Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Inaktiv

*Tråd flyttad*

Tråden har flyttats till det nyöppnade underforumet för dessa lösningar.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat lite, jag sitter på ett 6970 och om man läser om kortet så ska man kunna koppla in upp till 6skärmar via en MST hub eller via en "daisychain" men grejen är att jag hittar inga MST hubbar nånstans på internet och jag hittar inga skärmar som har dubbla displayportar så man kan göra en daisychain heller? Är det påväg eller är det för svagt intresse för det så det aldrig kommer komma?

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Har lite problem att hitta just en aktiv DVI-D till Displayport, mest för att det suger med info om de adaptrar som finns på de flesta stora butiker.

Skulle vilja ha kommentarer på nedanstående kabel som dyker upp lite här och var:

http://www.inet.se/artikel/8300522/displayport-till-dvi-d-1m

Också, har läst om att vissa typer av kablar endast klarar av 1920x1080, gäller det 1920x1080 över alla skärmarna eller 1920x1080 per skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Har lite problem att hitta just en aktiv DVI-D till Displayport, mest för att det suger med info om de adaptrar som finns på de flesta stora butiker.

Skulle vilja ha kommentarer på nedanstående kabel som dyker upp lite här och var:

Också, har läst om att vissa typer av kablar endast klarar av 1920x1080, gäller det 1920x1080 över alla skärmarna eller 1920x1080 per skärm?

Du måste ha en aktiv adapter, tror inte den där är det.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ahlen:

Jag har funderat lite, jag sitter på ett 6970 och om man läser om kortet så ska man kunna koppla in upp till 6skärmar via en MST hub eller via en "daisychain" men grejen är att jag hittar inga MST hubbar nånstans på internet och jag hittar inga skärmar som har dubbla displayportar så man kan göra en daisychain heller? Är det påväg eller är det för svagt intresse för det så det aldrig kommer komma?

Jag har själv inte sett några MST-hubbar eller DisplayPort 1.2 skärmar och har fått uppfattningen att det dragit ut på tiden. Vill man köra fler än fyra skärmar på ett kort så finns ju exempelvis Asus DirectCU II-modeller som har flera vanliga DP-kontakter vilket gör att man slipper MST-hubben. Nu löser det ju inte behovet om man redan sitter på ett kort förvisso.

Intresset borde vara ganska stort men inte nödvändigtvis hos privatpersoner.

Skrivet av SM-LoD:

Skrivet av KKay:

Du måste ha en aktiv adapter, tror inte den där är det.

Som KKay säger så behöver du en aktiv adapter och den där är inte det. Titta istället under denna sida där flera olika aktiva adaptrar listas. Välj med kontakter som passar ditt behov (DVI/HDMI för skärm och DP/mDP för grafikkort). XFX-modellerna är de du bör kolla på om det är Inets utbud som gäller: http://www.inet.se/kategori/257/adapter

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

Och det är 1920x1080 per skärm. Dock så skall Single Link klara av 1920x1200

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Inaktiv

Eyefinity-instruktionerna har uppdaterats i första inlägget för att passa bättre med det uppdaterade gränssnittet i 2011 års CCC. Meddela gärna om ni hittar något fel eller något som helt enkelt saknas eller dylikt.

Permalänk
Medlem

En liten fråga som säker är för banal för att ställa, men jag har ett grafikkort i min dator. GeForce 570 GTX. Har just nu 2st skärmar via DVI. Om jag skulle vilja lägga till en skärm till, så har jag ett ledigt uttag på kortet, för HDMI. Om jag köper en skärm till, kopplar in den via HDMI uttaget, kommer detta att vara kompatibelt och fungera bra eller rekommenderas det att man köper ett grafikkort till eller ett med displayportar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buttlern:

En liten fråga som säker är för banal för att ställa, men jag har ett grafikkort i min dator. GeForce 570 GTX. Har just nu 2st skärmar via DVI. Om jag skulle vilja lägga till en skärm till, så har jag ett ledigt uttag på kortet, för HDMI. Om jag köper en skärm till, kopplar in den via HDMI uttaget, kommer detta att vara kompatibelt och fungera bra eller rekommenderas det att man köper ett grafikkort till eller ett med displayportar?

Du måste köpa ett till kort för att kunna köra tre skärmar då Nvidias single-GPU kort endast klarar max två skärmar per kort. GTX 590 har två GPU's i SLI och klarar således att köra tre skärmar. AMD's kort klarar av flera skärmar på ett enda kort.

