Vilka diskar till pålitlig lagring?

Permalänk
Medlem

Vilka diskar till pålitlig lagring?

Hey.

Jag börjar tröttna på diskar som går sönder hela tiden.

Idag pajade en till av mina samsung f3 500gb diskar, detta är 3e, plus en 320gb som också kastat in handduken.

Nu sitter diskarna i min htpc som går 24/7.

Är det bara och införskaffa wd re4 diskar om dem ska vara driftsäkra?
Spanar man på prisjakt verkar det vara problem med i stort sätt alla större diskar.

Tanken har slagit mig mer en än gång och bygga en riktig nas, freebsd/opensolaris-zfs.
Behöver väl ca 4-5tb lagring som jag vill ska vara riktigt stabil. Filmar mycket och det tar ju som ni vet mycket plats.
Har ju även som alla andra mycket bilder och sådant man inte vill bli av med.

Har ni några tips åsikter?

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Om det är samma dator som hårddiskarna kraschat i så skulle jag börja fundera på om nätagget är dåligt och ger "dåliga" strömmar. Kanske ger strömspikar ibland eller något, vilket skadar disken. Ren spekulation.

Jag har kört med 6st Samsung F4 2TB. Ingen av dem har pajat än iaf. Dock har jag bara haft dem ca ett år. Jag kör 3st i min NAS/HTPC och 3st som jag kör backup på någon gång i månaden. Eller oftare beroende på om jag sparat mycket.

Vet inte om det finns någon direkt den-ska-du-köpa-disk. Men många är väldigt nöjda med sina Western Digital också.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Ja det skulle ju kunna bero på det agget..
Det är ett antec earthwatts 380w så ja tycker det borde hålla bra kvalitet, kan självklart missta mig.

Ja man kanske skulle testa western denna gången, som sagt jäkligt tråkigt när det inte vill fungera i längden.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är nätagget? Jag skulle nog se till att byta nätagget i första hand om det är flera diskar som har gått sönder i samma burk.

Permalänk
Entusiast

Jag kan bekräfta utifrån min erfarenhet av serverunderhåll, att diskar som riktar sig till privata konsumenter inte alls har samma pålitlighet som diskar designade för serverdrift.
Men. Diskar för serverdrift idag har en låg pålitlighet om man jämför med förr, även dem.

Att diskar idag är känsligare beror på att dem rymmer så pass mycket mer.
Informationen är packad tätare och feltoleranserna är mindre.
En annan faktor är kylningen och i vissa fall nätspänningen.

En faktor till varför server-diskar inte ger upp lika ofta som andra diskar är att dedikerade server utsätts inte för samma "yttre påverkan" som en konsument/arbets-dator.
Med "yttre påverkan" menar jag all form av små/micro -rörelser som datorn utsätts för under drift. Dessa rörelser uppkommer när man till exempel utnyttjar den optiska läsarens mekaniska släde, använder USB-portarna, öpnnar/stänger diverse luckor på chassit, rörelser i bordet datorn står på, med mera.
Dessa rörelser utsätter disken för ytterst små vibrationer, som idag är stora nog att kunna förkorta livslängden på en typisk hårddisk idag, på grund av dess små toleranser.

Western Digitals RE-serie är ett exempel på diskar bättre lämpade för drift 24/7. "Bättre" kullager och snävare toleranser i kvalitetskontrollen, men frågan är om det kommer att löna sig i längden?

Server-diskar ger även dem upp, och jag tror dem inte är så mycket bättre med tanke på den "yttre påverkan".
Server-diskar har ett rykte på sig just för att dem i regel används med datorer som sällan rörs och inte utsätts för den här "yttre påverkan".

En del av er kanske fnyser åt det här med "yttre påverkan" och att det skulle påverka hårddiskar på det sättet.
För diskar har ju egna vibrationer.
Jo, sant, men det är vibrationer som har tagits med i beräkningen, och många disktillverkare kaliberar diskarna efter dess egna vibrationer. Vissa diskar har till och med dedikerade chip som sköter vibrations-kompensationen.

Tänk efter lite: Ni som råkar ut för disk-kracher ofta, var har ni datorn?
På samma bord där ni även bankar på tangentbordet?
I närheten av bas-högtalaren?
På golvet under bordet, vars golv är av annat material än bergs-stadig betong?

Hur ofta utsätts inte dessa datorer för små vibrationer, dunsar, stötar, som är så pass små att vi inte ens lägger en uns tanke på dem?

Så mitt tips till alla som råkar ut för disk-krasher ofta, inte bara OP:
Tänk till i placeringen av datorn.
Och kanske en gummi-upphägningsmekanism för hårddiskarna inte är helt fel ändå.

Den här är nog inte helt fel, men det bästa vore nog en sorts gummibands-upphängning som verkligen kan isolera bort yttre påverkan från hårddiskarna ifråga.
http://www.inet.se/artikel/5321158/nexus-doubletwin-ljuddampn...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel86:

Hey.

Jag börjar tröttna på diskar som går sönder hela tiden.

Idag pajade en till av mina samsung f3 500gb diskar, detta är 3e, plus en 320gb som också kastat in handduken.

Nu sitter diskarna i min htpc som går 24/7.

Är det bara och införskaffa wd re4 diskar om dem ska vara driftsäkra?
Spanar man på prisjakt verkar det vara problem med i stort sätt alla större diskar.

Tanken har slagit mig mer en än gång och bygga en riktig nas, freebsd/opensolaris-zfs.
Behöver väl ca 4-5tb lagring som jag vill ska vara riktigt stabil. Filmar mycket och det tar ju som ni vet mycket plats.
Har ju även som alla andra mycket bilder och sådant man inte vill bli av med.

Har ni några tips åsikter?

En sak som du nog bör kolla upp är temperaturerna som diskarna utsätts för. Jag kan tänka mig att temperaturerna kanske går upp ganska mycket i ett litet HTPC chassi när det belastas. Hårddiskar är inte så förtjusta i höga temperaturer och värmecykler där de ömsom värms upp och ömsom kyls av. Material expanderar och krymper när temperaturerna ändras och toleranserna går så småningom åt skogen.

Jag personligen bara varit med om en enda hårddiskkrasch i hela mitt liv, och den disken var nästan 15 år gammal så det var liksom förståeligt.

Permalänk
Medlem

Har heller aldrig upplevt att diskar går sönder. Förutom en gammal 30 gig som hade 7 år på nacken, och sen av dom första maxtor 200gb, som förövrigt släpades runt varje helg på lan och fick stå ut med rätt mycke. Den paja efter typ 2 år. Annars har mina diskar hållt. Har 2 st 250gb i nu som är ca 6 år. Funkar kalas. En seagate och en maxtor. Fast på senare så har jag stoppat i en samsung f3 1tb, funkar klockrent den med. Mycke snabbare än mina gamla diskar. Även svalare och för övrigt koockren. Så hur du lyckats paja så många diskar förstår jag inte :s Antec är ju kända för att göra lite sämre agg back in days, så skulle nog tippa på de.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Jag skulle börjar med att byta ut chassit till kanske något billigt fractal köpa xfx 450w Sedan börja handla diskar igen. Samsung f3 har jag hört flera som haft trasiga diskar satsa på wd green eller samsung f4 nästa gång mvh

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ni som haft diskarna 7 -15 inte har ni haft på dygnet runt va?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ja ju mer man läser och funderar på det så blir man sugen på en nas å stoppa undan det viktiga i garderoben.

Tror inte det är några värmeproblem nu, diskarna sitter i ett antec fusion v2.

Står på tvbänken åvanpå förstärkaren.,

Det där med re4 diskarna va bara en tanke iom att dem är gjorda för 24/7 drift vilket inte vanliga diskar är egentligen? Jag är ju villig och betala lite mera för något jag vet kommer hålla åtminstone 4-5 år.

Sen som någon tillade, har ni som har diskar som hållt 15 år dem igång dygnet runt, är ju en väldig skillnad.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

RE4 diskarna är bra - faktiskt riktigt bra och de ger väldigt hög MTBF. WD AV diskar är ett bra 2,5" alternativ som också fungerar mycket bra, men dock med lägre prestanda och lägre strömförbrukning. Håll dig borta ifrån blue, black och green diskar om du jagar MTBF.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 ref 1.5tb som jag köpte för 400kr styck men jag tror du har problem någon annan stans, ditt nätagg är rätt så bra men några år på nacken 24/7 Sliter på komponenter när det inte är absolut det bästa kondensatorerna i. Så börja med att byta nätagg och chassi och skaffa wd green så ska du nog se att diskarna håller längre!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d