Permalänk
Medlem

Scratch bygge - TräFem

Nytt bygge på gång (igen).
Fortsätter på min inslagna bana med trä chassin, denna gången blir det svart ock ek igen. Förra gången var det svart fuskläder, nu blir det matt svart istället.
Formen på bygget blir, hmmm, se på bilderna istället
Mitt förra bygge gjorde jag helt utan någon planering och kan erkänna att det inte blev helt lyckat hela vägen... Denna gången är det planerat in i minsta detalj (nästan i alla fall )
Till skillnad från förra burken, vilket jag fick en del försåtlig kritik för, har jag "gömt" alla kablar vilka kommer dras ut genom foten.
Nog snack, över till bilder.

Några detaljer skiljer från den slutliga ritningen.

Allt som går att öppna.
det som inte syns på bilderna är HDD racket. Den kommer placeras i den vertikala delen och rymmer 4st 3,5" diskar

Första inköpet, en mATX moderkortsplatta från Lian Li.

Nu med "rätt" färg"

Lite av råmaterialet, ohyvlad ek och färdig hyvlad.

En av bitarna som kräver lite mer bearbetning. Skall monteras 2st 120mm fläktar, en fläkt kontroller, en "anslutnings panel" och även on/off.
Dom delarna som inte är ek (allt som blir svart målat) är tillverkat i största del av 16mm MDF. I toppen kommer det även monters plexiglas under gallret. Gallren förresten kommer också tillverkas i ek.

Fläktkontroller från Scythe och en panel från Silverstone

Panelen utan höljet.

Efter mer arbete på samma bit blev detta resultatet.

En till fläkt hållare som skall sitta i toppen på burken. Både denna delen och den andra delen med fläktar och paneler är gjorda i 16+3mm MDF (ihop limmade).

Sätter ihop dom båda sidorna av massiv ek. Den ena biten ligger löst bara för att få biten som limmas i rätt position.
Bitarna har jag tvingat fast i bordet för dom inte skall bågna när jag dra ihop dom med knektarna.

Får se hur mycket mer jag hinner med nästa vecka innan semestern

Trevlig helg.

Permalänk
Medlem

Med ek kan väl inget gå fel? Ytterliggare ett intressant bygge som kommer att följas. Skissen visar tydligt att det här kommer att bli något speciellt.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Med ek kan väl inget gå fel? Ytterliggare ett intressant bygge som kommer att följas. Skissen visar tydligt att det här kommer att bli något speciellt.

Jepp, ek är ett vackert träslag, kan vara lite svårjobbat i tanke på att det är ganska hårt.
Funderar även på att röka eken vilket jag testade på ett annat projekt, blir riktigt fin färg på eken då.

Permalänk

Ser ju awesome ut
Väntar på resultat!

Permalänk

Fett!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk
Medlem

Trä chassin kan inte gå fel om man väljer fint träslag.

Permalänk
Hedersmedlem

Rök på bara Det blir riktigt snyggt då.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Kul med ett nytt Kryll projekt!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Väntar spänt på resultatet

Permalänk
Medlem

Får som sagt se hur mycket jag hinner med innan jag dra på semester. Hade varigt riktigt trevligt med en egen verkstad så man kunde pyssla hur mycket man ville

Om någon skulle vara mer intresserad av hur SketchUp ritningarna ser ut så finns dom här.
Google Docs

Permalänk
Medlem

Påbörjade tillverkning av alla galler, kommer ta tid. Lite drygt 130st ribbor skall tillverkas, såga, hyvla och putsats sen göra ramar och fästen för alla ribbor.

Fick i alla fall sågat och hyvlat upp massa ribbor idag. 5x10mm, ek förstås.

Slängde även på lite färg på mina HDD hållare, även gjort ett par fästen till dom (glömde ta bild på det, postar när dom är ihop satta).

Permalänk
Medlem

Fortsatte att arbeta med gallren idag, fy fan vilket trist moment och vilken tid det tar.

Den här biten kommer strimlas upp och kapas till och fungerar som hållare för alla ribbor.

Har även fortsatt arbetet på själva stommen och provmonterade allt för första gången.

Permalänk
Medlem

Fan vad duktig du är! Följer detta stenhårt!

Permalänk
Medlem

Monterat klart HDD racket och fixat en fastsättnings anordning i chassiet. Racket rymmer som sagt 4st 3.5" diskar (eller 6st 2.5" diskar)

Dom två "klossarna" hålls fast av samma typ av beslag som man kan använda att hänga upp små skåp på en vägg och låses sen fast med en liten ek ribba. Tror bilden förklara ganska bra hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Fasiken vilken cool design Även om jag föredrar alu/plåt så tror jag att detta kommer bli skit bra Ek kan som sagt aldrig gå fel

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

fasen, den blev ju riktigt grym;)

Fortsätter du så här så får det en 5+ i galleriet (anar att det hamnar där):)
Och som dom andra säger, det ser lite annorlunda ut, på ett positivt sätt så klart;)

Lycka till, och detta kommer följas:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Var på jobbet sista dagen igår och har nu 3 underbart slappa semester veckor att se framemot
Har i alla fall hunnit med att fixa till ramar/fästen för gallren och alla ribborna.

Ramen till "fronten". I själva ramen har jag fräst ut ett spår där jag limmat in "tänderna" som håller själva ribborna till gallret.

Även övre och undre delen på lådan där moderkortet och PSUn sitter har jag satt fast fästena för galler.

Det som är kvar att göra efter semestern är att göra klart gallren, putts, måla, lacka och sätta ihop allt (plus lite andra små detaljer).
Och självklart blir det ett galleri när allt är klart.

Permalänk
Medlem

Vackert jobb Kryll! Liknar en kaffekokare

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Håll det stilrent nu! Och inge läder o skit

Blir nog lika fint som dina andra byggen!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Vackert jobb Kryll! Liknar en kaffekokare

Bara att ta bort kylarna på CPU & GPU så skall det nog gå bra och brygga kaffe med den

Skrivet av ASUSG15:

Håll det stilrent nu! Och inge läder o skit

Blir nog lika fint som dina andra byggen!

Inget läder, bara mattsvart och lackad ek

Funderar även på att göra om en del av toppen så det ryms 4x120mm fläktar där istället för bara 2x120mm. Finns gott om plats och extra luftflöde kan aldrig skada.

Permalänk

I bow for the master!

Permalänk
Medlem

Ser riktigt snyggt ut! Trächassin är otroligt najs keep it up!:)

Visa signatur

www.iPow.se - iPhone & iPad-tillbehör

Permalänk
Medlem

Tack, tack

Är nästan så man längtar tillbaks till jobbet redan bara för att få fortsätta på bygget

Permalänk

Bra förfarande! Väntar med spänning på slutresultat!

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Proffsmoddare

ser fint ut! spännande design...

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem

Så, då var man "äntligen" tillbaks på jobbet efter semestern.
Det första jag tog tag i var att göra om den övre fläkthållaren till att rymma fyra fläktar istället för bara två.

Ny vs Gammal

Fräste även ut spår i sidorna för moderkortsplattan, så den kan skjutas in och ut.

Resten av tiden har jag spenderat med det roliga jobbet att putsa alla delar till själva stommen. Allt detta jobb enbart för att få det klart för målning och lackning.
Alla MDF bitar blir i en väldigt matt svart färg. Jag spolade idén med att röka eken och beslutade mig för att köra den naturell med bara lack på, fick en känsla av ett det blivit lite för mörkt med svart och rökt ek.

Nymålat, tjock go svart färg och fick till en lagom "knottrigt" textur på färgen.

Så matt svart det kan bli, svårt att se på bild kanske men är verkligen "kolsvart".

Blev nöjd med resultatet, härligt gyllenbrun ek istället för lite grå som det skulle blivit om jag rökte det.

Permalänk
Medlem

Detta projekt gillas starkt!
Tycker att du ska skippa att röka eken, tycker den blir för grå och tråkig.
Lite mer liv vill man ha!

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt!

Foten, vad skall du ha där? Ingenting?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Linqon:

Väldigt snyggt!

Foten, vad skall du ha där? Ingenting?

Bara sladdar som kommer ut ur foten, men funderar på att klämma in en slim DVD där också.