Anmäl dig till Roborock Challenge!

SSD Life skrämde mig lite grann. Förklaring?

Permalänk
Medlem

SSD Life skrämde mig lite grann. Förklaring?

Tjena.

Eftersom detta nu är min första SSD så går jag in genom programmet "SSD Life" och kollar statusen på min SSD lite då och då.

Idag när jag startade den så blev jag dock lite skrämd av vad som stod i själva programmet.

Min Lifetime har förminskat från 1a April 2020 till 9e Mars 2020! (skämt å sido, inte det jag blev orolig över).

Utan vad jag blev chockad över är att det står att där har skrivits över 1TB till min SSD disk, som är relativt ny.
Jag har fyllt den med 80GB i form av OS, spel och program.
Sen har jag ju även Pagefile och Hibernationfile på SSDn, vilket tar upp 8GB respektive 6GB var.

Kan det vara Page- och Hibernationfilen som gör att jag har fått så stor Data written på min SSD?

Och, vet någon varför jag inte kan se: Today/Yesterday/7Days ago?

MVH!

Permalänk
Medlem

Eftersom du har ditt OS på disken sker många skrivningar på den. Inget att oroa sig för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Eftersom du har ditt OS på disken sker många skrivningar på den. Inget att oroa sig för

Är du säker på att det är anledningen?

Googlar man på bilder "SSD Life" så får man se andra skärmdumpar, där folk har haft sin SSD mååååååånga timmar fler än mig men ändå mycket mindre skrivet till den.

1TB känns ändå ganska så överdrivet, OS skriver väl inte så himla mycket?

Kolla denna bilden t.ex. och jämför med min när det gäller Work time och data written.

http://img.creativemark.co.uk/uploads/images/773/11773/largeI...
http://ssd-life.com/images/screens/eng/SSDlife2.png

Permalänk
Inaktiv

Jag har bra mer än båda bilderna som följer med tråden, fast jag använder min SSD väldigt flitigt.

http://imageshack.us/f/28/ssdlife.png/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag har bra mer än båda bilderna som följer med tråden, fast jag använder min SSD väldigt flitigt.

http://imageshack.us/f/28/ssdlife.png/

Hehe jo det ser jag.

Men du har 8 gånger så mycket data written som jag, men din SSD har jobbat 615gånger så länge, vilket är ett konstigt resultat? :S

Kan tillägga att min kompis SSD har :
1300GB written
Work time: 3512 hours

Min SSD:
1040GB written
Work time: 11 hours

Något måste stå snett till, eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av partynikko:

Hehe jo det ser jag.

Men du har 8 gånger så mycket data written som jag, men din SSD har jobbat 615gånger så länge, vilket är ett konstigt resultat? :S

Kan tillägga att min kompis SSD har :
1300GB written
Work time: 3512 hours

Min SSD:
1040GB written
Work time: 11 hours

Något måste stå snett till, eller?

Har du kollat så att din firmware är uppdaterad? Vet inte om det kan ha något att göra tillsammans med avläsningen som SSD Life använder? Glöm inte köra Intel's tuning med deras egen programvara. Jag fick ett par riktigt underliga resultat när jag skulle köra en "health check" på den förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Har du kollat så att din firmware är uppdaterad? Vet inte om det kan ha något att göra tillsammans med avläsningen som SSD Life använder? Glöm inte köra Intel's tuning med deras egen programvara. Jag fick ett par riktigt underliga resultat när jag skulle köra en "health check" på den förra året.

Jag har kört Intels program ja och allt är av senaste så vitt jag vet.

Vill ju inte ens SSD ska bete sig konstigt direkt.

Har nu flyttat Pagefilen till en annan HDD.

Någon som har någon förklaring kanske?

Permalänk
Medlem

Alltså dra bara ned Intel SSD toolbox och kolla SMART datan och se..

Dold text

Stäng av prefetch / superfetch etc. Dessutom har min SMART data nollställts (inte host writes dock) vid windows ominstallering etc. Så kan ju hända att du har fått en begagnad SSD?

