Billig 1.5 TB Extern HD (WD Elements)

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga, Tack för tipset och att jag fick en Black i min
Beställde från deras sida för övrigt.

Permalänk
Medlem

Fick en black i min och köpte den i butik i Eskilstuna

Permalänk
Medlem

2 burkar svart kaviar, öppnade och serverade.

kan inte säga att jag har samma upplevelse av värmen som en del tidigare här. 50c verkar vara snittvärdet, +/- 5c beronde på omständighter, och de höll ungefär samma temperaturer i sina lådor.

dock mycket svalare än de gamla Seagatarna de ersatte, och förvånansvärt tysta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

När ni pratar temp: menar ni idle, lite belastning eller hård belastning? Kopplade upp min (black, i skalet) och efter två timmars kontinuerligt arbete låg den på 60 grader, (runt 40 precis i början om jag inte minns fel). Plockade ut den ur skalet och det gick inte att hålla i den, het som...

Slängde in den som vanlig disk och den låg på 47 grader efter ca 40-50 minuters arbete, en eller två grader varmare än de andra diskarna. Och idle runt 43-44 grader. Normalt med tanke på den bastuvärme som råder i lägenheten för tillfället.

Stor skillnad på tempen idle/belastning i skal jämfört med "som vanlig disk". Iofs inte så konstigt kanske, inte mycket luft i skalet.

Permalänk
Medlem

Fattar inte vaffö WD levererar externa Black-diskar i värmeisolerande plastskal. Black håller generellt cirkus 10-15C högre temp än de gröna, detta är inget problem med intern montering. Utan vetenskapliga bevis anser jag att diskar som över lång tid hamnar över 55C kommer att leva farligare än de som ligger under 45C.

Skall bli intressant att se hur länge de externa kommer att hålla. Rapportera gärna, temp, drifttid etc. Använd CrystalDiskInfo för analys.

Enligt WD's specar:

Black
Operating -0° C to 60° C
Read/Write 10.70 Watts

Grön
Operating -0° C to 60° C
Read/Write 4.50 Watts

Som framgår krävs mer än dubbla effekten för att driva en Black än en grön.

Visst, de är specade för 60C men det betyder inte att de mår lika bra vid 60 som vid 45. Inga statistiska bevis från WD finns men va ere för fel på "sunt förnuft".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MammaMumin:

När ni pratar temp: menar ni idle, lite belastning eller hård belastning? Kopplade upp min (black, i skalet) och efter två timmars kontinuerligt arbete låg den på 60 grader, (runt 40 precis i början om jag inte minns fel). Plockade ut den ur skalet och det gick inte att hålla i den, het som...

Slängde in den som vanlig disk och den låg på 47 grader efter ca 40-50 minuters arbete, en eller två grader varmare än de andra diskarna. Och idle runt 43-44 grader. Normalt med tanke på den bastuvärme som råder i lägenheten för tillfället.

Stor skillnad på tempen idle/belastning i skal jämfört med "som vanlig disk". Iofs inte så konstigt kanske, inte mycket luft i skalet.

Du har en bastuvarm lägenhet, vet att du har en black i ett externt, ej fläktkylt hölje och använder den kontinuerligt?

Om jag kastar mig utför ett 10 meters stup kommer det troligen göra ont, därför avstår jag. Sunt förnuft.

Till jookeer: Det är givetvis inte så smart gjort, men måste vara ett tillfälligt olycksfall i arbetet. WD lär ha dumpat partiet på marknaden istället för att kasta det. Procentuellt överlever säkert tillräckligt många även om det finns fler som MammaMumin.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att en RE4 WD1502FYPS är dyrare än en Black disk WD1502FAEX som är bättre??

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Hur kommer det sig att en RE4 WD1502FYPS är dyrare än en Black disk WD1502FAEX som är bättre??

Sen när blev en "Black" bättre än en "RE4" ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Sen när blev en "Black" bättre än en "RE4" ?

Eller jaha kanske har missuppfattat lite, men folk blir glada om de får en "Black". Istället för en Green som ja är sämmre än black.., men en RE4 är ännu ett steg bättre än en "Black" då?

Stämmer detta?

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

RE4 har högre MTBF och lite annat (TLER) för att köras i RAID. Anses av vissa vara samma disk som Black konsument men med annan FW.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av atego:

Eller jaha kanske har missuppfattat lite, men folk blir glada om de får en "Black". Istället för en Green som ja är sämmre än black.., men en RE4 är ännu ett steg bättre än en "Black" då?

Stämmer detta?

Det finns vanlig RE4 (7200rpm) och RE4-GP (5400rpm). Båda modellerna är testade under längre tid (burn-in) har fler finesser som RAFF (accelerationsensorer+bättre servo som förbättrar prestandan när det vibrerar) och TLER för RAID-konfigurationer. MTBF och load/unload-cykler är dubbelt så lång/många.

