Permalänk
Medlem

Nytt Grafikkort

Hej jag ska uppgradera min dator med ett nytt grafikkort eftersom jag vill kunna spela nya spel på max grafik på 3 skärmar och så har mitt andra grafikkort precis gått sönder. Min budget ligger på 6500 kr. jag har ett micro atx så jag kan bara ha ett grafikkort. jag har läst att Nvidias grafikkort max kan köra 2 skärmar och om man ska ha 3 så måste man köra sli. sen har jag också läst att om man ska köra spel med 3 skärmar så räcker inte det med ett grafikkort. jag har tänkt ett GTX 590 för att det är som 2 grafikkort i ett och därav inte tar upp 2 pci-e platser. men sen är jag inte säker på att resten av min dator klarar av ett GTX 590 men jag har inte sett någonstans att det inte ska vara några problem med det så därför skriver jag här för att se om det finns någon som kan se om det kommer funka (hur bra) eller om det finns någon annan bättre lösning. för att jag vill inte lägga så mycket pengar på ett grafikkort om det inte kommer funka som det ska. om jag ska köpa ett grafikkort som kräver mer än 500 W psu så kommer jag också vara tvungen att köpa ett nytt nätagg med.

Min dator har
Nätagg: 500w inte 80+
Moderkort: MSI 760GM -E51
Processor: AMD Phenom 2 x2 555 BE (inte överklockad)
Ram minne: A-Data 4GB 1333Mhz

Detta är min första post här på sweclockers Tack för hjälpen

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver nytt nätagg för alla olika grafikkortslösningar för 6500 kronor. Punkt.

Dessutom bör du istället satsa på att uppgradera hela datorn. Processorn kommer flaska annars, vilket är onödigt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Skulle säga detta

http://www.inet.se/artikel/5308667/amd-phenom-ii-x4-970-3-5gh...

http://www.inet.se/artikel/5409173/msi-geforce-gtx-580-twin-f...

+ Något nätaggregat på 750w kanske, som passar mATX. Vet inga sådana men det kan någon annan hjälpa med, antagligen.

Det skulle nog få plats inom 6.5k.
Du kanske också skulle vilja köpa en annan kylare till processorn om du inte redan har det, för att stock kylarna som följer med processorer är oftast dåliga och högljudda.

Permalänk
Medlem

okej det låter bra men kan man inte låsa upp 2 kärnor på phenom 2 555 be så man får x4 ? då sparar jag ju in pengar på det? och jag hade velat kunna köra med 3 skärmar men man kan ju inte det med Nvidia så länge det inte är ett 590 men annars låter det bra med ett 580 och ny processor. tack för hjälpen så här långt

Permalänk
Medlem

Köp något av de dyrare AMD korten tex 6690 med eyefinity så kan du plugga in många skärmar, mitt 2GB 5870 kan ha 6 skärmar och det är underbart.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

vill du köra 3 skärmar så ska du köpa amd, dom kan köra 3 skäemar på ett kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

vill du köra 3 skärmar så ska du köpa amd, dom kan köra 3 skäemar på ett kort.

Skickades från m.sweclockers.com

jo men jag har hört att det inte räcker med ett kort då om man ska spela spel med max grafik men det kanske inte stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Köp något av de dyrare AMD korten tex 6690 med eyefinity så kan du plugga in många skärmar, mitt 2GB 5870 kan ha 6 skärmar och det är underbart.

jo men räcker det med ett kort då om man ska spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampej:

jo men räcker det med ett kort då om man ska spela?

Beror på hur gärna du vill köra med max af och aa.

Annars ska det rulla på, speciellt med 6990.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Beror på hur gärna du vill köra med max af och aa.

Annars ska det rulla på, speciellt med 6990.

men blir det inte likadant med ett 6990 som med ett gtx 590, dom är väll ganska lika i prestation och blir min processor inte för dålig som om jag skulle ha ett gtx 590?

Permalänk
Medlem

Kan man inte göra så att man köper ett gtx 590 och använder det ett tag och uppgraderar processorn vid ett senare tillfälle? Grafikkortet eller datorn kan väll inte ta skada av det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hampej:

Kan man inte göra så att man köper ett gtx 590 och använder det ett tag och uppgraderar processorn vid ett senare tillfälle? Grafikkortet eller datorn kan väll inte ta skada av det?

