Permalänk
Medlem

Ny mobil , vilken?

Ska köpa ny mobil inom kort. Har mest tänkt på HTC då jag endast sett positivt från dom. HTC Sensation är väl den nyaste? HTC Inc. S har en kompis, kameran är helt sjuk på den men jag kommer inte fota enormt mycket, antagligen. Och jag tror inte dom valt sämre kamera för Sensation. Har också tänkt på Galaxy S2 och iPhone. Inget enormt fan av iPhone då den är så vanlig och tråkig att det känns som den inte har något att ge mig förutom allt som redan är iiiiiPhooooone... Så, Android är nog min melodi i kommande mobilval.

Tänkte bara höra med SweC vad som är för- och nackdelar med de olika mobilerna, och om det finns andra förslag.

Ska förövrigt ha en ganska "vanlig" telefon. Spelar vanliga, enkla spel och vad det gäller "snabbhet" så är det lugnt så länge den inte laggar när man scrollar upp och ner eller fryser när man spelar.

Ytterligare fråga: iPhone är den som jag är mest bekant med då familjen använder den och jag själv endast vantrivts med en W995 och som jag förstått det så finns Internet tillgängligt överallt med iPhone, är det likadant med alla smartphones?

Permalänk
Medlem

röstar på samsung Galaxy S2, har första modellen, men den är super, dock så hoppas jag att de har satt en lite bättre skärm på S2an, då jag lyckats ha sönder skärmen en gång ^.^ och 2 veckor efter att jag hade fixat den så fick jag en liten repa

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Jag säger Galaxy S II.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |

Permalänk
Medlem

Internet finns tillgängligt så länge du har ett abbonemang som har surf. Apples iphones säljs mest med dessa abbonemang. Därför det blir så. Att köpa en smartphone utan att ha surf abbonemang är som att köpa en formel-1 bil för vanlig stadskörning.

edit: kolla gärna på swedroid eller nordichardware, de finns en del test och folk du kan kolla med där.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ja, förstås. HA! Lol, en kompis köpte iPhone utan! Vad är skälen till Galaxy S2? Är det några nya släppningar på gång förresten?

Permalänk
Medlem

Denna tråden är inte riktigt död än, GA-BUMP!

Permalänk
Medlem

Även jag funderar på nyköp, står just nu mellan Nexus S och Desire S.

Bryr mig inte om vad som är nyast osv, och av de allra senaste androidtel. jag sett så är de för stora för min smak på ca 4.3" (har satt max 4" som gräns, dvs Nexus S's storlek).

Nån som testat både Nexus och Desire S och kan ge en hint?

Fördelar m Nexus av vad jag läst:
kraftfullast batteri, och enl swedroid bäst batteritid. Förtur på updates. Stort internminne istället för som m Desire litet+minneskort. Ser ingen poäng m minneskort om man har 16gb internt, däremot kanske det finns nackdelar m att ha huvudpart av sitt lagringsutrymme på SD? Går appar att lägga fullt på SD nu?

Även funktionen Swype på Nexus tror jag är nåt jag kommer använda och uppskatta, eller det kanske går att installera app för på Desire??

Fördelar m Desire:
HTC Sense verkar vara ett bra och användbart gränssnitt, även deras onlinegrej sense.com med fjärrlåsning osv. Verkar även mer välbyggd m aluminiumchassi (jmf m plast som på Nexus).

Priset på dessa båda ligger snarlikt på 3300-3500, så vore bra om nån som hållt i de kunde säga sitt!

Permalänk
Medlem

Om du är helt ny på android kan det vara en fördel att Desire har HTC Sense, som är ett oslagbart smidigt och användarvänligt gränssnitt.
Om du är lite mer tekniskt lagd så har Nexus S alla andra fördelar. Och du kan ju alltså lägga in ett eget gränssnitt genom att ladda ner någon lämplig launcher.

Så egentligen rekommenderar jag Nexus med t.ex. Launcher Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Om du är helt ny på android kan det vara en fördel att Desire har HTC Sense, som är ett oslagbart smidigt och användarvänligt gränssnitt.
Om du är lite mer tekniskt lagd så har Nexus S alla andra fördelar. Och du kan ju alltså lägga in ett eget gränssnitt genom att ladda ner någon lämplig launcher.

Så egentligen rekommenderar jag Nexus med t.ex. Launcher Pro.

Tack för svar! Och ja, jag är helt utan erfarenhet av android.

Jag tror inte det vore några svårigheter för mig m en nexus trots att jag aldrig använt en android tidigare, lär mig lätt och kan annars alltid googla till mig svar om jag kör fast m mobilen. Dock nyfiken på vad du menar eftersom jag just önskade åsikter från de som vet, dvs sånt man inte kan läsa i recensioner osv.

Är inte så noga med att det är snyggdesignat i OS:et, fina bakgrunder och solljus/regn som ändras efter väder som i Sense. Sålänge jag kommer åt smarta och användbara lösningar som gör användande snabbt och enkelt, det är det viktigaste (och som jag förstår dig går det att få m en launcher instatllerad på nexus)

Vore tacksam om du nämnde några specifika exempel på vad du menar med att nexus har alla andra fördelar (om man bortser från htc's lättförstådda gränsnitt) förutom stort internt lagringsminne, batteritid, swype, först m fw updates som jag redan nämnt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av soproni:

Vore tacksam om du nämnde några specifika exempel på vad du menar med att nexus har alla andra fördelar (om man bortser från htc's lättförstådda gränsnitt) förutom stort internt lagringsminne, batteritid, swype, först m fw updates som jag redan nämnt?

En annan stor fördel med Nexus S är att det f.n. är den enda android-telefonen som säljs i Sverige som har inbyggt NFC. NFC är "the Next Big Thing" och är slags snabb säker kortdistanskommunikation. T.ex. kan man plocka upp en bild, en film eller en kontakt i en NFC-telefon, knacka den mot en annan NFC-telefon, och få starta en automatisk överföring av innehållet till den andra telefonen. Just nu håller man på många håll i världen på att bygga NFC som betalningsmedel, i första hand i kollektivtrafiken, i andra hand i alla slags butiker.
I Sverige går det lite trögt för NFC som betalningsmedel, eftersom Sverige är ett väldigt iPhone-frälst land och Apple inte har satsat på NFC än. Men de flesta räknar med att det kommer att komma igång på allvar under 2012, bland annat så är alla ICAs betalsningsterminaler förberedda för att läsa NFC-koder.

Nexus -serien är de enda telefonerna som kör ren android utan tillägg av diverse tillverkare eller operatörer, och de flesta räknar detta som ett plus. Med undantag av HTCs Sense så brukar såna tillägg göra produkten sämre (i alla fall göra att det tar längre tid att få OS-uppdateringar till telefonen).

Nexus S har förvånansvärt bra prestanda för att vara en single-core-maskin i olika tester, jag tror att det ofta bara är Sony-Ericsson Arc som brädar den. Ändå är den från 2010.

Sense-gränssnittet som HTCs telefoner innehåller ger dig en massa smidiga snabbgenvägar och liknande. När du bläddrar i kontaktlistan så kan man direkt se Facebook-uppdateringar på dina vänner och välja om ett text-meddelande skall gå som SMS, som Facebook-message till hans FB konto eller nåt annat. Mycket av detta går att lösa med fristående appar som förbättrar kontaktlistor, meddelandehantering och liknande, men det kan ju vara smidigt att sånt är inlagt från början, förutsatt att man gillar HTC Sense. En launcher är ett program som löser det mesta och påverkar grundläggande saker som hur man når apparna. Testa gärna Launcher Pro som är användarvänlig och finns i gratisversion. Själv kör jag SPB Shell för att jag gillar flashiga animationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

