Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Okej jag ska göra det enkelt (formatera)?

Permalänk
Medlem

Okej jag ska göra det enkelt (formatera)?

Tänkte formatera om datorn i och med en uppgradering på radeon 6870 650watt nätaggregat och nytt chassi, dock det är ju en märkesdator så hur gör jag för att formatera? Trycker Start>Högerklicka på dator>hantera>diskhantering>Hp:C högerklicka> Kan inte trycka på formatera? Så hur gör jag? Jag har ingen windows 7 skiva eller något sådant.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

Du behöver en OS-skiva om du ska formatera. Vart hade du tänkt ''komma'' in i sen? Formaterar du så tar du bort OS. Sedan kan du inte formatera medan du är inne i windows vad jag vet. Hade du tänkt formatera pga grafikkortet så använd bara drivesweeper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Du behöver en OS-skiva om du ska formatera. Vart hade du tänkt ''komma'' in i sen? Formaterar du så tar du bort OS. Sedan kan du inte formatera medan du är inne i windows vad jag vet. Hade du tänkt formatera pga grafikkortet så använd bara drivesweeper.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte formatera då den kommer göra den lite snabbare har knappt någon plats kvar, eller jo jag har faktiskt en bränd windows 7 inte crackade en windows 7 ultimate 100% genuine där man tagit bort ei.cfg filen för att kunna använda den till vilken version man vill så man slipper ha massa olika skivor. Funkar det? Men måste man inte aktivera sin licens igen? Jag har ju OEM?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

Om det nu är en HP, Dell eller annan märkesdator och du vill göra en ominstallation så brukar det finnas ett alernativ med en av F knapparna för att starta i det läget.

Du kan inte formatera din systemdisk när den andvänds, varför ska du formatera dvs ta bort all befintlig data?

Permalänk
Medlem

Var ska jag ladda ner drive sweeper och vad ska jag kryssa i för att ta bort?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

Klart att min fråga borde ha varit - Det är en ominstallation du vill göra va ? inte en formatering som bara tar bort allt väl?

Men återigen märkesdatorer har oftast en restore partition som man kan starta reparationer/ominstallationer från via någon F knapp, står garanterat på modellens hemsida vilken knapp man ska trycka på.

Permalänk
Medlem

Ingen märkes datorn levereras med skivor längre. Du måste lära dig att LÄSA meddelandena som dyker upp på skärmen INNAN du pumpa nästa och avbryt. Speciellt första dan då den bad dig stopp in tomma DVD skivor för att bränna Windows återställnings skivorna du inte har.

Dator tillverkarens verktyg för att skapa DVD skivorna hittar du någonstans (en mapp med deras namn) under Start / Alla Program. Vet du inte vilken det är så startar du en i taget och LÄSER texten tills du hittar rätt verktyg.

Du bör bränna DVD skivorna för den gömda partitionen som SkalmanBC snackar om (slutar att funka) sabbas av vissa virus, olika fel, korrupt Windows partitionen, använt andra DVD skivor än dator tillverkarens för att installerat om mm. JA, Köpta original Windows skivor från Microsoft sabbar också tillverkarens gömda återställnings partition.

DVD skivorna återskapar den gömda partition som vilket är användbart om man bytt hårddisk av olika anledningar.

Permalänk
Medlem

http://imageshack.us/f/692/namnlstp.png/ något av dom sakerna som jag kan använda?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig? Sitter här med grejerna och vill formatera om innan jag börjar kan jag använda hps egna sån? Och man behöver inte skriva in licens nyckel igen? Sen en fråga till ska jag första sätta i komponenterna sen formatera om eller formatera om förre? Använder hp support assistant och återställer till fabriksinställingarna enklast

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Prova med att starta om datorn och när den startar upp igen så tryck på F11 tangenten, nu bör du kunna välja HP Recovery Manager, läs och följ anvisningarna som du får.

Här är en länk som jag hittade för HP http://www.ehow.com/how_4814366_boot-hp-recovery-partition.ht...

Visa signatur

janee