Matt eller Blank på bärbar, vilka är fördelarna/nackdelarna?

Permalänk

Matt eller Blank på bärbar, vilka är fördelarna/nackdelarna?

Tjena!

Just nu säljs knappt några matta skärmar till datorer längre, varför är det så?

Vad är + och - på respektive?

Tack på förhand!

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Skrivet av Knightstreet:

Tjena!

Just nu säljs knappt några matta skärmar till datorer längre, varför är det så?

Vad är + och - på respektive?

Tack på förhand!

Det finns nog matta skärmar till laptops ännu men oftast på företagslaptops (bättre byggkvalitet och dyrare).

Matta gör väl överlag att skärmen inte blir en spegel samt att du kan ibland använda datorn utomhus i solen.

Blanka ger bättre färger och funkar lika bra som matt om du sitter i ett mörkt rum.

Beror helt på var du vill använda din laptop

edit: t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=594941 HP 2540p är en mycket bra laptop med bra byggkvalitet med matt skärm (finns i många olika modeller med olika prestanda)

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Skrivet av Typen_200:

Det finns nog matta skärmar till laptops ännu men oftast på företagslaptops (bättre byggkvalitet och dyrare).

Matta gör väl överlag att skärmen inte blir en spegel samt att du kan ibland använda datorn utomhus i solen.

Blanka ger bättre färger och funkar lika bra som matt om du sitter i ett mörkt rum.

Beror helt på var du vill använda din laptop

edit: t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=594941 HP 2540p är en mycket bra laptop med bra byggkvalitet med matt skärm (finns i många olika modeller med olika prestanda)

Jag funderar på denna men vill va säker på att det blir bra bild när ja kollar film o så

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635494

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Skrivet av Knightstreet:

Jag funderar på denna men vill va säker på att det blir bra bild när ja kollar film o så

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635494

Den kommer först på marknaden i slutet av september så hittar inga recensioner om skärmen men den är ju matt så den funkar säkert utmärkt. Om du tänkt använda den för att se långfilmer så kan det hända att batteritiden räcker just och just en film då den har ganska kraftfulla komponenter samt dedikerat grafikkort(+sandy bridge integrerade) och en 1080p skärm. Den har antagligen optimus teknik(som switchar mellan de två grafikkorten beronde på krav) så om du tittar på en lågupplöst dvd film eller 700mb avi räcker batteriet kanske (min gissning) ~4-5timmar och om du ser på bluray eller 1080p mkv cirka (min gissning) ~2-3 timmar(då aktiveras det dedikerade grafikkortet).

Jag har en asus 1215n även med 6 cells batteri och den räcker 6 timmar om man ser på vanlig 700mb film och 3,5 timmar om man ser på 1080p film. (och den har mycket mer strömsparande hårdvara, atom d525 och ion2 tillsammans med intel hd graphics med optimus teknik samt 12" skärm, dock högblank)

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Skrivet av Typen_200:

Den kommer först på marknaden i slutet av september så hittar inga recensioner om skärmen men den är ju matt så den funkar säkert utmärkt. Om du tänkt använda den för att se långfilmer så kan det hända att batteritiden räcker just och just en film då den har ganska kraftfulla komponenter samt dedikerat grafikkort(+sandy bridge integrerade) och en 1080p skärm. Den har antagligen optimus teknik(som switchar mellan de två grafikkorten beronde på krav) så om du tittar på en lågupplöst dvd film eller 700mb avi räcker batteriet kanske (min gissning) ~4-5timmar och om du ser på bluray eller 1080p mkv cirka (min gissning) ~2-3 timmar(då aktiveras det dedikerade grafikkortet).

Jag har en asus 1215n även med 6 cells batteri och den räcker 6 timmar om man ser på vanlig 700mb film och 3,5 timmar om man ser på 1080p film. (och den har mycket mer strömsparande hårdvara, atom d525 och ion2 tillsammans med intel hd graphics med optimus teknik samt 12" skärm, dock högblank)

Okey tack, det låter ju positivt! Men en annan sak jag undrar som du kanske har koll på är vilket syftet Bluray-spelaren har. Är det för att man ska kunna spela Blurayskivor eller för att man ska kunna ladda ner Blurayfilmer och kolla på datorn? Kan man se blurayformat utan att ha en blurayspelare som denna?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Skrivet av Knightstreet:

Okey tack, det låter ju positivt! Men en annan sak jag undrar som du kanske har koll på är vilket syftet Bluray-spelaren har. Är det för att man ska kunna spela Blurayskivor eller för att man ska kunna ladda ner Blurayfilmer och kolla på datorn? Kan man se blurayformat utan att ha en blurayspelare som denna?

Tack för hjälpen!

Bluray spelaren är endast för optisk media, alltså det du köper i butiken. Du behöver den inte för att kunna

Skrivet av Knightstreet:

ladda ner Blurayfilmer och kolla på datorn?

