Laptop med OS på ny hårddisk, behålla gamla hd:ns filer

Permalänk
Medlem

Laptop med OS på ny hårddisk, behålla gamla hd:ns filer

Låter som ett simpelt problem, eller hur? Mja, inte riktigt.

Den gamla hårddisken i laptopen tycktes plötsligt sluta fungera, OS:et laddades inte osv, så vi satte in en ny hårddisk i datorn och installerade Vista där (med den gamla hårddisken urkopplad). Därefter kopplades den gamla in också, med förhoppningen att kunna få tag på en hel del filer som fanns där. Nu började dock problemen.

Efter att ha kört Datorhantering -> Diskhantering så hittades den gamla hårddisken där, men det gick inte att komma åt den via utforskaren osv. Här gjorde jag något som kan ha varit ett misstag - jag valde att skapa en partition (via högerklick) utan att riktigt tänka mig för. Fråga 1: Förstör det informationen på hårddisken på något sätt? Efter att ha läst runt lite så borde jag tydligen valt att "initiera" hårddisken eller något i den stilen, men jag kan inte minnas att något sådant alternativ dök upp i högerklicksmenyn.

Hursomhelst, efter att jag skapade en partition (obs, jag har givetvis inte formaterat den gamla disken) så listas filsystemet som RAW, disken rapporteras som felfri. Sedan blir det lite lustigt; i Diskhanteraren står det att 100% av diskens 467 Gb är ledigt, medan det via Egenskaper från utforskaren står att disken är på 0 byte och har 0 byte ledigt.

Jag såg tipsen i någon tråd här i forumet om att ändra behörighet för disken och att man på så sätt ska kunna komma åt en disk som återgått till RAW-filsystem, men det finns ingen Säkerhet-flik när man högerklickar på disken.

Försökte även med TestDisk utan någon större framgång. Det programmet verkade hitta en partition på 13 Gb, dock utan att några av de gamla filerna verkade finnas där, och en andra partition på 400+ Gb som rapporterades sakna ett filsystem överhuvudtaget.

Fråga 2: Vad ska jag prova nu? Vad är det som har hänt med hårddisken? Kan den bara ha lagt av helt och hållet? Eller gjorde jag kanske en dundertabbe när jag partitionerade disken efter att ha kopplat in den, och att det är därför den verkar vara i princip tom i TestDisk..?

Jag har gjort samma procedur på min stationära, dvs installerat ett nytt OS på en ny hårddisk, och behållit en gammal hårddisk. Jag minns inte att det var något krångel alls då, allt bara fungerade. :-/

Hjälp!

(fuck, vilket monsterinlägg)

Permalänk
Medlem

Kanske räcker att återställa MBR? Ett vanligt recovery program borde också fungera.