De som blivit glada för Black istället för RE4-GP är väl för att en 7200rpm-disk är bättre och snabbare till OS än en green (RE4-GP eller vanlig). Vill man köra RAID är RE4 (GP eller ej) att föredra.

Enkelt uttryckt: Vanlig RE4 = Förbättrad variant av Black, RE4-GP = Förbättrad variant av Green.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för de fina svaren!

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Multiman: du kanske skall läsa noggrannare och jag skriva tydligare :). De två timmarna innanför skalet var en engångsföreteelse. Ville dels testa disken för eventuella fel innan jag plockade ur den och även för att kolla hur varm den blev i skalet jämfört med utanför.

Nu lever den naturligtvis "fritt" och (hyfsat) svalt och kommer att fungera som backup för musik och video. Alltså inte tokköras konstant. Just nu ligger den på 35 grader (idle), inga problem alltså.

Permalänk
Medlem

Hur är det med Elements 2TB? Enligt beskrivning så står det 7200rpm, så kan det möjligtvis sitta en black innanför plastskalet?
I och med att Webhallen säljer 1,5TB för 529kr (578 med frakt) och en 2TB för 699kr på NetOnNet. 121 kr för 500gb extra tycker jag låter helt okej, då jag även slipper vänta och kan hämta den i lagershopen.
Så frågan är: Vågar man chansa på att det möjligtvis är en black i 2TB:n eller ska jag köpa en 1,5TB från Webhallen?

Tacksam för snabba svar, då man ser hur eftertraktade de är!

Permalänk
Medlem

Se WD's sajt!

7200 rpm är INTE Gröna.
----------
Här e bench från nya femman (ichxr) me 6 Black

Läs max: 690 MB/s <-- SSD folket blir avundsjuka redan här
Läs min: 333 MB/s - inte illa
Läs medel: 540 MB/s - mums
Burst rate: 1320 MB/s
Access: 11.7 ms

Kommentar: Yeeeeeeeeeeeeees!

Permalänk
Medlem

Någon som testat att slänga in en annan disk i usb lådan? Jag testade precis med en Samsung 1TB. Men får Write Protection Error i disk manager när den ska initieras.

Permalänk
Medlem

Tror man skall undvika plastchassin överhuvudtaget, ide'n är liksom helt fel från början eftersom plast stänger in värmen till skillnad från metall som avleder värme.

Det skapas flera problemtrådar i veckan av folk som fått problem med externa diskar, i många fall sannolikt pga. värmen.

Vi hade en tråd om Seagate-diskar 1 TB i plastchassin för 2 år sedan och dessa blev helt riktigt osunt varma (>50C).

Troligen kan gröna diskar klara plastchassin bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feffe_:

Någon som testat att slänga in en annan disk i usb lådan? Jag testade precis med en Samsung 1TB. Men får Write Protection Error i disk manager när den ska initieras.

Jag tänkte faktiskt testa det själv med en äldre disk. Får återkomma om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tror man skall undvika plastchassin överhuvudtaget, ide'n är liksom helt fel från början eftersom plast stänger in värmen till skillnad från metall som avleder värme.

Det skapas flera problemtrådar i veckan av folk som fått problem med externa diskar, i många fall sannolikt pga. värmen.

Vi hade en tråd om Seagate-diskar 1 TB i plastchassin för 2 år sedan och dessa blev helt riktigt osunt varma (>50C).

Troligen kan gröna diskar klara plastchassin bättre.

Du har helt rätt. Men Samsungen är mycket kallare än "black" disken som jag satt i min dator nu. Tråkigt att WD verkar ha låst lådorna till sina diskar eller något liknande.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Se WD's sajt!

7200 rpm är INTE Gröna.
----------
Här e bench från nya femman (ichxr) me 6 Black

Läs max: 690 MB/s <-- SSD folket blir avundsjuka redan här
Läs min: 333 MB/s - inte illa
Läs medel: 540 MB/s - mums
Burst rate: 1320 MB/s
Access: 11.7 ms

Kommentar: Yeeeeeeeeeeeeees!

Varför skulle "SSD folk" bli avundsjuka? SSD har du för accesstiden och random read/write. Du har 11.7ms access, jag har 0.2ms.
En SSD och en lagrings raid har helt olika användningsområden.
Kan förövrigt köra 2 st SSD i raid 0 och krossa de där siffrorna om det bara är siffror man är ute efter

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Moderator
Moderator

Satte precis in en av mina "utgrävda" Black i en burk. Jobbigare att sätta in den i burken än att ta ut den ur sitt hölje i mitt fall <_<

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Jag har inte provat själv byta på den svarta plast versionen av WD Elements men de funkar på föregångaren. http://www.techfuels.com/attachments/hard-disk/5553d122180928...

Jag har gjort de med 2 st såna där de sitter en Samsung sata disk och en WD sata disk i.

Funkar utmärkt.

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

När ni pratar temp: menar ni idle, lite belastning eller hård belastning? Kopplade upp min (black, i skalet) och efter två timmars kontinuerligt arbete låg den på 60 grader, (runt 40 precis i början om jag inte minns fel). Plockade ut den ur skalet och det gick inte att hålla i den, het som...

Slängde in den som vanlig disk och den låg på 47 grader efter ca 40-50 minuters arbete, en eller två grader varmare än de andra diskarna. Och idle runt 43-44 grader. Normalt med tanke på den bastuvärme som råder i lägenheten för tillfället.

Stor skillnad på tempen idle/belastning i skal jämfört med "som vanlig disk". Iofs inte så konstigt kanske, inte mycket luft i skalet.

körde testen efter att haft igång datorn ett par timmar, 48-50c och sen efter att ha flyttat över en 6-700G 55c, omgivningstemp 25c. tycker det är helt ok, chassit är ett sånt där perforerat LianLi som läcker som ett såll, i övrigt endast ventilerat med en 12cm 1000RPM, diskarna sitter i vibradämpare med kylfl
änsar och alltså lite hjälp där men avleder naturligtvis obefintligt med värme till chassit.

nu var det inte direkt en stresstest, med ihållande slumpskrivning kommer man säker upp i mer, men 60c har jag inte varit i närheten av än.

Skrivet av jookeer:

Fattar inte vaffö WD levererar externa Black-diskar i värmeisolerande plastskal. Black håller generellt cirkus 10-15C högre temp än de gröna, detta är inget problem med intern montering. Utan vetenskapliga bevis anser jag att diskar som över lång tid hamnar över 55C kommer att leva farligare än de som ligger under 45C.

Visst, de är specade för 60C men det betyder inte att de mår lika bra vid 60 som vid 45. Inga statistiska bevis från WD finns men va ere för fel på "sunt förnuft".

Man tänker sig säkert att de använd mest för backupp och tillfällig användning, inte permanent. en del gör säkert det kopplat till filhubbar och sånt, men de är nog ganska få av köparna.

kanske kanske inte, var det inte Google som för några år sen gick ut med nån rapport om att de knappt märkt nån skillnad i livslängden mellan välkylda diskar och de som ligger nära det rekommenderade taket konstant?

Skrivet av feffe_:

Någon som testat att slänga in en annan disk i usb lådan? Jag testade precis med en Samsung 1TB. Men får Write Protection Error i disk manager när den ska initieras.

testade de Seagate barracudorna som WD-diskarna ersatte, och det funkade fint. fast dessa skulle jag inte köra i skalen direkt, om nån längre upp i tråden brände sig på WD-disken så borde dessa upplevas. om WDn var som en svart bilhuv en fin sommardag så var Seagaten som en nyss använd klotgrill.

jag vet inte hur ditt OS och verktyg funkar, men ibland kan jag stöta på patrull om disken är fel monterad eller har vissa filsystem när den hittas. du har inte haft nån bygel på disken för speciell använding eller så kanske också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Beställde nyss två från pixmania, får se vad det kommer för några modeller ^^

...det enda jag inte riktigt vet är vad jag ska ha ytterligare tre tb till, men dom kommer nog till användning så småningom iaf. nu kanske min os/install disk får vara ifred och inte få en massa skit lagrat på sig

Visa signatur

Gammal Imac||Något nyare HP z420 workstation

Permalänk
Medlem

Beställde 3 från pixmania och 3 av 3 var WD15EARS, men har väl iaf 4.5 tb mer lagring då

Permalänk
Medlem

Någon som beställt extern 2tb och kollat vad det är för diskar=?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av feffe_:

Någon som testat att slänga in en annan disk i usb lådan? Jag testade precis med en Samsung 1TB. Men får Write Protection Error i disk manager när den ska initieras.

Jag har slängt in en Samsung F2EG Green 1.5TB (tror den hette så) och den startar och lampan lyser men den går ej att använda. Är det bara att skippa WD chassit och köpa ett annat 3.5" chassi som faktiskt funkar? :S

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Använde min som extern i drygt en vecka sen slutade den bara att fungera. Tog alla mina filer då jag just köpte ny dator och skulle flytta runt datan. Sur blir man. Pengarna tillbaka. Blir en Western Digital My Passport Essential 3.0 SE 1TB istället.... Hoppas den fungerar bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironiker:

Använde min som extern i drygt en vecka sen slutade den bara att fungera. Tog alla mina filer då jag just köpte ny dator och skulle flytta runt datan. Sur blir man. Pengarna tillbaka. Blir en Western Digital My Passport Essential 3.0 SE 1TB istället.... Hoppas den fungerar bättre!

Precis va vi varnade för - Black blir för varma i den däringa plastbastun.

Mina 8 Blackisar monterades internt och funkar perfa.