Permalänk
Inaktiv

Kör du powercfg /hibernate off? (vet inte om det kan ha mycket med saken att göra iofs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Alltså dra bara ned Intel SSD toolbox och kolla SMART datan och se..

Stäng av prefetch / superfetch etc. Dessutom har min SMART data nollställts (inte host writes dock) vid windows ominstallering etc. Så kan ju hända att du har fått en begagnad SSD?

Tittade nu på Intel SSD Toolbox (har haft det sen ja fick min SSD)
och den visar:
Power-On hours Count: 12
Host Writes: 1.04 TB

Och den var helt ny för Host Writes var nollställt och blev 120GB efter ett litet tag, så tror inte den varit begagnad.

Så något är ju lite mysko här? :S

Skrivet av Segas:

Kör du powercfg /hibernate off? (vet inte om det kan ha mycket med saken att göra iofs)

Jag har nu stängt av det, men eftersom jag aldrig använt hibernate (har inte ens det där man stänger av datorn) så tror jag inte det kan ha orsakat det? o_O

Permalänk
Medlem

På 1timme (sen jag skapade tråden) har SSDn skrivit ytterligare 24GB, när jag inte ens har gjort något!

Det ända jag har haft igång från min SSD är min webläsare Firefox!

Något är riktigt konstigt här

Permalänk
Medlem

Läste du det andra jag skrev?

Permalänk
Medlem

Läste du det andra jag skrev?

Jadå, superfetch har varit avstängt sedan dag 1.
Angående host writes så har den ökat något sjukt eftersom den var noll från början.

Den ökade 700mb på 3 minuter, så något är brutalt fel ;p

Permalänk
Medlem

Du använder ingen torrent klient som använder systemdisken som mellanlagring eller dylikt?

Permalänk
Medlem

Pagefilen ligger inte på systemdisken?

Permalänk
Medlem

Du använder ingen torrent klient som använder systemdisken som mellanlagring eller dylikt?

Tänkte också förslå det.

Eller kanske flitigt användande av winrar, som ofta packar upp filer till installationsmappen och därefter flyttar till destinationsmapp. Nu tror jag inte att du inte skulle tänka på det, för du verkar ha rätt bra koll. Men ändå, värt att nämna

Permalänk
Medlem

Men varför säger folk fortfarande att man skall flytta pagefilen till en mycket slöare HD? Det är ju det sista man skall göra! Pagefilen skall ligga på den snabbaste disken = SSD annars kommer minsta användning av den direkt slöa ner hela systemet i onödan. Så länge man inte har extremt lite med internminne så är skrivning till pagefilen inget som kommer att slita nåt nämnvärt på en SSD.

partynikkos problem måste bero på något annat.

Andra program som kan skriva mycket till en HD är till TV-kort om de har en tidsbuffer. Ser man då på live-tv i ett fönster så skrivs videon hela tiden till HD oavsett om bufferten används eller ej. Såna grejer kan man med fördel flytta till en HD. Samma sak med spotifys cache, Photoshops cache, osv. Bara man är medveten om att det då kan göra programmet slöare (för spotify tex räcker ju en mekanisk disks hastighet med råge).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förresten...

partynikko: I Intels Toolbox, vad får du för skillnad mellan Host Writes & Reads? Ett tag efter installation så bör normalt reads öka mer än writes.

För min 320 160GB tex:

Power on hours: 423

Host Writes: 209 GB

Host Reads: 302 GB

Då har jag pagefilen och det mesta annat på SSDn förutom fillagring...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tydligen ingen Trim på min verkar det som. Kan inte heller se mängden data som skrivits, hänger det ihop med avsaknaden av Trim eller?

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem

Har min pagefile på en annan disk.

Permalänk
Medlem

Inte kollat med en process monitor?

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896645

Filter -> Filter... -> Category is disk write

Permalänk
Medlem

På min OCZ-VERTEX2 120GB som jag köpte DHW10 så har jag följande statestik
Worktime 5995(8mån 9dar 10h ago)(datorn står på nästan dygnet runt oftast)
EST. lifetime 8år 6mån 2dar
Data read GB 3712,0
Data Written GB 1472,0

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Man kan använda resource monitorn på performance fliken i Windows Task Manager välja Disk-fliken och kolla på disk activity och sortera på Write, då brukar man få bra koll på vilka processer som dödar disken. För min egen del så var det BOINC (World community grid) vissa projekt skriver väldiga mängder på disken.

