GTX 580 SLI Vilket kort är bättre?

Permalänk
Medlem

Har en Sparkle GTX 580 SLI i min bruk.. den ingick i min Taurus burk och jag undrar om den har en referenskylare ?

Sorry för att jag ställer frågan här!

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett twin frozr och funderar på ett till då mitt gtx 590 tog livet av sig.
Är det dumt att köpa ett till eller ska jag också satsa på ett referens och ett trejdeparts?
Har bra luftgenomströmmning i chassit så två twin frozr kanske funkar ändå?

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Har en Sparkle GTX 580 SLI i min bruk.. den ingick i min Taurus burk och jag undrar om den har en referenskylare ?

Sorry för att jag ställer frågan här!

Denna?
Isf är denna av referensmodell.

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clarko:

Har en Sparkle GTX 580 SLI i min bruk.. den ingick i min Taurus burk och jag undrar om den har en referenskylare ?

Sorry för att jag ställer frågan här!

Yepp, Sparkle kör referens.

Skrivet av Dozzeman:

Jag sitter på ett twin frozr och funderar på ett till då mitt gtx 590 tog livet av sig.
Är det dumt att köpa ett till eller ska jag också satsa på ett referens och ett trejdeparts?
Har bra luftgenomströmmning i chassit så två twin frozr kanske funkar ändå?

Två tredjemarknadskylare, speciellt 580's, ställer mycket höga krav på chassiventilation, och det kommer ändå ge höga temps på CPU. Jag skulle rekommendera att du köper referenskylare, och sätter det underst! Kommer ge lägre temperaturer både för GPU:erna och CPU:n. Sidofläkt rekommenderas.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Yepp, Sparkle kör referens.

Två tredjemarknadskylare, speciellt 580's, ställer mycket höga krav på chassiventilation, och det kommer ändå ge höga temps på CPU. Jag skulle rekommendera att du köper referenskylare, och sätter det underst! Kommer ge lägre temperaturer både för GPU:erna och CPU:n. Sidofläkt rekommenderas.

Okej, men har som sagt ett CM 690 II advanced där jag har följande in och utblås:
Insug:
140 mm front
120 mm front (egen moddad) Noctua
120 mm side Noctua Blåser rätt på grafikkortet/korten
Utblås:
120 mm back Noctua
2x 140 mm top Noctua
Så luften stömmar bra, enligt mig iaf.

Har ju en H70 till cpun, tror du ändå det kan bli för varmt?

Mvh

Dozzeman

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dozzeman:

Okej, men har som sagt ett CM 690 II advanced där jag har följande in och utblås:
Insug:
140 mm front
120 mm front (egen moddad) Noctua
120 mm side Noctua
Utblås:
120 mm back Noctua
2x 140 mm top Noctua
Så luften stömmar bra, enligt mig iaf.

Har ju en H70 till cpun, tror du ändå det kan bli för varmt?

Mvh

Dozzeman

Problemet är ju att båda grafikkorten kommer att dumpa värmen i chassiet ifall du kör på eftermarknadskylare på båda, vilket kommer att ge problem. För det första så kommer det övre grafikkortet behöva kyla till stor del med redan använd, uppvärmd, luft från den undre kortet, vilket absolut inte är optimalt. Sedan måste H70:n kyla med varmluft från BÅDA grafikkorten, när den blåser ut luften genom radiatorn.

Det kommer säkert att fungera, men det kommer märkas på temperaturerna, framförallt på CPU och GPU1.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Vet du någon kort med refernskylare som är hyffsat tyst?

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Sedan måste H70:n kyla med varmluft från BÅDA grafikkorten, när den blåser ut luften genom radiatorn.

Det kommer säkert att fungera, men det kommer märkas på temperaturerna, framförallt på CPU och GPU1.

Corsair rekomenderar/föreslår dock att man använder H70 som intake, gör det lite svårare att balansera in- och utluft men ärligt talat ser jag inget större problem. Kör själv på en H80 intake samt en 180mm Air Penetrator i fronten(utan några hårddiskburar) för luft till grafikkorten och det är knappt märkbar skillnad i temp mellan korten under spelande. Ett par C eller någon % rpm beroende på hur man ställer fläktarna. Men som du säger är det för varmt för att effektivt kyla CPU med chassiluft om man kör med två icke-referens kort.

Skrivet av Dozzeman:

Vet du någon kort med refernskylare som är hyffsat tyst?

Antar att alla bör ligga på samma nivå då de är byggda enligt referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Corsair rekomenderar/föreslår dock att man använder H70 som intake, gör det lite svårare att balansera in- och utluft men ärligt talat ser jag inget större problem.

Det verkar ju inte så smart.

Normalt vill du väl ha intake långt ned i lådan och utblås högt upp för att få ett naturligt luftflöde och inte kämpa mot det faktum att varm luft stiger utan jobba tillsammans med det.

Gör du tvärt om kommer väl H70 där den sitter normalt suga in stigande varmluft som grafikkorten precis blåst ut? :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ixos:

Det verkar ju inte så smart.

Normalt vill du väl ha intake långt ned i lådan och utblås högt upp för att få ett naturligt luftflöde och inte kämpa mot det faktum att varm luft stiger utan jobba tillsammans med det.

Gör du tvärt om kommer väl H70 där den sitter normalt suga in stigande varmluft som grafikkorten precis blåst ut? :S

..Och det är inte det enda problemet med att ha den som intake. Huvudproblemet, som jag ser det, är att radiatorn skitas igen av damm på ingen tid när man har den som intake.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

SKa testa SLI med en polares referenskort idag, ska se vilka temps det ger.

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det verkar ju inte så smart.

