Onoff begärs i konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

I min stad är Mediamarkt nästan alltid billigare än konkurrenterna

EDIT: Jag menar Örebro

Det största problemet med Mediamarkt är att de alltid ligger en bra bit utanför stan och inte på sin hemsida listar vilka produkter de säljer ens. Man har alltså inte en chans att ens veta om det är värt att åka dit. Hur det kan anses vara ett smart drag när de ligger där de ligger tycker jag är underligt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det största problemet med Mediamarkt är att de alltid ligger en bra bit utanför stan och inte på sin hemsida listar vilka produkter de säljer ens. Man har alltså inte en chans att ens veta om det är värt att åka dit. Hur det kan anses vara ett smart drag när de ligger där de ligger tycker jag är underligt.

nje,MM i Örebro ligger intill ett stort köpcenter med runt 100+- butiker.
Visst är det utanför "city" men precis intill av alla åker till.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Ja det tycker jag också är riktigt dåligt, att dom inte visar deras produkter och priser på deras hemsida menar jag.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Ja det tycker jag också är riktigt dåligt, att dom inte visar deras produkter och priser på deras hemsida menar jag.

Då skulle dom ju visa alla hur dyra dom igentligen är.
Onoff & EL-Giganten var/är ju med på Prisjakt och är inte bland dom billigaste precis.
Men dessa priser är oftast lägre internetpriser som visar sig när man kommer till affären är bluff, då man måste betala mycket mera i affären.
Men kanske man kunde skicka ut datorvärldens PRO för att jämföra priserna.
Ofta så köper man ju något som är lite dyrare än man tänkt, för att man inte orkar leta vidare, eller vänta på paket från internethandlare.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Borde den "riktiga" utförsäljningen inte börja snart? Just nu verkar det som att dem bara har 30% enligt deras hemsida. Någon som har varit där och kikat?

Permalänk
Medlem

Funderar på att dra en sväng till Onoff men vill vet om det är billigare priser än andra billiga butiker först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Onoff & EL-Giganten var/är ju med på Prisjakt och är inte bland dom billigaste precis.
Men dessa priser är oftast lägre internetpriser som visar sig när man kommer till affären är bluff, då man måste betala mycket mera i affären.

Och på vilket sätt är det en bluff? Trycker du på länken på Prisjakt kommer du ju in på produkten på nätsidan. Står till och med ONOFF Online shop om man tittar noga på prisjakt.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mac80:

Och på vilket sätt är det en bluff? Trycker du på länken på Prisjakt kommer du ju in på produkten på nätsidan. Står till och med ONOFF Online shop om man tittar noga på prisjakt.

Det finns flera butiker som har samma priser på internet och i butik.
Det gör att det blir ärligare siffror än de som trimmar priserna på nätet och sedan har andra priser i butiken.
Det är inte alltid som man tänker på det när man gör jämförelsen.

Men må den sista storkedjan vinna hela konungariket och sätta priserna på egen hand

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Samma med alla andra handlare, dom vill åt OnOffs kunder.
Om dom hjälper till med garantin som fabrikören ändå står för så knycker dom ju lite goodwill aldeles gratis.
NetOnNet och Siba använder ju dessutom samma föesäkringsbolag SOLID som OnOff.
Kanske även MM har detta försäkringsbolag eller är villiga att konvertera till sitt för att låsa upp en ny kund.
Själv har jag köpt prylar lite här och där utan alla försäkringar som dom lurar på en.
Nu blir det tyvärr ett ställe mindre att besöka när man får tråkigt och vill klämma lite på olika prylar.
MediaMarkt kommer nog att gå vinnande ur striderna då de har ett stort utbud, och även lita andra märken än de andra.

