Billig 1.5 TB Extern HD (WD Elements)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

RE4-GP 1.5TB har 3 platters enligt prisjakt

edit: dessutom står tillverkningsdatum på bilden. 28 mars 2011. Man blir lite förundrad över varför de slumpar bort dessa diskar? Kan det vara för att ingen vill köpa till deras ordinarie uppblåsta priser?

Se inlägg #2 av jookeer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SBeaver:

RE4-GP 1.5TB har 3 platters enligt prisjakt

edit: dessutom står tillverkningsdatum på bilden. 28 mars 2011. Man blir lite förundrad över varför de slumpar bort dessa diskar? Kan det vara för att ingen vill köpa till deras ordinarie uppblåsta priser?

RE4-GP är en Green-disk och något helt annat. Green-diskarna har ofta haft högre lagringstäthet och färre skivor. T ex kom 2TB-diskarna först i den serien.

Det hindrar ju inte att RE-Blacks har färre skivor och ändå dubbla lager, pga den högre hastigheten. Själv har jag bara 1TB och mindre av nyare Black och de har inte dubbla lager.

Jag tror ändå att det lutar åt äldre RE4-drivar med fler skivor/lägre täthet som de gör av med på detta sätt. WD har alltid jonglerat antalet skivor i sina drivar men köparna av RE-serien är nog mer krävande och undersöker innan köp, därför blir äldre versioner nog svårsålda. Tillverkningsdatumet behöver inte säga så mycket om vilka skivor som finns i. Jag har iaf ingen aning om hur WD styr sin produktion och när etiketten hamnar på den färdiga disken.

Oavsett är det en mycket bra disk till väldigt lågt pris, tämligen svårslaget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

RE4-GP är en Green-disk och något helt annat. Green-diskarna har ofta haft högre lagringstäthet och färre skivor. T ex kom 2TB-diskarna först i den serien.

Det står ju RE4-GP på disken på bilden, även om färgen är svart är den ändå "grön".
Nu undrar jag om inte fler misstagit sig och trott att det är blacks de fått när det är RE4-GP, eller så är det jag som läst fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SBeaver:

Det står ju RE4-GP på disken på bilden, även om färgen är svart är den ändå "grön".
Nu undrar jag om inte fler misstagit sig och trott att det är blacks de fått när det är RE4-GP, eller så är det jag som läst fel.

Det har du ju alldeles rätt i. Disken på bilden är en 5400rpm Green i Enterpriseutförande, RE4-GP. Utmärkt som RAID-disk och i svåra miljöer, men sämre som OS-disk.

Andra verka dock ha fått "riktiga" blacks FAEX. De är dock inga enterprisediskar, utan vanliga standard-blacks.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fick en FAEX i min, vet inte vad jag ska använda den till dock

Hoppas de tänker rea ut 2TB modellerna, om det är rätt diskar i dem skulle det vara perfekt att bygga ut RAID5an med ett gäng 2TB diskar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

System disk? kommer köra en black på min andra dator rasar min ssd blir det black där med sen väntar jag att priserna går ner mer på ssd eller om det kommer ett bra erbjudande. Jag hoppas på att jag kanske kan få 4 st re4 diskar av 12 st med lite tur vi får se.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Det verkar som att de börjar ta slut i butik, jag hade bokat för butiksavhämtning men det fanns tydligen inga kvar i Stockholm, så det blev ju ännu billigare för mig.

Permalänk
Medlem

Var inne på elgiganten i veckan alla var redan bokade så lika bra att beställa på internet skulle tro att priset går nog upp ett par hundra nästa vecka

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Tyvärr fanns det inga kvar idag när jag besökte butiken.
Är det här fortfarande prisvärt?
http://www.webhallen.com/hardvara/105948-western_digital_exte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Tyvärr fanns det inga kvar idag när jag besökte butiken.
Är det här fortfarande prisvärt?
http://www.webhallen.com/hardvara/105948-western_digital_exte...

Annars tror jag att det fortfarande finns att beställa över internet från elgiganten, visserligen med tillkommande fraktavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Tyvärr fanns det inga kvar idag när jag besökte butiken.
Är det här fortfarande prisvärt?
http://www.webhallen.com/hardvara/105948-western_digital_exte...

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/W...

100+ i lager. 399+45kr i frakt eller va det va... Du får 500gig mer för ca 20kr i jämförelse med 1tb från webhallen. Kör på elgig

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk

Måste man registrera ett konto hos Elgiganten eller går det bra att beställa på annat sätt?

Permalänk
Medlem

Du kan ju ringa in till dem annars och beställa eller åka in och boka oss dem.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av treeo:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/W...

