Boxee + förstärkare, fungerar detta?

Permalänk

Boxee + förstärkare, fungerar detta?

Hej! Jag vill kunna se hdfilmer (720+1080) i vardagsrummet via datorn. Men ingen kabeldragning är möjlig mellan datorn och tvn, så tänkte köpa en Boxee för att streama från datorn till tvn via mitt trådlösa nätverk.

TVn har dagens vanliga ingångar, tänkte även köpa ett billigt ljudsystem med RX-V367 (http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4109) och två golvhögtalare. Ljudkällorna blir då Boxee (som strömmar bild och ljud via datorn antar jag?) samt om det går att koppla in mitt PS3 så även den kan dra nytta av ljudsystemet om jag tittar på Blueray via den.

Har ingen aning om detta fungerar, är helt nybörjare inom detta.
Kort och gott:

Dator -> Boxee

Boxee + PS3 -> Förstärkare (för ljud) + TV (för bild)

Fungerar detta, finns det smidigare lösningar som inte kostar så väldigt mycket mer, vad för kablar behövs (några som inte följer med så att säga, förutom kablar till högtalarna) och slutligen hur kopplar man ihop allt (vilken sladd ska vars osv)?

Uppskattar verkligen ett svar!

Med vänliga hälsningar.

Permalänk
Medlem

Det fungerar, kör med HDMI-kablage så blir det minst kablar.
Boxee med HDMI till RX-V367
PS3 med HDMI till RX-V367
RX-V367 med HDMI till din TV

Om du kör med korta längder på HDMI fungerar i princip vilken HDMI-kabel som helst.

Permalänk
Medlem

Värt att notera är väl att förstärkaren inte klarar att koda av alla HD-ljudformat som finns på nyare bluray-filmer, typ DTS-HD och Dolby TrueHD.

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Värt att notera är väl att förstärkaren inte klarar att koda av alla HD-ljudformat som finns på nyare bluray-filmer, typ DTS-HD och Dolby TrueHD.

Okej tack för ditt svar Men vad händer om man sätter in en disc med nya ljudformat då? kommer det inget ljud alls eller kan man köra på något gammalt format kanske?

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas ett antal olika ljudspår på både DVD och Bluray, så det ska inte vara något problem. Speciellt inte om du enbart kör med 2 högtalare.

Permalänk
Medlem

Jag lånar denna tråden lite eftersom jag planerar att göra en liknande lösning.

Jag tänkte koppla Boxee till TVn med hdmi, men det jag funderar över är om jag kan koppla in min gamla stereoförstärkare via rca-utgångarna? När jag idag gör samma lösning med min laptop (fast med 3,5mm) vill ju ljudet ändå vandra genom hdmi direkt till tvn. Detta är ju lätt att fixa i Win7, så att hdmi endast överför bildsignal men går det även i en Boxee? Om någon vet så vore jag tacksam för svar.