Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Funderingar kring receiver å högtalare!

Permalänk

Funderingar kring receiver å högtalare!

Hejsan!

Jag har en yamaha RX-V457 receiver(6:1) Denna receiver tillåter 4 frontar. A kanal =4 eller 8 0hm B kanal= 8 eller 16 ohm
Till denna har jag även 2 högtalarpar, ena paret på 300 watt-4 ohm. Det andra paret är på 190 watt-8 ohm. Nu till min lilla fundering, jag har mina 300 wattare inkopplade som frontar i A kanalen, när jag försöker koppla in 190 wattarna i B kanalen och sedan spelar så stängs apparaten av!

Vad beror detta på tror ni? Måste det vara samma ohmtal på båda högtalarna? Eller klarar inte receivern av det bara?

Ty!

Permalänk
Skrivet av danson-94:

Hejsan!

Jag har en yamaha RX-V457 receiver(6:1) Denna receiver tillåter 4 frontar. A kanal =4 eller 8 0hm B kanal= 8 eller 16 ohm
Till denna har jag även 2 högtalarpar, ena paret på 300 watt-4 ohm. Det andra paret är på 190 watt-8 ohm. Nu till min lilla fundering, jag har mina 300 wattare inkopplade som frontar i A kanalen, när jag försöker koppla in 190 wattarna i B kanalen och sedan spelar så stängs apparaten av!

Vad beror detta på tror ni? Måste det vara samma ohmtal på båda högtalarna? Eller klarar inte receivern av det bara?

Ty!

Kan mycket väl vara så att du överbelastar allt , om mitt minne inte sviker så pressar transistorn i denna bara fram 360watt per kanal
och dina högtalare på 190w 8 Ohm är ganska tungdrivna ,
sen kan det helt enkelt vara så att den bara är designad att köra en kanal åt ggn

har du nån lampa eller nått som tänds när den klipper ifrån?

Permalänk

360 watt, stämmer bra det!

njae vet ej, det klickar till å sedan stängs den av.

Permalänk
Skrivet av TwentyFourSeven:

Kan mycket väl vara så att du överbelastar allt , om mitt minne inte sviker så pressar transistorn i denna bara fram 360watt per kanal
och dina högtalare på 190w 8 Ohm är ganska tungdrivna ,
sen kan det helt enkelt vara så att den bara är designad att köra en kanal åt ggn

har du nån lampa eller nått som tänds när den klipper ifrån?

Hur ser du att högtalarna är tungdrivna? "8 Ohm"? Jag har ett par väldigt lättdrivna 8 Ohmare; 96 dB 1 W / 1 m.

Det är inte så enkelt att det kortsluts?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Precis som blomqvist säger så låter det som att du fått kortis över högtalarterminalerna. Kolla så att verkligen alla kardeler hamnat rätt.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Hur ser du att högtalarna är tungdrivna? "8 Ohm"? Jag har ett par väldigt lättdrivna 8 Ohmare; 96 dB 1 W / 1 m.

Det är inte så enkelt att det kortsluts?

för att i regel så brukar 8 0hm vara tungdrivet,

Permalänk

normalt kan man bara driva 8ohm (och uppåt) på bägge terminalerna annars blir det kortis ändå, sedan kan billiga 8ohm högtalare falla ner på 4ohm med, fast du har väl inte billiga högtalare:)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyFourSeven:

för att i regel så brukar 8 0hm vara tungdrivet,

Fail! Högre impedans ger en lättare förstärkarlast. Dessutom säger impedansen ingenting om hur lätt eller tungdriven en högtalare är, det mäts i dB/W/1m.

Typo..
Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Skrivet av TwentyFourSeven:

för att i regel så brukar 8 0hm vara tungdrivet,

Aa, nae. Finns ingen sådan regel.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar om en liten Yamaha som ska ge 85W ? enligt brochyren, (Dessutom är nog 85W glädjesiffror det också, det står inte vilken mätnorm de använt, men broschyren motsäger sig själv, 360W-förluster - (dsp, försteg)/6 ger nog snarare en verklig kontinuerlig uteffekt på ca 50W/kanal om man lastar alla kanalerna samtidigt.)
Parallelkopplade högtalare på en liten receiver är ingen hit, speciellt inte på en strömsvag modell, det kanske funkar om man spelar svagt, men att lasta den med en summa impedans på kanske <2ohm är den inte konstruerad för. Och varför vill man ha 2 par framkanaler inkopplade och spela på dem samtidigt? det kan bara ge sämre ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga.

Du har fyra utgångar på "samma" effektsteg. (A & B)
Du kan välja vilka du vill använda fritt men kör du med båda så blir det samma sak som om du skulle koppla båda högtalarna till en anslutning.

Det du gör då är att parallelkoppla vilket betyder att du halverar impedansen (ohm).
Om vi hårddrar detta o säger att du kopplar på en jakla massa högtalare så kommer du ned till, i princip 0 ohm = kortslutning.

Förstärkaren har inbyggda skyddskretsar för att förhindra att den skall ta skada o stänger av. Vilket är vad som händer för dig.
Detta har inget o göra med om den är dålig eller bra, den är bara inte konstruerad för impedansen du kopplar på.

Impedansen på en högtalare är också långt ifrån konstant. På en högtalare med en nominell impedans på 8ohm kan det variera kraftigt över olika frekvenser.