelen får väl all ström från moderkortet, så borde väl räcka med nån switch/knapp man drar på för att skicka samma signal till moderkortet

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem

http://technabob.com/blog/wp-content/uploads/2010/11/walltop-...
så vill jag ha min dator, dock tror jag aldrig de kommer hända.
men men, drömma kan man

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmort:

Hur gör man med strömbrytarkontakten eg om man inte har nåt chassi? Måste man "tjuvkoppla" datorn varje gång man ska få igång den eller vad?

Det är inget problem, åtminstone inte sedan slutet av 90-talet. Det behövs bara två tunna ledare och en brytare. Tips är att plocka en färdig från ett gammalt skrotat chassi, det är snabbast och billigast.

Edit: Som man kopplar till powerswitch-pinnarna på moderkortet. Easy peasy.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sroy:

haha funderade på det också, vet att en vänn slöt 2kretsar på moderkortet med ett gem/sked XD så boota den.borde väl finnas bättre sätt? Frontpanelen får väl all ström från moderkortet, så borde väl räcka med nån switch/knapp man drar på för att skicka samma signal till moderkortet

De två powerswitchpinnarna antagligen, jepp.

Det går att göra samma sak direkt i ATX-kontakten från nätagget också, vilket kan vara praktiskt ibland. Men då är det bäst att man är noga med vilka ledare man kortsluter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Såg en kille som byggde sin HTPC direkt in i en bestå mediamöbel, med lite extra hål för fläktar då. Också sett någon som Satte upp sitt mobo på väggen som en tavla nästan

Permalänk
Medlem

Jag har min server i en papp låda

(detta är dock gamla bilder. Jag har uppgraderat den lite till en större låda men den ser ungefär likadan ut fast hårddisken ligger i lådan.)

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Köpte ett plexgear minitower som funkade hyfsat att ha grejorna i för 99kr för ett halvår sen på Clas Ohlsson. Inga stora pengar alltså..

Permalänk
Medlem

Du kan ju skaffa en teststation som Linus Sebastian
http://www.youtube.com/watch?v=imls25PzuAQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Jag har min server i en papp låda

(detta är dock gamla bilder. Jag har uppgraderat den lite till en större låda men den ser ungefär likadan ut fast hårddisken ligger i lådan.)

Blir det kortslutning så är den inte särskilt brandsäker..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PerZerk:

Du kan ju skaffa en teststation som Linus Sebastian
http://www.youtube.com/watch?v=imls25PzuAQ

Ser ju as lätt ut att bygga en egen En moderkort plåt,fyra pinnar,en till plåt,Gummi platta,lite Hårddisk upphängning,Nån sorts stödje pinne för grafikkorten

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Köp bara ett benchmark chassi Lian Li har några snygga.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Blir det kortslutning så är den inte särskilt brandsäker..

Lite risker får man ta här i livet

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk

Har haft en server liggandes i en skrivbordslåda, borrade bara hål i baksidan för fläkt och ström!