Radeon HD 7000-serien går upp till PCI Express 3.0

Permalänk
Medlem

det handlar i så fall om enstaka watt hit och dit .

inte så att grafikkkorten själva kommer dra hälften så mycket kräm , eller att man kommer kunna välja ett nätagg av snäppet mindre modell.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av swe021:

Och helt plötsligt så börjar mitt 5870 bli uråldrigt istället för "bara" gammalt...

samma här

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

det handlar i så fall om enstaka watt hit och dit .

inte så att grafikkkorten själva kommer dra hälften så mycket kräm , eller att man kommer kunna välja ett nätagg av snäppet mindre modell.

Logiken försvann på vägen till mål.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

Tackar, för slö för att googla denna gång

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WaltX:

Så Ivy Bridge lär vara den bättre av dem?

Jag skulle gissa på att den bästa Ivy Bridgen inte kommer ligga långt efter men SB-E kommer nog vara bättre.

Men för min del kommer det bli en Core I7 -xxxxx Ivy bridge tillsammans med ett Kepler grafikkort från Nvidia Och ett Moderkort med två Ethernet portar så har jag allt jag behöver..

Ivy Bridge ska släppas i Q1 eller tidigt Q2 2012, själv hoppas jag på lansering i samband med CES som Intel brukar göra.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

quadcrossfire och eyefinity drabbas speciellt de med 30inch skärmar där trottlar dagens kort dvs pci-e 2.0 räcker helt enkelt inte till.
för vanlig konsument, är det ingen skillnad.

har du x16 på alla kanaler i PCI-E 2.0 så ser jag inte varför det skulle bli problem inte med eyefinity heller.
sen varför storleken på skärmen skulle påverka något har jag ingen aning om hur du lyckas komma fram till

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Nu vet vi inte vad konkurrenten kommer med ännu, men AMD/ATI har varit tidiga med att implementera bl.a GDDR5-minne, DisplayPort, DX11- och 3-skärms stöd bara för att nämna några tekniker.

Permalänk
Medlem

Alla som egentligen inte förstår vad det här innebär gapar om att det kommer gå så fort!
Har vi passerat Pci Express 1.6 bandbredden i SLI/Xf än?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Alla som egentligen inte förstår vad det här innebär gapar om att det kommer gå så fort!
Har vi passerat Pci Express 1.6 bandbredden i SLI/Xf än?

Ska jag vara helt ärlig så tror jag bara det är GTX 590 och HD6990 som har nytta av PCIe 2.0 i dagsläget. Grejen är väl att interfacen hela tiden måste ligga ett steg före då det skulle bli ett himla hallabalo om dem låg och bromsade grafikkorten istället för tvärt om

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AtreX:

Ska jag vara helt ärlig så tror jag bara det är GTX 590 och HD6990 som har nytta av PCIe 2.0 i dagsläget. Grejen är väl att interfacen hela tiden måste ligga ett steg före då det skulle bli ett himla hallabalo om dem låg och bromsade grafikkorten istället för tvärt om :)

Bästa svaret hittils, det är ju exakt vad som hänt med SSD marknaden där S-ATA bromsat utvecklingen.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Det du säger är ju som att säga att när nästa års mekaniska hårddiskar från Seagate lanseras så kommer inte moderkort med Sata 3 att räcka till när det troligtvis tar MINST 5 år innan de når dit

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WrongTarget:

Jepp, men det är ju bättre att bussen implementeras på moderkort så fort som möjligt, då man sitter på moderkort mycket längre än grafikkort. Så att lägga in stöd för PCI-e 3.0 på ett grafikkort som inte toppar ut PCI-e 2.0 ger ju ingen prestandavinst (förrän man kör sagda kort i en multiGPU konfiguration med fler än två kort på ett moderkort som stöder PCI-e 3.0). Att däremot lägga in stöd för standarden i ett moderkort är en bra ide', men det var ju inte det diskussionen handlade om. Man har ju ingen nytta av standarden innan både grafikkort och moderkort stöder PCI-e 3.0, ens för multi-GPU tillämpningar (med fler än två kort). Men det kanske var det du menade?

PCI-e 3.0 är ett naturligt steg i utvecklingen och det är bra att det kommer, men man får ju inte automagiskt en prestandaförbättring för att grafikkortet stöder standarden, om inte kortet utnyttjar mer än PCI-e x16 2.0 bandbredden (eller mer än x8 och man kör fler än två kort).
I dagsläget är väl x16/x16/x8/x8 maximal bandbredd man kan få med s1366 med MSI Big Bang t.ex. (även om det kan diskuteras hur bandbredden erhålls), annars är väl gränsen x16/x8/x8 för s1366 och s775/AM2+/AM3 med PCI-e 2.0. Kör man då en multi-GPU lösning med fler än två grafikkort och dessa kort behöver mer än x8 PCI-e 2.0 bandbredd (skulle väl möjligtvis vara GTX580 av dagens single-kort som gör det), så kan man märka av ett visst prestandatapp. Men det är väl enda gången PCI-e 2.0 har begränsad bandbredd.
För svenssonanvändaren, med ett (eller två) grafikkort, så fås ju ingen reell skillnad bara för att kortet har stöd för PCI-e 3.0, vilket några andra användare här verkar vilja påskina (inte du alltså).
Prestandaförbättringen blir alltså en realitet först när både grafikkort och moderkort stöder 3.0 och en multiGPU lösning med fler än två kort som behöver mer bandbredd än PCI-e 2.0 x8 kan ge används.

Det finns ju ett antal test där de testat om x8 för PCI-e 2.0 är en begränsning för dagens grafikkort (dock inte de allra senaste, HD5870 och GTX480 var väl de kort som jag sett) och man fann att det inte var någon nämnvärd begränsning (runt 2%).

Att då anta att HD7000-serien inte kommer kräva mer än dubbelt så hög bandbredd, ser jag som ett rimligt antagande.

Däremot är jag inte emot att PCI-e 3.0 standarden införs, jag tror bara inte på några omedelbara vinster för folk som kör ett ensamt eller två grafikkort i CF.

Fast det är väl nästan alltid så att nya standarder inte ger något vettigt i början så jag förstår inte heller gnället. Det fanns ju moderkort för s775 som stödde DDR3. Hur mycket nytta hade man av det egentligen? Dubbelt så dyra minnen och knappt mätbar prestandavinst om man inte redan klockat skiten ur grejerna och låg på gränsen. Vill för övrigt minnas att PCIe 3.0 är efterlängtat på servermarknaden för att till exempel hantera högastighetskommunikation mellan servrar.
Det är alltid lika intressant att se hur många som verkar vara emot utveckling på ett datorforum. Man borde ju tycka att alla skulle jubla när det kommer något som är nyare och snabbare men istället genererar det massa gnäll.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jepp, men det är ju bättre att bussen implementeras på moderkort så fort som möjligt, då man sitter på moderkort mycket längre än grafikkort. Så att lägga in stöd för PCI-e 3.0 på ett grafikkort som inte toppar ut PCI-e 2.0 ger ju ingen prestandavinst (förrän man kör sagda kort i en multiGPU konfiguration med fler än två kort på ett moderkort som stöder PCI-e 3.0). Att däremot lägga in stöd för standarden i ett moderkort är en bra ide', men det var ju inte det diskussionen handlade om. Man har ju ingen nytta av standarden innan både grafikkort och moderkort stöder PCI-e 3.0, ens för multi-GPU tillämpningar (med fler än två kort). Men det kanske var det du menade?

PCI-e 3.0 är ett naturligt steg i utvecklingen och det är bra att det kommer, men man får ju inte automagiskt en prestandaförbättring för att grafikkortet stöder standarden, om inte kortet utnyttjar mer än PCI-e x16 2.0 bandbredden (eller mer än x8 och man kör fler än två kort).
I dagsläget är väl x16/x16/x8/x8 maximal bandbredd man kan få med s1366 med MSI Big Bang t.ex. (även om det kan diskuteras hur bandbredden erhålls), annars är väl gränsen x16/x8/x8 för s1366 och s775/AM2+/AM3 med PCI-e 2.0. Kör man då en multi-GPU lösning med fler än två grafikkort och dessa kort behöver mer än x8 PCI-e 2.0 bandbredd (skulle väl möjligtvis vara GTX580 av dagens single-kort som gör det), så kan man märka av ett visst prestandatapp. Men det är väl enda gången PCI-e 2.0 har begränsad bandbredd.
För svenssonanvändaren, med ett (eller två) grafikkort, så fås ju ingen reell skillnad bara för att kortet har stöd för PCI-e 3.0, vilket några andra användare här verkar vilja påskina (inte du alltså).
Prestandaförbättringen blir alltså en realitet först när både grafikkort och moderkort stöder 3.0 och en multiGPU lösning med fler än två kort som behöver mer bandbredd än PCI-e 2.0 x8 kan ge används.

Det finns ju ett antal test där de testat om x8 för PCI-e 2.0 är en begränsning för dagens grafikkort (dock inte de allra senaste, HD5870 och GTX480 var väl de kort som jag sett) och man fann att det inte var någon nämnvärd begränsning (runt 2%).

Att då anta att HD7000-serien inte kommer kräva mer än dubbelt så hög bandbredd, ser jag som ett rimligt antagande.

Däremot är jag inte emot att PCI-e 3.0 standarden införs, jag tror bara inte på några omedelbara vinster för folk som kör ett ensamt eller två grafikkort i CF.

Jag som skall köpa nytt mobo ska alltså strunta pcie 3.0??
Min första tanke var det skall jag ha!! att det kostar några 100ingar till är inte relevant för mig.
meo jag kommer att köpa ett kort redo för pcie 3.0 vare sig jag behöver det eller inte.
finns säkert dom som nyligen köpt mobo som spyr galla på pcie 3.0 för att de själva gärna velat haft det....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WaltX:

Så Ivy Bridge lär vara den bättre av dem?

Nja inte säkert. Jämför s1366 och s1156. Med den dyrare plattformen får du massa extra saker än bara mer prestanda. Fler PCIe lanes, fler sata-kanaler och så vidare. SB-E ska ju tydligen ha integrerad SCSI-controller och massa annat kul. Sen var det ju det där med överklockningen också. Mest ren prestanda per krona lär dock tveklöst vara Ivy Bridge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vad innebär detta i praktiken?

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

Det du säger är ju som att säga att när nästa års mekaniska hårddiskar från Seagate lanseras så kommer inte moderkort med Sata 3 att räcka till när det troligtvis tar MINST 5 år innan de når dit

Dålig jämförelse.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Dålig jämförelse.

hur är det en dålig jämförelse?

marknaden måste ha tid att införa den nya bussen dom kan inte bara kasta den på konsumenterna och säga nu är pcie 2.0 gammalt nu måste ni ha pcie 3.0 för att kunna ha användning för allt vad era kort kan leverera, så har det iaf inte funkat innan och det låter idiotiskt om det skulle börjar med det nu

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

kundbasen för 7000serien skulle ju minska ganska drastiskt om det skulle vara tvunget att ha pci-e 3 för att få ut max av korten

Skulle säga tvärt om! Är de så snabba att de blir märkbart begränsade av pci-e 2 så lär nvidia få satsa hårt på arm propparna.

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

hur är det en dålig jämförelse?

marknaden måste ha tid att införa den nya bussen dom kan inte bara kasta den på konsumenterna och säga nu är pcie 2.0 gammalt nu måste ni ha pcie 3.0 för att kunna ha användning för allt vad era kort kan leverera, så har det iaf inte funkat innan och det låter idiotiskt om det skulle börjar med det nu

Sata 3 har just kommit ut, pci-e 2 har funnits sedan 2007.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swe021:

5870 är inte ens 2 år gammalt, release kom i slutet av 2009 om jag inte missminner mig?

Nej jag klagar inte över prestandan utan över att det "snart" finns hela 2 versioner efter mitt 5870 som är nyare.

hehe, känner likadant Men om man nu saknar prestanda är det bara att poppa in ett 5870 till! Snart blir dom riktigt billiga hoppas jag på.

Permalänk
Skrivet av facedark:

hehe, känner likadant Men om man nu saknar prestanda är det bara att poppa in ett 5870 till! Snart blir dom riktigt billiga hoppas jag på.

Eller försvinner.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nja inte säkert. Jämför s1366 och s1156. Med den dyrare plattformen får du massa extra saker än bara mer prestanda. Fler PCIe lanes, fler sata-kanaler och så vidare. SB-E ska ju tydligen ha integrerad SCSI-controller och massa annat kul. Sen var det ju det där med överklockningen också. Mest ren prestanda per krona lär dock tveklöst vara Ivy Bridge.

Nu måste du väll ha skrivit fel eller har jag missat något väldigt stort?
Integerad SCSI-kontroller? Det kan väll inte stämma?
Google ger mig ingenting som har med det att göra iaf.

Annars så instämmer jag i allt du säger.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när AGP var nymodigheter

anyway så länge det är fullt bakåtkompatibelt så rör det inte mej i ryggen annat än att jag tycker det är bra att tekniken går framåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MightyKLARA:

Sata 3 har just kommit ut, pci-e 2 har funnits sedan 2007.

Precis S-ATA 3 är redan maxad i princip, de borde satsa på att fyrdubbla prestandan eller mer till S-ATA 4 annars kommer även den standarden vara för långsam redan när den kommer ut.

PCI-E 2 är har inte maxats på fyra år av ett singelkort men det var ändå dags för nytt, mer bandbredd och utveckling är bara bra, sen om vi som bara använder ett singelkort verkligen har nytta av det vet jag inte men jag antar att det knappt kommer göra nån skillnad. Kanske till det som kommer efter Kepler och Southern Islands!

Jämförelsen man kan göra är att de tänkte till mycket mer när de utvecklade PCI-E 2 och såg till att den inte skulle flaska på ett bra tag, medans de som tog fram S-ATA 3 blev tagna på sängen av den lavinartade utvecklingen på SSD marknaden.

