Sommarjobb + spelintresse = dator.

Permalänk

Sommarjobb + spelintresse = dator.

Tjenare alla swe:are.

Skall skaffa en bärbar nu, efter att ha varit trogen användare av stationär i hela mitt liv, och kom på att det inte riktigt är mitt område.
Har en budget på 15000 kronor och letar efter en bärbar dator att både spela och arbeta med, mest fokus på spel då det är just också det jag skall arbeta med.

Undviker helst en Apple/Mac då jag är inte kan operativsystemet alls och känner samtidigt att jag hellre håller mig till Windows för tillfället. Datorn behöver dock inte innehålla operativsystem nödvändigtvis, har ett extra set hemma med W7 Ultimate (Nej, det är faktiskt inte nedladdat).

Så, några schyssta personer som kan ge mig lite hjälp?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Lhttp://www.kobaltcomputers.co.uk/

Bygg ihop din egen, tar lite längre tid men de datorerna fullkommligen ÄGER de andra som länkades.

Citat:

Shopping Cart (Prices in British Pounds)DESCRIPTION QUANTITY PRICE COST REMOVE
G150
Chassis - :: Kobalt G150 15.6" 1
Screen - :: 15.6" 1920x1080 Full HD X-Glass LED Backlit NTSC 60% 1
Battery - :: 76.96WH 8 cell Smart Lithium-Ion Battery 1
Processor - :: Intel® Core i7-2630QM Quad Core with HT 2.0-2.9GHz 6MB Cache 45W (+ £113.00) 1
Video Card - :: NVIDIA® GeForce® GTX 560M 1.5GB GDDR5, 192 CUDA Cores, DX11 & PhysX NEW!!! 1
Memory 1 - :: 4GB DDR3 1333Mhz CAS9 2x 2GB DIMMs 1
Hard Drive - :: 500GB Western Digital 7,200rpm with 16MB Cache 1
Optical Device 1/ 2nd HDD - :: 64GB Crucial RealSSD M4 (+ £94.00) 1
External Optical Drive - :: None Selected 1
Operating system 1 - :: No Operating System Required - £75 Cash Back after purchase! 1
WIFI - :: Intel 6230 Advanced-N WIFI Bluetooth combi module 1
9 in 1 card reader - :: 9 in 1 card reader 1
Keyboard - :: Swedish / Finnish 1
Soundcard - :: Integrated High Definition Audio with THX TruStudio Pro 1
External Keyboard - :: None Selected 1
Mouse - :: None Selected 1
Mouse Mats - :: None Selected 1
Power Cable - :: UK 1
2nd AC Adapter - :: None Selected 1
Warranty - :: 2 Year - European Collect & Return [all shipping, parts and labour] 1
Business Software - :: None selected 1
System Recovery - :: None Selected 1
External HDD - :: None Selected

Bra mycket bättre grafikkort, ssd osv för 12700 kr - 75 pund om du köper utan os.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Kobalt ser det ut att bli, riktigt bra datorer! Seg leverans, men med såpass bra prestanda så är det förhoppningsvis värt det!

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Lhttp://www.kobaltcomputers.co.uk/

Bygg ihop din egen, tar lite längre tid men de datorerna fullkommligen ÄGER de andra som länkades.

Bra mycket bättre grafikkort, ssd osv för 12700 kr - 75 pund om du köper utan os.

du missade att ändra till Eu strömplugg... +5£

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

12700 kr - 75 pund om du köper utan os.

Fint med pengarna för operativsystemet där, lätt värt att köpa därifrån bara för att stödja det.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Ska du köpa märkesdator så är detta den du ska ha http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635481

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Ska du köpa märkesdator så är detta den du ska ha http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635481

Ser också bra ut, ligger i ungefärlig samma prestanda och prisnivå som Kobalts version, bara leveransen som är kortare med andra ord. :>

Hur är det med i7:an, är den värt dom pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pshycoone:

Ser också bra ut, ligger i ungefärlig samma prestanda och prisnivå som Kobalts version, bara leveransen som är kortare med andra ord. :>

Hur är det med i7:an, är den värt dom pengarna?

I stort sett samma dator fast 17" då

Vetetusan varför man ska krångla till det när det skiljer så lite pengar, visst du får med en SSD i det paketet men det går ju komplettera med själv.

