Hitachi Deskstar 5K3000 SATAIII - 1.5, 2, 3TB bästa lagringsdisken just nu?

Permalänk
Medlem

Hitachi Deskstar 5K3000 SATAIII - 1.5, 2, 3TB bästa lagringsdisken just nu?

Nu är man lite i hårddiskköpartagen igen, och det här ser ut att kunna bli den bästa lagringsdisken i den breda ~5000 rpm klassen.

För tillfället finns bara de små diskarna upp till 2TB, som är den modell som ger mest GB/krona för tillfället från alla tillverkare.

Det enda den verkar ha emot sig är lite dålig accesstid och att den kostar 100spänn mer än alternativen
Samsung EG-F4, Seagate Barracuda Green (eller LP) och WD Caviar Green.
Hitachin går på 800kr och övriga ligger på 700kr och verkar inte gå ner förrän det kommer in större diskar på marknaden.

Vissa butiker har fått upp priser på 3TB modellen men den släpptes senare än de andra och kommer dröja några veckor till förmodligen.

3TB känns inte aktuellt än, och man kan ju undra om det kommer finnas någon efterfrågan? Megapixelutvecklingen på kameror står i princip till, bluray filmer för privat/piratkopiering blir inte större än de är idag, HD hemvideos är nog ingen enorm marknad heller.
Jag förutspår att utvecklingen kommer slå av på takten på mekaniska hårddiskområdet kommande år om det inte kommer någon ny utrymmeskrävande produkt att fylla diskarna med.

Men åter till ämnet! 5K3000, har någon köpt än, vad har ni för erfarenheter?
Passar de i RAID (TLER inställbar eller anpassad för raid?)

Permalänk
Medlem

Ett knippe Samsung EG-F4, 2 TB på 3 skivor, blev det senast. Rappa + tysta.
Hitachin har väl minst 4 skivor för 2 TB? Sedan är det många DoD klagomål på newegg på den. Svar på TLER-frågan borde du finna där oxå.
Cudan kanske kan va nåt för nästa femma.

Annars ere äkta RAID-diskar som gäller för den kräsne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ett knippe Samsung EG-F4, 2 TB på 3 skivor, blev det senast. Rappa + tysta.
Hitachin har väl minst 4 skivor för 2 TB? Sedan är det många DoD klagomål på newegg på den. Svar på TLER-frågan borde du finna där oxå.
Cudan kanske kan va nåt för nästa femma.

Annars ere äkta RAID-diskar som gäller för den kräsne.

Jag har fått olika bud på antalet plattor, här skrivs det att både 1,5 och 2TB har 3 plattor:
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?p=6765425

För 3TB låter jag det vara osagt, deras gamla ultrastar på 3TB har 5 plattor men den är ju också ganska gammal.
Jag ska forska lite på TLER frågan...

Permalänk
Medlem

Väcker tråden till liv igen, verkar vara en bra disk för hårdvaruraid?
http://www.servethehome.com/hitachi-5k3000-2tb-35-green-drive...

3 plattor och bra ös. Inga problem med att de ramlar ur arrayer etc..

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Väcker tråden till liv igen, verkar vara en bra disk för hårdvaruraid?
http://www.servethehome.com/hitachi-5k3000-2tb-35-green-drive...

3 plattor och bra ös. Inga problem med att de ramlar ur arrayer etc..

Har idag en massa Samsung 2TB F4 diskar som inte alls gillar mitt Areca kort.
Gick OK i början, inte en enda time out på över en månad men sen började dom doppa in.

Så jag kommer nu byta ut alla mot Hitachi 5k3000 3TB diskar, får diskarna nu i veckan.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Intressant, jag kör idag 5 Samsung F1 1TB på mitt HP P410. Kommer att utöka arrayen framöver, spanade initialt på Samsung F4. Men 5K3000 verkar vara en betydligt bättre disk för RAID. 512b sektorer, ingen TLER/CCTL som bråkar etc.

