ACHI eller IDE på Samsung Spinpoint F3?

Permalänk
Medlem

ACHI eller IDE på Samsung Spinpoint F3?

Tänkte ominstallera datorn och undrar om jag ska ändra hårddisken (Samsung Spinpoint F3) till ACHI istället för IDE?

Permalänk
Vive la liberté!

Ja. AHCI är bättre.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har två partitioner (C och D) på datorn och undrar om jag kan behålla filerna på D:? (när jag satt på ACHI) Alltså bara formatera C: under ominstallationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scared:

Jag har två partitioner (C och D) på datorn och undrar om jag kan behålla filerna på D:? (när jag satt på ACHI) Alltså bara formatera C: under ominstallationen.

Ja det kan du.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scared:

Jag har två partitioner (C och D) på datorn och undrar om jag kan behålla filerna på D:? (när jag satt på ACHI) Alltså bara formatera C: under ominstallationen.

Ja, ingen ändras i hårddisken utan enbart installationen..

Permalänk
Medlem

När jag går in i BIOS (msi UEFI 1.B) och ska aktivera ACHI dyker det upp sju olika alternativ som heter "hot plug" om de olika sata portarna, enable eller disable är alternativen. Ska jag "enable" alla eller bara porten som tillhör hårddisken? Och i så fall hur ska jag veta vilken av alla sju portarna som hårddisken sitter i?

Jag har en dvd-brännare och en hårddisk (Samsung Spinpoint F3) kopplad till sata portarna...