Rädda hdd med kabinett

Permalänk
Medlem

Rädda hdd med kabinett

Hej!

Då jag nu inte har någon aning om vad jag ska göra och inte hittat något med hjälp av google bestämde jag mig för att göra ett konto här och hoppas på att ni kan hjälpa mig.
Min ca 2 år gamla data dog häromdagen. HP Pavilion dv7-1175eo eller något sånt heter den. Har länge varit problem med batteriet, datorn dör så fort man drar ut strömkabeln. För strax över en vecka sen fick jag en bluescreen och därefter fungerade inte laddaren heller och jag kan därför inte starta datorn övh.
Eftersom den strulat väldigt mycket för mig och nu är 2 år gammal bestämde jag mig för att jag lika gärna kan köpa en ny. Det blev en Acer Aspire 7741ZG.
Det mesta från den gamla datorn har jag backat upp på en extern hdd, däremot har jag vissa nya filer, mest textdokument och vissa bilder som jag skulle vilja rädda.
Därför tänkte jag att jag kan ju köpa ett hårddiskkabinett och trycka in hdd'n i och sen bara plugga in.
Köpte denna.
När jag nu försöker koppla in den tycker datorn att jag måste formatera, vilket jag ju naturligtvis inte vill. Är det något fel på min hdd? Hur ska jag göra för att komma åt dessa enstaka filer? Vill ju helst inte öppna upp nya datorn och trycka in gamla hdd'n heller eftersom garantin ofta bryts då.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Vive la liberté!

Oklart om det är några fysiska fel på den gamla disken. Lägg örat mot kabinettet och försök beskriv ljudet.

Låter det inte konstigt kan du försöka dig på att göra en avbild av disken med Systemrescuecd och sedan köra något dataåterställningsprogram mot avbilden.
http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

Känner du att du inte vill riskera datan så får du väl spara pengar för att lämna in disken till en dataåterställningsfirma.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ha fått ett korrumperat filsystem, du bör köra med ett recoveryprogram och sedan rensa den innan du använder den. vill du schansa så kan su köra chkdisk på den, men det kan gå åt skogen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter helt normalt, man hör hur disken snurrar bara.
När jag kollar i diskhanteraren står det att filsystemet på den är RAW, men jag har för mig att den har varit NTFS.
Brukar det bli så att den vill att man ska formattera när man kör med hårddiskkabinett eller ska det fungera ifall man har haft den som primary med OS innan?

Permalänk
Medlem

Antagligen hände något när din gamla dator gick sönder.

Använd recovery (räddnings) program för att kunna se och kopiera det du vill rädda. Det är ok att formatera eftersom programmen är till för såna situationer. Du får dock INTE spara eller installera på disken förrän du fått tillbaka allt du vill rädda. Som redan nämnt så undviker du program som försöker fixa disken tex checkdisk.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Wyssis:

Tycker det låter helt normalt, man hör hur disken snurrar bara.
När jag kollar i diskhanteraren står det att filsystemet på den är RAW, men jag har för mig att den har varit NTFS.
Brukar det bli så att den vill att man ska formattera när man kör med hårddiskkabinett eller ska det fungera ifall man har haft den som primary med OS innan?

Det ska fungera utan att man behöver göra något särskilt med kabinett. Så att den vill att du ska formatera tyder på att något är fel. Nu vet jag inte vilket OS du kör, men formatera inte disken då man riskerar att skriva över data som annars kan återställas. Windows 7 skriver till exempel över hela disken när man kör full formatering till skilnad från tidigare versioner.
Dra ner Systemrescuecd och gör en avbild som du sedan kör Testdisk mot, om du känner att du vill försöka fixa själv.

Permalänk
Medlem

Kör med windows 7 på den nya datorn. Tankade ner systemrescuecd men den verkar vilja att jag ska sätta i någon skiva. Går det att koppla in den gamla hdd, köra programmet och göra en avbild direkt på min nuvarande hdd?

Permalänk
Vive la liberté!

Ja, du gör en skiva och bootar från den. Sen monterar du din nya disk.
http://www.sysresccd.org/Sysresccd-manual-en_Mounting_an_NTFS...
Gör en avbild med ddrescue från den gamla disken till den nya.
http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue
Kör testdisk och se om du hittar försvunna partitioner, annars kan du arbeta vidare med till exempel Getdataback i Windows
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

Permalänk
Medlem

Har inga cd-skivor hemma, det var därför jag undrade
Men vad menar du med mounta min nya disk? Kan jag inte bara göra en avbild av den gamla hårddisken på min nya data?
Går det att ta det här någon annanstans, typ msn eller pm?

Edit: Visade sig att jag hade CD, testar bränna

Permalänk
Medlem

Ar inne pa den grafiska miljon med skivan nu men ingen aning om vad jag ska gora? Aldrig anvant linux forut.

Edit: Ar det "ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/windows" jag ska anvanda i Terminal rutan?
Hur vet jag vad device namnet och vad ar min mount point? Testade lista partitions men fick massa olika.

major minor #blocks name

7 0 271924 loop0
8 0 488386584 sda
8 1 13824000 sda1
8 2 102400 sda2
8 3 474458136 sda3
8 16 134217727 sdb
8 17 134217727 sdb1

Edit 2: Körde testdisk nu eftersom jag inte visste hur jag skulle gå vidare med sysresccd och det står Invalid FAT boot sector. Det står fel storlek, men den kan se att den ska vara större och sen står det "cant be recovered". Är det bara att ge upp då eller?

Permalänk
Vive la liberté!

Ser ut som att du har tre partitioner på ena disken (sda1,sda2,sda3) och en partition på den andra (sdb1)
sda3 ser ut att vara den största partitonen på den ena disken.
Då kör du: ntfs-3g /dev/sda3 /mnt/windows för att kunna använda disken i linux. Gå in på den och se efter så att den innehåller samma filer som där du vill att avbilden ska hamna.
Sen kör du: ddrescue /dev/sdb /mnt/windows/AVBILD
Så får du en fil som heter AVBILD på din disk som du kan arbeta vidare med i linux eller i Windows.
Kör du testdisk kan du köra: Testdisk /mnt/windows/AVBILD
För Windows kan du testa testdisk, R-Studio eller Getdataback på din avbildsfil.

Posta gärna en bild på hur det ser ut i Testdisk