Går datorn sönder så är det trevligare att ha köpt i sverige

Mja svårt att säga om I7an är värd, beror lite på hur mkt det skiljer i pris

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Ihopsatt på pc-konsulten.se

Tvivlar på att du får mer laptop för pengarna. (Råkade välja "fel" hårddisk, du får 500GB hybrid för 200kr extra).

Permalänk
Skrivet av Generalkyckling:

http://img842.imageshack.us/img842/6787/laptopl.jpg

Ihopsatt på pc-konsulten.se

Tvivlar på att du får mer laptop för pengarna. (Råkade välja "fel" hårddisk, du får 500GB hybrid för 200kr extra).

Ovannämnda Asus och ovannämnda Kobalt har 560M i grafikkort, vilket klår 470GTX om jag gissat rätt?
Dessutom känns 16 GB RAM liiiite väl mycket. D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

http://img842.imageshack.us/img842/6787/laptopl.jpg

Ihopsatt på pc-konsulten.se

Tvivlar på att du får mer laptop för pengarna. (Råkade välja "fel" hårddisk, du får 500GB hybrid för 200kr extra).

Kan spara lite pengar på ram-minnet också.. 8gb räcker.. kan sätta 20kr på att datorn kommer klara sig på 8gb hela datorns livslängd!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pshycoone:

Ovannämnda Asus och ovannämnda Kobalt har 560M i grafikkort, vilket klår 470GTX om jag gissat rätt?
Dessutom känns 16 GB RAM liiiite väl mycket. D:

Du läser fel, den har en 6970M som är ganska mycket bättre.

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6970M.43077.0.html

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-560M.48313.0....

3DMark Vantage - P GPU no PhysX

11573 mot gtx 560s 8059.5

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Du läser fel, den har en 6970M som är ganska mycket bättre.

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6970M.43077.0.html

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-560M.48313.0....

3DMark Vantage - P GPU no PhysX

11573 mot gtx 560s 8059.5

Ja, det ser jag nu, mitt fel.

Har valt:

X-768 11.720,00 kr 14.500,00 kr Ta bort
+ Standard 1920x1080 blank
+ Normal garanti/branschstandard - max 7 felaktiga pixlar inom 14 dagar (efter leverans från oss)
+ I7 2630QM 2,0-2,9 GHz 6 MB, 45 W
+ 8 GB DDR3 1333 MHZ (2x4GB)
+ ATI Radeon 6970M 2GB (Ersätter GTX 470M) 1.500,00 kr
+ 500 GB 7200 rpm 600,00 kr
+ 500 GB 7200 rpm 600,00 kr
+ Inget
+ DVD-brännare
+ Intel Centrino 6230 Advanced - kombinerad blåtand (2 antenner) 80,00 kr

Vilket blir inom min budget, frågan är ju sen då bara vad frakten ligger på, inte allt för mycket hoppas jag på.

Permalänk
Medlem

inte mer än 500kr i alla fall, skulle gissa runt 180-250kr.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Lhttp://www.kobaltcomputers.co.uk/

Bygg ihop din egen, tar lite längre tid men de datorerna fullkommligen ÄGER de andra som länkades.

Bra mycket bättre grafikkort, ssd osv för 12700 kr - 75 pund om du köper utan os.

Ursäkta att jag lånar tråden lite nu:
Får jag fråga vart du hittade till stället där du bygger ihop en egen laptop på den där sidan? Jag tittar, men hittar inte...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Pshycoone:

Ovannämnda Asus och ovannämnda Kobalt har 560M i grafikkort, vilket klår 470GTX om jag gissat rätt?
Dessutom känns 16 GB RAM liiiite väl mycket. D:

Som någon redan nämnt är det ett 6970 och det slår 560M på fingrarna ganska hårt.
16GB kan anses vara mycket, men är något jag själv kommer köpa när jag har pengar då jag arbetar en del med highpoly-modellering/skulptering, men ser nu att du har konfigurerat en egen som säkert passar dina behov bättre!

Om det blir en dator från PC-konsulten får du gärna skriva här hur du tycker den är när du fått den. Är intresserad av deras datorer jag med.

Permalänk
Medlem

Om du frågar mig skulle jag inte välja en bärbar eftersom 3D cad, bildprogram, spel kräver en del och bärbara är både slöare, dyrare och mindre skärm. Dock lockas jag då och då av tanken att ha en enkel dator och slänga alla prylar och sladdar som inte behövs.

Permalänk
Skrivet av Generalkyckling:

Som någon redan nämnt är det ett 6970 och det slår 560M på fingrarna ganska hårt.
16GB kan anses vara mycket, men är något jag själv kommer köpa när jag har pengar då jag arbetar en del med highpoly-modellering/skulptering, men ser nu att du har konfigurerat en egen som säkert passar dina behov bättre!

Om det blir en dator från PC-konsulten får du gärna skriva här hur du tycker den är när du fått den. Är intresserad av deras datorer jag med.

Jo men då förstår jag att du vill ha mer RAM. Jag kommer förmodligen inte syssla med highpolymodeller utan kommer köra på mer low-poly. Och jag har inte orkat lära mig Mudbox för att skulptera ännu, dock kan det förstås då jag egentligen är programmerare.

Skrivet av dubido:

Om du frågar mig skulle jag inte välja en bärbar eftersom 3D cad, bildprogram, spel kräver en del och bärbara är både slöare, dyrare och mindre skärm. Dock lockas jag då och då av tanken att ha en enkel dator och slänga alla prylar och sladdar som inte behövs.

Har en stationär dator redan ifall jag skulle behöva mer tyngre saker, som t.ex. utrenderingar och dylikt.
Denna kommer användas till studier, dock vill jag ha hög prestanda på den för att fortfarande kunna spela någorlunda bra spel, nostalgitrippa in till Red Alert 1 och då också kunna jobba någorlunda bra på den.

Skrivet av Atlas Tasume:

Ursäkta att jag lånar tråden lite nu:
Får jag fråga vart du hittade till stället där du bygger ihop en egen laptop på den där sidan? Jag tittar, men hittar inte...

Man får gå och välja dator, efter att man valt datorn så får man då välja delar själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ursäkta att jag lånar tråden lite nu:
Får jag fråga vart du hittade till stället där du bygger ihop en egen laptop på den där sidan? Jag tittar, men hittar inte...

När du klickar buy!

Kobalt slutade med 6970 förra veckan.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Lånar också tråden lite
Jag orkar inte riktigt dra ihop samma config på pc-konsulten och kobaltcomputers, men vilken sida är billigast? bryr mig inte om leverans tiden utan bara vilken som är mest prisvärd?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Lånar också tråden lite
Jag orkar inte riktigt dra ihop samma config på pc-konsulten och kobaltcomputers, men vilken sida är billigast? bryr mig inte om leverans tiden utan bara vilken som är mest prisvärd?

Deviltech.de är billigast om du inte har tur med tullen från USA då är nog xoticpc billigast. Men det skiljer inte mycket mer än max en tusing från pc-konsulten.se. har själv beställt en från dem i dagarna..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk
Skrivet av dubido:

Om du frågar mig skulle jag inte välja en bärbar eftersom 3D cad, bildprogram, spel kräver en del och bärbara är både slöare, dyrare och mindre skärm. Dock lockas jag då och då av tanken att ha en enkel dator och slänga alla prylar och sladdar som inte behövs.

Så är det ju med allt, en stationär är helt enkelt mer dator för pengarna.
För egen del blir det snart laptop då det hade underlättat att ha möjligheten att arbeta vidare på arbeten på samma dator, oavsett om jag är hemma, i skolan eller hälsar på päronen :).

Permalänk
Skrivet av Generalkyckling:

Så är det ju med allt, en stationär är helt enkelt mer dator för pengarna.
För egen del blir det snart laptop då det hade underlättat att ha möjligheten att arbeta vidare på arbeten på samma dator, oavsett om jag är hemma, i skolan eller hälsar på päronen :).

Precis vad jag tänkt också! Speciellt när jag både senare pendlar till skola (ojsan, lite fri tid där för en laptop), pluggar, sticker iväg till polare och ska spela (har tröttnat lite på att bära runt på min hightower-stationära) och när man drar annanstans som datorn kan fördriva tid. :>

Har f.ö. beställt från PC-konsulten nu.

Permalänk
Skrivet av Pshycoone:

Precis vad jag tänkt också! Speciellt när jag både senare pendlar till skola (ojsan, lite fri tid där för en laptop), pluggar, sticker iväg till polare och ska spela (har tröttnat lite på att bära runt på min hightower-stationära) och när man drar annanstans som datorn kan fördriva tid. :>

Har f.ö. beställt från PC-konsulten nu.

Hur verkar datorn? Har den fungerat bra eller krånglat?
Hur känns kvalité, prestanda o.s.v.?