Permalänk
Medlem

Macbook Pro --hdmi--> TV [Rosa skärm]

Hej.

Jag har nyligen köpt en HDMI kabel som jag tänkt koppla från min relativt nya MacBook Pro till min Sony Bravia KDL32D2600, 32". När jag pillat runt lite med upplösningen så märker jag att skärmen (tv:n) blir rosa för alla upplösningar förutom 720p och 1080i vilken bilden blir i stort sätt oläslig på. Upplösningen jag använder nu är 1360x768 (60hz) vilken matchar TV perfekt och allt är knivskarpt men bilden är rosa. Sladden är helt nyköpt och är det inte produktfel så ska den fungera utmärkt. Jag har provat att lätt tilta på sladden i både TVn och i Macen utan resultat, samt provat båda HDMI portarna på TVn.

Jag är relativt noob på mac (och tv i allmänhet) så vet inte riktigt vad jag kan göra. Jag har tyvärr ingen annan TV jag kan prova med heller.

Tacksam för alla tips ni kan komma med

Permalänk
Medlem

Testa vanlig felsökning, prova koppla datorn med annan sladd, prova med annan typ av sladd eventuellt. Koppla in till annan tv,

Edit: ser nu att inte har annan tv, kan du inta ta datorn till någon bekant?

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen annan sladd, ingen annan typ av sladd, eller annan TV xD Tror inte kvittot existerar för den nuvarande sladden heller. Men eftersom bilden inte är rosa för 720p samt 1080i så blev jag tveksam till att det är problem med sladden, så länge inte de upplösningarna fungerar på annat sätt än de andra upplösningarna.. uff

Permalänk
Medlem

justera upplösningen då du ha tv inkopplad till 720p. ska du se att bilden blir bra, borde bli det.

Permalänk
Medlem

Verkar inte som det finns något sätt att ändra upplösningen på TV:n vad jag hittar i menyn i alla fall.. hmm. Jag kan vara tard också

Permalänk
Medlem

alltså du ändrar upplösningen i datorn som då andrar upplösningen som visas på tv, allså inget som du ställer in på tvn.
Du måste ändra upplösningen på tv genom datorn, inte datorn egna upplösning,

Permalänk
Medlem

Det är det som jag gjort, under bildskärmar ändrar jag upplösningen för "SONY TV", väljer jag 720p där så är färgerna bra men kvalitén är inge vidare, ser ut som om jag kopplat via SCART. Alla andra upplösningar blir rosa-tonade men då är kvalitén utmärkt :/

Edit: Kom på att färgproblemet kan vara att den inte visar tillräckligt många färger (256 istället för millions) eller liknande. Borde kanske postat denna i MAC delen istället för att få hjälp, någon mod som vill fixa?