Permalänk
Medlem

Skaffade Corsair H60, CPU temp 18 grader

När datorn inte är i load så är processorn bara 18 grader, tack vare 3 externa fläktar, och corsairs H60 vattenkylare.
Den är under rumstemperatur, det är 26 grader i mitt rum. Chassit känns dock verkligen som en lägre temperatur. Chassit är Antec Three Hundred med hål för 3 fläktar och hål för luftflöde där fram på chassit.

En fin bild på Speedfan och CPUID HWmonitor

Testade också Intel Stresstest 5 times och den gick inte över 50 grader. (Intel Stresstest drar på 100% load på processorn, varje time tar 1 min)
Är väldigt nöjd med Corsair H60, även fast det var lite krångligt att montera den, och jag skar mig på moderkortet när jag skulle skruva åt den.

Permalänk
Medlem

Hur går det här ihop? Att ha en temp 8 grader under rumstemperatur verkar konstigt eftersom luften då kommer värma upp processorn istället för att kyla ner den.

Permalänk

Min H60 kyler inte i5 2500k nära på lika bra. Den ligger på 36-37 grader idle, altså strax över rumstemperatur (bor litet och det är sommar) Men den håller väldigt konstant temperatur då den går upp i runt 50 under load och sen håller sig där utan att stiga mer i timmar.

Är du säker på att du inte glömt ett block Dry ice på datorn?

Permalänk
Medlem

Att en AMD processor (från II serien) rapporterar inkorrekt idle-temp är väl ganska jädrans vanligt?

edit: http://hardforum.com/archive/index.php/t-1560868.html en av tusen forumtrådar på ämnet när man googlar.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Att en AMD processor (från II serien) rapporterar inkorrekt idle-temp är väl ganska jädrans vanligt?

edit: http://hardforum.com/archive/index.php/t-1560868.html en av tusen forumtrådar på ämnet när man googlar.

Är det så? attans, är iaf glad för load tempen, för den går inte över 50 grader. (Testat på HoN, BC2)

Permalänk
Medlem

Det är en bra kylare men inte så bra att den kan bryta mot fysikens lagar.

Så... felvisande tempsensorer.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usbscout:

Är det så? attans, är iaf glad för load tempen, för den går inte över 50 grader. (Testat på HoN, BC2)

Om idletempen är såpass fel, varför tror du då loadtempen stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usbscout:

När datorn inte är i load så är processorn bara 18 grader, tack vare 3 externa fläktar, och corsairs H60 vattenkylare.
Den är under rumstemperatur, det är 26 grader i mitt rum. Chassit känns dock verkligen som en lägre temperatur. Chassit är Antec Three Hundred med hål för 3 fläktar och hål för luftflöde där fram på chassit.

En fin bild på Speedfan och CPUID HWmonitor
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e3a741d9a7ad_zup.png

Testade också Intel Stresstest 5 times och den gick inte över 50 grader. (Intel Stresstest drar på 100% load på processorn, varje time tar 1 min)
Är väldigt nöjd med Corsair H60, även fast det var lite krångligt att montera den, och jag skar mig på moderkortet när jag skulle skruva åt den.

Det måste vara sensorerna som är fuck'd up för du kan aldrig gå under rumstemp om du inte kör med LN2 och det finns det inte i en H60.

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem

Fusk (frysspray) eller bug/defekta mätningar.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

min x6a i idle med nh-d14 kylare
22.7 grader i rummet

min amd prolle är nog också lite väll kall

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

min x6a i idle med nh-d14 kylare
22.7 grader i rummet
min amd prolle är nog också lite väll kall

Så länge du är medveten om att det är helt orimliga värden spelad det mindre roll

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Lagom:

Om idletempen är såpass fel, varför tror du då loadtempen stämmer?

Ville bara ploppa in o säga, tänk på att Temp sensorn/sensorerna i CPUer är gjorda för att mäta temperaturerna runt gränsen där den specifika CPUn ska klocka ner sig/Stänga av sig för att skydda CPUn mot överhettning.
Så juh högre temp desto bättre mäter sensorerna.
Så även om CPUn inte visar rätt temp vid låg temps så visar den oftast rätt vid högre temperaturer för det är där den verkligen behövs

Och nej CPUn kan inte ha lägre temp än vad rummet datorn står i har, om man inte använder någon exotisk kylning som torr is, Flytande kväve eller kompressor

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usbscout:

Jag är faktiskt lite intresserad av hur du resonerar när du tror att din dator genererar kyla?