En annan stor fördel med Nexus S är att det f.n. är den enda android-telefonen som säljs i Sverige som har inbyggt NFC. NFC är "the Next Big Thing" och är slags snabb säker kortdistanskommunikation. T.ex. kan man plocka upp en bild, en film eller en kontakt i en NFC-telefon, knacka den mot en annan NFC-telefon, och få starta en automatisk överföring av innehållet till den andra telefonen. Just nu håller man på många håll i världen på att bygga NFC som betalningsmedel, i första hand i kollektivtrafiken, i andra hand i alla slags butiker.
I Sverige går det lite trögt för NFC som betalningsmedel, eftersom Sverige är ett väldigt iPhone-frälst land och Apple inte har satsat på NFC än. Men de flesta räknar med att det kommer att komma igång på allvar under 2012, bland annat så är alla ICAs betalsningsterminaler förberedda för att läsa NFC-koder.

Nexus -serien är de enda telefonerna som kör ren android utan tillägg av diverse tillverkare eller operatörer, och de flesta räknar detta som ett plus. Med undantag av HTCs Sense så brukar såna tillägg göra produkten sämre (i alla fall göra att det tar längre tid att få OS-uppdateringar till telefonen).

Nexus S har förvånansvärt bra prestanda för att vara en single-core-maskin i olika tester, jag tror att det ofta bara är Sony-Ericsson Arc som brädar den. Ändå är den från 2010.

Sense-gränssnittet som HTCs telefoner innehåller ger dig en massa smidiga snabbgenvägar och liknande. När du bläddrar i kontaktlistan så kan man direkt se Facebook-uppdateringar på dina vänner och välja om ett text-meddelande skall gå som SMS, som Facebook-message till hans FB konto eller nåt annat. Mycket av detta går att lösa med fristående appar som förbättrar kontaktlistor, meddelandehantering och liknande, men det kan ju vara smidigt att sånt är inlagt från början, förutsatt att man gillar HTC Sense. En launcher är ett program som löser det mesta och påverkar grundläggande saker som hur man når apparna. Testa gärna Launcher Pro som är användarvänlig och finns i gratisversion. Själv kör jag SPB Shell för att jag gillar flashiga animationer

Tack för lite utförligare info!

Ja jag har hört talas om NFC, dock som du säger, verkar inte va igång fullt än så iaf jag lär väl nästan hinnas med ett telefonbyte till iaf innan jag skulle känna avsaknad av det om jag köper telefon utan NFC idag.

Updates direkt är ju en klar fördel såklart...hmm, verkar inte va nån annan här som har/haft nån av de, men jag får väl gå och känna på de två i fysisk butik och se om det hjälper m beslutet.

Tack!

Permalänk
Medlem

Ändrar riktning på tråden, vill ha en relativt liten smartphone, helst under 4". Vad är det bästa under dom måtten? Har ingen budget.

Permalänk
Medlem

Frugan har en SE Xperia Neo, det är en solid telefon i den prisklassen med det lite mindre formatet. (3,7" skärm).

Permalänk
Medlem

Bara undrar, om man vill ha en bra, snabb telefon är alternativet 4"+. Har en kompis med Desire och jag tycker den känns något för stor, är det Xperia Mini som gäller isf? Helst inte?

Nåja, kanske får vänja mig vid enorm skärm i vilket fall. Blir nog HTC Sensation eller Samsung GS2.

Permalänk
Medlem

Har du råd så är de sistnämnda telefonerna klart bäst. Jag har själv en GS2 och jag slås alltid av hur otroligt tunn och lätt den är. Den känns mycket smidigare än frugans Neo. Visst hennes skärm är mindre - Men den är mycket tjockare och väger mer så den känns mer klumpig. GS2 är en helt fantastisk telefon, med den processorn, och den skärmen. Sensation är säkert också grym, men jag håller på GS2.