. Jag har varken dvd eller bluray läsare på min laptop, och jag aldrig haft behov av en på den heller men det beror ju på användaren. Om du vill kunna gå till butiken efter en bluray skiva så måste du ha den stationen i datorn också. En sak att tänka på är att datorn har mera ljud(på grund av att skivan snurrar) samt får kortare batteritid om du ser på bluray film på skiva än en *.MKV film i 1080p.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Rekordmedlem

Matt om du ska använda den till vettiga saker i upplysta rum, blanka skärmar är inge trevliga i annat än mörka rum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Typen_200:

Bluray spelaren är endast för optisk media, alltså det du köper i butiken. Du behöver den inte för att kunna . Jag har varken dvd eller bluray läsare på min laptop, och jag aldrig haft behov av en på den heller men det beror ju på användaren. Om du vill kunna gå till butiken efter en bluray skiva så måste du ha den stationen i datorn också. En sak att tänka på är att datorn har mera ljud(på grund av att skivan snurrar) samt får kortare batteritid om du ser på bluray film på skiva än en *.MKV film i 1080p.

Meeen, då känns det sjukt 1800-tal att ha en blurayspelare, jag tänker ju ändå bara tanka filmer i det formatet isf.

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Skrivet av Knightstreet:

Meeen, då känns det sjukt 1800-tal att ha en blurayspelare, jag tänker ju ändå bara tanka filmer i det formatet isf.

Kommer du att behöva all den prestandan som finns i den där laptopen? Finns säkert billigare laptops också och då får du säkert längre batteritid också. Om du bara skall se på film så behöver du inte en i7 processor och ett gt555 grafikkort.

EDIT:

Här är en dator som är lite billigare samt mycket bättre batteritid och utan optisk enhet. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=810882 den har förstås inte 1080p skärm men du kan för det titta på 1080p film lika bra för det.(720p funkar också bra). Lite mindre skärm också så den är enklare att ta med sig, 13,3" och matt förstås. Här en tråd om den http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Skrivet av Asus.David:

matt skärm, lätt chassi och 10h batteritid e några av fördelarna iaf

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Skrivet av Typen_200:

Kommer du att behöva all den prestandan som finns i den där laptopen? Finns säkert billigare laptops också och då får du säkert längre batteritid också. Om du bara skall se på film så behöver du inte en i7 processor och ett gt555 grafikkort.

Mjo, i7 e ju sugen på för att allt ska flyta snabbt och att jag ska kunna ha flera program samtidigt. Sen tänkte jag att om jag ska kunna spela shogun total war 2 måste jag ha minst 555m. Sen är jag ju lite optimistiskt och hoppas kunna lira lite BF3 med det grafikkortet

Men, det e ju svårt att få en skräddarsydd dator :/

mvh!

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Skrivet av Knightstreet:

Mjo, i7 e ju sugen på för att allt ska flyta snabbt och att jag ska kunna ha flera program samtidigt. Sen tänkte jag att om jag ska kunna spela shogun total war 2 måste jag ha minst 555m. Sen är jag ju lite optimistiskt och hoppas kunna lira lite BF3 med det grafikkortet

Men, det e ju svårt att få en skräddarsydd dator :/

mvh!

Lite info om 555m http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-555M.41933.0.h...

Ett bra grafikkort för laptop, skulle gissa på medium/high i BF3 om du inte behöver ha 60FPS. (batteritid med BF3 (min uppskattning) ~2timmar.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Skrivet av Typen_200:

Lite info om 555m http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-555M.41933.0.h...

Ett bra grafikkort för laptop, skulle gissa på medium/high i BF3 om du inte behöver ha 60FPS. (batteritid med BF3 (min uppskattning) ~2timmar.

låter riktigt gutt jag är nöjd om jag kan köra med typ 40fps (det flyter väl på helt ok då?) på medium.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Skrivet av Knightstreet:

låter riktigt gutt jag är nöjd om jag kan köra med typ 40fps (det flyter väl på helt ok då?) på medium.

Tack för all hjälp!

Jo, bara det är över 30FPS så flyter det riktigt bra och man märker inte något överdrivet lag eller liknande (beror mycket på internet uppkopplingen och servrarna istället).

Bara roligt att hjälpa till

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Skrivet av Knightstreet:

Mjo, i7 e ju sugen på för att allt ska flyta snabbt och att jag ska kunna ha flera program samtidigt. Sen tänkte jag att om jag ska kunna spela shogun total war 2 måste jag ha minst 555m. Sen är jag ju lite optimistiskt och hoppas kunna lira lite BF3 med det grafikkortet

Men, det e ju svårt att få en skräddarsydd dator :/

mvh!

Shogun 2 är mer tungdrivet än BF3. Tyvärr :/