Att det ens behöver finnas PCI-E lösningar för SSD marknaden borde de som utvecklar SATA standarder se som ett stort nederlag. (sen om det verkligen finns konkurens de sinsemellan vet jag inte)

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är väl nästan alltid så att nya standarder inte ger något vettigt i början så jag förstår inte heller gnället. Det fanns ju moderkort för s775 som stödde DDR3. Hur mycket nytta hade man av det egentligen? Dubbelt så dyra minnen och knappt mätbar prestandavinst om man inte redan klockat skiten ur grejerna och låg på gränsen. Vill för övrigt minnas att PCIe 3.0 är efterlängtat på servermarknaden för att till exempel hantera högastighetskommunikation mellan servrar.
Det är alltid lika intressant att se hur många som verkar vara emot utveckling på ett datorforum. Man borde ju tycka att alla skulle jubla när det kommer något som är nyare och snabbare men istället genererar det massa gnäll.

Som jag skrev är jag inte mot en utvecking av PCI-e standarden, jag noterade bara att i dagsläget är inte PCI-e 2.0 en begränsning för de flesta, så PCI-e 3.0 på ett grafikkort är ingen direkt dealmaker för mig. Däremot PCI-e 3.0 på ett moderkort känns aktuellare, då jag kommer att sitta på moderkortet längre än grafikkortet.
Sedan fanns de ju de som hävdade att PCI-e 3.0 stöd på ett grafikkort automagiskt skulle ge bättre prestanda, när så inte är fallet (om inte grafikkortet har behov av mer än PCI-e 2.0 x8 och körs i en multi GPU uppsättning med fler än två GPU:er).

Skrivet av f.a:

Jag som skall köpa nytt mobo ska alltså strunta pcie 3.0??
Min första tanke var det skall jag ha!! att det kostar några 100ingar till är inte relevant för mig.
meo jag kommer att köpa ett kort redo för pcie 3.0 vare sig jag behöver det eller inte.
finns säkert dom som nyligen köpt mobo som spyr galla på pcie 3.0 för att de själva gärna velat haft det....

Jodå, för ett moderkort så ser jag det som en bra investering inför framtiden, särskilt om man nu skall köra med multiGPU-lösningar.
Tittar jag bakåt på introduceringen av PCI-e 2.0 så var situationen i mångt och mycket densamma, det tog tid innan PCI-e 2.0 gav några reella prestandaökningar och jag hade bytt grafikkort ett par gånger innan jag såg vinsterna med PCI-e 2.0. Men eftersom man sitter med moderkort längre än grafikkort, så var investeringen i ett moderkort med PCI-e 2.0 värd det. Även där var det först med multi-GPU lösningar som man började se begränsningarna. Ett mellanklasskort/lägre high-end kort kan ju än idag köras i en singlekonfiiguration på PCI-e 1.0 utan att grafikkortet nämnvärt begränsas av PCI-e 1.0 x16 (samma bandbredd som PCI-e 2.0 x8).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Försök att hålla er till ämnet, tack! Diskussioner om lagring och processorer tar vi någon annanstans!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WrongTarget:

Som jag skrev är jag inte mot en utvecking av PCI-e standarden, jag noterade bara att i dagsläget är inte PCI-e 2.0 en begränsning för de flesta, så PCI-e 3.0 på ett grafikkort är ingen direkt dealmaker för mig. Däremot PCI-e 3.0 på ett moderkort känns aktuellare, då jag kommer att sitta på moderkortet längre än grafikkortet.
Sedan fanns de ju de som hävdade att PCI-e 3.0 stöd på ett grafikkort automagiskt skulle ge bättre prestanda, när så inte är fallet (om inte grafikkortet har behov av mer än PCI-e 2.0 x8 och körs i en multi GPU uppsättning med fler än två GPU:er).

Jodå, för ett moderkort så ser jag det som en bra investering inför framtiden, särskilt om man nu skall köra med multiGPU-lösningar.
Tittar jag bakåt på introduceringen av PCI-e 2.0 så var situationen i mångt och mycket densamma, det tog tid innan PCI-e 2.0 gav några reella prestandaökningar och jag hade bytt grafikkort ett par gånger innan jag såg vinsterna med PCI-e 2.0. Men eftersom man sitter med moderkort längre än grafikkort, så var investeringen i ett moderkort med PCI-e 2.0 värd det. Även där var det först med multi-GPU lösningar som man började se begränsningarna. Ett mellanklasskort/lägre high-end kort kan ju än idag köras i en singlekonfiiguration på PCI-e 1.0 utan att grafikkortet nämnvärt begränsas av PCI-e 1.0 x16 (samma bandbredd som PCI-e 2.0 x8).

Jo jag vet, jag byggde bara vidare på resonemanget. Ett till exempel är ju USB3 som funnits ett tag nu fast det finns fortfarande inte så där jättemånga enheter som använder sig av det. I alla fall inte än.
Mer utveckling åt folket!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24