100+ i lager. 399+45kr i frakt eller va det va... Du får 500gig mer för ca 20kr i jämförelse med 1tb från webhallen. Kör på elgig

Vid köp av fyra eller fler så blir det ingen frakt

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Fasen vad klantigt att man inte slog till tidigare, får ringa och fråga min närmaste El Giganten om de får in nya. Vore rätt smutt med 3tb extra lagring. Nöjd om jag får en black.

Permalänk
Medlem

oros varför inte bara beställa 2 via sidan skulle inte förvåna mig om dem höjer priset nästa vecka

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Gjorde bort mig när jag skulle lägga en beställning hos Elgiganten. Betalningen gick inte genom men Ordern står kvar och där står jag som beställare. Skickar de iväg den även om de inte får sina pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Betalningen gick inte genom men Ordern står kvar och där står jag som beställare. Skickar de iväg den även om de inte får sina pengar?

tveksamt. Iom att de flesta butiker ändå inte faktiskt godkänner en order förrän banken bekräftar, vilket de såklart inte gör om betalningen avvisats, så makuleras den troligen och du meddelas via mail.

vill du inte riskera dubbelbeställning om du gör en ny för du är rädd att den tar slut eller priset höjs genom att vänta på bekräftelse på det så är det nog bättre att kontakta dem eller avbeställa online om det går och försöka igen efteråt.

annars kan du ju chansa och se, det kan inte bli mycket annat resultat än att du antinget inget får eller att du får betala in när du fått den. en del har ju ofoget att skicka via postförskott om deras system inte funkat, och tar ut avgiften för det, men det tror jag inte såpass stora typer som elelefanten gör.

antar att du kollat på internetbanken om du har den möjligheten, då kan du ju se om betalningen är reserverad eller inte, om felmeddelandet var fel meddelande sås.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Då var det slut på det roliga , 799:- ska dom ha , fast det står fortfarande "spara 400:-"^^

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Hahaha nu är de för dyra , jag lyckades inte få genom beställningen så det blir en av det samma fast 1TB för 429 kr från annan butik.
Jag behöver inte mer i utrymme

PS

Vill tacka AndreaX för att han tog tid att hjälpa mig med beställningen men tyvärr förgäves.

Permalänk
Medlem

fick en WD1502FYPS i min ville ha en black...men ska skaffa en ssd snart så kanske är bättre iaf. Antar jag behåller den och kör den igenom HD tune

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Pixmania har den fortfarande för 399... 50 spänn mer frakt dock

http://www.pixmania.se/se/se/4115743/art/western-digital/exte...

Permalänk
Medlem

Köper en Seagate 2tb green istället, känns enklast så. Räcker med två tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConTigent:

Införskaffade 2 st häromdagen, satt en WD1502FAEX i båda!

Fanns inga kvar när jag var där, var väl du som köpt alla

Beställde två via hemsidan i alla fall, får väl se vad som dyker upp. De ska i alla fall bara användas till att lagra foton på så det spelar egentligen inte så stor roll, fast det är klart, är det en bra version så kanske det placeras om lite bland diskarna i datorerna

Permalänk
Skrivet av grapnel:

Fanns inga kvar när jag var där, var väl du som köpt alla

Beställde två via hemsidan i alla fall, får väl se vad som dyker upp. De ska i alla fall bara användas till att lagra foton på så det spelar egentligen inte så stor roll, fast det är klart, är det en bra version så kanske det placeras om lite bland diskarna i datorerna

Hehe, jag känner mig lite skyldig Det fanns en kvar efter jag hade varit där kl.10.00 på tisdagen. Så de gick åt väldigt fort i Skövde!

Permalänk
Medlem

Några tips mer än att köra igenom error scan med HD tune, när man precis fått en ny hårddisk?

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Bencha åsso, spar för framtida jämförelser

ja men de är väl inte värt att bencha i sitt skal? För jag vill bara försäkra mig att den funkar bra innan jag tar ut den ut skalet.

edit: eller ska ja bara ta ut den ur skalet och köra därifrån? går brutalt sakta atm

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Njae, kanske inte, skala av först, föööööööörsiiiiiiktiiiigt.

Åsso, tankaru ner Acronis TI från WD's hemsida, perfa progg för kloning och partitionsflytt/backup.

Permalänk
Medlem

Fick hem mina 2 precis... första va en WD15EARS-00mvwb0 =( Ska packa upp andra nu... Återkommer strax. Disken va förövrigt startad 11ggr enligt crystaldiskinfo... Brukar det vara så?

EDIT: Och den andra va också en WD15EARS... Jahopp, jag tillhörde inte dom få lyckliga

Kan man raid 0:a dessa ändå? Eller är det dumt?

EDIT2: Eller är det lika bra att skicka tillbaka dom då greendiskarna ändå kan köpas för ca 400kr? Är dom såpass dåliga?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H