MM använder självklart sig av tillverkningsgarantin. Och lite good will för att hantera administrationen. De har säkert kommit överens med tillverkarna och reparationsverkstäderna. Men det är egentligen bara kontakten de behöver sköta, det gör dom hos Netonnet och Siba åt dig som Onoff-kund också. I praktiken går det bara genom deras service och kommunikationsflöde till reparatörerna som du ofta kan kontakta direkt själv. Och de hämtar då upp grejerna från butikerna och får säkert billigare fraktkostnader. Bara en fördel för dom/tillverkarna. Extraförsäkringar är ju något annat och Solid finns kvar. Solid ägdes av Resurs som ägs av familjen Bengtsson (Siba & Netonnet) och familjen Westin (Onoff). Några andra måste självklart inte använda detta bolag, för det var ett sätt att få vinster från deras kedjor även om butikerna gick dåligt. Resurs förmedlar så de försäkrar sig om att vinsten går till dom. MM säljer inte själva försäkringar alls utan en förlängning av fabriksgarantin. De kallar det PlusGaranti och det är från dom själva. Konsumentverket anser inte att deras produkt är någon försäkring. Elgiganten använder sig av Moderna försäkringar till sin försäkring de kallar Trygghetsavtal. MM använder Nordea för finansiering. Siba och Netonnet (butik) använder Resurs bank som deras ägare alltså äger och Elgiganten använder sig av Handelsbanken i butikerna. Expert tror jag använder sig av GE Money Bank för finansiering.

Permalänk
Medlem

AMD_PERA

Däremot borde Prisjakt lansera en Prisjakt butik-variant som man kan ha med sig i telefonen/telefonanpassad hemsida och söka på. Lägg till stöd för streckkoder så blir det sweet Nu är det ju dock bara en jämförelsetjänst för internetbutiker som väljer att delta. Och det finns bara en handfull vettiga återförsäljare som är listade där, resten är skräp man hellre inte såg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

AMD_PERA

Däremot borde Prisjakt lansera en Prisjakt butik-variant som man kan ha med sig i telefonen/telefonanpassad hemsida och söka på. Lägg till stöd för streckkoder så blir det sweet Nu är det ju dock bara en jämförelsetjänst för internetbutiker som väljer att delta. Och det finns bara en handfull vettiga återförsäljare som är listade där, resten är skräp man hellre inte såg.

Finns för Android i alla fall, skulle tro att det finns för iPhone också. För andra telefoner finns http://m.prisjakt.nu/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Finns för Android i alla fall, skulle tro att det finns för iPhone också. För andra telefoner finns http://m.prisjakt.nu/

Det var inte poängen, applikationen och hemsidan visar nätpriser som indexeras automatiskt. Det säger ingenting om butikspriser vilket var meningen med mitt inlägg. Funktionen finns alltså inte. Det dom själva säger om appen är "Var observant på att priserna och lagerstatus som du hittar i applikationen i nuläget är butikernas Internet-priser och kan alltså skilja sig något från den fysiska butikens priser och lagertillgång." och min poäng var givetvis att skapa en variant av tjänsten som även har butikspriser. Enda sättet att jämföra butikspriser är att besöka butikerna själv eftersom det bara är Netonnet som visar butikspriser nu och de andra har inte den funktionen längre. Ingen samarbetar om någon teknisk lösning för att indexera butikspriser heller, men det går givetvis att göra genom att samarbeta, och prisjaktmedlemmar kan självklart knappa in aktuella erbjudanden till tjänsten som finns i specifika butiker i en sådan tilltänkt tjänst. Applikationen även om den har GPS och streckkodsläsning idag fyller inte sin funktion eftersom det inte är någon Prisjakt Butik-tjänst. Med inga butikspriser. Finns det inget register med butikspriser så spelar det ju ingen roll vad appen gör med internetpriserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

AMD_PERA

Däremot borde Prisjakt lansera en Prisjakt butik-variant som man kan ha med sig i telefonen/telefonanpassad hemsida och söka på. Lägg till stöd för streckkoder så blir det sweet Nu är det ju dock bara en jämförelsetjänst för internetbutiker som väljer att delta. Och det finns bara en handfull vettiga återförsäljare som är listade där, resten är skräp man hellre inte såg.

Det blir ju lättare och lättare att jaga priser när butikerna faller en efter en
Det går ofta att få internetpriset som rabatt, iallafall på elgiganten, om det är en bra säljare förståss.
Det är bara att berätta vad man får ge på internet för samma pryl, så är det upp till säljaren att välja om det ska bli en affär eller inte, det gäller bara som kund att stå på sig så man inte blir pålurad en sämmre variant.

På Prisjakt kan man snabbt sortera bort oseriösa Webbaffärer, där dom har lågt pris men inget på lager.
När man går in på elgiganten och onoffs sidor kan man ju snabbt se lagersaldo i den butik som man vill köpa ifrån.
Om Prisjakt eller en annan liknande aktör får även butiksaldo butik för butik så vore det kanon.
För varan ska ju finnas i lager oxå.
MM väljer att stå utanför av någon anledning, men man kan ju alltid pressa dom på priset när det är dax för att slå till på en vara, om man berättar att man kan köpa samma pryl billigare någon annanstans.

Men oftast så är ju butikernas varor dyrare än internetbutikerna.
Även inet har ju olika butikspris och internetpris på vissa varor, däremot så kör Alina med samma pris i butik och på nätet.
Vet dock inte hur det är med vitvaror, då de stora butikerna har både vitvaror och datorer och annat jox.
Men det är väl så att i detta forum så ser vi bara datordelen i butiksutbudet, och det är ju inte hela kakan för dessa butiker, Jag vet inte hur fördelningen för onoff var på den fronten.
Men NetOnNet har ju slutat med datorprylar, PC-City & Tandys är borta, så det finns ju bara nätbutiker kvar snart.
Inet ligger ju vägg i vägg med onoff på Sveavägen så dom jublar nog, och tar datorkunderna iallafall.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det var inte poängen, applikationen och hemsidan visar nätpriser som indexeras automatiskt. Det säger ingenting om butikspriser vilket var meningen med mitt inlägg. Funktionen finns alltså inte. Det dom själva säger om appen är "Var observant på att priserna och lagerstatus som du hittar i applikationen i nuläget är butikernas Internet-priser och kan alltså skilja sig något från den fysiska butikens priser och lagertillgång." och min poäng var givetvis att skapa en variant av tjänsten som även har butikspriser. Enda sättet att jämföra butikspriser är att besöka butikerna själv eftersom det bara är Netonnet som visar butikspriser nu och de andra har inte den funktionen längre. Ingen samarbetar om någon teknisk lösning för att indexera butikspriser heller, men det går givetvis att göra genom att samarbeta, och prisjaktmedlemmar kan självklart knappa in aktuella erbjudanden till tjänsten som finns i specifika butiker i en sådan tilltänkt tjänst. Applikationen även om den har GPS och streckkodsläsning idag fyller inte sin funktion eftersom det inte är någon Prisjakt Butik-tjänst. Med inga butikspriser. Finns det inget register med butikspriser så spelar det ju ingen roll vad appen gör med internetpriserna.

Ah, det har du rätt i, missade att det var vanliga butiker du tänkte på :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir ju lättare och lättare att jaga priser när butikerna faller en efter en
Det går ofta att få internetpriset som rabatt, iallafall på elgiganten, om det är en bra säljare förståss.
Det är bara att berätta vad man får ge på internet för samma pryl, så är det upp till säljaren att välja om det ska bli en affär eller inte, det gäller bara som kund att stå på sig så man inte blir pålurad en sämmre variant.

Det är roligt hur vissa människor både vill ha kakan och äta den. Är det ingen som begriper varför priset är högre i butik, man behöver väl inte direkt vara professor för att lista ut detta.
Men det är klart, i sosselandet Sverige är det ju inte fel att roffa åt sig för egen vinning.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mac80:

Det är roligt hur vissa människor både vill ha kakan och äta den. Är det ingen som begriper varför priset är högre i butik, man behöver väl inte direkt vara professor för att lista ut detta.
Men det är klart, i sosselandet Sverige är det ju inte fel att roffa åt sig för egen vinning.

Tur att man inte är sosse då

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Tur att man inte är sosse då

Hehe jag som trodde det fanns en liten Juholtare i dig

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mac80:

Hehe jag som trodde det fanns en liten Juholtare i dig

Han har aldeles för mycket hår i ansiktet för min smak

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

100år sedan jag upptäckte detta men de gjorde att jag aldrig satt min fot i en OnOff butik igen..