Man kan också i vanliga task managern på processfliken under view/select columns bocka i I/O Write Bytes och sedan sortera på det så får man också en idé om vilka processer som använder disken.

Jag skulle nog också kolla på SMART datat i Intel SSD toolbox, tycker en del skärmdumpar från SSDLife ser väldigt konstiga ut, vad är oddsen att Read och Write är exakt samma som de var på någon dump?

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Tjena.

Eftersom detta nu är min första SSD så går jag in genom programmet "SSD Life" och kollar statusen på min SSD lite då och då.

Idag när jag startade den så blev jag dock lite skrämd av vad som stod i själva programmet.

http://img38.imageshack.us/img38/7958/ssdlife.png

Min Lifetime har förminskat från 1a April 2020 till 9e Mars 2020! (skämt å sido, inte det jag blev orolig över).

Utan vad jag blev chockad över är att det står att där har skrivits över 1TB till min SSD disk, som är relativt ny.
Jag har fyllt den med 80GB i form av OS, spel och program.
Sen har jag ju även Pagefile och Hibernationfile på SSDn, vilket tar upp 8GB respektive 6GB var.

Kan det vara Page- och Hibernationfilen som gör att jag har fått så stor Data written på min SSD?

Och, vet någon varför jag inte kan se: Today/Yesterday/7Days ago?

MVH!

Många spel lägger sina save filer i C dokument bla. Mina Host Writes ä på 189, 03 gb, mina Host Reads ä på 344, 56 gb enligt Intel:s SSD Toolbox, Har kör med SSD:n sedan 20 eller 21 april i år.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Läs den här posten, tycker den är väldigt roligt skriven:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?84292-...

"3. Now...run ATTO, followed by CDM (twice) and 2 runs of AS-SSD...so now you have induced a lifetime write throttle which has slowed down the drive anyway as you just wrote over 70GB worth of data in under 5 minutes. This will last for 5 maybe 7 days....it all depends on how much panicking you do over that 5 day period and how many more benchmarks you run."

Permalänk
Medlem

Fick mig att prova.

Varför man väljer OCZ

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

http://i52.tinypic.com/293a645.png .. vet inte vad jag ska säga ..

Visa signatur

MSI P67A-GD65 REV B3,Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB,Fractal Design Newton R2, 1000W,Fractal Define XL Svart,Optiarc AD-7263S LabelFlash Svart SATA, OEM,Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1,Corsair SSD Nova Series 32GB
,1.5TB Samsung Ecogreen F3EG,Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3
,LG 23" TFT W2363D-PF 120hz,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Har väl inget med SSDn itself att göra utan snarare om Windows? ;p

FÖR ÖVRIGT

Problemet löste sig!

Efter en omstart av datorn slutade den skriva 700mb var 3e minut.

Kanske kan ha varit för jag använde mig av Windows sleep under 3 nätter, som gjorde något knepigt? Efter en omstart så slutade den skriva.

Windows7, we hate you =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Har väl inget med SSDn itself att göra utan snarare om Windows? ;p

FÖR ÖVRIGT

Problemet löste sig!

Efter en omstart av datorn slutade den skriva 700mb var 3e minut.

Kanske kan ha varit för jag använde mig av Windows sleep under 3 nätter, som gjorde något knepigt? Efter en omstart så slutade den skriva.

Windows7, we hate you =(

Ett tipps om du verkligen vill ha lså lite skrivningar som möjligt. Läs SSD guider på nätet. Flytta allt som skrivs till ständigt till en annan disk, det finns 3-4 saker som är onödiga med SSD som är på som standard i Windows.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Är det bara jag som tycker det är ganska underhållande att läsa rekomendationer att flytta allt, som ger "extrema" prestandavinster att ha på just SSD(tex hibernate, page, cacher etc), till mekaniska diskar istället?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid