Den eviga frågan, Hur påverkar spel en människas hjärna?

Permalänk
Medlem

Den eviga frågan, Hur påverkar spel en människas hjärna?

Tack för svar!
-Gnoff

Permalänk
Medlem

Den blir bättre. Mer "muskulös" liksom.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Hedersmedlem

Forksare har kunnat konstatera att människor blir aggresivare vid spel.
Andra forskare har dock konstaterat att man inte blir det!

Så det riktiga svaret är nog, iallafall när det gäller aggresivitet, är att det inte finns några säkra svar, och att det antagligen är extremt personligt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Finns så många olika spel som använder hjärnan på olika sätt, det går ju knappast att dra alla spel över samma kant. Tex ett RTS som SC2 och ett FPS som MW2, man måste tänka helt olika i dessa och kan nog säkerligen säga att strategi spel tränar hjärnan bättre än fps.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Jadu.. Hur påverkar sport den mänskliga kroppen?
Statiskt kan man se att golfare är mer överviktiga därför måste sport vara onyttigt för människokroppen?!

Min poäng är att du får nog specificera vilken sorts spel du syftar på. Multi eller singleplayer? Problemlösning eller shoot e'm up? osv osv.

Permalänk
Medlem

Man blir smartare av minecraft

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Det är nog olika från person till person.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

[QUOTE="Ixos;11223237"]Jadu.. Hur påverkar sport den mänskliga kroppen?
Statiskt kan man se att golfare är mer överviktiga därför måste sport vara onyttigt för människokroppen?!

ehm... Nej? Sporten är nyttig, det är dock en sport som är vänlig mot alla. Men om du tittar på världseliten så vet jag att du inte hittar någon som är överviktig.

Visa signatur

Fractal Define R3 | RadeonHD 6970 | Corsair 850AX | I7-2600k | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB XMS3 | MSI P67A-GD65 REV B3 |

Permalänk
Medlem

Jadu, det kommer vi nog aldrig få reda på, men vissa forskare verkar ju mena på att snabba actionspel kan förbättra hjärnans förmåga att ta snabba beslut!
Om man nu ska lita på amerikansk forskning.
http://svt.se/2.108068/1.2145623/tv-spel_lar_oss_fatta_snabba_beslut?lid=puff_2145643&lpos=rubrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockjesus:

ehm... Nej? Sporten är nyttig, det är dock en sport som är vänlig mot alla. .

Notera uträckt tunga smiley för att understryka ironin

Permalänk
Skrivet av _Gnoff_:

Tack för svar!
-Gnoff

Detta är faktiskt vetenskapligt bevisat att personer som spelar snabba intensiva spel får förbättrad "synförmåga"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Forksare har kunnat konstatera att människor blir aggresivare vid spel.
Andra forskare har dock konstaterat att man inte blir det!

Så det riktiga svaret är nog, iallafall när det gäller aggresivitet, är att det inte finns några säkra svar, och att det antagligen är extremt personligt.

Tror också att det är så. Man blir ju olika mycket påverkad av olika saker likaså spel:D

Permalänk

Det är väl inte osannolikt att en person med starkt ostadigt psyke får för sig att kopiera något han eller hon sett i ett spel, t.ex. ett terroristattentat. Samtidigt så är det ju också så att människor behöver agera ut sina känslor, aggresivitet kan ageras ut genom att slå på något, som en sandsäck, eller genom att skjuta lite folk i ett spel. När man väl agerat ut sina känslor så blir man lite lugnare men i andra fall, t.ex. om man kör fast i spelet, så kanske man rent av blir mer aggresiv.

Men oavsett om en person blir mer eller mindre aggresiv så är 99% av alla människor friska nog att inte agera på sina aggresiva impulser och den sista procenten som inte kan det kommer alltid att hitta något som triggar till våldshandlingar. Eftersom jag själv har erfarenhet av psykisk sjukdom så vet jag att man faktiskt kan gå längs gatan och bara leta efter någonting för att legitimera en våldshandling, nån som tittar snett på en eller en bil som stannar framför stopplinjen vid rött ljus. Sedan ska vi inte börja tala om de som är så sjuka att de inte ens behöver något som legitimerar våldet.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Folk som spelar mycket actionspel är säkrare i trafiken. Spelar man mycket strategi som t.ex sc2 övar man ju hjärnan extremt mycket när man alltid måste tänka snabbare än motståndaren och samtidigt tänka rätt och ha lärt sig strategier. Jag kan tänka mig att ungefär samma sak händer med wow-spelare. Kör man mycket PvE och raidar och sånt måste man ju kunna alla strategier till alla olika raider och instancer och samtidigt kunna reagera snabbt, tänka logiskt och samarbeta med folk man aldrig har träffat förut.

Sen är det ju också bevisat att folk som har olika slags psykiska problem kan ta skada av spel. Men samma sak gäller ju t.ex filmer och inte minst saker som händer "irl". Och har man ett barn med någon slags psykisk störning som kan få honom/henne att bli aggressiv är det ju klart att man inte ska låta det barnet spela spel med realistiskt våld.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte publiceringen nära till hands, men tydligen förbättras arbetsminnet av att spela datorspel. Med detta kommer då bättre simultanförmåga och man får det lättare att tänka på flera saker samtidigt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Jag har hört jätte mycket att dom 2 timmarna innan man ska gå och lägga sig ska man inte sitta framför datorn för att "vara ner" (igentligen tv också men det var klassat som mycket lungnare aktivitet så det är inte lika viktigt)
Vad är det som gör att tv eller tex läsa en bok mycket mer avslappnad aktivitet? sent på kvällen brukar jag vara för trött för att spela och sitter bara och läser på forum men mina föräldrar säger "ska du inte ta och varva ner nu och läsa en bok"

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jadu.. Hur påverkar sport den mänskliga kroppen?
Statiskt kan man se att golfare är mer överviktiga därför måste sport vara onyttigt för människokroppen?!

Min poäng är att du får nog specificera vilken sorts spel du syftar på. Multi eller singleplayer? Problemlösning eller shoot e'm up? osv osv.

Man måste faktiskt vara rätt så vältränad för att spela golf Man måste vara stark i armar, ben och rygg och samtidigt kunna kontrollera musklerna bra. Och en promenad på några kilometer bärandes på en några kilo tung golfbag blir man ju inte direkt tjock av heller. Ville bara klargöra det

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Spelade need for speed mycket när jag var mindre. Är en riktig jävel på att köra bil nu.
Nä men något som jag märkt är att jag får oerhört svårt att somna om jag spelar ett fps spel innan jag går och lägger mig.
Men därimot om jag spelar ett slött mmo spel har jag betydligt lättare för att somna.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk

De undersökningar som tas som argument för spelens farlighet har dels handlat om aggressivitet men som nån svensk forskare påpekade så rör det sig om tillfällig aggression av samma slag som engagerade tävlare i sport och inte något som påverkar temperamentet utanför spelarenan. Sen finns det också amerikanska undersökningar som visat på att realistiska FPS-spel typ Counterstrike gör att soldater sen har lättare att hantera liknande stridssituationer i verkligheten, dvs inte har lika höga trösklar mot att skjuta folk och överhuvudtaget kan tackla dödande utan omedelbara trauma i samma utsträckning som folk som inte spelar.
Däremot finns inga vetenskapliga belägg för att spel ökar våldsbenägenheten, men möjligen kan man utifrån ovanstående undersökningar påstå att redan våldsbenägna individer blir potentiellt 'farligare' av dataspel.

i övrigt är det som andra redan sagt, att reaktionsförmågan och i viss mån rumsuppfattning kan skärpas av dataspel.

Permalänk
Medlem

Klart intressanta svar! Så aggressioner uppstår oftast vid spelande av fps spel? Känns mer logiskt eftersom
Man ändå är den som utför handlingarna?
-Gnoff

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gnoff_:

Klart intressanta svar! Så aggressioner uppstår oftast vid spelande av fps spel? Känns mer logiskt eftersom
Man ändå är den som utför handlingarna?
-Gnoff

Skickades från m.sweclockers.com

Det närmsta beviset för att spel gör att folk blir aggressiva är att om man spelar ett spel med någon form av våld väl reagerar man mindre på bilder med våld under en kort period. Effekten försvinner efter ett tag.

Sen är det en annan sak att man blir arg när man dör i ett datorspel eler något liknande. Händer ju med allting som man kan bli frustrerad av.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk

Håller med många här om att man kan träna upp reaktionsförmågan, men det kan man lika gärna göra genom att spela pingis eller nåt. Finns många fysiska aktiviteter som man lär sig samma sak på och dessutom får motion.
Sen är det ju olika hur man påverkas av olika slags spel oxå. Det märker jag själv att efter ha lirat diverse fps spel som CS, Quake, BF m.m. så har jag blivit hyffsat avtrubbad. Skulle jag skjuta nån kallblodigt i huvudet så skulle jag inte reagera lika starkt då jag kommer se det som att jag skjuter nån i ett spel istället. Nu menar jag inte att jag kommer gå ut och skjuta folk, men ni förstår hur jag menar.
Det finns ju spel som är nyttiga oxå. Jag har lärt mig fruktansvärt mycket från spel som Backpackers, NFS serien m.m. Det är som med allting man utsätts för. Hjärnan behandlar all information man tar in. Sen om det är till nytta för en eller inte är upp till föräldrarna och en slutändan en själv. Personligen har jag slutat spela våldsspel helt och hållet nu och spelar enbart racingspel (och Minecraft för jag älskar att bygga) och det funkar alldeles utmärkt för mig.

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk

Det känns som väldigt spekulativt att du skulle vara mer avtrubbad om du faktiskt skjöt någon IRL om du nu inte pratar av egen erfarenhet och jämfört före och efter att du spelat spel ;). Normala gamers vet att det de gör i spelen inte är på riktigt och därför kan man "perva ur" som i GTA, de flesta leker med tanken på att göra saker som man faktiskt inte skulle göra och det är inte onormalt (hur många har inte liksom i hastigt mod funderat på att ta bort sig själv?). Det är något spännande med att göra sånt som man inte får/ska göra och en del spel gör det möjligt att simulera sånt. Tror att folk som faktiskt skjutit folk i verkligheten och skyller på spel egentligen ändå skulle ha gjort det förr eller senare, hade de inte spelat hade de skyllt på något annat (film var populärt förut).

Permalänk

Å andra sidan är det spekulativt från min sida att säga hur du skulle reagera också

Permalänk
Medlem

Lite roligt att kalla det "den eviga frågan" faktiskt.

TV och dataspelande som företeelse är inte mycket äldre än 30år.

Och så värst populärt eller utbrett har det nog inte varit mer än kanske 10-20år.

Permalänk
Medlem

Det allra mesta talar för att TV-/datorspel, likt mycket annat, kan leda till en beroendesituation. Detta leder till att vissa individer reagerar aggressivt när de inte får möjlighet att stimulera hjärnan med hjälp av spel, inte helt olikt alkoholister och de allra flesta som är beroende av något.

Forskare menar bland annat att:

Citat:

Data revealed that 11.9% of participants (840 gamers) fulfilled diagnostic criteria of addiction concerning their gaming behavior, while there is only weak evidence for the assumption that aggressive behavior is interrelated with excessive gaming in general. Results of this study contribute to the assumption that also playing games without monetary reward meets criteria of addiction. Hence, an addictive potential of gaming should be taken into consideration regarding prevention and intervention.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17474848

och

Citat:

Psycho-physiological mechanisms underlying computer game addiction are mainly stress coping mechanisms, emotional reactions, sensitization, and reward. Computer game playing may lead to long-term changes in the reward circuitry that resemble the effects of substance dependence. The brain imaging study showed that healthy control subjects had reduced dopamine D2 receptor occupancy of 10.5% in the caudate after playing a motorbike riding computer game compared with baseline levels of binding consistent with increased release and binding to its receptors. Ex-chronic "ecstasy" users showed no change in levels of dopamine D2 receptor occupancy after playing this game.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20545602

samt

Citat:

The results demonstrate that the neural substrate of cue-induced gaming urge/craving in online gaming addiction is similar to that of the cue-induced craving in substance dependence. The above-mentioned brain regions have been reported to contribute to the craving in substance dependence, and here we show that the same areas were involved in online gaming urge/craving. Thus, the results suggest that the gaming urge/craving in online gaming addiction and craving in substance dependence might share the same neurobiological mechanism.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18996542

Det är alltså själva beroendet som är problemet här, inte spelen i sig. Man kan i och för sig argumentera för att spelen är utformade på ett sådant sätt att de lätt framkallar beroenden eftersom de, till skillnad från exempelvis film och musik, inbegriper ett aktivt engagemang från spelaren. Desto starkare förhållandet är sinsemellan anträngning och belöning desto lättare är det att man blir beroende av spelet. Ett spel likt WoW, som belönar spelaren om denne lägger ned väldigt mycket tid, är ett typiskt exempel på ett beroendeframkallande spel. Ett annat exempel är Starcraft 2 som lockar med sina löften om internationellt erkännande och monetär kompensation.

Vad jag vet finns det ingenting som tyder på att spelarens empati påverkas av långvarit spelande. Den sedvanliga debatten om hur spelvåld spiller över till verkligheten grundar sig troligtvis på en misstolkning av studier likt de ovan. Man har snarare observerat en "coping"-effekt, det vill säga att spelaren upplever ett lugn i samband med spelandet:

Citat:

However, there was a significant positive correlation between frequency of play and self-reported frequency of playing when bored, lonely, or stressed. As opposed to the general conception of electronic gaming as detrimental to functioning, the results suggest that gaming among college-aged men may provide a healthy source of socialization, relaxation, and coping.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19006465

Självklart reagerar alla individer olika till följd av spelandet vilket gör att det är omöjligt att förutse konsekvenserna av det. Man får dock inte glömma bort, vilket den offentliga debatten definitivt gjort för längesedan, att censur är det största hotet mot demokratin och skapar större skada än vad ett vansinnesbrott någonsin kan göra.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Mycket bra inlägg Windir87, tror att du slog huvudet på spiken iaf vad gäller mitt eget förhållande till spel. Nu sitter jag inte och wowar 24/7 men kan ändå känna att jag längtar hem för att få lira HoN haha, ibland känns det som att det till och med som att poängen med dagen är att man efter arbetet får komma hem och "spela av sig".

Man kan undra hur t.ex Blizzards real cash auctions kommer att påverka beroende situationen. Personligen kan jag tänka mig en massa olika tänkbara situationer som kan hända med antingen mer eller mindre spelberoende. Det kanske helt dödar kicken av att vara bäst (iaf bäst gear, skills kan man förstås inte köpa) för riktiga hardcore gamers om det finns folk som helt enkelt har råd att köpa sig till samma gear. Detta behöver ju kanske inte vara 100% negativt om det bryter beroenden.

Å andra sidan kan det göra folk ännu mer beroende eftersom det mest troligt kommer vara hardcore gamers som ser till att alla grymma items finns så blir det kanske lättare att delfinansiera sitt leverne genom att spela.