Normalt vill du väl ha intake långt ned i lådan och utblås högt upp för att få ett naturligt luftflöde och inte kämpa mot det faktum att varm luft stiger utan jobba tillsammans med det.

Gör du tvärt om kommer väl H70 där den sitter normalt suga in stigande varmluft som grafikkorten precis blåst ut? :S

Var aningen skeptisk själv när jag läste corsairs rekomendation men alla temps är lägre med denna konfiguration än tvärt om. Egentligen kämpar inget mot varandra heller, jag tvingar ju knappast kall luft nedåt. CPU betydligt kallare på bekostnad av någon ynka(om ens det) grad i chassit. För grafikkorten ser jag 0C skillnad, de är övermättade av ny luft APn i fronten. Jag har mätt lufttemp på olika ställen i chassit och det skilljer knappast något.

Skrivet av Leifson:

..Och det är inte det enda problemet med att ha den som intake. Huvudproblemet, som jag ser det, är att radiatorn skitas igen av damm på ingen tid när man har den som intake.

Knappast ett problem, har löstagbart filter på utsidan så radiatorn blir t.o.m damfriare än vid utblås då den skulle matas med allt som fallit ner genom taket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vact:

Knappast ett problem, har löstagbart filter på utsidan så radiatorn blir t.o.m damfriare än vid utblås då den skulle matas med allt som fallit ner genom taket.

Med dammfilter så hindrar du luftflödet såpass mycket att du ändå tjänar på att ha den som utblås i nästan alla fall.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Med dammfilter så hindrar du luftflödet såpass mycket att du ändå tjänar på att ha den som utblås i nästan alla fall.

Nej, faktum är att jag kan inte ens se någon temp skillnad om jag tar av dammfiltet under pime95. Kör med ett filter från DEMCiflex som är betydligt tätare än filtret som sitter i fronten från corsair dessutom.

Jag byter minst 5C på CPU mot kanske max 1-2 grader i chassit, och såg ingen skillnad på grafikkorten, ganska enkelt val. Mata grafikkorten och CPU med ny luft är klart mycket bättre än att ha ett perfekt luftlöde i chassit, i varje fall i ett 650D där jag har rivit ut allt jag inte behöver.

Permalänk
Medlem

Har testat lite nu med ett referens och ett Twin frozr, NÄr jag ändrade fläktkurvan så blev det rätt behagliga temps. TFII kortet maxade 64 c efter ca 1.5 h BC2 och referens 68. Dock låter det en del från refernskortet, men det kanske man kan leva med med tanke på prestandan NU körde jag dock ett referens som har samma frekvens som TFII koret, men vad händer om man köper ett som ligger på lägre? Klockar det ena ner sig automatiskt då?

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dozzeman:

Har testat lite nu med ett referens och ett Twin frozr, NÄr jag ändrade fläktkurvan så blev det rätt behagliga temps. TFII kortet maxade 64 c efter ca 1.5 h BC2 och referens 68. Dock låter det en del från refernskortet, men det kanske man kan leva med med tanke på prestandan NU körde jag dock ett referens som har samma frekvens som TFII koret, men vad händer om man köper ett som ligger på lägre? Klockar det ena ner sig automatiskt då?

De anpassar sig efter varandra,det lägre klockar upp sig om det kan, annars klockar det andra ned sig

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

De anpassar sig efter varandra,det lägre klockar upp sig om det kan, annars klockar det andra ned sig

Av ren nyfikenhet så har jag ett ASUS GTX580 Direct CU II, Asus P8P67 Pro REV B3 samt ett Fractal Design Arc. Kan även jag köra med ett GTX580 med referenskylare längst ner och Asus GTX580 högst upp i framtiden? Kan då köra insug i fronten som blåser rätt på grafikkorten samt insug på sidan. Värt att nämna är att jag även har en Antec Kũhler 620 som CPU-kylare.

Tacksam för svar ^^

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RedRetro:

Av ren nyfikenhet så har jag ett ASUS GTX580 Direct CU II, Asus P8P67 Pro REV B3 samt ett Fractal Design Arc. Kan även jag köra med ett GTX580 med referenskylare längst ner och Asus GTX580 högst upp i framtiden? Kan då köra insug i fronten som blåser rätt på grafikkorten samt insug på sidan. Värt att nämna är att jag även har en Antec Kũhler 620 som CPU-kylare.

Tacksam för svar ^^

Om du kör på mörkblåa + svarta portarna så ska det gå, då kvävs inte kylaren.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Om du kör på mörkblåa + svarta portarna så ska det gå, då kvävs inte kylaren.

Japp och då snackar vi 5% lägre prestanda än om det hade varit 8x + 8x. Om så är fallet kan jag absolut leva med det
Dock snackar vi om långt in i framtiden, 1-2 år kanske. Datorn är inte ens ihopbyggd ännu då inet har förlängd leveranstid p.g.a. flytt.

Återigen, tack för svaret.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RedRetro:

Japp och då snackar vi 5% lägre prestanda än om det hade varit 8x + 8x. Om så är fallet kan jag absolut leva med det
Dock snackar vi om långt in i framtiden, 1-2 år kanske. Datorn är inte ens ihopbyggd ännu då inet har förlängd leveranstid p.g.a. flytt.

Återigen, tack för svaret.

Inte säker på om det ens blir 4x. Står att den har 3 16x, och Dual 8x + 4x, så kanske är 8x på alla.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Inte säker på om det ens blir 4x. Står att den har 3 16x, och Dual 8x + 4x, så kanske är 8x på alla.

Ah, trevligt om så är fallet. But then again, 5% more or less makes no difference to me. Kraften i 2 GTX 580 lär räcka ett tag till när den tiden kommer.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

jag köpte zotac gtx 580 referens för sli setup. Rekommenderar den starkt som satan!

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB