Köpråd, info och förklaring

Permalänk
Medlem

Köpråd, info och förklaring

Köpte ny burk i höstas, lite snabb på musknappen blev detta som resultat.
Tyvärr blev det ett mobo som inte stödjer sli (Tänkte att jag ska aldrig ha två graffe kort), men det stödjer cf.
Nätagget är mitt gamla befintliga (Ska också inhandlas ett nytt om/när graffe kort inhandlas)

I dagsläget är jag nöjd, inga spel som inte fungerar tillfredsställande, men suget finns där att köpa nytt graffe kort pga av olika skäl.
Det som jag prioriterar är ett svalt graffekort som är tyst (Vet att med prestanda så ökar värme osv osv, men det finns en gräns, man vill inte ha 80db i burken)
Kostnaden är inte lika viktig, vill inte köpa ett kort så dom andra delarna blir flaskhals. Det ska vara ett kort som passar detta system.

Så alla som kan/vill får gärna skriva några rader om vilka/vilket kort dom tycker jag ska köpa.
Sli är inte att föredra då det krävs ett nytt mobo. Annars är vilka kompilationer som hellst välkommna.
Vill dessutom gärna ha ett/två kort som inte tar alla kraft (läs ström) från mobo. gärna 8+8 eller 6+8. Om det inte finns en riktigt bra förklaring till att inte vilja ha det så.

Sen diskussionen om radeon eller geforce kan vi hoppa över. Mig spelar det ingen roll, men eftersom jag inte kan köra sli så blir det sådana fall ett så bra geforce som kan slå 2 st radeon (Men då är nog det övriga systemet begränsningen och då fallierar hela idén)

Det ska inte klockas någonting, men är det fab OC så är det som det är.

1 st gtx580?
1st gtx590?
2st hd6870?
2st hd6970?
1st hd6990?
2st hd5970

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8
Kit w/4x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.5V

Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB
SATA2, 285MB/275MB/s read/write

Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3
ATX, AMD890FX+SB850, DDR3, 4xPCIe(2.0)x16, SATA 6G

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition
Six Core, 3,2Ghz/3,6GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W

EVGA GeForce GTX 470 1280MB PhysX CUDA
PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, HDCP,

Cooler Master V8 CPU Kylare
Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 800~1800 RPM, 69.69 CFM, 17~21 dBA, 4-pin

FSP Group Epsilon 80 Plus 700W
3.3V 36A 5V 30A 155W
12V#1 18A med 4 Vlinor 675W
-12V 0.8A 5Vsb 3A 25W

Windows 7 64bit

Synpunkter?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Är processorn klockad? Du använder mest datorn till spelande?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Den är inte klockad. Mest spelande. även film, epost, surf. Lite alltiallo. Men nytt graffe kort i huvudsak för spelande.

Permalänk
Medlem

Frågan är kanske egentligen om det är någon idé att köpa ett 580/590 eller ett 6970/6990 om systemet inte klarar av det, kanske bättre med ett 570 eller två st 6950. Kanske inte klarar av det heller.´Tanken är väl att när det kommer så nya/bra/krävande spel att systemet i helhet är likvärdigt, så när det tex prollen går på knäna så går även graffekortet på knäna (om man nu kan formulera sig så)

Permalänk
Medlem

Inte helt haj på hur processorn presterar i spel.. Vad är processorn klockad till? Ska det inte relativt mycket till för att processorn ska börja begränsa. Ett GTX 580 skulle kanske räcka? Vad har du för ambition, kunna maxa allt med AA osv i 1920x1080?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Tror cpun räcker till..

oklockat så räcker nätagget säkert?
http://www.trustedreviews.com/opinions/500-700w-power-supply-...
http://www.hardocp.com/article/2011/03/07/amd_radeon_hd_6990_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Inte helt haj på hur processorn presterar i spel.. Vad är processorn klockad till? Ska det inte relativt mycket till för att processorn ska börja begränsa. Ett GTX 580 skulle kanske räcka? Vad har du för ambition, kunna maxa allt med AA osv i 1920x1080?

Processorn ligger nu på 3.4 på 6 kärnor. det är väl egentligen en fråga om när speltillverkarna vill ändra på sig. Tex så presterar en X4 bättre än X6 i spel (Vad jag förstått) men det pga av att spelen inte använder alla 6 kärnor (ännu) *smile*
Maxa tycker jag inte om (Har nog inte förstått dom som bedömmer datorn efter om dom kan "maxa" ett spel eller inte). Jag vill att spel ska "flyta" mer än att dom ska vara "fina" om vi säger så. Finns inget värre än att sitta på en dator som med nöd och näppe håller sig till 60 fps och temp på 80grader och fläktar på 90-100%
Men upplösningen är 1920x1080.
Man undrar om physx kommer mer och mer, då känns det trist att sitta på ett hd6990 eller någon annan uppsättning.
Kanske lutar mer och mer åt att köpa ett Gtx580. bara synd att man inte kan köra sli om man då skulle vilja det. Eller kanske 2st hd6970. Faan va svårt detta är... Sen får man ta i beräkning att om 1st 580 presterar som ett 6970 men är billigare och tystare och svalare och drar mindre ström, då blir det så klart ett 6970. (Nu vet jag att det inte är så.)

Förstod inte riktigt, då denna http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6/6#pagehead är mer riktig? då min processor är med i tabellen?

Jo Psu klarar sig nog, men jag har en burk till som står utan psu idag, om jag ändå ska köpa ett nytt så köper jag det till "min" burk och så får den andra burken detta psu som jag "sitter" på nu.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Pengarna verkar ju inte vara något problem :P.. så kör på det som är bäst så slipper du uppgradera vid nästa uppgradering av övriga komponenter kanske?.. I vanliga fall föredrar jag Nvidia men nu är ju CF 6970 det bästa alternativet, ifall du är beredd att spendera pengarna :).

Du vet att det finns billigare versioner av 6970? - http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=6970

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av konke:

Förstod inte riktigt, då denna http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6/6#pagehead är mer riktig? då min processor är med i tabellen?

Jo Psu klarar sig nog, men jag har en burk till som står utan psu idag, om jag ändå ska köpa ett nytt så köper jag det till "min" burk och så får den andra burken detta psu som jag "sitter" på nu.

Mena att även i ett spel som bfbc2 som är riktigt cpukrävande så är det fortfarande grafikkortet som sätter stopp..

Mao om du har 150 eller 100 fps med medium inställningar kvittar väl. Då du iaf kommer hamna på t.ex 60fps när du fläskar på grafiken.

HD6950 2gb i cf är ett trevligt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Pengarna verkar ju inte vara något problem :P.. så kör på det som är bäst så slipper du uppgradera vid nästa uppgradering av övriga komponenter kanske?.. I vanliga fall föredrar jag Nvidia men nu är ju CF 6970 det bästa alternativet, ifall du är beredd att spendera pengarna :).

Du vet att det finns billigare versioner av 6970? - http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=6970

Pengar ska rulla, man får inte ta med sig dom när man dör iaf. :p..
Men om vi jämför spel som finns och som troligtvis kommer i framtiden, SLI eller CF? Kanske inte spelar någon roll. Köra 2st HD6970 samt ett GTX580 som tar hand om physx... *lol*
Vet att det finns billigare, men hur är det med referens kylare och inte referens kylare m.m betalar som sagt gärna mer för samma kort om det bara är tystare och svalare.

Skrivet av Boss302:

Mena att även i ett spel som bfbc2 som är riktigt cpukrävande så är det fortfarande grafikkortet som sätter stopp..

Mao om du har 150 eller 100 fps med medium inställningar kvittar väl. Då du iaf kommer hamna på t.ex 60fps när du fläskar på grafiken.

HD6950 2gb i cf är ett trevligt alternativ.

Ja du menar så, men tror du systemet skulle klara av 2 st 6990?, det skulle iaf bli graffe korten som sätter stopp sen? Kanske extremt, men på ett ungefär.
Det med fps är en hel vetenskap, kan inte sitta här och ljuga att jag ser skillnad på 80 och 90 fps, men jag vill gärna att det ligger över "lagg" nivå och inte dippar ner nånting, vill inte springa ut på ett torg och fpsen dimper ner till 25 och sen upp till 60 igen.

Man är juh lite knäpp, men jag ställer ner alla inställningar i CoD BO så jag ligger på 110 i fps, än att sitta 60, varför vet jag inte, känns bara bättre.
Men som i settlers så ska grafiken vara bäst. (Nu är just dessa två spelen mest exempel, men ni förstår tanken.)

CF6950 mera prisvärt än CF6970? Prestanda skillnad? Värme/ljud skillnad?

Permalänk

Att över huvud taget fundera på CF/SLI om ljudnivå och hyfsat låg temperatur är prioriterat, är helt uppåt väggarna.
CF/SLI drar ju mer effekt, korten värmer varandra och därmed kör fläktarna på högre varvtal än om man kör single-kort.
Med CF/SLI kan du inte använda två kort med de tysta icke-referenskylarna (antingen får de inte plats, eller så dumpar de all sin värme i chassit).
Varför inte satsa på ett single GTX580, förslagsvis då Asus variant med Direct Cu kylaren, då detta kort är mycket tystgående.
Recension:
http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-5...

GTX580 är ett effekthungrigt kort, men Asus har lyckats bra med kylaren och ljudnivån är låg. Dock värmer ju kortet upp chassit, då merparten av varmluften dumpas i chassit.

Ett alternativ med lite sämre prestanda är ju ett single HD6970, Gigabyte har en tystlåten variant (tänk bara på att kortet är väldigt långt, 29cm, så kolla om det får plats i chassit, det samma gäller för övrigt GTX580-kortet från ASUS):
http://www.inet.se/artikel/5409166/gigabyte-radeon-hd6970-oc-...

Även här dumpas större delen av värmen från kortet i chassit, men då HD6970 är ett effektsnålare kort (skiljer runt 60W i load) än GTX580, så blir värmetillskottet mindre.

Om det är ett GTX470 med referenskylare på du har, så blir ljudskillnaden högst påtaglig (eftersom GTX470 låter som ett jetplan under last med referenskylaren).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Att över huvud taget fundera på CF/SLI om ljudnivå och hyfsat låg temperatur är prioriterat, är helt uppåt väggarna.
CF/SLI drar ju mer effekt, korten värmer varandra och därmed kör fläktarna på högre varvtal än om man kör single-kort.
Med CF/SLI kan du inte använda två kort med de tysta icke-referenskylarna (antingen får de inte plats, eller så dumpar de all sin värme i chassit).
Varför inte satsa på ett single GTX580, förslagsvis då Asus variant med Direct Cu kylaren, då detta kort är mycket tystgående.
Recension:
http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-5...

GTX580 är ett effekthungrigt kort, men Asus har lyckats bra med kylaren och ljudnivån är låg. Dock värmer ju kortet upp chassit, då merparten av varmluften dumpas i chassit.

Ett alternativ med lite sämre prestanda är ju ett single HD6970, Gigabyte har en tystlåten variant (tänk bara på att kortet är väldigt långt, 29cm, så kolla om det får plats i chassit, det samma gäller för övrigt GTX580-kortet från ASUS):
http://www.inet.se/artikel/5409166/gigabyte-radeon-hd6970-oc-...

Även här dumpas större delen av värmen från kortet i chassit, men då HD6970 är ett effektsnålare kort (skiljer runt 60W i load) än GTX580, så blir värmetillskottet mindre.

Om det är ett GTX470 med referenskylare på du har, så blir ljudskillnaden högst påtaglig (eftersom GTX470 låter som ett jetplan under last med referenskylaren).

Tanken var väl att ett kort måste jobba dubbelt så mycket medans två kort jobbar tillsammans (kanske inte exakt 50/50), därav inte lika mycket kraft som krävs från varje kort = mindre värme = mindre fläkt. Att dubbla kort inte skulle fungera utan referenskylare tror jag inte heller riktigt på då detta kort (Samma som du länkade) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629540 verkar ha bra kylning, sen att den fortfarande bara upp 2 platser, därav borde jag kunde montera 2 st sådana kort. Sen kan man diskutera vart nu den värmen som verkligen blir av graffe kortet tar vägen. Tror genomströmmningen på burken tar hand om det (Är optimist) har ett Fractal Design Define R3 Black Pearl
Med detta fläktsystem

3st 120 in
1st 120 ut
Nätagg ut
Processor fläkt ut
Samt alla små hål bak på lådan

Mitt nuvarande Gtx470 ligger på 45 grader idle med fläkten på 35%=1350varv. 75 grader load med fläkten på 60%=ca2000varv och det låter inte mycket med referenskylaren enligt min mening, (så om vi pratar om ett/två kort som inte låter mer)

Så vamt tror jag det inte blir (definitions fråga), och just nu det kort som jag/du länkade till, det är ju inte så att dom inte blåser ut någon luft alls. så frågan är då hur mycket varmare blir 2st hd6970 än 1st gtx580 (I verkligheten, inte några tabeller som kör 3dmark i 3 timmar i full load, för just nu tror jag inte att det krävs att jag maxlastar mina/mitt graffe kort). Sen är det väldigt långt mellan platserna på detta kort som jag har, så det blir en rejäl luftspallt mellan korten, http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3755#sp det måste också hjälpa till tycker man.

Sen kanske tyst är lite svårt att uppnå med luftkylning också, absolut. Då skulle jag ha gått över till vatten kylning. Men det är inte heller "tyst". Så det jag menar är att jag vill ha ett kort som inte låter som att jag sitter på start/landningsbanan på Arlanda (Dålig jämförelse).

Ett kort eller två kort som fungerar som dom ska och inte låter allt för mycket (tagit bort tyst nu) :p.

Permalänk

När man kör två kort blir det varmare än när man kör ett, om inte de två korten drar mindre effekt tillsammans än vad det enkla kortet drar. I princip all tillförd effekt till ett grafikkort blir till värme. Värmen måste ta vägen någonstans och merparten blir dumpad i chassit.
Med två kort får du sämre luftgenomströmning och korten värmer varandra, vilket leder till högre fläktvarvtal än om man kör ett single-kort. Tänk efter själv, du har två rätt långa kort som i princip delar av chassit i tre sektioner, till sektionen mellan korten kommer det inte så mycket luft och varm luft från det undre kortet (och strålningsvärme) påverkar det övre kortet.
Det är så det är, inget jag hittar på. Det finns många här på forumet som kan intyga det, efter personliga erfarenheter.

Men vill du köra CF, så gör det. Jag påpekade bara att ur värmeutvecklings och tysthetssynpunkt är det inte optimalt.

När du nu skriver att det bara inte skall låta alltför mycket, så ser jag inget större hinder till att köra CF (skulle möjligtvis vara att Epsilon-aggregatet du har tenderar att ge lite väl högt rippel under hög belastning, men så högt lär du inte komma med dubbla HD6950/HD6970).

Sedan är faktiskt 3DMark en hyfsat realistisk om än tung spelbelastning och det händer väl att du spelar i tre timmar (så tre timmar 3DMark ser jag inte som något konstigt i belastningsväg)? Däremot Furmark belastar mer än något spel någonsin gör. Det är därför tillverkarna av grafikkort låter korten klockas ned så fort det testet körs, när det gäller de lite mer effektkrävande modellerna (GTX580 och HD6990 t.ex.), det finns risk att kortet skadas annars.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

När man kör två kort blir det varmare än när man kör ett, om inte de två korten drar mindre effekt tillsammans än vad det enkla kortet drar. I princip all tillförd effekt till ett grafikkort blir till värme. Värmen måste ta vägen någonstans och merparten blir dumpad i chassit.
Med två kort får du sämre luftgenomströmning och korten värmer varandra, vilket leder till högre fläktvarvtal än om man kör ett single-kort. Tänk efter själv, du har två rätt långa kort som i princip delar av chassit i tre sektioner, till sektionen mellan korten kommer det inte så mycket luft och varm luft från det undre kortet (och strålningsvärme) påverkar det övre kortet.
Det är så det är, inget jag hittar på. Det finns många här på forumet som kan intyga det, efter personliga erfarenheter.

Men vill du köra CF, så gör det. Jag påpekade bara att ur värmeutvecklings och tysthetssynpunkt är det inte optimalt.

När du nu skriver att det bara inte skall låta alltför mycket, så ser jag inget större hinder till att köra CF (skulle möjligtvis vara att Epsilon-aggregatet du har tenderar att ge lite väl högt rippel under hög belastning, men så högt lär du inte komma med dubbla HD6950/HD6970).

Sedan är faktiskt 3DMark en hyfsat realistisk om än tung spelbelastning och det händer väl att du spelar i tre timmar (så tre timmar 3DMark ser jag inte som något konstigt i belastningsväg)? Däremot Furmark belastar mer än något spel någonsin gör. Det är därför tillverkarna av grafikkort låter korten klockas ned så fort det testet körs, när det gäller de lite mer effektkrävande modellerna (GTX580 och HD6990 t.ex.), det finns risk att kortet skadas annars.

Ok, är lite mer övertygad.
Har bestämt för att köra CF, eventuellt 2st 6970 (efter mycket velande fram och tillbaka och fram igen)
Har ni några råd/tips om märken som är bra eller som kan passa in på mitt tycke och smak. Jag personligen tror på ett kort som inte har referens kylare, vad tror ni om det? Väldigt sugen gigabyte kortet med windforce3.

Permalänk
Medlem

Nu äntligen har jag bestämt mig och inhandlat lite smått och gott. (Fast så smått var det inte)
Det blev 1st http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3791643;c:100537
1st http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3245439;c:100589
Det borde fungera ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konke:

Nu äntligen har jag bestämt mig och inhandlat lite smått och gott. (Fast så smått var det inte)
Det blev 1st http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3791643;c:100537
1st http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3245439;c:100589
Det borde fungera ett tag.

Ifall du inte ska köra SLI så kan du alltid spara in lite på agget. 650W räcker! Men när man ändå uppgraderar och garantin är i 7 år så kan det ju vara värt att köra på ordentligt :), då kanske PSUn håller några uppgraderingar.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Ifall du inte ska köra SLI så kan du alltid spara in lite på agget. 650W räcker! Men när man ändå uppgraderar och garantin är i 7 år så kan det ju vara värt att köra på ordentligt :), då kanske PSUn håller några uppgraderingar.

Var lite så jag tänkte (bara säkringen håller i elcentralen )
Sen är det en djungel med graffekort.
Det kommer alltid ut nya kort och det man vill ha är alltid dyrt. Bättre man köper när andan faller på och att man köper ett nytt igen när det börjar kännas gammalt.

Så nu är jag på väg hem och kan få ihop 2st kompletta burkar (Kan hoppas sambon blir nöjd iaf )

Permalänk
Medlem

En 10A säkring klarar 2300W. O du kommer inte i närheten av 850W (får vi hoppas)

Permalänk
Skrivet av konke:

Nu äntligen har jag bestämt mig och inhandlat lite smått och gott. (Fast så smått var det inte)
Det blev 1st http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3791643;c:100537
1st http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3245439;c:100589
Det borde fungera ett tag.

Ett mycket bra och tystgående nätaggregat och detsamma kan sägas om grafikkortet. Bra val om man vill ha en högpresterande, men ändå tystlåten burk.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

En 10A säkring klarar 2300W. O du kommer inte i närheten av 850W (får vi hoppas)

Det var väl mest vad jag mer hade gick på den gruppen. Tror hela lägenheten ligger på 2 säkringar
Nja, 2200 (beroende på volt), kan annars stoppa i en 13A då kan jag köra 3000.

Skrivet av WrongTarget:

Ett mycket bra och tystgående nätaggregat och detsamma kan sägas om grafikkortet. Bra val om man vill ha en högpresterande, men ändå tystlåten burk.

Efter jag nu satt ihop och satt igång grejjerna så måste jag faktiskt säga att jag är rätt nöjd.
ingen större wow upplevelse men det hade jag inte förväntat mig heller. Kortet jag hade var inte dåligt på något vis (spelade dom spel jag ville), och nätagget puttrade på som vanligt. Kanske en smula nöjd med ljudet som blev 5db lägre i idle

Permalänk
Medlem
Skrivet av konke:

Det var väl mest vad jag mer hade gick på den gruppen. Tror hela lägenheten ligger på 2 säkringar
Nja, 2200 (beroende på volt), kan annars stoppa i en 13A då kan jag köra 3000.

Lite surt.. Kanske går att flytta något i centralen annars. ifall det är lite ojämt fördelat.
Finns alltså 220 fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Lite surt.. Kanske går att flytta något i centralen annars. ifall det är lite ojämt fördelat.
Finns alltså 220 fortfarande?

ja då, det finns. allt har inte blivit 230/400 volt ännu. tyvärr.