Var in i butiken som ligger i Täby (Stockholm) för många år sedan innan jul och kollade lite grejer där av blandannat en eltandborste för 179:- men tänkte nä tar den i mellandagarna...

mellandagarna kom. "REA"an kom, var in samma eltandborste kostade nu med röd märkning och enligt text REA ett pris av 249 (nedsatt från 299)...

sånt gör att man tappar förtroendet å skiter i butikerna.. samma gäller Elgiganten för den delen när dem påstår ha sig varor i reklamutskick, som inte alls finns när man är där senare på låset.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Någon insideinfo om när det kommer bli "konkursutförsäljning"?

Permalänk
Medlem

http://www.expressen.se/ekonomi/1.2497353/onoffs-agare-ar-600...

Onoff gick i konkurs och hundratals anställda ser ut att förlora jobbet.
Samtidigt visar det sig att grundaren plockat ut 600 miljoner kronor i aktieutdelningar sedan 1998, enligt Dagens Industri.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

alltid så, jä*** kapitalister ... tänker bara på sig själva!

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Men herrejävlar, finns det något värre än Expert? Har aldrig ens sett en kund i en Expertbutik de senaste 10 åren.

Varför inte bara låta skeppet gå under..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Men herrejävlar, finns det något värre än Expert? Har aldrig ens sett en kund i en Expertbutik de senaste 10 åren.

Varför inte bara låta skeppet gå under..

Skickades från m.sweclockers.com

Bra med konkurrens och anställda får behålla jobben.

Sen måste du inte gå dit. Det gör inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Men herrejävlar, finns det något värre än Expert? Har aldrig ens sett en kund i en Expertbutik de senaste 10 åren.

Varför inte bara låta skeppet gå under..

Skickades från m.sweclockers.com

Här i Göteborg ser jag iaf. mer kunder hos Expert än hos Onoff. Jag tycker det är tråkigt att de går i konkurs eftersom de är (var) en helsvensk aktör. Men samtidigt är jag inte ett dugg förvånad. I samtliga butiker (i Göteborg med omnejd) har personalen vart mycket ointresserade samt mycket okunniga (med undantag för någon enskild upplyst individ). Ställer man frågor verkar de besvärade och hänvisar till nummerlapparna. Sen skall vi inte tala om deras priser.. "REA REA REA REA.. BARA 20% dyrare REA REA REA!".

Tyvärr är det ganska vanligt att kunderna är till för butikernas välbefinnande.. Onoff har dock vart värre i det avseendet.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Def_Dog:

Men herrejävlar, finns det något värre än Expert? Har aldrig ens sett en kund i en Expertbutik de senaste 10 åren.

Varför inte bara låta skeppet gå under..

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan jag ju lova att du inte varit i Ängelholm på sista tiden
Här i Ängelholm så har både expert och perfekt (euornics) riktigt trevlig personal.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Då kan jag ju lova att du inte varit i Ängelholm på sista tiden
Här i Ängelholm så har både expert och perfekt (euornics) riktigt trevlig personal.

Då har du inte varit i Vänersborg, Gubbe ( han såg gammal ut iaf ) visste inte vad guld plättad var för något.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Då har du inte varit i Vänersborg, Gubbe ( han såg gammal ut iaf ) visste inte vad guld plättad var för något.

Nope aldrig, men många verkar ju ha väldigt snabbt att döma ut en hel kedja för att de möter en (eller kanske två) otrevliga försäljare. Jag kan nog säga att det finns rötägg i alla branscher.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Nope aldrig, men många verkar ju ha väldigt snabbt att döma ut en hel kedja för att de möter en (eller kanske två) otrevliga försäljare. Jag kan nog säga att det finns rötägg i alla branscher.

mja, jag dömer inte hela kedjan för en person. Men själva den butiken kan jag döma dock. Sen har jag märkt att exp i Trollhättan är dom mycket bättre än här i Vänersborg.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram