Windows disken full?

Permalänk
Medlem

Windows disken full?

När jag högerklickar på disk c: och kollar kapaciteten så är det 70,6 använt av 75. När jag senare markerar alla mappar och högerklickar så räknas dom samman till 50,2. Så 20 gb är försvunna? Någon som har en förklaring eller är det bara att formatera och installera om? Os är Windows 7 btw..

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Alla dolda filer och mappar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Dettahäringa har vare uppe ett 20-tal ggr förut - SÖK!

sökte för men fann ingen tråd? länk om du hittar

Skrivet av Keevink:

Alla dolda filer och mappar?

jepp alla dolda filer och mappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Dettahäringa har vare uppe ett 20-tal ggr förut - SÖK!

hittade direkt efter jag citerade... fel sökord.. laddar ner ccleaner och ska pröva me det nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roddot:

hittade direkt efter jag citerade... fel sökord.. laddar ner ccleaner och ska pröva me det nu

Bra, nu kan du lära dig redigera-knappen, den sitter nere till höger i alla dina inlägg. Så istället för att dubbelposta kan du bara redigera ditt senaste inlägg, skitsmidigt!

Permalänk
Medlem

tack för tipset! Men ccleaner hjälpte inte.. fortsättningsvis 20gb som är försvunna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av roddot:

tack för tipset! Men ccleaner hjälpte inte.. fortsättningsvis 20gb som är försvunna..

Växlingsfil, hibernatefil, systemåterställningspunkter osv, allt sånt tar plats, växligsfil kanske kan minskas eller så flyttar du den till en annan disk, hibernate kan du ta bort om du inte använder det läget

Börja med att använda vanliga verktyget för diskrensning i windows + ccleaner
ta bort alla återställningspunkter utom den senaste i samband med detta

Sedan kan du tex flytta "mina dokument" till en annan disk som har mer plats, går även flytta hela kontot har jag för mig osv.

Seden kanske du har mycket program installerat, även program som du installerar på annan disk kommer ta mer eller mindre plats på systemdisken, ta bort sådana som du aldrig använder.

Att du inte får med alla filer och upptaget utrymme när du markerar alla filer, är som det ska vara-

Du bör ha minst 25% ledigt på disken för att det inte ska påverka prestandan, om det är en mekaniskt disk vill säga

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hur mycket skit har du tagit bort från c disken som ligger i papperskorgen?
När det ligger i papperskorgen så tar det fortfarande plats.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Hur mycket skit har du tagit bort från c disken som ligger i papperskorgen?
När det ligger i papperskorgen så tar det fortfarande plats.

Men har han gjort det rätt så har CCleaner rensat den åt honom.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

C:\Windows\Temp TÖM!!!
Efter du gjort de så tömmer du cashen för din internetbrowser.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Testa med CHKDSK och se om den hittar några fel.
Testa sen med kommandot:

DISM /online /Cleanup-Image /SpSuperseded

(LÄS VAD DET STÅR, finns inga garantier på att det funkar heller)
Sen kan du ju även testa med inbyggda Disk Cleaner.

Permalänk
Medlem

Ccleaner består av flera delar med separata resnings knappar. Du måste kolla runt i programmet och start dessa separat om du vill rensa deras områden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Växlingsfil, hibernatefil, systemåterställningspunkter osv, allt sånt tar plats,

Har själv haft denna undran, och detta svaret, vilket va väldigt sant.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10