Så kan man göra, om du köper ett nytt nätagg samtidigt som grafikkortet. För om du kör det nätagget du har tillsammans med ett 590, ja då kommer någonting gå sönder.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Du kan använda rediskeraknappen istället för att skriva 3-4 poster!

Processorn kommer att flaska de flesta nyare spelen, det kan jag tänka mig att den kanske redan gör nu.

Har du testat att låsa upp kärnorna på den? http://www.msi.com/product/mb/760GM-E51.html enligt den sidan ska moderkortet ha stöd för Core unlock.

Föressten, ditt nätagg mår nog inte så bra av ett gtx 590... tillsammans med en klockad i7a så drar den 491w, med tanke på att ditt nätagg kanske inte är det nyaste med de fräschaste komponenterna så skulle jag inte riskera det.
6990 drar 417w, satsa hellre på det om du inte kan tänka dig att köpa ett nätagg också..
http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/03/24/nvidia-g...

Och ja, tar du det försiktigt när du monterar, avmonterar m.m. så ska det gå jättebra att flytta den.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog göra såhär, jag ska köpa ett gtx 590 och ett 750w nätagg så kan jag uppgradera det andra senare. sen ska jag försöka core unlocka 2 kärnor till på min processor, jag har försökt detta innan men inget hände när jag unlockade dem, men jag ska försöka med det igen. finns det något jag ska tänka på när jag core unlockar ? behöver jag ny processor kylare? eller kan man core unlocka på standard kylaren.

det jag antagligen kommer att köpa blir:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=628769

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623449

Tack för alla svar såhär långt

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan låsa upp kärnor med originalkylaren. Exakt samma kylare som på modellerna med 4 kärnor. Problemet med upplåsning är dock att det inte´finns någon som helst garanti att det fungerar. Kärnorna blev ju låsta av en anledning, de allra flesta exemplaren av din processor är ju när de bättre modellerna får defekta kärnor, som då inaktiveras i fabrik och säljs som två/trekärnig istället. Det finns med andra ord ingen som helst säkerhet på att det funkar, att det funkar fullt ut, eller hur länge det funkar.

Kanske har blivit så att du helt enkelt hade oflyt med ditt exemplar och fick ett som inte gick att låsa upp alls.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jag skrev fel i min ovanstående post såg jag sen, jag menar självklart Radeon HD 6990 och ja det går bra att använda tills du skaffar bättre processor inget tar skada, men ny nätdel och ett 6990 så klarar du dig fint, jag skulle använt ett 6990 framför 590 efterssom jag upplevt att mängden video minne är viktigt när man spelar med flera skärmar och 6990 har 1GB mer minne än 590, samt att 6990 är ett fint monster, sen är ju nästan 6990 2 kort i ett

Nu är det fritt fram för alla fanbojs att börja hagla över mig

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av som99:

Jag skrev fel i min ovanstående post såg jag sen, jag menar självklart Radeon HD 6990 och ja det går bra att använda tills du skaffar bättre processor inget tar skada, men ny nätdel och ett 6990 så klarar du dig fint, jag skulle använt ett 6990 framför 590 efterssom jag upplevt att mängden video minne är viktigt när man spelar med flera skärmar och 6990 har 1GB mer minne än 590, samt att 6990 är ett fint monster, sen är ju nästan 6990 2 kort i ett

Nu är det fritt fram för alla fanbojs att börja hagla över mig

Eller så är det du som är fanboy för AMD..?

För det första så är det 0.5 GB grafikminne mer. Mängden grafikminne i dessa kort är något av ett fult försäljningsknep. HD6990 har 2 GB grafikminne per kärna, vilket tillverkarna får till 4GB totalt. Kortet kan alltså endast använda 2 GB per kärna iallafall, lite som att säga att man har 4GB grafikminne på sina 6970 Crossfire.. 590 på sin front har 1.5 GB grafikminne per kärna, vilket gör att det endast skiljer 0.5 GB.

För det andra, "6990 är ju nästan 2 kort i ett" - är inte 590 exakt samma sak?

Du glömmer för övrigt de detaljerna i de båda kortens faktiska specifikationer som borde avgöra valet - mer än något du nämnt, nämligen:

590: Har lägre prestanda, men också lägre ljudnivå. Har PhysX.
6990: Något högre prestanda, men också högre ljudnivå.

Det är hugget som stucket, skulle jag säga, i kampen mellan 590 och 6990. Tycke och smak gällande AMD / Nvidia borde avgöra, mer än någonting annat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Entusiast
Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

men så ett 6990 är bättre för att spela med 3 skärmar? för då lutar det nog mer åt ett 6990 och så är det också billigare. och billigare = bättre nätagg

eller är det märkbar skillnad med 0.5 gb mer per kärna? för bara att 6990 är billigare ger den en bra anledning att välja den, för det är ju inte så stor skillnad mellan 590 och 6990

och 6990 har pci-e 2,1 vad är skillnaden med 2,0 och 2,1 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Eller så är det du som är fanboy för AMD..?

För det första så är det 0.5 GB grafikminne mer. Mängden grafikminne i dessa kort är något av ett fult försäljningsknep. HD6990 har 2 GB grafikminne per kärna, vilket tillverkarna får till 4GB totalt. Kortet kan alltså endast använda 2 GB per kärna iallafall, lite som att säga att man har 4GB grafikminne på sina 6970 Crossfire.. 590 på sin front har 1.5 GB grafikminne per kärna, vilket gör att det endast skiljer 0.5 GB.

För det andra, "6990 är ju nästan 2 kort i ett" - är inte 590 exakt samma sak?

Du glömmer för övrigt de detaljerna i de båda kortens faktiska specifikationer som borde avgöra valet - mer än något du nämnt, nämligen:

590: Har lägre prestanda, men också lägre ljudnivå. Har PhysX.
6990: Något högre prestanda, men också högre ljudnivå.

Det är hugget som stucket, skulle jag säga, i kampen mellan 590 och 6990. Tycke och smak gällande AMD / Nvidia borde avgöra, mer än någonting annat.

Min ironi framgick inte då Jag är uppenbarligen AMD fanboy ja. Men jag syftade dock mer på att jag inte skrev med några självklara argument för något av korten och ingen teknisk data och tyckte någon kunde reagera och fylla i vilket du gjorde sucess

Edit: Ni får ursäkta mig men dålig dag på jobbet och tycker det är bökigt att skriva från mobilen, då blir jag sån här
Samt så föredrar jag 6990 just för prestandan är lite högre och jag har ingen nytta av physx och strömförbrukningen datorn drar verkade inte vara något OP bryr sig om efterssom han var ute efter maximal prestanda med flera skärmar. Fyll gärna i mer om ni så önskar ^^

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte min sak men jag hade ju personligen lagt 5000kr på ett grafikkort och använt resterande 1500kr till att köpa en processor som inte flaskar ditt nya kort.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Det är ju inte min sak men jag hade ju personligen lagt 5000kr på ett grafikkort och använt resterande 1500kr till att köpa en processor som inte flaskar ditt nya kort.

Eller så väntar han med cpu o sparar undan lite pengar, dumt att köra på en 1090 eller dyligt när socklen är död, så lika bra att flaska ett tag tills ev bulldozer eller SB-E kommer så blir han lite mer framtidssäker. Jag tycker OP skall köra på med ett topp kort och invänta de nya processorerna/moderkorten

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Eller så väntar han med cpu o sparar undan lite pengar, dumt att köra på en 1090 eller dyligt när socklen är död, så lika bra att flaska ett tag tills ev bulldozer eller SB-E kommer så blir han lite mer framtidssäker. Jag tycker OP skall köra på med ett topp kort och invänta de nya processorerna/moderkorten

precis så tänkte jag, jag köper Grafikkort och nätagg väntar tills bulldozer kommer och köper de då istället för att spara pengar med att köpa lite sämre saker nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampej:

precis så tänkte jag, jag köper Grafikkort och nätagg väntar tills bulldozer kommer och köper de då istället för att spara pengar med att köpa lite sämre saker nu.

Det argumentet är jag helt med på

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

tack alla som har hjälpt mig det har varit väldigt mycket till hjälp