Du får rapportera framöver hur de fungerar för dig, det kanske vore lika bra att kliva upp på 3TB när man ändå håller på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ett varningens ord. Jag har inte fått det bekräftat, men det är 99% säkert att dessa hitachi inte stödjer ERC/TLER och 90% säkert att det inte går att ändra detta med något program, ens tillfälligt.

Dock skulle de kunna vara mindre känsliga för fel korrigerbara fel, men när det dyker upp riktiga fel så kommer de droppa ur precis som alla andra.

Dessutom har de precis bumpat upp priset på 2TB modellen med nästan 20kr helt uppochner.

Från mina egna undersökningar har jag kommit fram till att ingen desktop klass hårddisk idag stödjer TLER, och den sista som gjorde det (där man kan slå på det tillfälligt) var WDs EADS modeller av gammal revision som förmodligen är omöjlig att hitta förutom gömda i gamla USB-kabinett, en nästan 3 år gammal modell dessutom.

och billigast enterprise klass disk kostar runt 2.5x priset på en desktop disk.

Hade det inte varit för att jag redan hade ett hårdvaruraidkort hade jag inte brytt mig och kört raid 10 eller något men nu blir man ju bara less.

Videolagringsmodellerna är de enda jag inte har någon info alls om ännu, det verkar inte vara någon som köper dem men de finns i alla fall listade på många ställen.

Permalänk
Medlem

Jag har googlat en hel del på diskarna idag och de verkar få bra omdömen. Typ det enda vettiga alternativet om man inte ska gå upp på Enterprise produkter som det verkar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag har googlat en hel del på diskarna idag och de verkar få bra omdömen. Typ det enda vettiga alternativet om man inte ska gå upp på Enterprise produkter som det verkar?

Fick diskarna idag, men blir nog först på onsdag/torsdag jag hinner börja pilla i servern.
Men när diskarna är i så ska det flyttas ca 16-18tb+ till dom så då lär man se hur dom fungerar.

Kan skiva här hur dom fungerar med ett Areca 1680+hp sas expander senare.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Fick diskarna idag, men blir nog först på onsdag/torsdag jag hinner börja pilla i servern.
Men när diskarna är i så ska det flyttas ca 16-18tb+ till dom så då lär man se hur dom fungerar.

Kan skiva här hur dom fungerar med ett Areca 1680+hp sas expander senare.

Kolla gärna om de fungerar med hitachi feature tool och om det finns några intressanta inställningar man kan göra där.

edit:

563kr nu för 2TB, lockpris från sida som inte har den i lager.
Det finns nog utrymme för ytterligare sänkningar innan tillverkarna lanserar högre densiteter i höst.
Seagate påstår att de har en 1TB/platter disk men den kommer nog inte förrän efter sommaren tidigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag har googlat en hel del på diskarna idag och de verkar få bra omdömen. Typ det enda vettiga alternativet om man inte ska gå upp på Enterprise produkter som det verkar?

Skrivet av SBeaver:

Kolla gärna om de fungerar med hitachi feature tool och om det finns några intressanta inställningar man kan göra där.

edit:

563kr nu för 2TB, lockpris från sida som inte har den i lager.
Det finns nog utrymme för ytterligare sänkningar innan tillverkarna lanserar högre densiteter i höst.
Seagate påstår att de har en 1TB/platter disk men den kommer nog inte förrän efter sommaren tidigast.

Nu har 10st 3tb diskar rullat på i ca 3 veckor och 0 "timeouts" hittils.

Föra arrayen med Samsung F4 diskarna fick jag ett par om dagen.

Snurrar på riktigt bra, har inte hunnit testa "feature tool" än.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Bra att du återkopplar, verkar som sagt vara det bästa alternativet för hårdvaruraid om man inte vill köra på enterprise diskar.
Hur är det med värme och ljudnivå?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Bra att du återkopplar, verkar som sagt vara det bästa alternativet för hårdvaruraid om man inte vill köra på enterprise diskar.
Hur är det med värme och ljudnivå?

Verkar vara det just nu.

Märker ingen skillnad från F4 Eco diskarna, dessa är lika tysta och svala.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |