Permalänk
Medlem

Tappar uppkoppling/Router kollapsar?

Tjenare!

Jag har ett ganska stort problem om vad det gäller min router/internet uppkoppling. Jo till problemet: Det händer ganska ofta att jag tappar anslutning och får bara lokal-anslutning sen efter 5-10min så får jag tillbaka min internet-anslutning, denna händelse kan variera från 2gånger om dagen till 1gång i veckan. Jag har Tele2 8Mbits och jag har ringt dem men de är ju helt okunniga.. Jag funderar på om det är routern som fallerar?

Har även kollat en del i Event Viewer och där får jag några fel meddelanden "Peer to Peer stopped working"
Och "Name resolution for the name "nånting" timed out after none of the configured DNS servers responded." Är jäkligt störande då vi har TV'n på bredbandet och farsan sitter och jobbar ganska ofta hemma.

Någon som vet hur jag ska gå till väga?

PS. Har kollat en del på nätet men inte hittat någon bra lösning.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla dig direkt mot modemet eller ha koll på diodindikeringarna på modemet, du kan även prova att logga in i modem o router o titta på statusen på anslutningarna, du kan antagligen även aktivera en logg om du inte redan har det igång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, jag är kopplad direkt mot modemet, skrev lite fel bara..Och Internet dioden är röd när uppkopplingen är nere.

Permalänk
Rekordmedlem

Och röd innebär att det är nedkopplat ? är det rätt inkopplat (filter i förstajacket) ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Precis!

Yupp, men det kan inte ha och göra med DNS'en att jag ska ha en dynamisk ip till den eller nått? (bara vad jag har hört från lite olika håll)

Permalänk
Rekordmedlem

om din dns inte är nåbar betyder det bara att du inte kan nå url er, du tappar inte uppkoppllingen, du kan läsa av dina dns servrars ip nummer om du är kopplad mot modemet,logga in o läs av dem i från modemet, skriv ner numret, prova sedan att pinga dem då får du ett svar med tiden det tar......
när du får felmedelanden prova då att pinga dns servrarna igen o se vad som händer , prova även att pinga 8.8.8.8 (google) samt din standard-gateway och se om det är någon av dem som svarar, då vet du om det är bara dns servrarna eller hela internet som du inte får kontakt med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack ska testas!

Permalänk
Medlem

Nu så upptäckte jag att Nätet blev väldigt segt så jag pingade och tappade 4paket på sekundär DNS:en vet inte om det säger nått men fick dock inget fel meddelande.

Permalänk
Rekordmedlem

funkade det att pinga övriga adresser?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Primär DNS pinga jag också och det funkade utmärkt, detta var dock inte när det kopplades ner till lokalt utan när nätet var segt.

Permalänk
Medlem

The Peer Name Resolution Protocol service terminated with the following error:
%%-2140993535

och även detta OBS! dessa meddelanderna fick jag förut idag antar att det är dem som drar ner det till lokalt?

The Peer Networking Grouping service depends on the Peer Name Resolution Protocol service which failed to start because of the following error:
%%-2140993535

Detta fel meddelande fick jag förut innan jag pingade..

Har det något med att det slöar ner det?

Permalänk

Ring din operatör och felanmäl det

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem

Hallå!
Äntligen fick jag den berömda disconnecten och nätet tappade någon from utav uppkoppling. I alla fall så den röda dioden på modemet blev röd.
Anyway, jag pingade nu när det krångla så och fick fram lite intressanta svar:,

Primär DNS:
Så skickade jag 4paket och inget paket försvann, men dock så stod det:
Destination host unreachable.

Och när jag pinga min ip-adress så togs alla emot men hade 0ms..

Är detta ett tecken på att DNS spökar?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du pingar din egen ip går signalen inte ut på nätet, den vänder i burken.
Den röda dioden är den i annan färg om det är igång normalt, var indikerar den enligt manualen?
Händer det något när det stoppar, telesamtal, viss tid eller temp ute eller nått annat?
Har du provat att köra mot bredbandskollen med och utan inkopplade telefoni enheter inkopplade, dvs jämfört med bara adsl och adsl + teleenheter.
Gör även ovanstående test med och utan adsl filter/splittern, det ger oljud i telefonerna, men koppla bort o testa, de kan skadas av åska, har själv bytt ut ett halvbränt filter som ibland gjorde så adsl bröts.
Att enbart pinga primär dnsen ger inget, eftersom du då inte vet om du kan nå andra adresser, du måste prova med nått annat också för att se om det är servern eller hela anslutningen som är död, och det går ju inte att se om du bara pingar dns en, pinga nån site som google (209.85.149.104) , google dns (8.8.8.8) (8.8.4.4) eller högskolan (193.10.199.201) eller nån annan maskin som alltid bör vara stabilt uppkopplad.
Du kan även prova att pinga din gateway.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den blinkar grönt i normalt läge, men ska testa att pinga lite sajter och även följa dina förslag!

Återkommer när detta inträffar igen och jag har mer intressanta resultat

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som det är något som byter signalen alltså, kolla på filtret, kablar o andra teleenheter som är anslutna och kolla om det är skillnad mot bredbanskollen om du kopplar bort enheter, du kan även mäta bandbredden samtidigt som du ringer ditt fasta nummer med mobilen och se om det påverkas av inkommande samtal. annars återstår det att försöka prova med ett annat modem, man kan även be operatören att fjärrmäta från telestationen, de kan ibland hitta fel på ledningar. Man ringer deras kundtjänst och ber dem göra en mätning, samtidigt som man förklarar problemet så bra man kan med fakta o egna tester , de kommer nog att fråga dig om du testat med allt annat bortkopplat i hemmet o dyl, så testa det själv först innan du ringer dem, skriv ner resultaten och förhållandena så du vet ..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okaj!
Ska testa!

Permalänk
Medlem

Nu när detta inträffade så pingade jag googles DNS och fick följande resultat:

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.0.254: Destination host unreachable.

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Kan det vara min ISPs DNS som strular?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebr:

Nu när detta inträffade så pingade jag googles DNS och fick följande resultat:

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Kan det vara min ISPs DNS som strular?

Du är verkligen insnöad på det här med DNS Se DNS som en slags telefonkatalog för din webbläsare. DNS har inget med att upprätta själv kommunikation mot Internet eller tilldela IP, det senare hanteras av en DHCP-tjänst. Ovan visar att din router inte ens kommer ut på nätet, och då kan du inte ens nå någon DNS.
Tycker det är gansak uppenbart att din router strular. Ring och be Tele2 skicka en ny.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hehe ah är inte så bra på detta med nätverk och sånt så fort jag antar att det är nått så är det de som gäller för mig

Får väl bli så