Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dator hittar inte lagringsdisk

Permalänk
Medlem

Dator hittar inte lagringsdisk

Idag så hittade jag en systemhårddisk på 360GB här hemma och tänkte använda den som lagringsdisk i min dator. Jag använde Dariks Boot and Nuke och det tog ungefär åtta timmar. Satte precis i hårddisken i en 3GB/s S-ATA port. Innan bilden kommer där man kan gå in på bios så står namnet på min systemdisk, vilket det alltid gjort. Där var inte min lagringsdisk. Väl inne i BIOS hittas disken under Boot Options, men den hittas inte i "Den här Datorn" där min systemdisk finns.

(?)

Visa signatur

MKX

Permalänk
Medlem

Om du kör Windows 7 eller Vista så starta upp compmgmt.msc (Computer Management) klicka dig in på Disk management och formattera disken där.
Att köra Dariks Boot and Nuke låter väldigt onödigt om det inte låg väldigt känsligt material på den disken innan, bara koppla in disken, starta windows och snabbformattera den, bör inte ta mer än 5 minuter från det att du kopplat in den till att du kan använda den.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Om du kör Windows 7 eller Vista så starta upp compmgmt.msc (Computer Management) klicka dig in på Disk management och formattera disken där.
Att köra Dariks Boot and Nuke låter väldigt onödigt om det inte låg väldigt känsligt material på den disken innan, bara koppla in disken, starta windows och snabbformattera den, bör inte ta mer än 5 minuter från det att du kopplat in den till att du kan använda den.

Men det låg ju en massa windows filer osv på den så täntke att de kanske går åt helvete om de kopplas in i en annan dator?

Visa signatur

MKX

Permalänk
Medlem
Skrivet av noblesse:

Men det låg ju en massa windows filer osv på den så täntke att de kanske går åt helvete om de kopplas in i en annan dator?

Det går bra.

Starta den från fel hårddisken så byter du plats på SATA kablarna så att rätt hårddisk hamnar först.

Ibland är man istället tvungen att gå in i bios och välja exakt vilken hårddisk (USB minne) men det detaljerna beror på vad du har för datorer/moderkort. Du letar efter en lista med konstiga modellnamn över alla hårddiskar och USB minnen du just nu kopplat.

Det är 2 tillfällen som du ska vara uppmärksam med diskar.

*När du Installerar Windows:
Då ska du bara ha 1 hårddisk kopplad tills du är klar.

*När du Klonar Windows hårddisken:
När klonings programmen är klar stänger du av dator och kopplar TILLFÄLLIGT ur gamla Windows hårddisken och lagrings diskar innan du startar datorn igen. Nya Windows disken behöver vara ensam första gången efter kloningen så att den fattar att den ska vara C: när du startar från den. Efter det spelar det ingen roll precis som i din situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det går bra.

Starta den från fel hårddisken så byter du plats på SATA kablarna så att rätt hårddisk hamnar först.

Ibland är man istället tvungen att gå in i bios och välja exakt vilken hårddisk (USB minne) men det detaljerna beror på vad du har för datorer/moderkort. Du letar efter en lista med konstiga modellnamn över alla hårddiskar och USB minnen du just nu kopplat.

Det är 2 tillfällen som du ska vara uppmärksam med diskar.

*När du Installerar Windows:
Då ska du bara ha 1 hårddisk kopplad tills du är klar.

*När du Klonar Windows hårddisken:
När klonings programmen är klar stänger du av dator och kopplar TILLFÄLLIGT ur gamla Windows hårddisken och lagrings diskar innan du startar datorn igen. Nya Windows disken behöver vara ensam första gången efter kloningen så att den fattar att den ska vara C: när du startar från den. Efter det spelar det ingen roll precis som i din situation.

Tack för du klarade upp en del för mig !

Visa signatur

MKX