Ett till GTX 570 är nog den bättre lösningen för dig då du redan har ett sådant kort alternativt se över alternativen av Nvidias och AMD's kommande 28nm-serier.

Permalänk

Hittar inte tredje skärmen

Hej,

Har skumläst tråden (den börjar bli väldigt lång). Mitt problem är att jag hittar inte mer än två skärmar! Jag har en aktiv displayport adapter till DVI, jag har övriga via DVI anslutningar. Rycker jag ena DVI skärmen hittar den genast den andra, sätter jag i den igen så hittas bara den jag ryckte.

Mitt kort är ett ASUS HD 6970 och jag kan för mitt liv inte hitta någon som hellst beskrivning på hur jag ska göra för att hitta tre skärmar! Enligt ASUS ska kortet klara 6(!) skärmar, så tre borde ju vara en enkel match. Jag utgår ifrån att för att köra sex skärmar så måste jag ha fyra displayport skärmar (alternativt aktiv displayportadaptrar) men jag borde väl kunna få tre att fungera med 2x DVI 1x Aktiv DisplayPort adapter > DVI.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av GingerSwede:

Hej,

Har skumläst tråden (den börjar bli väldigt lång). Mitt problem är att jag hittar inte mer än två skärmar! Jag har en aktiv displayport adapter till DVI, jag har övriga via DVI anslutningar. Rycker jag ena DVI skärmen hittar den genast den andra, sätter jag i den igen så hittas bara den jag ryckte.

Mitt kort är ett ASUS HD 6970 och jag kan för mitt liv inte hitta någon som hellst beskrivning på hur jag ska göra för att hitta tre skärmar! Enligt ASUS ska kortet klara 6(!) skärmar, så tre borde ju vara en enkel match. Jag utgår ifrån att för att köra sex skärmar så måste jag ha fyra displayport skärmar (alternativt aktiv displayportadaptrar) men jag borde väl kunna få tre att fungera med 2x DVI 1x Aktiv DisplayPort adapter > DVI.

Beskriv ditt kopplingschema mer noggrannt? Det borde vara något sådant här för dig?

Grafikkort - > skärm
Mini-dp - aktiv dp adapter - DVI
DVI - vanlig dvi kabel - DVI

Så när du är inne i CCC (Desktop management/Creating and arranging desktops) och försöker skapa eyefinity gruppen så ser du inte följande bild med tre skärmar utan bara två?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av GingerSwede:

Mitt problem är att jag hittar inte mer än två skärmar! Jag har en aktiv displayport adapter till DVI, jag har övriga via DVI anslutningar. Rycker jag ena DVI skärmen hittar den genast den andra, sätter jag i den igen så hittas bara den jag ryckte.

1000% säker på att du har en aktiv adapter? Vilken använder du?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Lan:

Beskriv ditt kopplingschema mer noggrannt? Det borde vara något sådant här för dig?

Grafikkort - > skärm
Mini-dp - aktiv dp adapter - DVI

Jag har:

• Displayport > Aktiv Displayportadapter till DVI

• DVI > DVI kabel som blir VGA

• DVI > DVI som blir VGA

Om jag inte kan köra DVI > VGA kommer jag att sälja en skärm om någon behöver ;).

Skrivet av Lan:

Så när du är inne i CCC (Desktop management/Creating and arranging desktops) och försöker skapa eyefinity gruppen så ser du inte följande bild med tre skärmar utan bara två?

Ser ut såhär:

Jag har provat att klicka på "Detect Displays" utan lycka (så behöver ingen fråga det).

[QUOTE=Roger W;11233976]1000% säker på att du har en aktiv adapter? Vilken använder du?[/QUOTE]

Mer än 1000%, använder denna:
Länk till tillverkarsidan sapphire.

Trodde det gick att använda DP - DVI tidigare, så jag svor när jag behövde lägga 300:- till på en adapter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av GingerSwede:

Vad kör du för skärmar? Tillverkare, storlek och upplösning?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GingerSwede:

Jag har:

• Displayport > Aktiv Displayportadapter till DVI

• DVI > DVI kabel som blir VGA

• DVI > DVI som blir VGA

Om jag inte kan köra DVI > VGA kommer jag att sälja en skärm om någon behöver ;).

Ser ut såhär:
http://code-monkey.se/ccc.png

Jag har provat att klicka på "Detect Displays" utan lycka (så behöver ingen fråga det).

Mer än 1000%, använder denna:
Länk till tillverkarsidan sapphire.

Trodde det gick att använda DP - DVI tidigare, så jag svor när jag behövde lägga 300:- till på en adapter.

Är det två CRT-skärmar du försöker använda? Eller är det LCD's med enbart VGA? Du får alltså bild genom adaptern? Får du bild med enbart VGA-anslutna skärmarna på bägge DVI-portarna?

Jag har för mig att HD6900-serien endast stödjer en VGA då ena DVI-porten är Single-Link och endast digital (DVI-D). Den andra är dual-link och DVI-I, tar både DVI och VGA via adapter. HDMI tar endast digitalt medans DisplayPort klarar bäggedera med rätt adapter. Jag är inte helt säker på om nu allt detta stämmer helt men ska ta en titt och se om jag hittar något. Troligen borde du kunna kunna använda en mDP till VGA-adapter för att koppla in den andra CRT-skärmen.

Den nedre DVI-porten har VGA stansat i I/O-plåten. Den övre saknar flertalet stift och ska vara den som är DVI-D och som inte klarar VGA-anslutningar. Exakt vilken modell är det du har av ditt grafikkort?

Permalänk

Tjena
funderar på att köpa nya kort och köra eyefinity, undrar dock om det är värt att köpa 2st 6950, eller om man _ska_ vänta på 7000 serien
6950:http://www.inet.se/artikel/5409089/xfx-radeon-hd6950-2gb

Mvh//Alle

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av Lan:

Vad kör du för skärmar? Tillverkare, storlek och upplösning?

• Acer x229w

• Acer v223hq

• BenQ G2220HD

Skrivet av anders190:

Är det två CRT-skärmar du försöker använda? Eller är det LCD's med enbart VGA? Du får alltså bild genom adaptern? Får du bild med enbart VGA-anslutna skärmarna på bägge DVI-portarna?

Det är enbart LCD, den ena har enbart VGA ingång, den andra har DVI och VGA, men DVI kablarna var slut när jag var och köpte den, så det blidde en DVI - VGA kabel. Ska jag testa med en ren DVI kabel då?

Skrivet av anders190:

Den nedre DVI-porten har VGA stansat i I/O-plåten. Den övre saknar flertalet stift och ska vara den som är DVI-D och som inte klarar VGA-anslutningar. Exakt vilken modell är det du har av ditt grafikkort?

Problemet är ju det att jag får bild från båda, dock kan jag inte ha båda DVI-output samtidigt och få bild av dem.

Exakt modell är:
EAH6970 DCII/2DI4S/2GD5... Jag tror jag äntligen har fått tillräckligt med vägledning för att se vad problemet är.

Detta är min tes av vad jag ska göra:
Köpa en ren DVI kabel och koppla in den skärmen som har DVI ingång med (bortsett från den jag har som jag har kopplat via DP, den ska jag ha som den är). Koppla in VGA skärmen till den skärmen som det är stansat "VGA" på (vilket borde ha gett mig en ledtråd).

Det finns två alternativ som jag kan välja på kortet med hjälp av en liten "switch" på sidan. Denna skall vara ställd till läge för "single link DVI" på kortet så kan jag dessutom använda min displayport som finns där ovanför.

Pling, så hade poletten trillat ner och problemet var egentligen mer lättlöst än jag trodde när jag väl blev pekad åt rätt håll (om nu detta löser mitt problem).

Får tacka alla för hjälpen och möjligheten att ta del av er kunskap :).

------------------------------------------------------------------------
Ledsen för lång post, men ville inte dubbelposta
------------------------------------------------------------------------

För andra som kan få liknande problem, här är vad som krävdes för att få det att fungera för mig.

Två av skärmarna har DVI ingånger en har enbart VGA.

Den ena skärmen med DVI ingång kopplade jag direkt till grafikkortet.
Andra skärmen med DVI ingång kopplades till grafikkortet via en aktiv DisplayPort till DVI adapter.
Tredje skärmen kopplades via en adapter som ger DVI till VGA direkt in i VGA ingången. Det var kinkigt vilken det var, men som tidigare nämnts så hade mitt kort ett stansat "VGA" på ena utgången.

Switchen som jag hade på kortet är ställt för "single link" för att hålla alla displayport utgångar aktiva.

Jag köpte av misstag en DVI-D Dual link kabel, tog bort de fyra piggarna runt den platta anslutningspiggen med en tång och det fungerade alldeles utmärkt även om det överallt står att en DVI-D inte fungerar på en DVI-I anslutning.

Permalänk
Medlem

Har lite problem med mitt Eyefinity (tror jag).

Allt har egentligen fungerat utmärkt men igår när (andra dagen, andra spelet jag lirar) spelade BFBC2 så märker jag efter ett tag att hela (alla tre) skärmarna emallanåt blir helt svarta. Det är inget lagg eller freeze eller andra problem utan det känns helt enkelt som att spelet emellanåt matar ut en svart frame mitt i allt.

Någon som har tipps/förslag? Kan det vara glapp i en kabel?

Permalänk
Moderator
Moderator

[QUOTE=XxX watercooling;11234470]Tjena
funderar på att köpa nya kort och köra eyefinity, undrar dock om det är värt att köpa 2st 6950, eller om man _ska_ vänta på 7000 serien
6950:http://www.inet.se/artikel/5409089/xfx-radeon-hd6950-2gb

Mvh//Alle :)[/QUOTE]

Det är svårt att säga då AMD inte sagt något specifikt om vilka HD7 kort som ska lanseras i år eller exakt när. Vi har inga uppgifter för hur de presterar ännu heller så vet inte vad det blir att vänta sig. Man gissar ofta att lanseringen blir i september/november och att det är ersättare till mellansegmentet som ska först ut och att vi får vänta på ersättarna för 6970 till 2012.

2st 6950 bör stå sig ett bra tag dock, oavsett vad som kommer så det är inget dåligt köp. Själv väntar jag på att uppgradera mitt 5970 till 7xxx serien, har inte tyckt det varit värt det i 6xxx serien för det gett mig för lite prestandavinst.

Skrivet av GingerSwede:

[LIST]...

Excellent hjälpande post, älskar att man postar bekräftade lösningar på sina problem!

Skrivet av SM-LoD:

Har lite problem med mitt Eyefinity (tror jag).

Allt har egentligen fungerat utmärkt men igår när (andra dagen, andra spelet jag lirar) spelade BFBC2 så märker jag efter ett tag att hela (alla tre) skärmarna emallanåt blir helt svarta. Det är inget lagg eller freeze eller andra problem utan det känns helt enkelt som att spelet emellanåt matar ut en svart frame mitt i allt.

Någon som har tipps/förslag? Kan det vara glapp i en kabel?

Knepigt att du inte får några felmeddelande i bakgrunden (link error eller dylikt), det där har jag inte råkat ut för. Kan du beskriva din setup, kopplingar, hårdvara, om du använder en adapter, vilken sort? Hjälper oss att felsöka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Du måste köpa ett till kort för att kunna köra tre skärmar då Nvidias single-GPU kort endast klarar max två skärmar per kort. GTX 590 har två GPU's i SLI och klarar således att köra tre skärmar. AMD's kort klarar av flera skärmar på ett enda kort.

Ett till GTX 570 är nog den bättre lösningen för dig då du redan har ett sådant kort alternativt se över alternativen av Nvidias och AMD's kommande 28nm-serier.

Jag hann snappa åt mig ett http://cdon.se/hemelektronik/gainward_geforce_gtx_580_-__3072... för 3,3k när det var på rea. Kan man spela med två skärmar på endast ett sånt kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gely:

Jag hann snappa åt mig ett http://cdon.se/hemelektronik/gainward_geforce_gtx_580_-__3072... för 3,3k när det var på rea. Kan man spela med två skärmar på endast ett sånt kort?

Inget jag skulle rekommendera i exp fps spel. Då får du siktet i mitten dvs i kanten.

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gely:

Det går, men det är inte kul, i något spel

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Inget jag skulle rekommendera i exp fps spel. Då får du siktet i mitten dvs i kanten.

Haha, tänkte inte alls så långt!! Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

få bakgrundsbilden att sträcka sig över alla skärmar

hej
har 3 x 1080p skärmar inkopplade och en total upplösning på 5760 x1080 pixlar
om jag använder en bakgrundbild som är i samma upplösning så ser de ut så här

så här ser bilden ut från början

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e428ee7c2fcd_02627_viewfrombreitenstein_5760x1080%20%281%29.jpg

någon som vet hur man får ut bilden över alla skärmar istället för att bara få ett smalt sträck på en skärm?

tacksam för svar
/qwq

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av QwQ:

hej
har 3 x 1080p skärmar inkopplade och en total upplösning på 5760 x1080 pixlar
om jag använder en bakgrundbild som är i samma upplösning så ser de ut så här
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e428f199b2bc_screenshot.22...

så här ser bilden ut från början

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e428ee7c2fcd_02627_viewfrombreitenstein_5760x1080%20%281%29.jpg

någon som vet hur man får ut bilden över alla skärmar istället för att bara få ett smalt sträck på en skärm?

tacksam för svar
/qwq

Jag har inga problem att få den över tre skärmar. Vad kör du för multiskärmslösning? Borde nog kolla dina inställningar överlag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Jag har inga problem att få den över tre skärmar. Vad kör du för multiskärmslösning? Borde nog kolla dina inställningar överlag.

kör eyefinity
verkar ha fått det fått det att fungera nu dock så blir den ett sträck igen när jag växlar mellan eyefinity och det vanliga läget fast det kanske e normalt?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av QwQ:

kör eyefinity
verkar ha fått det fått det att fungera nu dock så blir den ett sträck igen när jag växlar mellan eyefinity och det vanliga läget fast det kanske e normalt?

Bilden har samma storlek men windows försöker justera den så du får plats med den på en skärm, alltså blir den mindre. Det har att göra med inställningarna i skrivbordet så det är normalt ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Bilden har samma storlek men windows försöker justera den så du får plats med den på en skärm, alltså blir den mindre. Det har att göra med inställningarna i skrivbordet så det är normalt ja.

okej tack för hjälpen Lan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

När du har ställt in Eyefinity så går du in på "Förval" och trycker på "Lägg till förval", då skapas en profil som du kan döpa t.ex. Eyefinity Du kan göra likadant för läget utökat.
Så har jag gjort iaf

Har skaffat tre Dell U2311H och är jättenöjd än sålänge, vilken inlevelse man får i spelen! Gillar dock inte riktigt att spela FPS (har iofs bara testat BFBC2) med de tre då jag inte kan köra högre än 60 hz och det är ett problem för mig, måste ha 75 då det annars känns lite efter. Har inte heller en sprillans ny dator så FPS:en blir rätt dålig när jag kör tre skärmar så i just FPS kommer jag fortsätta med en. Jag köpte dock skärmarna för att ha i Windows samt andra spel där FPS/hz inte är så pass betydande, som bilsimulatorer, så jag är helnöjd med beslutet att äntligen "ta steget"!

Det enda jag har problem med är det som KKay levererar en möjlig lösning till ovan, vilket är att gå från vanligt utökat skrivbord till Eyefinity, och sedan tillbaka igen. Jag lyckas verkigen inte få rätt på detta med presets/förval i CCC.

Om jag förstår rätt så skapar jag en Eyefinity-grupp och ställer in så att allt är rätt, och sedan klickar jag helt enkelt på "add preset", fyller i namn m.m. och sedan trycker jag på save? Samma sak när man ändrat tillbaka? (Förresten, vilket otroligt meck det är! Värst är det via Windows "screen resolution" om man går från Eyefinity och vill ha huvudskärm i mitten med de andra utökade. Kan inte ens förklara hur dumt det är...)

Har testat flera gånger och generellt så kommer det inte hända något när jag klickar/dubbelklickar på mina sparade presets, men en gång lyckades den ändra från Eyefinity till att visa samma bild på alla tre skärmar, vilket jag alltså inte skapat något preset för att göra.

Någon som har en aning om vad jag gör fel/hur jag kommer runt det? Hade ju varit jäkligt smidigt att bara trycka ett kortkommando så ändras det till Eyefinity o.s.v., och att sedan kunna göra likadant tillbaka igen.

Tack på förhand!

Edit: Efter att ha hållt på lite till så verkar jag ha en fungerande preset till att gå till huvudskärm i mitten med utökade till vänster och höger. Men när jag trycker på min Eyefinity-preset så blir det samma bild på alla tre skärmar, och byter jag då tillbaka till min "extended-preset" så blir det rätt igen.

Edit2: Testade en gång till igen, och nu fungerade det att byta från Eyefinity till extended, och sedan tillbaka igen. Har jag äntligen fått rätt på det tro? Konstigt nog har jag dock inte gjort något annorlunda någongång, vad jag vet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_:

Jag har också problem med detta ibland, speciellt när jag ska ändra från Eyefinity till utökat. Verkar bugga en hel del :/

Visa signatur

#framtiden