Permalänk
Medlem

Skytteklubbar i stockholm?

Hade tänkt börja på en skytteklubb till nästa år (inte nu till hösten då jag inte kan ansöka förrän jag kommer hem från USA, och då är nog många bra klubbar fyllda), och undrar om det kanske finns någon SweC'are i Stockholm som går och skjuter tro nu inte att jag är någon 14 eller 15-åring som bara vill skjuta för att det är coolt, jag är en ganska påläst 15-åring som fyller 16 till vintern och är seriöst intresserad, så spara på troll-kommentarer. Söker en bra skytteklubb i Stockholm, kan tänka mig klubbar på norra sidan av innerstan, Solna och kringliggande, Bromma etc. Viktigt är att det jag kan komma dit kommunalt på ca 30min från solna (bor i närheten av Solna centrum, för er som vet var det är). Vidare undrar jag om ni har några speciella tips till en nybörjare som jag, kan även vara bra att veta att jag inte har tidigare erfarenhet av liknande klass, har endast skjutit luftgevär. Har även frågan: vilken pistol bör jag börja med? Som jag har förstått börjar man med .22 (tror jag det var) och måste sen få skjuta bronsserie för att avancera. Vet även att det krävs guldserie och 6 månaders aktivitet i skytteklubb för att få köpa och inneha pistol, och endast av samma modell som aktivt används på klubben.
Om ni kan kraven för brons/silver/guld får ni gärna skriva dessa! Undrar även hur lång tid det tagit er (veckor/månaders aktivitet) innan ni skjutit brons, silver respektive guld.

Tackar på förhand!

MVH
Phroggyy

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Du måste vanligtvis vara 18 år för att få vapenlicens. Man kan dock få dispens om man går gymnasium med inriktning på jakt/viltvård, eller att du tävlar inom skytte och har behov av att ha ett eget vapen typ. De har väl annars vapen på skytteklubben som man får låna/hyra.

Det är väldigt roligt med skytte btw.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Du måste vanligtvis vara 18 år för att få vapenlicens. Man kan dock få dispens om man går gymnasium med inriktning på jakt/viltvård, eller att du tävlar inom skytte och har behov av att ha ett eget vapen typ. De har väl annars vapen på skytteklubben som man får låna/hyra.

Det är väldigt roligt med skytte btw.

jag saa väl aldrig att mitt mål var att få köpa vapen? Jag vill veta om några skytteklubbar, dessutom så tror jag det lär ta ett tag innan jag skjuter guld

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Hej

Ska försöka svara på de prakistka frågorna angående fordringar osv. Skjuter själv aktivt i vår lokala skytteklubb.

Detta gäller så kallade C-vapen, cal.22

Precision:
Brons, 3 serier á 34 poäng
Silver, 3 serier á 40 poäng
Guld, 3 serier á 46 poäng

Snabbserier:
Brons, 3 serier á 6 skott, 5 träff, 60 sekunder
Silver, 3 serier á 6 skott, 6 träff, 40 sekunder
Guld, 3 serier á 6 skott, 6 träff, 15 sekunder

Dessa 2 skjutövningar skjuts på 25m utan stödhand, förutom snabbserierna där stödhand får användas.
På detta ska även en teoretisk utbildning genomgås kallat Pistolskyttekortet. Du får bara erhålla ETT märke per säsong men du får skjuta fordringar för allt redan första året. Licensen söks på fordringen, ej på själva märket. Sen är det vanligast att man behöver vara medlem i klubben 6 månader och vara 18 år innan man får söka på eget vapen. Det är dock upp till klubben att styrka ditt behov av vapen med ett föreningsintyg, som måste skickas med till polisen vid ansökan om vapenlicens. Du måste också inneha ett vapenskåp med rätt säkerhetsklassning för vapenförvaring för att bli godkänd. För att sen söka på grövre vapen, tex revolver och 9mm så måste man oftast visa sig aktiv och sen tävla med cal .22 (C-vapen). Vissa klubbar vill att man tävlar och tränar 6 månader till med sitt C-vapen innan de lämnar intyg om grövre, vissa klubbar släpper på allt efter 6 månader.

Som en ny skytt kan de ses som otroligt svårt att få ihop sina 3 serier om 46 poäng som guldmärket kräver. Med lite träning och normal förmåga att koncentrera sig och göra bra avfyrningar så kommer detta att komma tids nog. Ska nog inte räkna med att skjuta 46or de första månaderna man skjuter men oftast lär man sig rätt snabbt men det kan även ta ett tag innan det lossnar. Som med all sport så är det ju mkt träning som ger resultat. Jag har skjutit och tävlat till och från sen -04 så jag har några år inom sporten. Ett tips är att när dagen kommer för eget vapen inte snåla och köpa de första bästa man kommer över utan att välja ett vapen som är gjort för precisionsskytte. Pardini, Hämmerli, Unique, Morini & Vostock är några märken som gör bra vapen. Räkna med ca 5000:- och uppåt för ett vettigt vapen som man kan växa i och använda länge.

Hoppas detta svarar på några av dina frågor. Svarar gärna på fler om jag kan och om du undrar om något mer.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Hej

Ska försöka svara på de prakistka frågorna angående fordringar osv. Skjuter själv aktivt i vår lokala skytteklubb.

Detta gäller så kallade C-vapen, cal.22

Precision:
Brons, 3 serier á 34 poäng
Silver, 3 serier á 40 poäng
Guld, 3 serier á 46 poäng

Snabbserier:
Brons, 3 serier á 6 skott, 5 träff, 60 sekunder
Silver, 3 serier á 6 skott, 6 träff, 40 sekunder
Guld, 3 serier á 6 skott, 6 träff, 15 sekunder

Dessa 2 skjutövningar skjuts på 25m utan stödhand, förutom snabbserierna där stödhand får användas.
På detta ska även en teoretisk utbildning genomgås kallat Pistolskyttekortet. Du får bara erhålla ETT märke per säsong men du får skjuta fordringar för allt redan första året. Licensen söks på fordringen, ej på själva märket. Sen är det vanligast att man behöver vara medlem i klubben 6 månader och vara 18 år innan man får söka på eget vapen. Det är dock upp till klubben att styrka ditt behov av vapen med ett föreningsintyg, som måste skickas med till polisen vid ansökan om vapenlicens. Du måste också inneha ett vapenskåp med rätt säkerhetsklassning för vapenförvaring för att bli godkänd. För att sen söka på grövre vapen, tex revolver och 9mm så måste man oftast visa sig aktiv och sen tävla med cal .22 (C-vapen). Vissa klubbar vill att man tävlar och tränar 6 månader till med sitt C-vapen innan de lämnar intyg om grövre, vissa klubbar släpper på allt efter 6 månader.

Som en ny skytt kan de ses som otroligt svårt att få ihop sina 3 serier om 46 poäng som guldmärket kräver. Med lite träning och normal förmåga att koncentrera sig och göra bra avfyrningar så kommer detta att komma tids nog. Ska nog inte räkna med att skjuta 46or de första månaderna man skjuter men oftast lär man sig rätt snabbt men det kan även ta ett tag innan det lossnar. Som med all sport så är det ju mkt träning som ger resultat. Jag har skjutit och tävlat till och från sen -04 så jag har några år inom sporten. Ett tips är att när dagen kommer för eget vapen inte snåla och köpa de första bästa man kommer över utan att välja ett vapen som är gjort för precisionsskytte. Pardini, Hämmerli, Unique, Morini & Vostock är några märken som gör bra vapen. Räkna med ca 5000:- och uppåt för ett vettigt vapen som man kan växa i och använda länge.

Hoppas detta svarar på några av dina frågor. Svarar gärna på fler om jag kan och om du undrar om något mer.

ja, jag visste det mesta om hur det går till när man skjuter (25m, ingen stödhand etc.) och även det med säkerhetsskåp etc. Undrar, vilken lkubb är du med i och vart ligger den? (stockholm eller någon annanstans?)

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Jag skjuter i Frövi-Lindesberg pistolskyttar, vi huserar typ 20 mil väster om Sthlm.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag skjuter i Frövi-Lindesberg pistolskyttar, vi huserar typ 20 mil väster om Sthlm.

kom på en till fråga, du pratade om märken och fordringar och tidsintervall, kan du förklara det lite mer, förstod inte riktigt sen undrar jag också om du har ett personligt favoritvapen, gärna flera med olika kalibrar (tex .22, .45, .357, .9/9mm), och en bra nybörjar .22a

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Man kan skjuta för att ta märken, som man får köpa och sen ha på tex märkestavla hemma, Brons, silver guld osv. Dock får man dock bara erövra ett märke per år men man kan skjuta fordringar för alla sitt första år. Skulle man inte det så får man ju vänta 3 år på att söka licens eftersom man måste klara guldfordringarna innan man får söka egen licens. Så vill man ha ett märke som man kan sätta fast på "medalj"tavlan hemma eller va man ska kalla det, så får man va medlem i 3 år för att få hem alla tre valörer.

Jag har inte skjutit med så himla olika vapen tyvärr här är iaf några jag kommer ihåg

  • Unique DES 69 .22 (Min första egna pistol)

  • CZ 75 9mm (min första 9mm)

  • Baretta 92 F, 9mm

  • Luger P08, 9mm

  • Vektor SP1 cal.40

  • Glock 17, (min andra 9mm)

  • Pardini GT45, 9mm

  • Hämmerli SP20, .22

  • Smith & Wesson 686, .357 Magnum

  • Smith & Wesson M29, 44. Magnum

  • CZ SP01, 9mm

  • STI Range master, 9mm (min nuvarande 9mm)

  • Pardini SP22, .22 (min nuvarande 22'a)

  • Morini CM 22, .22

  • Colt .44 svartkrutsrevolver från 1800talet

  • Vostock, .22

Av dessa så skulle jag nog säga att skönaste 22'an var Hämmerli med min Pardini på god andra plats. Angående 9mm så är det jämt mellan Pardini GT45'an och min nuvvarande STI. Dock drar STI'n de längre strået då jag har lite får små händer för GT45'an.

En bra nybörjar .22a skulle jag säga är alla de jag räknade upp förut, Pardini, Hämmerli, Unique, Morini & Vostock. Finns 22'or för typ 1000-1500:- men jag skulle välja att köpa något vettigare än det. En billig unique får man för kanske 3000:- och den kan man skjuta riktigt bra med. Allt e ju personligt när de gäller vapen, vad som passar bra i handen osv.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